Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2011, 00:12   #15601
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Hmmm, ik wijs ze meestal heel vriendelijk de verkeerde weg.
Oh dat doen wij dan weer met Belgische en Franse Drugstoeristen.

Daarbij we spreken dezelfde taal (ik ben Nederlands Brabander), we zijn soms arrogant, maar we hebben niks tegen Vlamingen; anderzijds begrijp ik nu Duitsers in Nederland beter (die zijn dan weer sympathieker tegen ons dan wij tegen hen).

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 7 augustus 2011 om 00:13.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 09:31   #15602
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
.
die zijn al op de verkeerde weg
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 09:34   #15603
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hmmm, ik wijs ze meestal heel vriendelijk de verkeerde weg.
Stoer. Ik heb eigenlijk medelijden met zulke mensen die anderen enkel zo maar achter de rug om kunnen/durven kloten. Heb je het lef niet om recht in hun gezicht je gedacht over hen te zeggen, misschien?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 10:52   #15604
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De beste oplossing is nog steeds een onafhankelijk Vlaanderen dat Zeeuws-Vlaanderen annexeert en er alle protestanten wegjaagt.
Alsof ze in Zeeuws-Vlaanderen bij België willen. Na het Westerschelde-debacle hebben de meesten Zeeuwen de neiging de Belgen stuk voor stuk de keel door te snijden. Ik keur dat af, maar heb wel begrip voor dat sentiment.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 11:20   #15605
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Groot gelijk.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 11:22   #15606
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Stoer. Ik heb eigenlijk medelijden met zulke mensen die anderen enkel zo maar achter de rug om kunnen/durven kloten. Heb je het lef niet om recht in hun gezicht je gedacht over hen te zeggen, misschien?

Ik heb gewoon geen zin in zinloze discussies met NL'ers, liefst zo weinig mogelijk woorden aan vuil maken. Bovendien wens ik helemaal geen openlijk conflict met NL'ers, ik moet ze gewoon niet.
Oud 7 augustus 2011, 11:24   #15607
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Alsof ze in Zeeuws-Vlaanderen bij België willen.
Ik wil ook niet bij belgië, daar hebben de Zeeuwen gelijk in.

Citaat:
Na het Westerschelde-debacle hebben de meesten Zeeuwen de neiging de Belgen stuk voor stuk de keel door te snijden. Ik keur dat af, maar heb wel begrip voor dat sentiment.
Vooral niet overdrijven.
Oud 7 augustus 2011, 19:58   #15608
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wil ook niet bij belgië
Je gedraagt je anders wel als een ware Belg.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 21:29   #15609
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Behave de taal (en daar moeten we toch ook kanttekeningen bij plaatsen) bemerk ik niet veel verbondenheid met Nederland.
We zouden bijvoorbeeld kunnen opperen dat Vlamingen en Nederlanders een gemeenschappelijk kenmerk hebben: namelijk dat zij 'Germanen zijn'. Maar nu weten we ook dat dit begrip vals is, want de Germanen verstonden mekaar niet een vochte constant tegen mekaar.

Bovendien is heel het begrip 'Germaan' volkomen onjuist. Velen steunen op de 'Germania' van Tacitus om nu te kenmerken van de zogezegde Germanen te weten te komen. Maar de man was meer dan waarschijnlijk nooit bij de Germanen geweest.

Bovendien 'Germanenland' bestond niet eens. Het werd uitgevonden door Caesar. Zelfs de zogenaamde 'Germanen' wisten niet eens dat ze in Germania woonden.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2011 om 21:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:26   #15610
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We zouden bijvoorbeeld kunnen opperen dat Vlamingen en Nederlanders een gemeenschappelijk kenmerk hebben: namelijk dat zij 'Germanen zijn'. Maar nu weten we ook dat dit begrip vals is, want de Germanen verstonden mekaar niet een vochte constant tegen mekaar.

Bovendien is heel het begrip 'Germaan' volkomen onjuist. Velen steunen op de 'Germania' van Tacitus om nu te kenmerken van de zogezegde Germanen te weten te komen. Maar de man was meer dan waarschijnlijk nooit bij de Germanen geweest.

Bovendien 'Germanenland' bestond niet eens. Het werd uitgevonden door Caesar. Zelfs de zogenaamde 'Germanen' wisten niet eens dat ze in Germania woonden.
Nederlanders willen alvast niet voor Hollanders versleten worden.

Waarom ze hun kamp in Afghanistan dan Kamp Holland noemen.... Joost mag het weten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:32   #15611
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nederlanders willen alvast niet voor Hollanders versleten worden.

Waarom ze hun kamp in Afghanistan dan Kamp Holland noemen.... Joost mag het weten.
Zelfs Joost van den Vondel zou het niet weten.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2011 om 22:50.
Oud 7 augustus 2011, 23:23   #15612
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sommige Germanen vechten vandaag nog steeds tegen elkaar. Verder waren de Rijnfranken ook niet dezelfde als de Salische Franken.

