Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2011, 20:41   #16001
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat heet vlaams.
De Taalunie kan me gestolen worden.
Belgische arrogantie

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 20:45   #16002
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het doet me plezier dat u ongeschonden thuis bent geraakt.
ik geloof u op uw woord.

Eerlijk gezegd was het niet mijn keuze of die van mijn tomtom om die route te kiezen, maar van mijn vrouw. Haar opdracht was "het maakt me niet uit dat de weg langer is, als we maar zo snel mogelijk België uit zijn en in Nederland" En dat was dus via Maastricht.

En voor u daar onjuiste conclusies aan verbindt; mijn vrouw is Belgische noch Nederlandse.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 21:04   #16003
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heet vlaams.
Dat is dan toch niet het 'Vlaams' dat ik spreek. Ik zeg 'hen'.
'Hun' hoor je trouwens wél veel in Rotterdam. Dacht ik.
Oud 12 september 2011, 21:16   #16004
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik geloof u op uw woord.

Eerlijk gezegd was het niet mijn keuze of die van mijn tomtom om die route te kiezen, maar van mijn vrouw. Haar opdracht was "het maakt me niet uit dat de weg langer is, als we maar zo snel mogelijk België uit zijn en in Nederland" En dat was dus via Maastricht.

En voor u daar onjuiste conclusies aan verbindt; mijn vrouw is Belgische noch Nederlandse.
Verstandige vrouw. Indien je door België gereden had was je waarschijnlijk geconfronteerd geweest met de snelheidsbeperkende pestmaatregelen van de Vlaamse overheid.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 14:49   #16005
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Volgens hen.
Pff, wéér het Hollands Querciaans vingertje. U kunt het toch maar niet laten. Maar zoals u weet is dit een gevaarlijk en glibberig pad. En voor één keer zal ik u sparen en u niet wijzen op uw kemels van spellingsfouten. Let wel, ik doe dit alleen maar omdat ik vandaag goed gezind ben.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2011 om 14:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 15:42   #16006
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hollanders denken altijd maar dat ze het mooiste en het juiste Nederlands praten. Niets is minder waar. Eerst en vooral spreken ze met dit afschuwelijk Hollands accent, en tweedens gebruiken ze zoveel Engelse woorden dat men soms durft te betwijfelen of het nog wel Nederlands is dat uit hun mond komt.
Ocharme, meneerke is gefrustreerd kan Nederlanders niet uitstaan.

Geen nood, je kan altijd verhuizen naar Frankrijk, straks breekt Belgie los, en maak ik mij zorgen hoe gefrustreerd je nog gaat worden. Misschien kan je beter op tijd vertrekken
Raymond.De.Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 15:49   #16007
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Sorry 2

Laatst gewijzigd door Raymond.De.Koninck : 13 september 2011 om 15:52.
Oud 13 september 2011, 15:49   #16008
Raymond.De.Koninck
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat heet vlaams.
Vlaams? Tja als Vlaams als een aparte taal wordt herkent moet ik wel zeggen dat we dezelfde spellingen gebruiken als het Nederlands wacht even: het is Nederlands. Welke taal schrijf ik hier? Nederlands of Vlaams

Ocharme, het meest gesproken taal van Belgie is Nederlands, niet erg Henri, je gaat er niet van dood jongen
Oud 13 september 2011, 15:59   #16009
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

'Hollanders' spreken ook mooier Nederlands. Niet omdat hun accent en woordenschat beter zij, wel omdat ze over het algemeen de standaardtaal meer respecteren en er bovendien veelvuldiger toe bijdragen. Wel omdat men hier liefst zo vettig en zo proletarisch mogelijk schijnt te willen praten (en overvloedig gemengd met het Engels wat de jonge generatie betreft). Taal schijnt hier enkel te dienen als een communicatiemiddels om boodschappen over te brengen, net zoals het het geval is in bepaalde derdewereldlanden waar arme kindertjes geen toegang tot onderwijs genieten.

Ik herinner me nog als kind tegen mijn moeder zeggen: „Mama, die vrouw sprak best mooi.”
- „Dat was een Nederlandse.”

Waarom vond ik dat ? Die vrouw sprak gearticuleerd in volzinnen en vervormde haar klinkers niet, in tegenstelling tot het gros der wauwelaars hier. Gebroken praten wordt hier als 'stoer' aanzien, waar het elders als 'boers' aanzien wordt.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 september 2011 om 16:00.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 16:46   #16010
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
'Hollanders' spreken ook mooier Nederlands. Niet omdat hun accent en woordenschat beter zij, wel omdat ze over het algemeen de standaardtaal meer respecteren en er bovendien veelvuldiger toe bijdragen. Wel omdat men hier liefst zo vettig en zo proletarisch mogelijk schijnt te willen praten (en overvloedig gemengd met het Engels wat de jonge generatie betreft). Taal schijnt hier enkel te dienen als een communicatiemiddels om boodschappen over te brengen, net zoals het het geval is in bepaalde derdewereldlanden waar arme kindertjes geen toegang tot onderwijs genieten.

Ik herinner me nog als kind tegen mijn moeder zeggen: „Mama, die vrouw sprak best mooi.”

Waarom vond ik dat ? Die vrouw sprak gearticuleerd in volzinnen en vervormde haar klinkers niet, in tegenstelling tot het gros der wauwelaars hier. Gebroken praten wordt hier als 'stoer' aanzien, waar het elders als 'boers' aanzien wordt.
Hollanders de standaardtaal respecteren? Kom nu. Bij de NOS misschien, dat zou kunnen.

En wat uw kind-zijn betreft; ik zou gezegd hebben moest er iemand toen degelijk Nederlands hebben gesproken: 'die vrouw sprak schoon Nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2011 om 16:48.
Oud 13 september 2011, 16:47   #16011
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Niet alle Nederlanders praten even duidelijk, om maar een voorbeeld te geven, diftongering. Het uitspreken van een boom als een [boowm]. Overigens vind ik soms de letters nogal verwarrend klinken, zoals een v die vaak als een f klinkt. Zo hoorde ik een vrouw in de bus op Texel iets over Fladingen zeggen (dat was dus Vlaardingen). Maar goed, er worden overal fouten gemaakt...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Oud 13 september 2011, 17:01   #16012
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heet vlaams.
Dat heeft niks met Vlaams te maken. Na een voorzetsel moet je 'hen' gebruiken en niet 'hun'.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 17:05   #16013
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pff, wéér het Hollands Querciaans vingertje. U kunt het toch maar niet laten. Maar zoals u weet is dit een gevaarlijk en glibberig pad. En voor één keer zal ik u sparen en u niet wijzen op uw kemels van spellingsfouten. Let wel, ik doe dit alleen maar omdat ik vandaag goed gezind ben.
Henri1 en jij zeiken over het Nederlands van de Nederlanders, terwijl Henri1 een grammaticale fout maakt. Ook jij staat bekend om je joekels van fouten. Zo beweerde je ooit dat 'foetelen' Standaardnederlands was. Overigens sluit ik niet uit dat ik af en toe een tikfout maak op mijn laptop, maar grammaticale fouten maak ik vrijwel nooit. Overigens bevat jouw tekstje een germanisme.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 13 september 2011 om 17:07.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 17:45   #16014
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Henri1 en jij zeiken over het Nederlands van de Nederlanders, terwijl Henri1 een grammaticale fout maakt. Ook jij staat bekend om je joekels van fouten. Zo beweerde je ooit dat 'foetelen' Standaardnederlands was. Overigens sluit ik niet uit dat ik af en toe een tikfout maak op mijn laptop, maar grammaticale fouten maak ik vrijwel nooit. Overigens bevat jouw tekstje een germanisme.
Dan zal ik u vlug uit uw droom helpen en u met uw twee voetjes terug op de grond brengen. Uw taalfout hieronder heeft maar weinig te maken met een 'tikfout'.

Uw post van 6 september jongstleden:

Citaat:
1) Ik heb met zijn ban niks te maken.
2) Het filmpje ging over Auschwitz. Door de jaren heen is de schatting van het aantal Joodse slachtoffers in Auschwitz gedaald van ongeveer 4,5 miljoen net na de oorlog naar ongeveer een miljoen nu. Extreem rechts maakt dan de foutieve denkfout het aantal van zes miljoen te betwijfelen. De 'verdwenen' Joden zijn namelijk elders over de kling gejaagd door de moffen.
Niet :'extreem rechts', maar: 'extreemrechts'.

Uw post op dezelfde dag:

Citaat:
QUOTE=LiberaalNL;5672420]Slechte binnenkomer, Andy. Ik tikte dat de 'grootste voorstanders' rechtsextremisten zijn. Extreem rechts wil zonder gevolgen hun Jodenhaat etaleren. Ik heb het niet over andere voorstanders, onder wie ik. Als je begrijpend kunt lezen, had je gezien dat ik zelf in de basis voorstander ben van de afschaffing van de negationismewetten. Je trekt een smerige conclusie om goedkoop te scoren, terwijl een paar neonazietjes janken, omdat hun vriendje waarschijnlijk een ban heeft wegens antisemitisme. Maar wees vooral de linkse moraalridder.
Niet: 'rechtsextremisten', maar: 'rechts-extremisten'.

Ook deze fout heeft maar weinig van doen met een 'tikfout'.

De vraag stelt zich bovendien of 'Jodenhaat' nu al dan niet met een hoofdletter dient geschreven te worden. Ik denk van niet. Maar goed, deze geef ik u cadeau.

Laatst gewijzigd door system : 13 september 2011 om 18:03.
Oud 13 september 2011, 17:57   #16015
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amstel is een lekker biertje. Het enige Hollandse bier dat de toets met afwaswater ofte schotelwater kan doorstaan en er dus bovenuit komt.

De andere Hollandse bieren zijn een niet te definiëren drankje waarvan men zich terecht de vraag moet durven stellen of deze brouwsels überhaupt wel als echt bier mag worden bestempeld.
Ik denk dat zeer veel Nederlandse biermerken nu in Belgische handen zijn?
Komt het dan toch nog goed....
Oud 13 september 2011, 17:58   #16016
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

zucht...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 18:00   #16017
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht

U slaat de spijker op zijn kop.

In Nederland, net als in Vlaanderen, heeft iedereen de tongval uit de streek en/of spreekt een dialect. Niets mis mee. Maar voor een (grote) groep mensen of gemengd gezelschap uit heel Nederland spreekt men zoveel mogelijk de standaardtaal.

Vlaanderen heeft qua taalverzorgdheid altijd een voorsprong op ons gehad. Logisch ook; jullie moesten je taal bevechten en gingen er dus ook zorgvuldiger mee om. Natuurlijk zijn er wat woorden en uitdrukkingen die wat anders zijn dan wij gewend zijn, natuurlijk hebben jullie standaard je zachtere g en moeite met een h aan het begin van een woord maar het Nederlands uit Vlaanderen was altijd goed verzorgd en duidelijk.

De laatste tijd niet meer. Zelfs op de VRT bezondigt men zich eraan. Het lijkt wel alsof iedereen er de voorkeur aan geeft zijn/haar eigen dialect te spreken in plaats van de standaardtaal. Of, wat ik eigenlijk erger vind, gewoon slordig spreekt: dichte en binnensmondse klinkers waar ze open moeten zijn, het weglaten van medeklinkers aan het eind van een woord, noem maar op.
(En nee system, het gaat hier niet om 'Vlaams')

Ik weet dat dit een tijdje geleden ook is gesignaleerd bij jullie. Een paar jaar geleden was het een onderwerp dat volop besproken werd: het taalgebruik onder politici. Die betrapten zichzelf en elkaar erop dat ze steeds slordiger gingen spreken om meer over te komen als 'van het volk'.

Maar je ziet het ook steeds meer jongeren doen. In programma's als 'My name is...' of 'So You Think You Can Dance' (over goed Nederlands gesproken...) denken er echt een paar dat 'Plat Antwerps' gelijk is aan de standaardtaal. Jammer en onnodig.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 18:42   #16018
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U slaat de spijker op zijn kop.

In Nederland, net als in Vlaanderen, heeft iedereen de tongval uit de streek en/of spreekt een dialect. Niets mis mee. Maar voor een (grote) groep mensen of gemengd gezelschap uit heel Nederland spreekt men zoveel mogelijk de standaardtaal.

Vlaanderen heeft qua taalverzorgdheid altijd een voorsprong op ons gehad. Logisch ook; jullie moesten je taal bevechten en gingen er dus ook zorgvuldiger mee om. Natuurlijk zijn er wat woorden en uitdrukkingen die wat anders zijn dan wij gewend zijn, natuurlijk hebben jullie standaard je zachtere g en moeite met een h aan het begin van een woord maar het Nederlands uit Vlaanderen was altijd goed verzorgd en duidelijk.

De laatste tijd niet meer. Zelfs op de VRT bezondigt men zich eraan. Het lijkt wel alsof iedereen er de voorkeur aan geeft zijn/haar eigen dialect te spreken in plaats van de standaardtaal. Of, wat ik eigenlijk erger vind, gewoon slordig spreekt: dichte en binnensmondse klinkers waar ze open moeten zijn, het weglaten van medeklinkers aan het eind van een woord, noem maar op.
(En nee system, het gaat hier niet om 'Vlaams')

Ik weet dat dit een tijdje geleden ook is gesignaleerd bij jullie. Een paar jaar geleden was het een onderwerp dat volop besproken werd: het taalgebruik onder politici. Die betrapten zichzelf en elkaar erop dat ze steeds slordiger gingen spreken om meer over te komen als 'van het volk'.

Maar je ziet het ook steeds meer jongeren doen. In programma's als 'My name is...' of 'So You Think You Can Dance' (over goed Nederlands gesproken...) denken er echt een paar dat 'Plat Antwerps' gelijk is aan de standaardtaal. Jammer en onnodig.
Taal is een middel, geen doel op zich. Taal moet vooral niet in de weg zitten. Ik ben blij dat men in Nederland nooit zo verkrampt met de taal is omgegaan als in Vlaanderen. Wat u ziet als achteruitgang, zie ik dus als vooruitgang.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 18:49   #16019
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Taal is een middel, geen doel op zich. Taal moet vooral niet in de weg zitten. Ik ben blij dat men in Nederland nooit zo verkrampt met de taal is omgegaan als in Vlaanderen. Wat u ziet als achteruitgang, zie ik dus als vooruitgang.
Als niemand zich nog aan de regels gaat houden is er geen standaardtaal meer.

Oud 13 september 2011, 20:25   #16020
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Correct. Het zal u misschien verbazen, maar dat is iets waaraan ik mij enorm erger.

Laatst gewijzigd door pajoske : 13 september 2011 om 20:26.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be