Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2011, 01:54   #14281
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Die Katholieke emancipatie die mondjesmaat doordrong in Nederland, trouwens, loopt soms opvallend gelijk met de kinderachtige Hollander-Belg ruzietjes van weleer waar ik menige malen mijn hoofd voor heb moeten schudden. Hoe ouder de generatie: hoe negatiever tegenover het buurland. Dat valt me op.
Nu zijn Vlamingen verre van Hollandofielen, die zijn een grote minderheid. Sterker, men staat eerder onverschillig tegenover Nederland (de meesten weten zelfs niets af van de geschiedenis van onze contreien en begrenzen hun denken door licht-nationalistische basisgeschiedkunde louter begrensd door onze staatsgrenzen). De verhaaltjes van 'den vuigen Hollander die neerziet op den Vlaminck' kom ik anderzijds toch minder tegen.

Oh ja, nog steeds noemen de meesten Nederland 'Ollant, als was het een synoniem aan Nederland. Het geeft een beetje een lompe indruk, maar ja, het is de desinteresse.
Ach wij aan de andere kant van de grens hebben het ook over 'Bels', ironisch genoeg lijken de contacten beter te zijn geweest toen de grenzen minder open waren, hoewel ze nog steeds onnatuurlijk blijven. Overigens nog een reden om naast mijn denkbeelden over Europa om tegen een vignet te zijn. Er zijn eindelijk open grenzen tussen Noordelijk en Zuidelijk 'Brabant' zoals het hoort (en laten we dat zo houden).

Verder speelt zelfs religie een rol zo hebben van oudsher protestantse West (Noord) Brabanders meer met Rotterdam en katholieke West Brabanders meer met Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 27 maart 2011 om 02:01.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 08:42   #14282
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ach wij aan de andere kant van de grens hebben het ook over 'Bels', ironisch genoeg lijken de contacten beter te zijn geweest toen de grenzen minder open waren, hoewel ze nog steeds onnatuurlijk blijven. Overigens nog een reden om naast mijn denkbeelden over Europa om tegen een vignet te zijn. Er zijn eindelijk open grenzen tussen Noordelijk en Zuidelijk 'Brabant' zoals het hoort (en laten we dat zo houden).

Verder speelt zelfs religie een rol zo hebben van oudsher protestantse West (Noord) Brabanders meer met Rotterdam en katholieke West Brabanders meer met Antwerpen.
Ik denk dat nu (maar pas in onze tijd dus, de laatste 60 jaar ) al de Nederlanders stilletjes aan één geheel zijn gaan vormen. Alhoewel in bepaalde delen van Limburg 'hollanders' nog altijd worden benoemd in de pejoratieve zin. De zuiderse aversie tegen het noorden is nog niet helemaal weggeëbd, maar het loopt wel op zijn einde. Dat is ook te wijten aan het feit dat in de loop der jaren -wat geholpen door de huidige mobiliteit- vele noorderlingen in het zuiden zijn gaan wonen (en vice verca).

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2011 om 08:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 08:45   #14283
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat nu (maar pas in onze tijd dus ) al de Nederlanders stilletjes aan één geheel zijn gaan vormen. Alhoewel in bepaalde delen van Limburg 'hollanders' nog altijd worden benoemd in de pejoratieve zin. De aversie tegen het noorden is nog niet helemaal weggeëbd, maar het loopt wel op zijn einde.
Het is dan ook voor een deel gebaseerd op onwetendheid en voor een deel op een vermeende minderwaardigheid.

Overigens is de definitie van dat verre grote boze Holland nogal plaatsgebonden.
In Maastricht is alles boven Sittard al Holland. Daar hoef je in Sittard niet mee aan te komen want daar 'weten' ze dat Holland achter Roermond begint. Welnu, in Weert lachen ze daar mee en begint Holland ergens in de buurt van Den Bosch.
Ik hoef u niet uit te leggen dat men in Den Bosch daar heel anders over denkt.

Kortom, het is meer een vrolijk volksgebruik dan een reeel ervaren verhouding. Het zit meer in de hoofden van die mensen dan in iets waar 'Holland' iets aan kan doen.

Laatst gewijzigd door Hollander : 27 maart 2011 om 08:46.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 08:51   #14284
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het is dan ook voor een deel gebaseerd op onwetendheid en voor een deel op een vermeende minderwaardigheid.

Overigens is de definitie van dat verre grote boze Holland nogal plaatsgebonden.
In Maastricht is alles boven Sittard al Holland. Daar hoef je in Sittard niet mee aan te komen want daar 'weten' ze dat Holland achter Roermond begint. Welnu, in Weert lachen ze daar mee en begint Holland ergens in de buurt van Den Bosch.
Ik hoef u niet uit te leggen dat men in Den Bosch daar heel anders over denkt.

Kortom, het is meer een vrolijk volksgebruik dan een reeel ervaren verhouding. Het zit meer in de hoofden van die mensen dan in iets waar 'Holland' iets aan kan doen.
Ja maar goed, als het waar is wat u zegt, en het dus in 'de hoofden van de mensen zit', dan moet deze zuiderse aversie tegenover alles wat aan Holland doet denken er lange tijd heel diep ingezeten hebben.

Nu, gezien de gestadige Europese eenmaking en verdere steeds knabbelen van Europa aan de bevoegdheid van de nationale staten met als gevolg een gestadige verdamping van diezelfde Europese staten, zullen zulke onderscheiden in de toekomst steeds minder betekenis gaan krijgen. Er is gewoon een nieuwe tijd aangebroken die -vooralsnog- niet meer terug te draaien valt.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2011 om 08:54.
Oud 27 maart 2011, 10:23   #14285
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Sinds de grenzen open zijn, beginnen ook steeds meer Nederlanders een afkeer t.o.v. het Belgenvolk te ontwikkelen. We beginnen nu steeds beter door te krijgen wat de ware aard van de Belg is. Ze veroorzaken veel overlast; in het Zuiden van het land kun je bijvoorbeeld je auto niet meer bij supermarkten parkeren vanwege een tsunami van witte kentekenplaten. Ook in de horeca vallen ze op door hun luidruchtige en asociale gedrag, waarbij ze te gierig zijn om een fooi te geven. Ze vinden zich bescheiden, maar als puntje bij paaltje komt dragen ze continue dat misselijkmakende superioriteitsgevoel uit. Het begint zo langzamerhand echt een plaag te worden. De gemiddelde Nederlander is de Belg liever kwijt dan rijk.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 10:31   #14286
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Sinds de grenzen open zijn, beginnen ook steeds meer Nederlanders een afkeer t.o.v. het Belgenvolk te ontwikkelen. We beginnen nu steeds beter door te krijgen wat de ware aard van de Belg is. Ze veroorzaken veel overlast; in het Zuiden van het land kun je bijvoorbeeld je auto niet meer bij supermarkten parkeren vanwege een tsunami van witte kentekenplaten. Ook in de horeca vallen ze op door hun luidruchtige en asociale gedrag, waarbij ze te gierig zijn om een fooi te geven. Ze vinden zich bescheiden, maar als puntje bij paaltje komt dragen ze continue dat misselijkmakende superioriteitsgevoel uit. Het begint zo langzamerhand echt een plaag te worden. De gemiddelde Nederlander is de Belg liever kwijt dan rijk.
Als het zo zit, dan zullen we onze Belgische hospitalen maar sluiten voor Nederlanders of Hollanders. Zo komen er wat bedden vrij voor onze bevolking en kunnen bepaalde operaties vlotter verlopen.
Oud 27 maart 2011, 10:34   #14287
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als het zo zit, dan zullen we onze Belgische hospitalen maar sluiten voor Nederlanders of Hollanders. Zo komen er wat bedden vrij voor onze bevolking en kunnen bepaalde operaties vlotter verlopen.
Ik vind het prima...ik zou voor geen goud in een Belgisch ziekenhuis willen liggen! Als iedereen op zijn eigen erf blijft, dan zou dat heel veel problemen oplossen. Belgen raus!!
Oud 27 maart 2011, 10:36   #14288
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat nu (maar pas in onze tijd dus, de laatste 60 jaar ) al de Nederlanders stilletjes aan één geheel zijn gaan vormen. Alhoewel in bepaalde delen van Limburg 'hollanders' nog altijd worden benoemd in de pejoratieve zin. De zuiderse aversie tegen het noorden is nog niet helemaal weggeëbd, maar het loopt wel op zijn einde. Dat is ook te wijten aan het feit dat in de loop der jaren -wat geholpen door de huidige mobiliteit- vele noorderlingen in het zuiden zijn gaan wonen (en vice verca).
Ondertussen zou in Vlaanderen ruim 40% van de kiezers op een separatistische partij stemmen volgens een recente peiling van de VRT en De Standaard.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 10:38   #14289
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Ik vind het prima...ik zou voor geen goud in een Belgisch ziekenhuis willen liggen! Als iedereen op zijn eigen erf blijft, dan zou dat heel veel problemen oplossen. Belgen raus!!
Mij goed, dan zullen we dan ook maar onze scholen sluiten voor de massa's Nederlanders.
Oud 27 maart 2011, 10:40   #14290
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mij goed, dan zullen we dan ook maar onze scholen sluiten voor de massa's Nederlanders.
Als er ook geen Belgen en Belginnen naar Hollandse scholen komen prima. Trouwens, al het laatste onderzoek gelezen waaruit blijkt dat Hollandse universiteiten beter dan Belgische universiteiten zijn?
Oud 27 maart 2011, 10:41   #14291
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ondertussen zou in Vlaanderen ruim 40% van de kiezers op een separatistische partij stemmen volgens een recente peiling van de VRT en De Standaard.
De echte peiling zijn de verkiezingen. D?*t zijn pas peilingen. Maar vermits u het dan toch over peilingen hebt, de twee V-Partijen zoals het VB en de LDD krijgen voor het ogenbljik mokerslagen. Pats, de berg af! En snel.

