Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2011, 20:34   #14301
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar ontwaart u enige bekrompenheid?
Anwoord maar eens op mijn vraag. En doe niet zo bekrompen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 20:39   #14302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Anwoord maar eens op mijn vraag. En doe niet zo bekrompen.
Ik zou niet weten waar u enige bekrompenheid kunt vinden. Daarnaast zie ik geen reden te antwoorden op een vraag die u stelde in een andere draad en waarvan ik de achterliggende teneur heb geduid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 20:50   #14303
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waar u enige bekrompenheid kunt vinden. Daarnaast zie ik geen reden te antwoorden op een vraag die u stelde in een andere draad en waarvan ik de achterliggende teneur heb geduid.
Zeg maar dat u op een kleinburgerlijke manier weer eens rond de pot aan het draaien bent om geen antwoord te moeten geven. En dat is ook filisterij.
Oud 27 maart 2011, 20:58   #14304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg maar dat u op een kleinburgerlijke manier weer eens rond de pot aan het draaien bent om geen antwoord te moeten geven. En dat is ook filisterij.
Als u dat zo ziet, is dat natuurlijk uw goed recht maar niettemin ver van de werkelijkheid.
Oud 29 maart 2011, 06:18   #14305
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zou ik nog niet eens zo erg vinden. Het is namelijk een grote misvatting dat het onderwijs in Vlaanderen beter is dan in Nederland. Ouders die hun kinderen op een Vlaamse school stoppen weten vaak niet wat ze hun kinderen aandoen. Die moeten tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Het Vlaamse onderwijs maakt van leerlingen volgzame robots. Ze kunnen perfect reproduceren wat de leraar heeft voorgedaan, maar zijn zelf niet in staat tot nadenken.
De vraag is dan nog steeds :

Waarom worden Vlaamse scholen en universiteiten overrompeld door Nederlanders ?

Waarom worden ook onze ziekenhuizen overrompeld door Nederlanders ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 maart 2011 om 06:18.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 09:19   #14306
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De vraag is dan nog steeds :

Waarom worden Vlaamse scholen en universiteiten overrompeld door Nederlanders ?

Waarom worden ook onze ziekenhuizen overrompeld door Nederlanders ?
Moet ik dat dan voor de zoveelste keer uitleggen? Van mijn eerdere pogingen om het duidelijk te maken is kennelijk niets blijven hangen bij jou. Waarom zou ik dan nu nog de moeite nemen?

Laatst gewijzigd door Spinoza : 29 maart 2011 om 09:19.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 09:33   #14307
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Moet ik dat dan voor de zoveelste keer uitleggen? Van mijn eerdere pogingen om het duidelijk te maken is kennelijk niets blijven hangen bij jou. Waarom zou ik dan nu nog de moeite nemen?
Ik kon een gaap ook niet onderdrukken. Laat maar waaien.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 21:21   #14308
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik kon een gaap ook niet onderdrukken. Laat maar waaien.
Het blijft allemaal niet zo goed hangen, dat komt vast van de nucleaire straling uit Japan. Maar inderdaad, eeuwige herhalingen hier worden wel een beetje saai. En het Waalsgezinde plaatje (ook wel Belgicisme genoemd) wordt wel heel eentonig.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2011, 21:58   #14309
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Het blijft allemaal niet zo goed hangen, dat komt vast van de nucleaire straling uit Japan. Maar inderdaad, eeuwige herhalingen hier worden wel een beetje saai. En het Waalsgezinde plaatje (ook wel Belgicisme genoemd) wordt wel heel eentonig.
Dat maakt niet uit, het is een deming wiel de berg af. Je ziet veel herhaling, maar je zit eerste rang bij het ontploffen van een heel land. Wel, het is hier wat stiller sinds de nodige Arabische landen ontploffen, dat trekt ook wat ramptoeristen, maar de die-hard België spotters zijn toch nog hier en lachen en gapen afwisselend met het gespartel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2011, 15:59   #14310
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ach wij aan de andere kant van de grens hebben het ook over 'Bels', ironisch genoeg lijken de contacten beter te zijn geweest toen de grenzen minder open waren, hoewel ze nog steeds onnatuurlijk blijven. Overigens nog een reden om naast mijn denkbeelden over Europa om tegen een vignet te zijn. Er zijn eindelijk open grenzen tussen Noordelijk en Zuidelijk 'Brabant' zoals het hoort (en laten we dat zo houden).

Verder speelt zelfs religie een rol zo hebben van oudsher protestantse West (Noord) Brabanders meer met Rotterdam en katholieke West Brabanders meer met Antwerpen.
In ieder geval blijkt nu dat, toen de Belgische Opstand uitbrak, men in Den Haag er niet gerust in was voor wat het zuiden van de voormalige Republiek betrof. Immers, toen het bekend werd dat het Koninklijk Besluit van Willem van 11 oktober 1830 betreffende 'de oproeping der Rustende Schutterijen', zou gaan worden toegepast, bleek dat sommige streken van de voormalige Republiek niet van plan waren hieraan gevolg te geven. Willem I en Den Haag werden dus terecht bang voor een opstand in eigen streek.

Zo merkt W.E. van Dam van Isselt (*) op:
"Hier en daar, voornamelijk ten platten lande in de overwegende Katholieke streken, werd er tegenkanting ondervonden bij de uitvoering van het K.B. .Tot die streken behoorde, behalve Twenthe, ook het Land van Maas en Waal, en het Rijk van Nijmegen.

De Gouverneur van Gelderland wijst in een brief van november 1830 de minister van Binnenlandse Zaken op de explosieve toestand in die streek:
"Er behoeft niets meer bij te komen, of geheel Maas en Waal is in opstand. Hoe ligt (gemakkelijk) zal dat aanstonds tot de Meijerij overslaan."

De toestand was dus ernstig en de eenheid van de voormalige Republiek zelf was eigenlijk bedreigd. Immers, Twente, het 'Land van Maas en Waal', het 'Rijk van Nijmegen' en de Meijerij (stuk van Nederlands Brabant) konden wel eens gaan meedoen met de opstandige Belgen, zo luidt het. En dat was behoorlijk wat grondgebied van de voormalige Republiek.

En dus, zelfs in de voormalige Republiek, meer bepaald in het zuiden, was Willem I blijkbaar evenmin geliefd in 1830, en broeide er daar ook een opstand tegen hem.

(*)
(W. E. Van Dam Van IsselT 'De jagers van Van Dam', Van Holkema & Warendorf, 1912, blz 34.)

Laatst gewijzigd door system : 30 maart 2011 om 16:22.
Oud 30 maart 2011, 22:46   #14311
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ieder geval blijkt nu dat, toen de Belgische Opstand uitbrak, men in Den Haag er niet gerust in was voor wat het zuiden van de voormalige Republiek betrof. Immers, toen het bekend werd dat het Koninklijk Besluit van Willem van 11 oktober 1830 betreffende 'de oproeping der Rustende Schutterijen', zou gaan worden toegepast, bleek dat sommige streken van de voormalige Republiek niet van plan waren hieraan gevolg te geven. Willem I en Den Haag werden dus terecht bang voor een opstand in eigen streek.

Zo merkt W.E. van Dam van Isselt (*) op:
"Hier en daar, voornamelijk ten platten lande in de overwegende Katholieke streken, werd er tegenkanting ondervonden bij de uitvoering van het K.B. .Tot die streken behoorde, behalve Twenthe, ook het Land van Maas en Waal, en het Rijk van Nijmegen.

De Gouverneur van Gelderland wijst in een brief van november 1830 de minister van Binnenlandse Zaken op de explosieve toestand in die streek:
"Er behoeft niets meer bij te komen, of geheel Maas en Waal is in opstand. Hoe ligt (gemakkelijk) zal dat aanstonds tot de Meijerij overslaan."

De toestand was dus ernstig en de eenheid van de voormalige Republiek zelf was eigenlijk bedreigd. Immers, Twente, het 'Land van Maas en Waal', het 'Rijk van Nijmegen' en de Meijerij (stuk van Nederlands Brabant) konden wel eens gaan meedoen met de opstandige Belgen, zo luidt het. En dat was behoorlijk wat grondgebied van de voormalige Republiek.

En dus, zelfs in de voormalige Republiek, meer bepaald in het zuiden, was Willem I blijkbaar evenmin geliefd in 1830, en broeide er daar ook een opstand tegen hem.

(*)
(W. E. Van Dam Van IsselT 'De jagers van Van Dam', Van Holkema & Warendorf, 1912, blz 34.)
Dit ging dus over geloof, want - is het weer eens bewust dat u een stukje negeert? - er is ook sprake van Twente. En bij mijn weten ligt Twente niet onmiddellijk in het zuiden van "de voormalige Republiek".
Oud 31 maart 2011, 09:10   #14312
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit ging dus over geloof, want - is het weer eens bewust dat u een stukje negeert? - er is ook sprake van Twente. En bij mijn weten ligt Twente niet onmiddellijk in het zuiden van "de voormalige Republiek".
Zie mijn antwoorden #14274 en #14277 .

Blijkbaar was niet alleen het zuiden van Nederland niet zo gelukkig met de (calvinistische) Willem I, een deel van het oosten van Nederland was dat maar evenmin.

Ik ben overigens wel eens benieuwd of die episode ook vermeld staat in de salonfähige geschiedenisboekjes op de Hollandse scholen. Ik vermoed van niet, maar dat integendeel deze affaire meer dan waarschijnlijk deskundig onder de mat werd geveegd.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 09:31.
Oud 31 maart 2011, 09:30   #14313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie mijn antwoorden #14274 en #14277 .

