![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#16001 |
Gouverneur
|
![]() Belgische arrogantie
![]()
![]() |
#16002 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd was het niet mijn keuze of die van mijn tomtom om die route te kiezen, maar van mijn vrouw. Haar opdracht was "het maakt me niet uit dat de weg langer is, als we maar zo snel mogelijk België uit zijn en in Nederland" En dat was dus via Maastricht. En voor u daar onjuiste conclusies aan verbindt; mijn vrouw is Belgische noch Nederlandse.
![]() |
![]() |
#16003 |
Minister-President
|
![]() Dat is dan toch niet het 'Vlaams' dat ik spreek. Ik zeg 'hen'.
'Hun' hoor je trouwens wél veel in Rotterdam. Dacht ik.
![]() |
#16004 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16005 |
Banneling
|
![]() Pff, wéér het Hollands Querciaans vingertje. U kunt het toch maar niet laten. Maar zoals u weet is dit een gevaarlijk en glibberig pad. En voor één keer zal ik u sparen en u niet wijzen op uw kemels van spellingsfouten. Let wel, ik doe dit alleen maar omdat ik vandaag goed gezind ben.
Laatst gewijzigd door system : 13 september 2011 om 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16006 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Geen nood, je kan altijd verhuizen naar Frankrijk, straks breekt Belgie los, en maak ik mij zorgen hoe gefrustreerd je nog gaat worden. Misschien kan je beter op tijd vertrekken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16007 |
Schepen
|
![]() Sorry 2
Laatst gewijzigd door Raymond.De.Koninck : 13 september 2011 om 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16008 |
Schepen
|
![]() Vlaams? Tja als Vlaams als een aparte taal wordt herkent moet ik wel zeggen dat we dezelfde spellingen gebruiken als het Nederlands wacht even: het is Nederlands. Welke taal schrijf ik hier? Nederlands of Vlaams
![]() Ocharme, het meest gesproken taal van Belgie is Nederlands, niet erg Henri, je gaat er niet van dood jongen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16009 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 'Hollanders' spreken ook mooier Nederlands. Niet omdat hun accent en woordenschat beter zij, wel omdat ze over het algemeen de standaardtaal meer respecteren en er bovendien veelvuldiger toe bijdragen. Wel omdat men hier liefst zo vettig en zo proletarisch mogelijk schijnt te willen praten (en overvloedig gemengd met het Engels wat de jonge generatie betreft). Taal schijnt hier enkel te dienen als een communicatiemiddels om boodschappen over te brengen, net zoals het het geval is in bepaalde derdewereldlanden waar arme kindertjes geen toegang tot onderwijs genieten.
Ik herinner me nog als kind tegen mijn moeder zeggen: „Mama, die vrouw sprak best mooi.” - „Dat was een Nederlandse.” Waarom vond ik dat ? Die vrouw sprak gearticuleerd in volzinnen en vervormde haar klinkers niet, in tegenstelling tot het gros der wauwelaars hier. Gebroken praten wordt hier als 'stoer' aanzien, waar het elders als 'boers' aanzien wordt. Laatst gewijzigd door Weyland : 13 september 2011 om 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16010 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat uw kind-zijn betreft; ik zou gezegd hebben moest er iemand toen degelijk Nederlands hebben gesproken: 'die vrouw sprak schoon Nederlands'. Laatst gewijzigd door system : 13 september 2011 om 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16011 |
Gouverneur
|
![]() Niet alle Nederlanders praten even duidelijk, om maar een voorbeeld te geven, diftongering. Het uitspreken van een boom als een [boowm]. Overigens vind ik soms de letters nogal verwarrend klinken, zoals een v die vaak als een f klinkt. Zo hoorde ik een vrouw in de bus op Texel iets over Fladingen zeggen (dat was dus Vlaardingen). Maar goed, er worden overal fouten gemaakt...
![]() |
#16012 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat heeft niks met Vlaams te maken. Na een voorzetsel moet je 'hen' gebruiken en niet 'hun'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16013 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 13 september 2011 om 17:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16014 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw post van 6 september jongstleden: Citaat:
Uw post op dezelfde dag: Citaat:
Ook deze fout heeft maar weinig van doen met een 'tikfout'. De vraag stelt zich bovendien of 'Jodenhaat' nu al dan niet met een hoofdletter dient geschreven te worden. Ik denk van niet. Maar goed, deze geef ik u cadeau. Laatst gewijzigd door system : 13 september 2011 om 18:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16015 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Komt het dan toch nog goed.... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#16016 |
|
![]() zucht...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16017 | |
|
![]() Citaat:
In Nederland, net als in Vlaanderen, heeft iedereen de tongval uit de streek en/of spreekt een dialect. Niets mis mee. Maar voor een (grote) groep mensen of gemengd gezelschap uit heel Nederland spreekt men zoveel mogelijk de standaardtaal. Vlaanderen heeft qua taalverzorgdheid altijd een voorsprong op ons gehad. Logisch ook; jullie moesten je taal bevechten en gingen er dus ook zorgvuldiger mee om. Natuurlijk zijn er wat woorden en uitdrukkingen die wat anders zijn dan wij gewend zijn, natuurlijk hebben jullie standaard je zachtere g en moeite met een h aan het begin van een woord ![]() De laatste tijd niet meer. Zelfs op de VRT bezondigt men zich eraan. Het lijkt wel alsof iedereen er de voorkeur aan geeft zijn/haar eigen dialect te spreken in plaats van de standaardtaal. Of, wat ik eigenlijk erger vind, gewoon slordig spreekt: dichte en binnensmondse klinkers waar ze open moeten zijn, het weglaten van medeklinkers aan het eind van een woord, noem maar op. (En nee system, het gaat hier niet om 'Vlaams') Ik weet dat dit een tijdje geleden ook is gesignaleerd bij jullie. Een paar jaar geleden was het een onderwerp dat volop besproken werd: het taalgebruik onder politici. Die betrapten zichzelf en elkaar erop dat ze steeds slordiger gingen spreken om meer over te komen als 'van het volk'. Maar je ziet het ook steeds meer jongeren doen. In programma's als 'My name is...' of 'So You Think You Can Dance' (over goed Nederlands gesproken...) denken er echt een paar dat 'Plat Antwerps' gelijk is aan de standaardtaal. Jammer en onnodig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16018 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16019 |
Gouverneur
|
![]() Als niemand zich nog aan de regels gaat houden is er geen standaardtaal meer.
![]() |
#16020 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 13 september 2011 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |