Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2021, 08:53   #13901
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

IS assetts worden naar Afghanistan over gebracht om te pogen garanderen dat de chaos blijft in het land. Ze lieten zopas van zich horen.

https://mobile.twitter.com/war_noir/...48531162886148
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2021, 11:28   #13902
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De nieuwe Biden administratie pakt Oekraïne hard aan. Ze hebben hen het zwijgen opgelegd over Nordstream 2, de VS willen niets meer weten van sancties tegen bedrijven die hiermee samenwerken. Dit is een draai van 180%.

Men zegt altijd dat Trump pro-Russisch was maar zijn beleid was veel vijandiger.

Wat zit erachter? Betere banden met Duitsland ongetwijfeld, maar ik denk dat er meer aan de hand is. Biden en Blinken focussen zich nu op China, en proberen een steeds groeiende alliantie tussen Rusland en China af te remmen.

De VS buitenlandse politiek is zeer onberekenbaar. Het enige wat telt (behalve Israel en olie natuurlijk) is geopolitiek.

Misschien hopen ze ook dat Putin de hereniging met Belarus uitstelt.

In Syrië ondertussen zie je ook zeer voorzichtige toenaderingen tussen het Assad regime en het Westen. De Golfstaten (behalve Qatar) hebben ondertussen de banden terug geformaliseerd.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2021, 11:36   #13903
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
IS assetts worden naar Afghanistan over gebracht om te pogen garanderen dat de chaos blijft in het land. Ze lieten zopas van zich horen.

https://mobile.twitter.com/war_noir/...48531162886148
Ongetwijfeld.

Wat Afghanistan betreft zowel het Westen als Rusland hebben zich al neergelegd bij een overwinning van de Taliban. Rusland heeft al verschillende gesprekken tussen de regering en Taliban in Moskou georganiseerd, ook de Tadjiekse regering (Tajikistan is buurland van Afghanistan en nauwe bondgenoot van Rusland) speelt een rol.

Rusland wil zeker geen IS in Afghanistan, wat met IS kun je geen afspraken maken, dus misschien een westers spelletje om de Russen te pesten, wie zal het zeggen?

Wat ze willen is dat de Taliban in eigen land blijft, geen islamisme in Sovjet Centraal-Azië is de boodschap. Ze hebben de Taliban waarschijnlijk al duidelijk gemaakt dat pogingen om islamisme te stimuleren in de ex-Sovjet-Unie afgestraft zullen worden, maar dat Rusland perfect kan leven met een door de Taliban bestuurd Afghanistan zolang deze zich binnen de eigen grenzen houden.

Ondertussen worden de grenzen verder versterkt, nu al zijn er zo'n 70000 Russische troepen aan de Afghaanse grens in Tajikistan.
Oud 21 juli 2021, 11:56   #13904
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Armenie heeft geen "keus".Rusland is de garantie dat hun natie niet weggeveegd zal worden.

Georgie lijkt zich meer en meer tegen Turkije aan te schurken.(de donatie van zeer grote hoeveelheden oorlogsmaterieel waardoor het Georgische leger nu snel een grotere slagkracht en mobiliteit krijgt is een serieuze indikatie).Als Tiblisi dit handig speelt zullen de "verloren" gebieden,met wat essentieel "turkic" volkeren zijn misschien weer van onder de Russische hand vandaan willen komen....Ankara speelt hier een zeer interessant,riskant,maar ook oud spel met Moskou rondom zowat de ganse Zwarte Zee overigens.....Ook Oekraine zit mee in dat spel.

En Moldavie......Als Moldavie bij de EU wil komen,of misschien,wat logischer zou zijn,samensmelten met Roemenie,(want Moldaviers zijn eigenlijk Roemenen)....dan zijn ze dat Oostelijk gebied ,waar Russen wonen,kwijt....(hoewel,met wat "groene mannetjes"..... )

Maar dat Oostelijk gebied is geisoleerd,feitelijk zelfs van de zee,en de buren aan die kant,de Oekrainers,gaan hen geen toegiften doen tenzij ze bij Oekraine wensen aan te sluiten...

Neen,Moldavie wordt een specialleke,en eigenlijk zijn de Russen niet echt in een positie om veel te helpen dan een paar regimenten van de lokale strijdkrachten laten doen of ze Russen zijn....
Georgië en Turkije hebben weinig gemeenschappelijk, Georgië DENKT dat zij het Westen en de westerse beschaving belichamen, in tegenstelling tot de "Mongoolse" Russen en de Islam hordes. GeorgiË ziet EU lidmaatschap al helemaal voor zich...

Wishful thinking Georgische kaart van de EU.

In realiteit is Georgië natuurlijk door en door ex-Sovjet-Unie. Niemand in het Westen koopt of kent borjomi of Georgische wijnen, terwijl Georgische producten gegeerd zijn in Rusland, Kazachstan, etc. Niemand in het Westen beschouwt Georgië als onderdeel van het Westen.

Moldavië en Roemenië zijn toch ook helemaal anders, en de grote meerderheid van de Moldaviërs is tegen hereniging. Moldavië is serieus gerussificeerd. Roemenië heeft enkel voordeel dat het EU lid is, maar veel Moldaviërs werken nu toch al in West-Europa.
In Kisinov hoor je meer Russisch dan Moldavisch, inderdaad een soort Roemeens, Moldavisch hoor je vooral op het platteland. Er is weinig voeling met Roemenië, en ook economisch is Roemenië geen vetpot. Naast Moldaviërs, Oekraïners en Russen wonen er ook andere volkeren in Moldavië. Zoals de Gagauz, pro-Russische pro-communistische orthodoxe Turken, die ook hun semi-autonome republiek hebben.

De hoofdstad Komrad van de Gagauzische autonome deelrepubliek:

Gagauzië kent naast grote Russische ook grote Turkse invloed. Ze krijgen veel Turkse investeringen, Gagauzisch en Turks zijn eigenlijk dezelfde taal.

De communistische partij is de grootste partij in Moldavië. Wat betreft Transdnistrië, Russische troepen zijn daar gelegerd sinds een vredesakkoord in de jaren 90. Good luck aan degene die die Russische troepen wegwillen of aan willen vallen.

Kisinov, de hoofdstad van Moldova.
https://www.youtube.com/watch?v=wnDxHTaeNX0

Laatst gewijzigd door tomm : 21 juli 2021 om 12:06.
Oud 21 juli 2021, 15:52   #13905
cato

Standaard

Nog een paar jaar en Hongarije en Polen komen weer terug in de Sovjet Unie van Poetin.
Rusland blij en Europa blij.

citaat :Trouw

Tijd voor een raadsel. Welk land hoort niet in het volgende rijtje thuis? Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Mexico, Hongarije, Marokko, India, Bahrein, Rwanda, Azerbeidzjan, Kazachstan. Moeilijk, inderdaad. Nieuwe poging: welk land zou in elk geval niet in dit rijtje thuis mógen horen? Hongarije, natuurlijk. Want wat doet een EU-lidstaat in een rijtje van landen die hun eigen burgers - oppositieleden, activisten en journalisten - bespioneren met behulp van Israelische spyware?

Eigenlijk is dat dezelfde vraag als deze: wat doet een land als Hongarije nog in de EU? Ik vind het een pijnlijke vraag, want ik heb mij altijd geërgerd aan het dedain waarmee West-Europeanen naar Oost-Europa keken, en als correspondent in die regio geloofde ik vast en zeker dat Warschau, Praag, Bratislava en Boedapest bezig waren 'terug te keren naar Europa', zoals het heette. Ook toen er autoritaire en dwarse leiders aantraden - 'Lillipoetins', noemde Nina Chroesjtsjov ze in deze krant - bleef ik standvastig. We hadden Italië toch ook niet buiten Europa gezet omdat Berlusconi er jarenlang aan de macht was?

Maar nu weet ik het niet meer. Een grote meerderheid van de Polen en Hongaren is nog steeds voorstander van het EU-lidmaatschap, en ik realiseer me dat als ik over deze landen spreek, ik eigenlijk spreek over hun leiders: Jaroslaw Kaczynski, Viktor Orbán. Maar zij zijn democratisch gekozen, ze zijn het volk niet zomaar overkomen. Dus wat moet de EU met een land dat nog steeds lid wil zijn, maar tegelijkertijd zegt: we ondertekenen wel de reglementen, maar we zijn er niet aan gebonden, want onze eigen regels gaan voor? Dat is wat het Poolse Constitutionele Hof - dat wordt gecontroleerd door de Poolse regering - vorige week uitsprak: het Poolse recht staat boven het Europese recht. En zo bestaan er dus binnen de Europese Unie 'homovrije zones'. Of, zoals in Hongarije, 'lhbti+-vrije scholen'.

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/...es/1412374/2/1

Laatst gewijzigd door cato : 21 juli 2021 om 15:55.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2021, 18:07   #13906
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Nog een paar jaar en Hongarije en Polen komen weer terug in de Sovjet Unie van Poetin.

Tijd voor een raadsel. Welk land hoort niet in het volgende rijtje thuis? Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Mexico, Hongarije, Marokko, India, Bahrein, Rwanda, Azerbeidzjan, Kazachstan. Moeilijk, inderdaad. Nieuwe poging: welk land zou in elk geval niet in dit rijtje thuis mógen horen? Hongarije, natuurlijk. Want wat doet een EU-lidstaat in een rijtje van landen die hun eigen burgers - oppositieleden, activisten en journalisten - bespioneren met behulp van Israelische spyware?

Eigenlijk is dat dezelfde vraag als deze: wat doet een land als Hongarije nog in de EU? Ik vind het een pijnlijke vraag, want ik heb mij altijd geërgerd aan het dedain waarmee West-Europeanen naar Oost-Europa keken, en als correspondent in die regio geloofde ik vast en zeker dat Warschau, Praag, Bratislava en Boedapest bezig waren 'terug te keren naar Europa', zoals het heette. Ook toen er autoritaire en dwarse leiders aantraden - 'Lillipoetins', noemde Nina Chroesjtsjov ze in deze krant - bleef ik standvastig. We hadden Italië toch ook niet buiten Europa gezet omdat Berlusconi er jarenlang aan de macht was?

Maar nu weet ik het niet meer. Een grote meerderheid van de Polen en Hongaren is nog steeds voorstander van het EU-lidmaatschap, en ik realiseer me dat als ik over deze landen spreek, ik eigenlijk spreek over hun leiders: Jaroslaw Kaczynski, Viktor Orbán. Maar zij zijn democratisch gekozen, ze zijn het volk niet zomaar overkomen. Dus wat moet de EU met een land dat nog steeds lid wil zijn, maar tegelijkertijd zegt: we ondertekenen wel de reglementen, maar we zijn er niet aan gebonden, want onze eigen regels gaan voor? Dat is wat het Poolse Constitutionele Hof - dat wordt gecontroleerd door de Poolse regering - vorige week uitsprak: het Poolse recht staat boven het Europese recht. En zo bestaan er dus binnen de Europese Unie 'homovrije zones'. Of, zoals in Hongarije, 'lhbti+-vrije scholen'.

Ik kan maar niet begrijpen waar U zou aan denken dat vernoemde naties bij een Sovjet-Unie zouden willen behoren.Zeker en vast de Polen niet.Die HEERSTEN enkele generaties geleden over grote stukken van wat nu "Rusland" en "Oekraine" zijn overigens.

Hun frustratie(toch van hun leiders) is dat de EU nu een soort van schoonmoeder is,altijd bezig zich te bemoeien in de keuken,in de badkamer,zelfs in de WC van de binnenlandse politiek.

De Polen (en de Litouwers,hun oude wapenbroeders) hebben echt wel andere katten te geselen,de Russische druk namelijk.Het is hen niet onbekend.De ganse geschiedenis was er een van het balanceren tussen de Moffen,De Russki's en de andere Slavische volkeren (de Mongolen zijn al een tijdje uit de regio weg...)

Hun beste vriend,en enige SERIEUS tegengewicht voor Moskou,zijn niet tante Ursula en Nonkel Charles (wat gaan ze in Warchau ook gelachen hebben met het stoelenincident door de Turkse President georganiseerd,het was zeldzame klasse!)

Het is Washington.Dat zien we al militair.

De Hongaren,culturele weeskinderen in Europa,overblijfselen van wat ooit een VEEL groter rijk was,hebben nog niks beslist.........Eigenlijk hebben ze geen echte cultureel verwante vrienden.Wij zijn allemaal komplete onverstaanbare vreemdelingen voor hen..... Ze zijn van het ene bemoeizuchtige "rijk" in het andere terechtgekomen.

Laatst gewijzigd door kelt : 21 juli 2021 om 18:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2021, 13:34   #13907
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht

Dat willen ze helemaal niet.

Het Westen spreekt altijd van Rusland dat andere landen onderdrukt, maar Rusland duwt Kazachstan of Belarus geen LGBT+ wetgeving door de strot. Die landen mogen daar hun eigen visie rond ontwikkelen, en dat doen ze ook, ze hebben de Russische wet niet overgenomen. Rusland bemoeit zich ook niet met andere dingen in die landen zoals de grondwet.

Oekraïne trekt zich helemaal niets aan van de LGTB+ drang van het Westen, in tegendeel.
https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_r..._relationships
Vermits men Oekraïne niet richting Rusland wil duwen, wordt er zedig over gezwegen. Zo ook toen in Georgië een dodelijke aanval plaatsvond vorige week.

Ik merk trouwens in Oekraïne dat men nu het Westen nodig heeft tegen de Russen, maar dat er zich toch ook een zeker anti-westers sentiment begint te ontwikkelen. Voorlopig overwint de aversie tegen Rusland nog ten opzichte van aversie tegen het Westen in grote delen van het land, maar hoe lang nog?

Ik denk dat het Westen ook nog niet aan de nief papatjes toe is in de Balkan. Zelfs in Roemenië en Bulgarije, die al jaren lid zijn van de EU, hebben ze het zaakje niet onder controle.

https://www.politico.eu/article/bulg...a-state-of-eu/

Polen en Hongarije willen vrijheid, zowel van de Russen als van het Westen.
Ze willen geen multicul, overdreven LGTB+, etc. toestanden zoals in het Westen.
Ze ontvingen orders uit Moskou tot 1989 en sindsdien orders uit Brussel. Ze willen geen van beide.

Laatst gewijzigd door tomm : 22 juli 2021 om 13:36.
Oud 24 juli 2021, 02:35   #13908
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld.

Wat Afghanistan betreft zowel het Westen als Rusland hebben zich al neergelegd bij een overwinning van de Taliban. Rusland heeft al verschillende gesprekken tussen de regering en Taliban in Moskou georganiseerd, ook de Tadjiekse regering (Tajikistan is buurland van Afghanistan en nauwe bondgenoot van Rusland) speelt een rol.

Rusland wil zeker geen IS in Afghanistan, wat met IS kun je geen afspraken maken, dus misschien een westers spelletje om de Russen te pesten, wie zal het zeggen?

Wat ze willen is dat de Taliban in eigen land blijft, geen islamisme in Sovjet Centraal-Azië is de boodschap. Ze hebben de Taliban waarschijnlijk al duidelijk gemaakt dat pogingen om islamisme te stimuleren in de ex-Sovjet-Unie afgestraft zullen worden, maar dat Rusland perfect kan leven met een door de Taliban bestuurd Afghanistan zolang deze zich binnen de eigen grenzen houden.

Ondertussen worden de grenzen verder versterkt, nu al zijn er zo'n 70000 Russische troepen aan de Afghaanse grens in Tajikistan.
Pakistan is een belangrijke speler in de regio. Afghanistan heeft ook een kleine grens met China en China mikt op het economische.
China intervenes to ease Pak-Afghan ties with focus on economic cooperation
26 jun 2017
Misschien wil de VS van de regering in Kabul vanaf omdat ze vinden dat die teveel zaakjes doen met China.
Oud 24 juli 2021, 09:27   #13909
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik heb net via whatsapp een praatje gemaakt met "Irish partisan", die in Minsk woont en er een blog heeft. Ik was eigenlijk van plan deze zomer naar Belarus af te reizen, maar het wordt moeilijk, door corona, en ook omdat er geen rechtstreekse vluchten meer zijn.

Hij zegt dat de grote meerderheid Lukashenko steunt, maar een minderheid de oppositie. Dat beiden niet met elkaar spreken, en dat het soms families verdeelt. Doet hem denken aan de situatie in Noord-Ierland. Alleen is het in Belarus geen religieuze kwestie maar vooral een politieke en ook ergens culturele.

Laatst gewijzigd door tomm : 24 juli 2021 om 09:29.
Oud 24 juli 2021, 09:41   #13910
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb net via whatsapp een praatje gemaakt met "Irish partisan", die in Minsk woont en er een blog heeft. Ik was eigenlijk van plan deze zomer naar Belarus af te reizen, maar het wordt moeilijk, door corona, en ook omdat er geen rechtstreekse vluchten meer zijn.
Wij blijven op Nato-territorium : Montenegro.
Hopelijk zitten er niet teveel Russen daar, we willen ons wel wat amuseren.

Citaat:
Hij zegt dat de grote meerderheid Lukashenko steunt, maar een minderheid de oppositie. Dat beiden niet met elkaar spreken, en dat het soms families verdeelt. Doet hem denken aan de situatie in Noord-Ierland. Alleen is het in Belarus geen religieuze kwestie maar vooral een politieke en ook ergens culturele.
De Noord-Ierse kwestie werd in 1998 opgelost door de EU en VS die de Good Friday agreements erdoor drukten bij de onwillige Engelsen.
Goed voorbeeld.

En dat een meerderheid Lukashenko steunt : geen kat die dat gelooft, dan had hij wel de verkiezingen gewonnen vorig jaar terwijl het overduidelijk is dat Svitlana Tichanovskaya en de oppositie RUIM gewonnen heeft.
Net omdat niemand de zwaar vervalste uitslag serieus neemt, is Lukashenko nergens meer welkom (behalve in Rusland en Syrie zeker?) omdat niemand hem nog ziet als legitiem staatshoofd.

De steun aan usurpator Lukashenko zit ergens rond (maar wellicht onder) de 20%, maar geconcentreerd bij Politie en Militairen helaas.

De kruik gaat zolang te water tot ze barst.
Lukashenko wordt het hoofd boven water gehouden door Poetin, het moment dat dat wegvalt, verzuipt hij. Wellicht in zijn eigen bloed.
Net als kameraad Ceau?escu inderdtijd.

Laatst gewijzigd door parcifal : 24 juli 2021 om 09:45.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2021, 17:35   #13911
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wij blijven op Nato-territorium : Montenegro.
Hopelijk zitten er niet teveel Russen daar, we willen ons wel wat amuseren.

De Noord-Ierse kwestie werd in 1998 opgelost door de EU en VS die de Good Friday agreements erdoor drukten bij de onwillige Engelsen.
Goed voorbeeld.

En dat een meerderheid Lukashenko steunt : geen kat die dat gelooft, dan had hij wel de verkiezingen gewonnen vorig jaar terwijl het overduidelijk is dat Svitlana Tichanovskaya en de oppositie RUIM gewonnen heeft.
Net omdat niemand de zwaar vervalste uitslag serieus neemt, is Lukashenko nergens meer welkom (behalve in Rusland en Syrie zeker?) omdat niemand hem nog ziet als legitiem staatshoofd.

De steun aan usurpator Lukashenko zit ergens rond (maar wellicht onder) de 20%, maar geconcentreerd bij Politie en Militairen helaas.

De kruik gaat zolang te water tot ze barst.
Lukashenko wordt het hoofd boven water gehouden door Poetin, het moment dat dat wegvalt, verzuipt hij. Wellicht in zijn eigen bloed.
Net als kameraad Ceau?escu inderdtijd.
Alle Wit-Russen die ik ken behalve EEN steunen Lukashenko. De poging tot algemene staking mislukte, de fabrieksarbeiders weigerden Tihanovskaya te steunen. Volgens "Irish Partisan" (een apolitieke Ier die niets heeft met Wit-Russische politiek) steunt de meerderheid Lukashenko.

Misschien dat de resultaten van Lukashenko wat aangedikt werden maar niemand gelooft dat dat mens de meerderheid haalde. In Rusland claimt U ook dat Poetin een dictator is maar zelfs volgens westerse opiniepeilingen steunt minstens 60 % hem nog. Ik ben genoeg in Belarus geweest en behalve in "de betere kringen" van Minsk steunde toen de grote meerderheid Lukashenko.

Er is een constitutionele hervorming op komst in Belarus. De macht van de president wordt afgeroomdd
die van het parlement neemt toe. Vrienden van "Verenigd Rusland" zijn een partij aan het vormen in Belarus. Rusland neemt het over, en niets dat u of het Westen daar aan kunnen doen.
Ik hoop dat degene die een poging tot Maidan hebben ondernomen minstens even streng gestraft worden als degene die het Kapitool bestormd hebben. Sowieso zijn ze uitgeteld en hun steun aan westerse economische agressie tegen Belarus betekent dat ze politiek dood zijn.

Ik verwacht dat Lukashenko een ceremoniele functie krijgt en Rusland de echte macht overneemt in Belarus. Ergens jammer maar door de westerse agressie is er geen weg terug.

Laatst gewijzigd door tomm : 24 juli 2021 om 17:43.
Oud 26 juli 2021, 11:54   #13912
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Oktober vorig jaar:

Met stakingen door het hele land hebben Belarussen de druk opgevoerd op zelfverklaard president Aleksandr Loekasjenko. Maar het aantal deelnemers lijkt te klein om de impasse tussen het regime en de oppositie te doorbreken.

Het lukte de oppositie niet om Loekasjenko’s grote staatsbedrijven plat te leggen.

Een video-oproep van Tichanovskaja aan medewerkers van staatsmijnen haalde bijna niemand over: het stakingscomité in mijnwerkersstad Salihorsk meldde dat het aantal stakende mijnwerkers maandag toenam met 5 naar een totaal van 40.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...sten~b26b3a62/
Oud 26 juli 2021, 12:14   #13913
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Constitutional reform is not a new idea by Lukashenko, it is something he has spoken about on several occasions since 2018.[2]
The framing of the constitutional debate is uniquely Belarusian, one in which Lukashenko publicly acknowledges that he has extraordinary authoritarian power. Not least the power to issue presidential decrees with the full force of the law, but that any successor should not be so lucky. Lukashenko argues that a new balance should be found between the president, government, legislature, local government, and judiciary.[3]

In addition, Lukashenko has made it known that he would favour creating a constitutional footing for the currently ad hoc All-Belarusian People’s Assembly, a body which resembles the former congresses held during the Soviet era.
Constitutional Court chairman Petr Miklashevich has tabled constitutional amendments to make the Assembly the “supreme representative body of democracy” in Belarus, and also to allow the Assembly to determine aspects of presidential impeachment law.[4] Where this leaves the National Assembly and the Council of the Republic – the parliament of Belarus – is unclear at this stage.
The most high-profile change is a new presidential decree signed by Lukashenko in May 2021, which establishes the rules of procedure within the Security Council for how the country should be governed in the event of Lukashenko’s death.[6]

What is most significant is that the decree requires all decisions of the Security Council to be made via a majority vote of members, rather than the interim president governing alone. In a time of crisis, the Security Council would become the de facto collective leadership of Belarus.

Lukashenko’s new decree seeks to achieve two things. The first is to operationalise existing constitutional provisions in order to make clear the working methods that will be used in these circumstances. The second is to provide a safeguard against a renegade prime minister, possibly in the circumstances of a coup against Lukashenko.

Other proposals currently under consideration include a new legal framework for the development of new political parties. These are potentially a preparation for a reformed political system that will lean more towards parliamentarism, rather than presidentialism. Lukashenko’s newfound enthusiasm for political parties should be understood in terms of him seeking to capitalise on the divisions that have emerged within the opposition.
The most visible constitutional and political change being embarked upon by Belarus remains the Union State integration programme with Russia.[7] Until the recent political crisis, many observers barely noticed the Union State. The process was that much on its last leg, that nobody in Minsk or Moscow ever really thought it would lead to the level of integration anticipated in the 1999 founding treaty. The 2020 presidential election changed that calculation for Russia.

The Union State process has been reinvigorated in Moscow and reluctantly so in Minsk. For years, Lukashenko made commitments to implement elements of the Union State, making promises in public and then quietly ditching them in private.

According to Belarusian officials, thirty roadmaps have been drafted in recent years, covering all aspects of the integration process, including within the spheres of judicial cooperation, monetary union, energy, transport, customs and tax.[8]

Officials in Minsk briefed journalists that Lukashenko’s meeting with Russia’s president Vladimir Putin in Sochi at the end of May 2021 included a discussion about the roadmaps, suggesting more than twenty of them are now ready for signing.

It was also at this meeting that Putin confirmed the next 400 million dollars tranche of the loan from Russia to Belarus. Since the crisis started, Russia has committed 1 billion dollars to help keep the Belarusian economy afloat. The first 500 million dollars were transferred to Minsk in December 2020.

Whilst that strategic importance extends to Belarus, it does not necessarily extend to Lukashenko himself. Many Kremlin observers have surmised that Putin would be perfectly content if another pro-Russian pragmatist could be cultivated or found amongst the Belarusian elite.[9]

Politicians such as Andrei Savinykh and Oleg Gaidukevich, both members of the National Assembly, are often touted by players in Moscow as possible contenders. Even jailed former presidential candidate Viktor Babariko and his new political party, Razam, have been considered possible successors.

https://spectator.clingendael.org/en...arusian-crisis
Oud 26 juli 2021, 12:27   #13914
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Sinds Belavia niet meer op de EU mag vliegen, heeft het zijn aanbod naar de voormalige Sovjet-Unie en Turkije uitgebreid. De maatschappij vliegt nu onder andere op de Georgische stad Kutaisi, Simferopol in de Krim en ook naar Tajikistan. (heel wat Tajieken zijn gastarbeiders in Belarus, over het algemeen hebben ze zich afzijdig gehouden tijdens de protesten of Lukashenko gesteund)
Ook veel vluchten naar bijna alle voormalige Sovjet-landen behalve de Baltische.
Turkije blijft een favoriet vakantieland van heel wat Wit-Russen, ook voor de EU sancties. Wit-Russen kwamen ook graag in Bulgarije, maar dit kan nu niet meer, een nieuwe opdoffer voor de zieltogende toeristische industrie in Bulgarije. Veel Wit-Russen zullen nu ook de Krim herontdekken als vakantiebestemming. Ook Georgië wordt (na een lange afwezigheid) opnieuw populair bij Wit-Russen.
Er is ook een rechtstreekse vlucht naar Peking en nieuwe routes naar China zitten in de pijplijn. De maatschappij vliegt ook op Havana, Dubai en Bangkok.