Maar alle gekheid op een stokje: ik denk dat verwantschappen nog groter zijn in te delen, al overlappen die zich per individu en op verschillende factoren. Zo kan je niet ontkennen dat Scandinaviërs meer met elkaar van zien hebben dan met andere Europeanen. Zo merk je ook dat Denen meer Duitse trekken hebben dan Zweden en Noren.
Ik ben van mening dat Vlamingen en Nederlanders veel van elkaar weg hebben, en vroeger zelfs meer vóór Europa gescheiden werd na de Reformatie en apart ontwikkelden. Ik ben zelfs van mening dat Noord-Fransen en Walen wat van ons weg hebben, maar niet voldoende om zich Nederlander te beschouwen (wegens de taal, en de blootstelling van Franse invloeden).

Een Germaans Europa is een groffe afbakening waarin sommigen geloven, maar dan ook ruw bekeken, naast een Romaans en een Slavisch Europa. Uiteraard wil dat niet zeggen dat we allen dezelfde zijn, maar cultureel verwanter.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 augustus 2011 om 23:33.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 00:03   #15613
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Sommige Germanen vechten vandaag nog steeds tegen elkaar. Verder waren de Rijnfranken ook niet dezelfde als de Salische Franken.

Maar alle gekheid op een stokje: ik denk dat verwantschappen nog groter zijn in te delen, al overlappen die zich per individu en op verschillende factoren. Zo kan je niet ontkennen dat Scandinaviërs meer met elkaar van zien hebben dan met andere Europeanen. Zo merk je ook dat Denen meer Duitse trekken hebben dan Zweden en Noren.
Ik ben van mening dat Vlamingen en Nederlanders veel van elkaar weg hebben, en vroeger zelfs meer vóór Europa gescheiden werd na de Reformatie en apart ontwikkelden. Ik ben zelfs van mening dat Noord-Fransen en Walen wat van ons weg hebben, maar niet voldoende om zich Nederlander te beschouwen (wegens de taal, en de blootstelling van Franse invloeden).

Een Germaans Europa is een groffe afbakening waarin sommigen geloven, maar dan ook ruw bekeken, naast een Romaans en een Slavisch Europa. Uiteraard wil dat niet zeggen dat we allen dezelfde zijn, maar cultureel verwanter.
'Dè Germanen' als eenheidsvolk hebben nooit bestaan. Vaak kon de ene Germaanse stam niet door één deur samen met andere. Zoals gezegd, vochten ze de hele tijd met mekaar en ze verstonden zich niet. Ook de deugden die de men aan de Germanen toedicht, moet men met een grote korrel zout nemen. Zo zegt men ook bijvoorbeeld dat de Germanen geen luxe kenden. En Tacitus noemt dit dan ‘een deugd’. Tacitus zet zich hier af tegen het luxueuze leven van de Romeinen die hij op de korrel neemt. Natuurlijk kenden de Germanen geen luxe. Het was een ruwe en eerder primitieve gemeenschap. Ze hadden dus geen luxe uit noodzaak, omdat ze arm waren, maar niet omdat ze dit moreel hoogstaand vonden.

Germanen waren trouwens helemaal niet zo hoogstaand zoals men altijd pleegt te beweren. Het waren vechtersbazen, liederlijke drinkers die zich laveloos bedronken. Het waren gokkers, die er niet voor terugdeinsden hun huis, hun vrouw, hun kinderen te vergokken, tot zelfs hun eigen persoon.

Ook het land der Germanen is fout. Er bestaat niet zoiets zoals ‘Germania’. Dit heeft nooit bestaan. Caesar vond dit uit omdat hij die Germanen 'over de Rijn' niet kon overwinnen of bedwingen. En dus liet hij 'Germania' beginnen bij de Rijn. Maar er leefden tal van Germanen aan de andere kant van de Rijn, in Germania Inferior en Germania Superior (Oosten van Frankrijk). Heel de geschriften van Caesar en Tacitus zijn dan ook te interpreteren als politieke geschriften.

Laatst gewijzigd door system : 8 augustus 2011 om 00:22.
Oud 8 augustus 2011, 00:25   #15614
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Germanen zijn zoals de Italiërs eerder waren (Latijnen, Osken, Umbriërs, enz...), primitieve stammen die onder elkaar vochten. Huidige 'Germaanse volkeren' zijn veel beschaafder. Er is altijd een vervolg. Net als de Romeinen en daaruit de Romaanse volkeren zijn er later andere volkeren gegroeid zoals de Franken, de Saxen, de Gothen (de beschaafsten in de Romeinse tijden), enz... Zo zijn er ook Nederlanders gegroeid en Duitsers op een veel later stadium in de geschiedenis.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 augustus 2011 om 00:27.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:05   #15615
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Natuurlijk kenden de Germanen geen luxe. Het was een ruwe en eerder primitieve gemeenschap. Ze hadden dus geen luxe uit noodzaak, omdat ze arm waren, maar niet omdat ze dit moreel hoogstaand vonden.

Germanen waren trouwens helemaal niet zo hoogstaand zoals men altijd pleegt te beweren. Het waren vechtersbazen, liederlijke drinkers die zich laveloos bedronken. Het waren gokkers, die er niet voor terugdeinsden hun huis, hun vrouw, hun kinderen te vergokken, tot zelfs hun eigen persoon...
Bron?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 11:23   #15616
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Je gedraagt je anders wel als een ware Belg.
Omdat ik niks van NL'ers moet hebben, gedraag ik me als een echte belg? Sjongejonge...

