![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat denk ik wel. Er zijn zelfs 2 spoorwegstations op het grondgebied van de gemeente: Linkebeek en Holleken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik lees net een oude brief dat per 20 april 2010 RTBF International bij ons van de kabel(radio) verdwijnt.
wtf, wat moesten we daar in eerste instantie mee? |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
|
![]() Overigens, het door de media opgepikte rapport over internationalisering van de rand vermeldt ook dat Grimbergen en Beersel momenteel 'hernederlandsen', al is het nog in lichte mate.
Dit vermelden de media echter niet, maar ik vond het lezenswaardig genoeg voor dit forum.
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze recente (gisteren) link gaat over de taaltoestand op de voetbalclub in Grimbergen. http://videos.tf1.fr/jt-13h/belgique...e-6059239.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
het rapport kan je hier vinden, het is nogal uitgebreid en bovendien al een jaar oud dus ik vraag me af waarom daar nu ineens artikelen over verschijnen. http://www4.vlaanderen.be/dar/svr/pu...port2009-5.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Frequentie 621 kHz, golflengte 483 m, zender Waver-Overijse (300 kW); - Frequentie 1125 kHz, golflengte 267 m, zender Houdeng (9,5 kW) en - Frequentie 9970 kHz, golflengte 30 m. De eerste twee zijn op de middengolf te vinden, de laatste op de kortegolf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
|
![]() Ja; ik heb daar al bussen van de brusselse mivb zien passeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een interessant rapport. Kende het overigens al. Is methodologisch nog wel een en ander op af te dingen, maar al bij al een aardige & lovenswaardige poging HV/ De Rand in kaart te brengen. De precaire situatie komt goed naar voren. Alleen houdt de doorsnee Vlaming niet van verontrust worden. Dat slaapt zo moeilijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
het moet natuurlijk niet zo zijn dat mensen in Brussel landen, vervolgens verfransen en daarna naar Vlaanderen verhuizen. Daar moet iets aan te doen zijn. Overigens, in de praktijk zullen er ook tegenkrachten aan bod komen, zoals immigranten die wel degelijk Nederlands leren. Dat lijkt me een hele logische stap voor een ambitieuze nieuwe Belg, maar ik zie er geen statistieken over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
|
![]() dat moet dus andersom.
Mensen moeten in Vlaanderen terecht komen, Nederlands leren, werk vinden, in het culturele leven duiken en bij wijze van automatisme in Brussel dus hun koffie in het Nederlands bestellen. in goed internationaals zou ik zeggen: get bloody going !
![]() |
#193 |
|
![]() Overigens, als ik het rapport goed lees vertrekken er per saldo Duitsers, Engelsen en Fransen uit de rand en komen er per saldo Marokkanen en Nederlanders en Polen bij.
Dat is een goede ontwikkeling.
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de praktijk komt de eerste groep niet naar Vlaanderen, maar naar Brussel, omdat zij daar meestal werken. En daarna pas gaat een deel daarvan in de Rand wonen, maar daar zitten zij ook tussen veel Franstaligen. De rest blijft nog steeds in Brussel. De tweede groep zit al lang in Brussel en is er "verfranst". Er is wel een beweging op gang waarbij hun kinderen in het Nederlands onderwijs gaan, maar of dat een beweging tot "vernederlandsing" is, weet ik niet zo zeker. Time will tell... De migranten die in die tijd in Vlaanderen zijn gaan wonen (Antwerpen bij voorbeeld) zijn wel vernederlandst, met Antwâârps accent erbâ. ![]()
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() hier een interessant stukje tekst over de bevolkingssamenstelling van Brussel:
http://www.brusselnieuws.be/artikels...g-in-onderwijs
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerst geeft Mary (Mede verantwoordelijk voor het feit dat de Vlaamsche tv en radio media voor resp 85 en 90+% in het Engels uitzenden) een opsomming van feiten die aardig kloppen. 'Brussel is geëvolueerd van een provinciestad naar een kosmopolitische hoofdstad. Er leven veel meer dan honderd nationaliteiten en er worden meer dan 150 talen gesproken. Meer dan 55 procent van de Brusselse bevolking spreekt thuis niet langer een van de landstalen. ... Brussel bestaat vandaag uit tien procent gezinnen waar Nederlands de voertaal is, 34 procent gezinnen waar Frans de voertaal is en meer dan 55 procent allochtonen. Die allochtonen splitsen zich op in twee groepen: ongeveer de helft wat wij traditioneel allochtonen noemen, eerder arm, en hoofdzakelijk bestaande uit Noord-Afrikanen en Turken, maar ook steeds meer uit Oost-Europeanen. De andere helft – ruim 25 procent van de bevolking, en daarmee een unicum – bestaat uit hoogopgeleiden. Ze werken bij de EU of de Navo of bij een van de vele bedrijven of diensten die hun oorsprong vinden in de internationale instellingen (lobbyisten, diplomaten, journalisten, advocatenkantoren, hoofdkwartieren van internationale bedrijven), die naar Brussel gekomen zijn omdat de EU hier gevestigd is. En dan komen daarbovenop nog eens dagelijks vierhonderdduizend pendelaars (250.000 Vlamingen en 150.000 Walen) hun boterham verdienen naar Brussel.' Daarna doet hij een verkapte oproep tot ontnederlandsing van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 september 2010 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mary is een Bplus figuur.
Jep. |
![]() |
![]() |
![]() |