Voor mijn part mogen ze gerust nog wat aanmodderen. Helaas weliswaar. Maar misschien is dit de enige inzichtverschaffende noodzaak. Totdat de mensen gaan inzien dat door die impasse hun weddes en pensioenen en de toekomst van hun kinderen in het gevaar komen.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2011 om 10:48.
Oud 27 maart 2011, 10:42   #14292
Hollander

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nu komt uw ware aard naar boven. Het enige wat er voor nodig was was een klein duwtje door een beroepstrol en boem, u laat zich zien.
Oud 27 maart 2011, 10:42   #14293
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou ik nog niet eens zo erg vinden. Het is namelijk een grote misvatting dat het onderwijs in Vlaanderen beter is dan in Nederland. Ouders die hun kinderen op een Vlaamse school stoppen weten vaak niet wat ze hun kinderen aandoen. Die moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Het Vlaamse onderwijs maakt van leerlingen volgzame robots. Ze kunnen perfect reproduceren wat de leraar heeft voorgedaan, maar zijn zelf niet in staat tot nadenken.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 10:43   #14294
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu komt uw ware aard naar boven. Het enige wat er voor nodig was was een klein duwtje door een beroepstrol en boem, u laat zich zien.
Neen ik antwoord maar op dezelfde manier op de poster. Dat is de enige taal die hij verstaat. Dat weet u toch ook.
Oud 27 maart 2011, 11:05   #14295
Hollander

Standaard

Citaat:
Neen ik antwoord maar op dezelfde manier op de poster. Dat is de enige taal die hij verstaat. Dat weet u toch ook.
Hij schijnt ook Fries te verstaan.
Oud 27 maart 2011, 20:13   #14296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of hoe u weer eens vastzit in uw eigen vooroordelen. Denkt u dat heel het Noorden van Nederland gelijk staat met Holland?

En in welke zin bestaat er aversie tussen Limburgers en Friezen? Of tussen Noord-Brabanders en Groningers?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 20:15   #14297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De echte peiling zijn de verkiezingen. D?*t zijn pas peilingen. Maar vermits u het dan toch over peilingen hebt, de twee V-Partijen zoals het VB en de LDD krijgen voor het ogenbljik mokerslagen. Pats, de berg af! En snel.
Bij mijn weten zijn er drie V-partijen waarvan er eentje een steile opmars heeft gekend bij de laatste verkiezingen.

Of knipt u gemakkelijkheidshalve dat stukje uit de werkelijkheid dat u niet in uw redenering past?
Oud 27 maart 2011, 20:17   #14298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
System laat zich daar inderdaad aan z'n smalste kant zijn. Ik zou zelfs zeggen: hij reageert wel op een heel bekrompen manier.
Oud 27 maart 2011, 20:24   #14299
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
System laat zich daar inderdaad aan z'n smalste kant zijn. Ik zou zelfs zeggen: hij reageert wel op een heel bekrompen manier.

Off Topic.

Over bekrompenheid gesproken. Wees zelf nu eens niet zo bekrompen.

Zegt gij maar eerst eens of ge de aarde nu schat op een ouderdom van 5000 jaar zoals de bijbel het zegt of op een paar miljarden jaar zoals de wetenschap het zegt.

Durf eens uit te komen voor uw mening in deze aangelegenheid.

Laatst gewijzigd door system : 27 maart 2011 om 20:25.
Oud 27 maart 2011, 20:27   #14300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Off Topic.

Over bekrompenheid gesproken. Wees zelf nu eens niet zo bekrompen.

Zegt gij maar eerst eens of ge de aarde nu schat op een ouderdom van 5000 jaar zoals de bijbel het zegt of op een paar miljarden jaar zoals de wetenschap het zegt.

Durf eens uit te komen voor uw mening in deze aangelegenheid.
Waar ontwaart u enige bekrompenheid?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be