Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 11:34   #1661
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U hebt dat niet gezegd neen, maar de Vlaamse leerkrachten in onze Vlaamse scholen moeten aan onze Vlaamse kinderen 'stomerij' aanleren terwijl er naast de school een 'droogkuis' ligt. En dan gaat de vlieger niet meer op.
Vlaams-nationalisten (veel aanhangers bij leerkrachten) vinden: de regel is de regel en de realiteit moet zich aan de regel aanpassen; typisch voor het onderwijs.

Zo ook in BHV: men moet onderwijzen dat Linkebeek en Kraainem 100% VLaanderen is; terwijl een heel groot deel er Frans spreekt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:38   #1662
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarin verschilt uw bericht dan wel in dat "echte" Nederlands dat u me toedicht? Kunt u uw bovenstaand bericht dus hertalen naar het AN dat u schijnbaar verwerpt?
Legt gij eerst nen keer uit waarom Ivo Belet, germanist en ex-VRT nu als politicus Algemeen Vlaams spreekt; met "ge" bijvoorbeeld.
Oud 29 november 2009, 11:41   #1663
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En daarin heeft Microsoft volstrekt ongelijk.
Jij maakt er nog meer een potje van, immers je verklaart dat jouw taal zelfs geen "Vlaams" is maar "Belgisch"! Misschien bestaat dat wel hoor. Ergens in de Marollenwijk van "Bruxelles".
U kunt nu beginnen "kakken" zo hard U wilt.
Dat verandert niets aan het feit dat een wereldsbedrijf als Microsoft de zaken ziet zoals ze zijn. Het past alleen niet in uw kraam.....

En ik heb het trouwens niet alleen over Microsoft en PC's. De Mio draagbare GPS heeft als "taalinstellingen" Nederlands of Vlaams.

Dus iedereen heeft ongelijk. U volhardt in uw Calimero rol.
Spijtig.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:42   #1664
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Legt gij eerst nen keer uit waarom Ivo Belet, germanist en ex-VRT nu als politicus Algemeen Vlaams spreekt; met "ge" bijvoorbeeld.
Ik verwacht elk ogenblik dat u volledig overschakelt op het Middelnederlands van de 14e eeuw. Doen, jongen, doen!
Oud 29 november 2009, 11:43   #1665
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat weten we wel. Alleen stond ik even in de modus van de belgicisten.

't Grappige is dat ze hier ageren tegen het AN, maar tegelijkertijd wel in het AN schrijven. Je moet al een sterk vergrootglas bovenhalen om verschillen te merken. Juist hun taalgebruik op dit forum weerlegt hun eigen stellingen. Dat is juist het lachwekkende.
Bij het schrijven is er meer eenheid dan bij het spreken, net zoals veel mensen dialect spreken maar het niet schrijven. Intussen is dat bij de jeugd ook aan het veranderen; ze schrijven nu volop dialect op MSN, Netlog, Facebook, enz..

Laatst gewijzigd door azert : 29 november 2009 om 11:43.
Oud 29 november 2009, 11:43   #1666
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
en Vista en Windows 7, zouden die gasten in Redmond zo mis zijn.!!!!!
Neen, ze zien de zaken zoals ze zijn.
Alleen past het hier niet in de kraam van een paar enkelingen die zo graag zouden horen dat wij en de Hollanders één en hetzelfde volk zijn.
Oud 29 november 2009, 11:44   #1667
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb hier de Engelstalige versie van XP, en die geeft de keuze tussen Dutch(Netherlands) en Dutch(Belgium).
Dan moet U dringend een nederlandstalige installatie van Windows raadplegen.
Oud 29 november 2009, 11:47   #1668
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verwacht elk ogenblik dat u volledig overschakelt op het Middelnederlands van de 14e eeuw. Doen, jongen, doen!
In Vlaanderen zijn de naamvallen weer aan een revival toe.

Wie zegt:

"Waar is onze auto?" is iemand die onnodig geleerd spreekt.

Populair ben je als je zegt: Waar is onzen auto?

Zeker politici schakelen op de naamvallen over om zich volks voor te doen.
Oud 29 november 2009, 11:54   #1669
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
U kunt nu beginnen "kakken" zo hard U wilt.
Dat verandert niets aan het feit dat een wereldsbedrijf(sic) als Microsoft de zaken ziet zoals ze zijn. Het past alleen niet in uw kraam.....

En ik heb het trouwens niet alleen over Microsoft en PC's. De Mio draagbare GPS heeft als "taalinstellingen" Nederlands of Vlaams.

Dus iedereen heeft ongelijk. U volhardt in uw Calimero rol.
Spijtig.
Ik "kak" alleen maar wanneer ik daartoe aandrang voel. Gewoonlijk 's morgens, na het ontwaken.
Bij mijn weten vertoeft Microsoft inderdaad niet in spirituele sferen. Het is dan wel van deze wereld, maar daarom gedraagt het zich niet noodzakelijk werelds.
Hoe dan ook, de term "Vlaams" past niet voor het Algemeen Nederlands dat Vlamingen bewust spreken wanneer ze zich beschaafd willen uitdrukken. Ook al klinkt dat enigszins anders dan het Algemeen Nederlands dat door een Nederlander wordt gesproken. De situatie is volledig identiek aan die in andere taalgebieden die zich over meer dan één land uitstrekken, zoals het Duits. Microsoft gebruikt een volstrekt foutieve term. "Vlaams" is de verzamelnaam voor de in Vlaanderen gesproken dialecten. En Microsoft stelt zijn gebruiksrichtlijnen niet op in het dialect.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 november 2009 om 11:55.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 12:03   #1670
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
In Vlaanderen zijn de naamvallen weer aan een revival toe.

Wie zegt:

"Waar is onze auto?" is iemand die onnodig geleerd spreekt.

Populair ben je als je zegt: Waar is onzen auto?
Zeker politici schakelen op de naamvallen over om zich volks voor te doen.
Dat zeg ik slechts op die wijze wanneer bewust ik dialect of verkavelingsvlaams zou spreken.
En het is niet omdat Ivo Belet zich daaraan bezondigt dat het moet geconsacreerd worden als gangbaar, laat staan als norm. Belet mag dan al germanist zijn. Ik heb in mijn leven veel germanisten gekend. Ik heb er zelfs gekend die zich verlaagden tot het gebruik van dialect in een leraarskamer. Gelukkig vormde de betrokkene een uitzondering.
Oud 29 november 2009, 12:06   #1671
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb hier de Engelstalige versie van XP, en die geeft de keuze tussen Dutch(Netherlands) en Dutch(Belgium).
Inderdaad, een keuze tussen 'Nederlands Nederlands' en 'Belgische Nederlands'.

Wat zit u toch steeds te memmen.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 12:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 12:11   #1672
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland verplicht jullie helemaal niks. Het zijn de hoge heren in Vlaanderen zelf die verantwoordelijk zijn voor dat beleid. Ik ben zeer gehecht aan de achteloosheid waarmee wij in Nederland met onze taal omgaan. Het Nederlands is een levende taal in Nederland. De Vlamingen behandelen het Nederlands soms bijna als een dode taal. Dat hele stomerij-droogkuis debat is typerend voor de Vlaamse pietluttigheid. Op dat gedoe zit men in Nederland gewoon niet te wachten. Wij hebben geen zin in Belgische toestanden. Jullie taalpolitiek mogen jullie in je (*) steken.
Het debat 'stomerij-droogkuis' is een principieel debat. Het gaat natuurlijk niet alleen over deze twee woordjes. Het gaat om het hele opzet. En dat betekent in de praktijk dat wij steeds weer woorden uit uw taal moeten opnemen maar u zich niet de minste moeite getroost om Vlaamse woorden op te nemen in uw taal. Met andere woorden, u (en sommige Vlaamse (?) lakeien), wilt wel een soort 'Algemeen Nederlands' dat in uw ogen dan zogezegd 'algemeen verbreid' hoort te zijn in Zuid en Noord, voorzover er maar niet teveel Vlaamse woorden in voorkomen. Dat is dus wel geen 'algemeen' Nederlands. En vele mensen in Vlaanderen willen dat kunstmatig Nederlands niet, lusten dat niet, maar houden zich in de praktijk dan ook om deze reden aan hun moedertaal, met de eigen woorden en uitdrukkingen en nuances.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 12:23.
Oud 29 november 2009, 12:32   #1673
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Inderdaad, een keuze tussen 'Nederlands Nederlands' en 'Belgische Nederlands'.

Wat zit u toch steeds te memmen.
Als erover gememd wordt dan is dat verdomme jouw fout. Want je wilt het zelfs niet eens bij dát onderscheid laten. Jij zit er dan bovendien ook nog voortdurend "Vlaams" tussen te wringen. Welnu, je mag zoveel "memmen" als je wilt, daar ben je flagrant fout. Want "Vlaams" is dialect. Maar je hebt er geen oren naar, gewoon omdat je bedoelingen elders liggen.
Oud 29 november 2009, 12:45   #1674
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als erover gememd wordt dan is dat verdomme jouw fout. Want je wilt het zelfs niet eens bij dát onderscheid laten. Jij zit er dan bovendien ook nog voortdurend "Vlaams" tussen te wringen. Welnu, je mag zoveel "memmen" als je wilt, daar ben je flagrant fout. Want "Vlaams" is dialect. Maar je hebt er geen oren naar, gewoon omdat je bedoelingen elders liggen.
Neen, niet Belgisch'e' Nederlands. 'Belgisch Nederlands' is correct in deze zin en context.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 12:45.
Oud 29 november 2009, 12:46   #1675
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het debat 'stomerij-droogkuis' is een principieel debat.
Het komt op mij over als een monoloog, niet als een debat.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 12:50   #1676
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet alle Vlaams is dialect. Dat is nu juist uw grove dwaling waar u blijkbaar maar niet uitgeraakt. Vlaams is een ander woord voor Zuid-Nederlands. En zeker niet alle Zuid-Nederlands is dialect. Zo is 'droogkuis' zeker geen dialect. Meer nog, het staat in het Groene Boekje. Zei u dat overlaatst overigens niet zelf?

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 12:51.
Oud 29 november 2009, 12:53   #1677
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het komt op mij over als een monoloog, niet als een debat.
Er wordt er anders wel degelijk en duchtig over gedebatteerd. Zelfs door Emmerechts. Die houdt er zelfs een lezing over en dit voor een luistergezelschap van meer dan 1000 Nederlanders. Maar dat had u nog niet door neem ik aan. Slaap maar rustig verder.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 12:59.
Oud 29 november 2009, 12:59   #1678
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt er anders wel degelijk en duchtig over gedebatteerd. Zelfs door Emmerechts. Die houdt er zelfs een lezing over. Maar dat had u nog niet door neem ik aan. Slaap maar rustig verder.
Dat was ik inderdaad van plan.

*draait zich nog eens om*
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 13:00   #1679
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat was ik inderdaad van plan.

*draait zich nog eens om*
Pas maar op dat ge u niet verslaapt.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 13:00.
Oud 29 november 2009, 13:05   #1680
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik "kak" alleen maar wanneer ik daartoe aandrang voel. Gewoonlijk 's morgens, na het ontwaken.
Bij mijn weten vertoeft Microsoft inderdaad niet in spirituele sferen. Het is dan wel van deze wereld, maar daarom gedraagt het zich niet noodzakelijk werelds.
Hoe dan ook, de term "Vlaams" past niet voor het Algemeen Nederlands dat Vlamingen bewust spreken wanneer ze zich beschaafd willen uitdrukken. Ook al klinkt dat enigszins anders dan het Algemeen Nederlands dat door een Nederlander wordt gesproken. De situatie is volledig identiek aan die in andere taalgebieden die zich over meer dan één land uitstrekken, zoals het Duits. Microsoft gebruikt een volstrekt foutieve term. "Vlaams" is de verzamelnaam voor de in Vlaanderen gesproken dialecten. En Microsoft stelt zijn gebruiksrichtlijnen niet op in het dialect.
In spirituele sferen... En u bevindt zich dan wel in 'spirituele' sferen? U lijkt me anders regelmatig in een taalfantasialand te vertoeven. Dat zijn natuurlijk ook 'spirituele' sferen. Buitenaardse 'spirituele' sferen dan.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 13:07.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be