Belarus heeft het Sovjet-systeem behouden van zeer goedkope vluchten voor werknemers van grote bedrijven. De Krim zal opnieuw een populaire bestemming worden voor dit soort reizen, maar Wit-Russen worden ook nieuwsgierig naar meer exotische bestemmingen zoals Cuba of Thailand.
Thailand, etc. zal echter moeten wachten tot het einde van corona. Belarus heeft reeds een verdrag met Cuba dat Wit-Russen die vakantie houden in Cuba gratis een Cubaans vaccin krijgen.

Iedereen die betrokken was bij de recente poging tot "kleurenrevolutie" mag het land niet verlaten.

De EU elite wilde de Wit-Russen straffen voor hun steun aan Loekasjenko, en uit woede omdat hun poging tot het omwerwerpen van de president mislukte. Maar voorlopig houdt Belarus goed stand. Er vielen geen naakte ontslagen bij Belavia. De Russische subsidies pareren de gevolgen van de westerse sancties.

Belarus krijgt ook steun van landen als Kazakhstan en China.

https://eng.belta.by/economics/view/...g-140288-2021/
https://rocb-europe.org/first-meetin...-belarus-china

En van Turkije:
https://www.reuters.com/world/exclus...ne-2021-05-27/

In het algemeen kun je zeggen dat dit een tektonische shift is. Belarus drijft weg van het Westen richting Eurazië.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 juli 2021 om 12:50.
Oud 26 juli 2021, 12:58   #13915
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Oud 26 juli 2021, 23:43   #13916
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belarus drijft weg van het Westen richting Eurazië.
Hoelang gaat het nog duren met dat zogenaamde "westen"?
Oud 27 juli 2021, 05:44   #13917
cato

Standaard

Citaat:
Dat willen ze helemaal niet.

Het Westen spreekt altijd van Rusland dat andere landen onderdrukt, maar Rusland duwt Kazachstan of Belarus geen LGBT+ wetgeving door de strot. Die landen mogen daar hun eigen visie rond ontwikkelen, en dat doen ze ook, ze hebben de Russische wet niet overgenomen. Rusland bemoeit zich ook niet met andere dingen in die landen zoals de grondwet.

Oekraïne trekt zich helemaal niets aan van de LGTB+ drang van het Westen, in tegendeel.
https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_r..._relationships
Vermits men Oekraïne niet richting Rusland wil duwen, wordt er zedig over gezwegen. Zo ook toen in Georgië een dodelijke aanval plaatsvond vorige week.

Ik merk trouwens in Oekraïne dat men nu het Westen nodig heeft tegen de Russen, maar dat er zich toch ook een zeker anti-westers sentiment begint te ontwikkelen. Voorlopig overwint de aversie tegen Rusland nog ten opzichte van aversie tegen het Westen in grote delen van het land, maar hoe lang nog?

Ik denk dat het Westen ook nog niet aan de nief papatjes toe is in de Balkan. Zelfs in Roemenië en Bulgarije, die al jaren lid zijn van de EU, hebben ze het zaakje niet onder controle.

https://www.politico.eu/article/bulg...a-state-of-eu/

Polen en Hongarije willen vrijheid, zowel van de Russen als van het Westen.
Ze willen geen multicul, overdreven LGTB+, etc. toestanden zoals in het Westen.
Ze ontvingen orders uit Moskou tot 1989 en sindsdien orders uit Brussel. Ze willen geen van beide.
Polen en Hongarije kunnen die vrijheid krijgen.
Laten ze daarvoor de EU verlaten.
Ze kunnen niet van twee walletjes blijven eten.
Oud 27 juli 2021, 05:54   #13918
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Hoelang gaat het nog duren met dat zogenaamde "westen"?
China werkt er hard aan om een wereldmacht te worden ,niet Rusland , niet Turkije of Belarus.
Rusland en Turkije heeft China al in haar zak zitten en dat geldt voor zoveel landen in Afrika en Azië.

Met Bidden heeft het Westen haar positie weer verstevigd en het Westen zal nooit het grootste deel worden van de wereld .
Het Westen heeft zijn koloniale tijd al lang achter zich liggen en ze kan niet voor de hele wereld zorgen.
Daarom is het een goede strategie dat de NAVO geen oorlogen meer voert buiten haar grondgebied en dat het Westen haar economie ,defensie en technologische voorsprong gaat versterken.
Het Westen ,met name Europa ,Amerika, Canada ,Groot Brittannië ,Japan , Australië en N Zeeland, belichamen de westerse beschaving ,cultuur en mensenrechten. Zuid Amerika kan zich door haar geschiedenis bij aansluiten.