Iedereen eens de voetjes omhoog achter de computer aub, zodat het niveau kan passeren!

Nogmaals, ik wens een onafhankelijke Vlaamse sociale republiek en als er al toenadering moet gezocht worden tot andere staten, laat het dan de Duitsers zijn die evenwel nog gevangen zitten in hun door geallieerde bezetters opgelegd BRD-systeem.

Groot-NL beschouw ik als onzin, als flauwekul.
Reden: VL zijn GEEN Nederlanders ondanks wat aanhangers van "Dietsland" enz... beweren. De Vlaamse volkaard is incompatibel met de Nederlandse. Een latente afkeer voor NL'ers is zeer wijd verspeid bij Vlamingen. NL zit opgezadeld met protestanten van een zeer verwerpelijk soort, waar flink wat fundamentalisten toe behoren. NL is buiten de USA het enige land met een Bible Belt, in NL bestaan net als in de USA ook tv-predikanten met zo'n belachelijke show, de wijd verspreide kruideniersmentaliteit, wijd verspreide sympathie voor Atlantisme, wijd verspreide Duitserhaat,... Neen dank u. Gelukkig is zelfs binnen de brede Vlaamse "beweging" de aanhang voor die NL-vrijerij maar zeer beperkt.
Oud 8 augustus 2011, 11:45   #15617
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Bundesland Flandern...

Citaat:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ose%2BFlandern

Die Zahl der Arbeitslosen im Deut(belgi)schen Bundesland Flandern nimmt weiter ab. Im Vergleich zum Monat Juli im vergangenen Jahr gingen die Zahlen um 8 % zurück. Besonders auffallend sind dabei die sinkenden Werte bei jungen und jugendlichen Arbeitsuchenden.

Ende Juli zählte Flandern 211.524 vollentschädigte Arbeitslose. Das sind 17.615 (7,7 %) weniger als im Monat Juli des vergangenen Jahres. Derzeit liegt die Arbeitslosenquote demnach bei 7,2 % der aktiven Bevölkerung im Bundesland.
Ik heb iets veranderd in het originele citaat hierboven.

Citaat:
http://www.flandern.be/servlet/Satel...germany%2FView

Flandern in Deutschland

Historischer Hintergrund

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2011 om 11:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 11:46   #15618
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik niks van NL'ers moet hebben, gedraag ik me als een echte belg? Sjongejonge...

Iedereen eens de voetjes omhoog achter de computer aub, zodat het niveau kan passeren!

Nogmaals, ik wens een onafhankelijke Vlaamse sociale republiek en als er al toenadering moet gezocht worden tot andere staten, laat het dan de Duitsers zijn die evenwel nog gevangen zitten in hun door geallieerde bezetters opgelegd BRD-systeem.

Groot-NL beschouw ik als onzin, als flauwekul.
Reden: VL zijn GEEN Nederlanders ondanks wat aanhangers van "Dietsland" enz... beweren. De Vlaamse volkaard is incompatibel met de Nederlandse. Een latente afkeer voor NL'ers is zeer wijd verspeid bij Vlamingen. NL zit opgezadeld met protestanten van een zeer verwerpelijk soort, waar flink wat fundamentalisten toe behoren. NL is buiten de USA het enige land met een Bible Belt, in NL bestaan net als in de USA ook tv-predikanten met zo'n belachelijke show, de wijd verspreide kruideniersmentaliteit, wijd verspreide sympathie voor Atlantisme, wijd verspreide Duitserhaat,... Neen dank u. Gelukkig is zelfs binnen de brede Vlaamse "beweging" de aanhang voor die NL-vrijerij maar zeer beperkt.
met dergelijke vooroordelen in je rugzakje heb je toch wel de schijn van een Echte Belg.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 11:52   #15619
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval wel opvallend dat ik nergens anders ter wereld dergelijke afkeer voor Nederland(ers) ben tegengekomen als onder Belgen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:56   #15620
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
met dergelijke vooroordelen in je rugzakje heb je toch wel de schijn van een Echte Belg.

Noem het vooroordelen, ik stel vast dat het realiteit is. Een recent voorbeeld: Vorige week hadden we familie op bezoek, geen van allen nationalistisch of zelfs maar politiek actief of geïnspireerd. Tv staat toevallig aan op het programma "met 4 in bed" een programma waar B&B-uitbaters elkaar bezoeken/logeren en dan punten geven. Toeval wil dat er 1 NL-koppel meedoet die een B&B heeft in Kleine Brogel. Tegen dat de helft van het programma voorbij was, was iedereen aan het lachen met het NL-koppel en was er een latent negatieve houding/commentaar versus het NL koppel omwille van hun aard van doen en reageren die als typisch NL werd beschouwd. Geen agressie of zo, gewoon een afkerende houding. Dergelijke situaties komen in VL dagelijks zeer veelvuldig voor tav NL'ers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be