Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2022, 14:25   #26321
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Je moet ook willen openstaan voor andere culturen en andere zienswijzen, niet alles door een westerse bril zien. Heel belangrijk, nog meer in Afrika en Azië dan in Rusland natuurlijk. De "Russische wereld" is interessant omdat het deels westers is, en deels ook niet, zoals Latijns-Amerika en ook wel de Balkan en Turkije.

Hongaars lijkt mij een moeilijke taal, alhoewel je er ook wel vrij veel Slavische, Turkse en Duitse woorden in terugvindt.

Wat Chinees betreft, ik ken een Belg die al 15 jaar in China woont, sinologie gestudeerd heeft en getrouwd is met een Chinese, en hij zegt mij dat hij het nog steeds niet vloeiend spreekt, schrijft en leest.
Een westerse of oosterse bril zijn me vreemd, ik probeer zo onbevangen mogelijk andere culturen of talen te benaderen. De menselijke waardigheid als individu is mijn maatstaf.
Citaat:
Oekraïens is ook gewoon een boerentaal, voor Chevchenko bestond er zelfs geen officiële versie, geen literatuur en niet echt een eenduidig alfabet. Maar daar zit, volgens Chevchenko, net de "beauty". Een beetje zoals Vlaamse dialecten, die zijn boers maar op hun manier ook interessant en mooi. In het Zuid-Westen van Rusland en zelfs in het verre Oosten spreekt men een Russisch dialect dat duidelijk verwant is aan het Oekraïens.
Of een taal of een dialect 'boers' is hangt af van de instelling van degene, die het beoordeelt. Snobisme heb je overal.
Citaat:
Jammer dat Oost-Europa en bij uitbreiding Turkije en Centraal-Azië zo extreem nationalistisch zijn, waarom moet er "een volk, een taal" zijn, en waarom moet je identiteit gebaseerd zijn op taal? Je hebt ook zulke Russische nationalisten, maar als je weet dat er in de regering etnische Siberiërs, Armeniërs, Tataren, Oekraïners en Joden zitten kun je wel concluderen dat Rusland eerder patriottisch is dan nationalistisch. Zelensky is een Russisch sprekende Jood maar sinds hij aan de macht is spreekt hij officieel geen Russisch meer. In de realiteit is Oost-Oekraïne natuurlijk ook multi-etnisch maar het Oekraïense nationalisme ontkent dat. In West-Oekraïne stemden ze trouwens niet op hem omdat hij een "Jid" is. Zelensky was zogezegd de kandidaat van het Oosten daarom kreeg hij 72 % van de stemmen (waaronder toch vooral anti-Poroshenko stemmen) maar hij kwam zijn beloften niet na bleek gewoon een stroman voor de uiterst-rechtse milities, oligarchen en de VS. De 3 die in 2014 een duivelspact sloten. In Donbas lieten ze zich niet vangen en stemde de overgrote meerderheid op de Kremlin-kandidaat, die niet lang na de verkiezingen in de gevangenis belandde.
Ik heb helemaal niets tegen volksnationalisme mits men dit ook erkent en respecteert bij anderen. Patriotisme is ook een deugd mits het geen staatsnationalisme is dat een bepaalde groep over anderen laat heersen.
Citaat:
Nostalgie naar het Sovjet-verleden is algemeen in die landen. U hebt daar een negatief beeld van door decennialange koude oorlogspropaganda. Niet dat alles perfect op wielekes liep (er waren ook wantoestanden zoals overal, en soms ook corruptie, maar op een veel kleinere schaal dan nu) er waren ook veel mankementen maar een maatschappij waar niet alles rond geld draait en er voor je gezorgd wordt van wieg tot graf is toch iets waar heel veel mensen met nostalgie en heimwee naar terug kijken. En nee, ze kijken niet met nostalgie terug naar de Stalin-jaren of de verschrikkingen van WOII, wel naar de jaren 60, 70 en begin 80.
Ik kan me goed indenken dat de vroegere profiteurs van het Sovjet-regime met een zekere weemoed terugdenken aan de voor hen voorspoedige tijden toen hen alles in de schoot geworpen werd als beloning voor hun medewerken aan de communistische dictatuur. De 20 miljoen slachtoffers van de goelag en de vervolgingen rusten nu in vrede in hun graf en hebben uiteraard geen stem in dit kapittel. Van de anderen, die een gelijkaardige lijdensweg ondergingen maar erin slaagden te overleven, wordt ook weinig gehoord. U lijkt me wereldvreemd.
Oud 21 juni 2022, 15:24   #26322
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ik lees dat Litouwen vanaf vandaag het goederentransport naar Kaliningrad verbiedt. Een provocatie van het russofobe regime in Litouwen. Een provocatie die verdere escalatie in de Baltische staten, met name in Litouwen, in de hand kan werken.

(fig.)
De Russische ratten hebben per definitie niks te zoeken in Koningsbergen. Het is meer dan zeven eeuwen Duits geweest en de Russische kolonisten daar zijn de nageboortes van de schizofrene massamoordenaar Stalin. Het wordt tijd dat Duitsland zijn grondgebied weer opeist.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 15:39   #26323
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die het niet met U eens zijn zijn dus autisten. Opnieuw op de man spelen omdat je er met feiten en argumenten niet raakt.
Jij bent 100 procent zeker autistisch en dat is geen persoonlijke aanval.

1. Je verkondigt extreme standpunten op een megalomane wijze.
2. Je hebt niet door dat jou imiteer door jouw standpunten in het belachelijke te trekken door het omgekeerde van wat jij zegt te beweren.
3) Je bent narcistisch. Je hebt in deze draad gezegd dat je jezelf knapper vindt dan anderen.
4) Je valt op mannen en vrouwen. Dat is op zich niet autistisch, maar veel autisten zijn biseksueel omdat ze zich moeilijk binden.

Een troost: MaxvanDietschland, Bach en Nr.10 hebben ook autistische trekken.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 16:00   #26324
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo onderdrukt dat ze waren ochottekes. Ze leefden in de meest welvarende en meest westerse Sovjet republieken, en hun taal was de officiële taal van de republiek, niet Russisch.
Da gadegij nie bepale he !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 16:03   #26325
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht

2. Je hebt niet door dat jou imiteer door jouw standpunten in het belachelijke te trekken door het omgekeerde van wat jij zegt te beweren.
3) Je bent narcistisch. Je hebt in deze draad gezegd dat je jezelf knapper vindt dan anderen.
4) Je valt op mannen en vrouwen. Dat is op zich niet autistisch, maar veel autisten zijn biseksueel omdat ze zich moeilijk binden.

Een uiterst walgelijke bijdrage. U verdient geen enkele vorm van respect met dit op te schrijven, los van Uw standpunt in deze materie.

U hoeft het met niemand eens te zijn, U mag Uw eigen standpunten verdedigen, maar U verdedigt met deze bijdrage geen standpunt.

In Uw ogen zijn mensen wiens brein op een andere manier ge-hard-wired is dan het uwe, minderwaardig, en dien je dus met die mensen hun mening geen rekening te houden, niet omdat hun mening al dan niet correct is, maar omdat ze geuit is door iemand die mogelijks op een andere manier nadenkt dan Uzelf.

Werkelijk walgelijk.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 21 juni 2022 om 16:03.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 16:16   #26326
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Russen nemen over het algemeen alles met een grove schep zout, omdat ze over het algemeen goed onderwijs hebben genoten en een vrij hoog IQ hebben.

...
Dan is het (minstens) dubbel zo tragisch dat zo'n Herrenvolk er tijdens al die eeuwen & op al die vierkante kilometers waarover het kon beschikken, nooit in geslaagd is een politiek & sociaal-economisch project uit te werken waar het volgens zijn statuut toch echt wel recht op had/heeft, en zich nu moet laten 'leiden' door een anti-intellectuele en roofzuchtige autocraat die openlijk dweept met het imperialisme van de tsaren en de Sovjetunie.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 16:31   #26327
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kleine landjes, waar bijna de hele bevolking collaboreerde met de nazi's, en die een deel van hun bevolking onderdrukken, doen alsof ze grootmachten zijn. Puur russofobe landen zijn het, die ook weinig bijdragen aan de EU maar netto ontvangers zijn. Als er keet te schoppen valt met de Russen zijn ze er als de kippen bij. Rusland is niet geïnteresseerd in deze landen, Stalin wilde ze er gewoon bij als extra buffer tegen het Westen maar in feite hoorden er er nooit echt bij.

Tsaar Peter De Grote vond het blijkbaar toch de moeite Estland en het hele noordoosten van Letland in te palmen.

In 1795 (onder Catharina De Grote) werd de rest van Letland en het grootste deel van Litouwen bij het Russische Rijk gevoegd, en tegen 1815 was het héle Baltische gebied onderworpen.

Oud 21 juni 2022, 16:46   #26328
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die kleine landjes, waar bijna de hele bevolking collaboreerde met de nazi's,.
op den duur is elk buurland vd Russen een nazistaat
jouw debiliteit kent geen grenzen hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 16:49   #26329
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
op den duur is elk buurland vd Russen een nazistaat
jouw debiliteit kent geen grenzen hé
Het leven mag niet te moeilijk lijken.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 16:55   #26330
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tsaar Peter De Grote vond het blijkbaar toch de moeite Estland en het hele noordoosten van Letland in te palmen.

In 1795 (onder Catharina De Grote) werd de rest van Letland en het grootste deel van Litouwen bij het Russische Rijk gevoegd, en tegen 1815 was het héle Baltische gebied onderworpen.
Niet vergeten dat die Baltische landen na WOI onafhankelijk werden maar begin WOII geannexeerd werden door Stalin , alsook een flink stuk Polen , in overeenstemming met het Von Ribbentrop - Molotov akkoord.
Die annexatie was allesbehalve om mee te lachen, deportaties en executies.
Zo werden duizende hogere Poolse officieren met een nekschot omgebracht en in Katyn in een massagraf gegooid.
En dan spreekt onze geachte medeforummer tomm van 'russofobie'...
Oud 21 juni 2022, 17:11   #26331
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht

1) Niet vergeten dat die Baltische landen na WOI onafhankelijk werden maar begin WOII geannexeerd werden door Stalin , alsook een flink stuk Polen , in overeenstemming met het Von Ribbentrop - Molotov akkoord.
Die annexatie was allesbehalve om mee te lachen, deportaties en executies.
Zo werden duizenden hogere Poolse officieren met een nekschot omgebracht en in Katyn in een massagraf gegooid.

2) En dan spreekt onze geachte medeforummer tomm van 'russofobie'...
1) Inderdaad.

2) Ik vind het ook bevreemdend dat iemand die alle begrip kan opbrengen voor de anti-westerse sentimenten en opinies in voormalige westerse kolonies, zo'n 'blinde vlek' lijkt te koesteren voor de negatieve reacties die het Russische imperialisme wist/weet op te roepen.

Oud 21 juni 2022, 18:32   #26332
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hebben onze Poetin knuffelaars al de lijst kunnen bemachtigen van de 50 dode generaals en officieren in Oekraïne ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 19:28   #26333
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hebben onze Poetin knuffelaars al de lijst kunnen bemachtigen van de 50 dode generaals en officieren in Oekraïne ?
Uiteraard is dit gekend gemeengoed. De meesten van hen waren van Russische herkomst en overgeërfd van de vroegere USSR. Zelensky was heel tevreden hierover want hij diende die niet zelf op te ruimen.
Oud 21 juni 2022, 20:50   #26334
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Opgepast voor nucleaire oorlog zegt Mearrsheimer wiens voorspellingen rond Oekraïne tot nu toe dicht bij de werkelijkheid gebleken zijn.

"In 2016, Mearsheimer was asked what the biggest disaster in US foreign policy was. The panelist next to him said Iraq. Here’s his answer. In my business, this is called a crystal ball.":

Video:
https://mobile.twitter.com/DavidSack...23808151511041

Laatst gewijzigd door Bach : 21 juni 2022 om 20:52.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 21:10   #26335
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die lijst zat in de zak van 1 van de vele russische generaals die al gedood werden.
Oud 21 juni 2022, 21:45   #26336
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Een uiterst walgelijke bijdrage. U verdient geen enkele vorm van respect met dit op te schrijven, los van Uw standpunt in deze materie.

U hoeft het met niemand eens te zijn, U mag Uw eigen standpunten verdedigen, maar U verdedigt met deze bijdrage geen standpunt.

In Uw ogen zijn mensen wiens brein op een andere manier ge-hard-wired is dan het uwe, minderwaardig, en dien je dus met die mensen hun mening geen rekening te houden, niet omdat hun mening al dan niet correct is, maar omdat ze geuit is door iemand die mogelijks op een andere manier nadenkt dan Uzelf.

Werkelijk walgelijk.
Ik aprecieer uw humanisme in deze.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 21:47   #26337
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Unhappy

Citaat:

1. "Extreme standpunten". Mijn standpunten zijn algemeen aanvaard in het grootste deel van de wereld. Het Westen is zelf extreem, maar vindt zichzelf de norm.

2. Ik trek jouw standpunten ook in het belachelijke.

3. Ik heb ergens gezegd dat ik nog goed in de markt lig. Heb je daar problemen mee en wat is eigenlijk de relevantie heeft niets met het onderwerp van deze draad te zien? Jaloers misschien?

4. Moest dat zo zijn, is dat zeker niets dat u aanbelangt en heeft ook niets met deze discussie te zien. Ik val trouwens op vrouwen. Blijkbaar interesseert mijn seksuele orientatie en aantrekkelijkheidsgraad u mateloos. ????
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 21:53   #26338
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Opgepast voor nucleaire oorlog zegt Mearrsheimer wiens voorspellingen rond Oekraïne tot nu toe dicht bij de werkelijkheid gebleken zijn.

"In 2016, Mearsheimer was asked what the biggest disaster in US foreign policy was. The panelist next to him said Iraq. Here’s his answer. In my business, this is called a crystal ball.":

Video:
https://mobile.twitter.com/DavidSack...23808151511041
Dude's got a point
Oud 21 juni 2022, 21:54   #26339
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Russische ratten hebben per definitie niks te zoeken in Koningsbergen. Het is meer dan zeven eeuwen Duits geweest en de Russische kolonisten daar zijn de nageboortes van de schizofrene massamoordenaar Stalin. Het wordt tijd dat Duitsland zijn grondgebied weer opeist.
Ok, maar dat kan enkel als ook Polen 40 % van hun grondgebied teruggeeft aan Duitsland, en Litouwen 30 %. In ruil kunnen de Polen West-Oekraine krijgen, dat "massamoordenaar Stalin" zomaar cadeau gegeven heeft aan Oekraine de smeerlap.
Oh ja en die smerige Angelsaksen hebben niets te zoeken in het land van de Native Americans of in Texas, California, etc. die gestolen zijn van Mexico. Allemaal op de boot terug naar Noord-West-Europa.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 22:29   #26340
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dude's got a point
Mearsheimer noemt de huidige buitenlandpolitiek van de VS het werk van een groepje compleet gestoorde gangsters.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be