![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#14301 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou niet weten waar u enige bekrompenheid kunt vinden. Daarnaast zie ik geen reden te antwoorden op een vraag die u stelde in een andere draad en waarvan ik de achterliggende teneur heb geduid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14303 |
Banneling
|
![]() Zeg maar dat u op een kleinburgerlijke manier weer eens rond de pot aan het draaien bent om geen antwoord te moeten geven. En dat is ook filisterij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14304 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom worden Vlaamse scholen en universiteiten overrompeld door Nederlanders ? Waarom worden ook onze ziekenhuizen overrompeld door Nederlanders ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 maart 2011 om 06:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14306 |
Minister-President
|
![]() Moet ik dat dan voor de zoveelste keer uitleggen? Van mijn eerdere pogingen om het duidelijk te maken is kennelijk niets blijven hangen bij jou. Waarom zou ik dan nu nog de moeite nemen?
Laatst gewijzigd door Spinoza : 29 maart 2011 om 09:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14307 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik kon een gaap ook niet onderdrukken. Laat maar waaien.
![]() |
#14308 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14309 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14310 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo merkt W.E. van Dam van Isselt (*) op: "Hier en daar, voornamelijk ten platten lande in de overwegende Katholieke streken, werd er tegenkanting ondervonden bij de uitvoering van het K.B. .Tot die streken behoorde, behalve Twenthe, ook het Land van Maas en Waal, en het Rijk van Nijmegen. De Gouverneur van Gelderland wijst in een brief van november 1830 de minister van Binnenlandse Zaken op de explosieve toestand in die streek: "Er behoeft niets meer bij te komen, of geheel Maas en Waal is in opstand. Hoe ligt (gemakkelijk) zal dat aanstonds tot de Meijerij overslaan." De toestand was dus ernstig en de eenheid van de voormalige Republiek zelf was eigenlijk bedreigd. Immers, Twente, het 'Land van Maas en Waal', het 'Rijk van Nijmegen' en de Meijerij (stuk van Nederlands Brabant) konden wel eens gaan meedoen met de opstandige Belgen, zo luidt het. En dat was behoorlijk wat grondgebied van de voormalige Republiek. En dus, zelfs in de voormalige Republiek, meer bepaald in het zuiden, was Willem I blijkbaar evenmin geliefd in 1830, en broeide er daar ook een opstand tegen hem. (*) (W. E. Van Dam Van IsselT 'De jagers van Van Dam', Van Holkema & Warendorf, 1912, blz 34.) Laatst gewijzigd door system : 30 maart 2011 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14312 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijkbaar was niet alleen het zuiden van Nederland niet zo gelukkig met de (calvinistische) Willem I, een deel van het oosten van Nederland was dat maar evenmin. Ik ben overigens wel eens benieuwd of die episode ook vermeld staat in de salonfähige geschiedenisboekjes op de Hollandse scholen. Ik vermoed van niet, maar dat integendeel deze affaire meer dan waarschijnlijk deskundig onder de mat werd geveegd. Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hoe ziet u geschiedenisboeken in het onderwijs wel? Vol details zodanig dat leerlingen geen algemene lijn meer herkennen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14314 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14315 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14316 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om u maar te zeggen dat niet alleen de Belgen Willem I kwijt wilden. Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14317 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja daar zit wel wat in. Maar toch, af en toe een pittig detail in deze schoolboeken zijn vaak de kers op de geschiedkundige taart. Ook voor de Nederlandse jongelui. Edoch edoch, ik denk niet dat de samenstellers van de Nederlandse geschiedenisboekjes nu precies dat soort kersen lust(t)en. Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14318 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach het is vaak ook heel leerzaam om een andere versie van dezelfde gebeurtenis mee te krijgen; op Nederlandse scholen zou men ook de Belgische versie van 1830 beter kunnen belichten, maar tevens zou men dan op de Belgische scholen aandacht moeten geven aan de Nederlandse versie. Dit hoeft geenszins heel uitgebreid te zijn, maar het is alleen al wel een mooi voorbeeld van standplaatsgebondenheid, iets waar men bij geschiedenis wel oog voor moet hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14319 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14320 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
" W.E. Geb. Heer! Toen de tiendaagsche veldtocht de eer der Hollandsche natie en het overmoedige Belgische volk tot zijne vorige nietigheid terugbracht, nam een groot deel van de kern van ons leger, uit schutters en vrijwilligers bestaande, daaraan een weldadi deel bij de 1e Divisie Infanterie onder de orders van den LT. Generaal van Geen. Enz, enz." Merk op dat deze overste Van Dam het hier nationalistisch heeft over de Hollandsche natie die het Belgische volk (sic) even een lesje komt geven door het tot zijn 'vorige nietigheid' terug te brengen'... Moet er nog zand zijn? Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |