Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2011, 12:29   #13441
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hoe zou het toch komen dat de hele wereld Hollanders ziet als betrouwbare zakenlui, behalve de Belgen?

Onbetrouwbaarheid kan een handelsland als Nederland zichzelf niet veroorloven. Want je kan iemand 1 keer bedriegen, maar de volgende keer doet die dan geen zaken meer met je.

Zouden de Belgen dan gelijk hebben, en de rest van de wereld ongelijk?
Geen idee.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 12:47   #13442
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

In Vlaanderen is er een zekere Ollanderaat. Wat ik me afvraag: hoe zit het in Wallonië, wat dat betreft ? Ze leven niet in een Nederlandstalige wereld, dus de contacten met Nederlanders zijn er op een ander niveau. Volgens mij bestaat er een afkeer jegens Nederlandstaligen en ook Nederlanders bij een zeker bekrompen segment. Dat segment ziet diens vooroordelen bevestigd in de Nederlandse toeristen die er komen.

Ik ben immers van mening dat Ollanderaat eerder geïndoctrineerd is dan dat men er oprecht op komt. Men anticipeert hierbij ook eigenschappen van Nederlanders die dan hun gelijk 'zouden bewijzen'.

Waarom die grillige mentaliteit ? De meeste inwoners van België zijn nog steeds boerenlummels wiens familielijn recentelijk onderwijs heeft gekregen, en dat onderwijs bevorderde geen 'kritische zin', maar eerder opslokken van 'voorverpakte stof'. Mijn gok.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 februari 2011 om 13:04.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 13:08   #13443
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik ben immers van mening dat Ollanderaat eerder geïndoctrineerd is dan dat men er oprecht op komt.
Dat geldt ook voor het antisemitisme. De gevolgen zijn niet minder catastrofaal.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 13:20   #13444
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen is er een zekere Ollanderaat. Wat ik me afvraag: hoe zit het in Wallonië, wat dat betreft ? Ze leven niet in een Nederlandstalige wereld, dus de contacten met Nederlanders zijn er op een ander niveau. Volgens mij bestaat er een afkeer jegens Nederlandstaligen en ook Nederlanders bij een zeker bekrompen segment. Dat segment ziet diens vooroordelen bevestigd in de Nederlandse toeristen die er komen.

Ik ben immers van mening dat Ollanderaat eerder geïndoctrineerd is dan dat men er oprecht op komt. Men anticipeert hierbij ook eigenschappen van Nederlanders die dan hun gelijk 'zouden bewijzen'.

Waarom die grillige mentaliteit ? De meeste inwoners van België zijn nog steeds boerenlummels wiens familielijn recentelijk onderwijs heeft gekregen, en dat onderwijs bevorderde geen 'kritische zin', maar eerder opslokken van 'voorverpakte stof'. Mijn gok.
Volgens mij heeft Wallonië geen kathedraal op pis-afstand van de grens
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 13:25   #13445
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Wallonië is er geen Ollanderhaat, er zijn zelfs geen Hollandermoppen om maar iets te noemen.
In Liège komen erg veel Ollanders om te shoppen, uit eten te gaan en om kennis te maken met onze cultuur. Vooral tijdens de Kerst- en de Foire kun je er op de Hollandse koppen lopen.
Oud 13 februari 2011, 13:26   #13446
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Volgens mij heeft Wallonië geen kathedraal op pis-afstand van de grens
Als u geen last heeft van uw prostaat kunt u wel van de Luikse Kathedraal tot in Maastricht pissen.
Oud 13 februari 2011, 13:43   #13447
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als u geen last heeft van uw prostaat kunt u wel van de Luikse Kathedraal tot in Maastricht pissen.
Niet nodig, Maastricht heeft zelf al een kathedraal. Daarvan wordt ook stevig gebruik gemaakt door de sterke arm der wet.