Blijkbaar was niet alleen het zuiden van Nederland niet zo gelukkig met de (calvinistische) Willem I, een deel van het oosten van Nederland was dat maar evenmin.

Ik ben overigens wel eens benieuwd of die episode ook vermeld staat in de geschiedenisboekjes op de Hollandse scholen. Ik vermoed van niet, maar dat deze affaire meer dan waarschijnlijk deskundig onder de mat werd geveegd.
Dus, zoals eerder al aangegeven: het ging bij die mensen om het geloof.

En hoe ziet u geschiedenisboeken in het onderwijs wel? Vol details zodanig dat leerlingen geen algemene lijn meer herkennen?
Oud 31 maart 2011, 09:32   #14314
system
Banneling

Standaard

Citaat:

En hoe ziet u geschiedenisboeken in het onderwijs wel? Vol details zodanig dat leerlingen geen algemene lijn meer herkennen?
U moet goed lezen: #14277 .
Oud 31 maart 2011, 09:34   #14315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet goed lezen: #14277 .
Natuurlijk, en een bericht eerder gaf ik dat al aan (14276).
Oud 31 maart 2011, 09:46   #14316
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, en een bericht eerder gaf ik dat al aan (14276).
Dan zijn we het dus eens. Zeg maar dat Willem I toen door het oog van de naald gekropen is. Want was daar toen de vonk in het kruidvat geslagen, dan was de kans reeël geweest dat heel die kant meegedaan had met de opstandige Belgen en zich had losgescheurd. En dat zou misschien nog niet eens zo slecht geweest zijn.

Om u maar te zeggen dat niet alleen de Belgen Willem I kwijt wilden.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 09:50.
Oud 31 maart 2011, 11:54   #14317
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja daar zit wel wat in. Maar toch, af en toe een pittig detail in deze schoolboeken zijn vaak de kers op de geschiedkundige taart. Ook voor de Nederlandse jongelui.

Edoch edoch, ik denk niet dat de samenstellers van de Nederlandse geschiedenisboekjes nu precies dat soort kersen lust(t)en.

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 11:58.
Oud 31 maart 2011, 12:26   #14318
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Ach het is vaak ook heel leerzaam om een andere versie van dezelfde gebeurtenis mee te krijgen; op Nederlandse scholen zou men ook de Belgische versie van 1830 beter kunnen belichten, maar tevens zou men dan op de Belgische scholen aandacht moeten geven aan de Nederlandse versie. Dit hoeft geenszins heel uitgebreid te zijn, maar het is alleen al wel een mooi voorbeeld van standplaatsgebondenheid, iets waar men bij geschiedenis wel oog voor moet hebben.
Oud 31 maart 2011, 13:04   #14319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja daar zit wel wat in. Maar toch, af en toe een pittig detail in deze schoolboeken zijn vaak de kers op de geschiedkundige taart. Ook voor de Nederlandse jongelui.

Edoch edoch, ik denk niet dat de samenstellers van de Nederlandse geschiedenisboekjes nu precies dat soort kersen lust(t)en.
Waar vandaan haalt u dergelijke conclusies? Ooit een geschiedenishandboek MAVO, HAVO of VWO in handen gehad?
Oud 31 maart 2011, 13:13   #14320
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ach het is vaak ook heel leerzaam om een andere versie van dezelfde gebeurtenis mee te krijgen; op Nederlandse scholen zou men ook de Belgische versie van 1830 beter kunnen belichten, maar tevens zou men dan op de Belgische scholen aandacht moeten geven aan de Nederlandse versie. Dit hoeft geenszins heel uitgebreid te zijn, maar het is alleen al wel een mooi voorbeeld van standplaatsgebondenheid, iets waar men bij geschiedenis wel oog voor moet hebben.
Interessant is ook hoe overste Van Dam op de Belgen neerkeek. In een brief van 1834 aan een ondergeschikte (bewaard in het archief van het Jagerskorps) lezen we het volgende:

" W.E. Geb. Heer!
Toen de tiendaagsche veldtocht de eer der Hollandsche natie en het overmoedige Belgische volk tot zijne vorige nietigheid terugbracht, nam een groot deel van de kern van ons leger, uit schutters en vrijwilligers bestaande, daaraan een weldadi deel bij de 1e Divisie Infanterie onder de orders van den LT. Generaal van Geen.

Enz, enz."

Merk op dat deze overste Van Dam het hier nationalistisch heeft over de Hollandsche natie die het Belgische volk (sic) even een lesje komt geven door het tot zijn 'vorige nietigheid' terug te brengen'... Moet er nog zand zijn?

Laatst gewijzigd door system : 31 maart 2011 om 13:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be