Laatst gewijzigd door cato : 27 juli 2021 om 05:56.
Oud 7 augustus 2021, 13:33   #13919
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Even nog wat recente opiniepeilingen:
Opiniepeiling uitgevoerd door het onafhankelijke en ook door de westerse media geciteerde levada instituut.

Approval of the activities of Alexey Navalny is declining. If in September 2020, 20% of Russians approved of its activities, then in June 2021 – 14%.
https://www.levada.ru/en/

In juli 2021 zegt 64 % volledig achter het beleid van Poetin te staan, 35% zegt niet volledig achter zijn beleid te staan.
48% zegt dat het land in de goede richting gaat en vooruitgang maakt, 43 % zegt dat dat niet zo is. (ter vergelijking in 1999 zei 88% dat het land achteruit ging, en 5% dat het land vooruit ging). Russen zijn kritisch voor het corona beleid van de regering.

54% heeft een negatieve attitude ten opzichte van de VS, 31% een positieve. Ter vergelijking, in 1997 had 73 % een positieve attitude ten opzichte van de VS, en 20% een negatieve.
Wat de EU betreft, 45% heeft een negatieve attitude ten opzichte van de EU, 38% een positieve. In 2011 was dat respectievelijk 14% en 71%.

https://www.levada.ru/en/ratings/

Nu wat betreft Oekraïne, opiniepeiling uitgevoerd door het onafhankelijke instituut Kiev Internationaal Instituut voor Sociologie.

https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&ca...id=1055&page=1

Als er nu verkiezingen zouden gehouden worden, zou 20% voor Zelensky stemmen. 68,7% zegt dat het met Oekraïne de verkeerde kant opgaat (stijging met 6% ten opzichte van 2 maand geleden), 16% dat het de goede kant op gaat (daling met 4%)

78% zegt niet rond te komen op het einde van de maand.

De dingen die Oekraïners bezig houden en prioritair zijn, zijn corruptie, werkloosheid, dure nutsvoorzieningen en de oorlog in Donbas. Slechts 0,5% vindt de terugkeer van de Krim prioritair. Ongeveer 54% zegt dat het nu slechter gaat dan een jaar geleden, 38% zegt dat er niets veranderd is.
14% heeft niet genoeg om eten te kopen, 43% heeft net genoeg voor eten, maar niet voor kledij. 32% heeft genoeg voor eten en kledij, maar niet om bvb. een nieuwe koelkast, tv en wasmachine te kopen. 6,6% kan zich een nieuwe koelkast, tv of wasmachine veroorloven.

https://www.kiis.com.ua/materials/pr...eopolit/d1.JPG

Misschien goed om nog eens de toespraak van Verhofstadt te tonen, toen hij op Maidan 7 jaar geleden opriep om de democratisch verkozen president te verjagen. Hij had het over "Europese waarden", en dat Oekraïne vlug welvarend zou worden als ze maar het pro-westerse pad zouden kiezen. Hij zei dat de EU er alles aan zou doen om de democratisch verkozen president Yanukovich te verjagen.
Achter hem, symbolen van "rechtse sector", voor hem, een orthodoxe priester en "betogers" met helmen en stokken.
https://www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ

De verkiezing van Yanukovich in 2010:
https://www.theguardian.com/world/20...ident-election
Observers from the Organisation for Security and Co-operation in Europe (OSCE) said there were no indications of serious fraud and described the vote as an "impressive display" of democracy. "For everyone in Ukraine this election was a victory," João Soares, president of the OSCE's parliamentary assembly, said.

With almost all votes counted, the Russian-leaning opposition leader, Viktor Yanukovych, had a clear 2.65% lead over Tymoshenko.

After the second round of the election international observers and the OSCE called the election transparent and honest.

Laatst gewijzigd door tomm : 7 augustus 2021 om 13:58.
Oud 8 augustus 2021, 11:31   #13920
cato

Standaard

De tijd gaat snel en de wereld verandert snel.
De EU en de NAVO zien geen heil meer in een aansluiting van de Oekraïne ,nu de koude oorlog met Rusland weer terug is.
Finlandisering is voorde Oekraïne de beste oplossing , d.w.z neutraal en een goede verhouding met zowel Rusland en als met het Westen.
De EU heeft zeker geen behoefte aan uitbereiding .
De tendens is , zeker na de ontwikkelingen in Polen en Hongarije , liever minder dan meer landen bij de EU.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be