Oud 13 februari 2011, 14:10   #13448
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Belg doe je meestal beter geen zaken met Nederlanders.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Klopt. Ben al een paar keer in NL met vakantie geweest, en alles verliep naar wens voor mij. Aardige mensen, gemakkelijke afspraken, extra service gratis erbij. Maar nu lees ik de heer Poppel, en ik vrees dus dat het hún tegengevallen is met de heer Kodo Kodo. Dus maar liever geen zaken meer met Nederlanders.
Oud 13 februari 2011, 14:17   #13449
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nooit. Een beetje grappen en grollen is ok, maar er zijn grenzen.
De grens ligt daar, waar je niet meer kunt zeggen: "ik grap en grol lekker mee", zonder je ergens vuil of schuldig te voelen.
Oud 13 februari 2011, 14:21   #13450
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die TL verkoper had hier ook eens gebeld ergens vorig jaar, dus dat typetje bestaat wel degelijk.
Ook hier was de man uiterst onbeleefd.
Ik zie hier een Vlaming die aan het samengaan is met een Nederlander.
Oud 13 februari 2011, 14:21   #13451
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

O sorry, neen, 't is geen Vlaming maar een Belg!
Oud 13 februari 2011, 15:33   #13452
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hoe zou het toch komen dat de hele wereld Hollanders ziet als betrouwbare zakenlui, behalve de Belgen?

Onbetrouwbaarheid kan een handelsland als Nederland zichzelf niet veroorloven. Want je kan iemand 1 keer bedriegen, maar de volgende keer doet die dan geen zaken meer met je.

Zouden de Belgen dan gelijk hebben, en de rest van de wereld ongelijk?
Ten eerste ben ik een Vlaming, geen 'Belg'. Ten tweede is dat helemaal geen wijdverbreide mening hier in Vlaanderen. Tenzij je afgaat op enkele belachelijke opmerkingen op een internetforum, maar dan is het toch al triest gesteld met je relativerinsvermogen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 17:45   #13453
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Tja, Belgen vinden zich zelf ontzettend bescheiden, beleefd, vriendelijk, gul en gastvrij. De buitenlanders en in het bijzonder "de kezen" zijn onbeschofd, gierig en asociaal. Dit misplaatste superioriteitsgevoel is helaas het kenmerk van de Belg.

Steeds meer mensen beginnen zich aan dit gedrag van de Belg te ergeren. Wij hebben in de zomer ook last van Belgen die zich superieur wanen en denken dat ze alles mogen en alles kunnen. Het begint steeds meer op een plaag te lijken.
Zou u toevallig geen plaag kunnen zijn? Pas op, het is maar een vraag.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:17   #13454
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zou u toevallig geen plaag kunnen zijn? Pas op, het is maar een vraag.
Beschouwt u mij als een plaag?
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:43   #13455
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Beschouwt u mij als een plaag?
Nee, gewoon een middelmatige trol.
Oud 13 februari 2011, 19:42   #13456
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ten eerste ben ik een Vlaming, geen 'Belg'. Ten tweede is dat helemaal geen wijdverbreide mening hier in Vlaanderen. Tenzij je afgaat op enkele belachelijke opmerkingen op een internetforum, maar dan is het toch al triest gesteld met je relativerinsvermogen.
De onbetrouwbaarheid van den Ollander is in Vlaanderen spreekwoordelijk.

Als een Ollander u niet bedrogen heeft, dan is ie het vergeten. Of zoiets.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 13 februari 2011 om 19:42.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 19:56   #13457
Vlaanderen Boven

Standaard

Werkelijk? Dan weet jij blijkbaar meer van Vlaanderen dan ik. Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen. Dat iemand uit Breda zichzelf 'Ollander' noemt is trouwens ook hoogst merkwaardig.
Oud 13 februari 2011, 20:14   #13458
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Werkelijk? Dan weet jij blijkbaar meer van Vlaanderen dan ik. Dat heb ik echt nog nooit iemand horen zeggen. Dat iemand uit Breda zichzelf 'Ollander' noemt is trouwens ook hoogst merkwaardig.
Hij doet dat volgens mij ook niet. Hij heeft echter wel eens gezegd dat hij het inmiddels als 'geuzennaam' begint te beschouwen.
Oud 13 februari 2011, 20:24   #13459
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Hij doet dat volgens mij ook niet. Hij heeft echter wel eens gezegd dat hij het inmiddels als 'geuzennaam' begint te beschouwen.
Dat weet ik wel. Wat me stoort is dat hij doet alsof wij allemaal Nederlanders 'Ollanders' noemen.
Oud 13 februari 2011, 21:29   #13460
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Bert Kruismans, treedt op in VL, NL, WL:
"VLAMINGEN LIJKEN MEER OP WALEN DAN OP NEDERLANDERS"

http://www.deredactie.be/permalink/1.962409
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be