Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2011, 12:47   #261
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OilOnFire Bekijk bericht
Paard vergeten?
* lachband *
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 13:21   #262
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
... Bedenk dat de laatste vijftig jaar Vlaanderen zonder al te veel gemor en verzet zich alsmaar aan het terugtrekken is:

- de vastlegging van de taalgrens in 1962, die voor Vlaanderen behoorlijk negatief uitvel. Buiten enkele radicale organisaties als Voorpost is er niemand nog in Vlaanderen die de teruggave van die gebieden eist.
- de oprichting van het Brussels Gewest in 1989. Ondertussen door een groot deel van de Vlamingen als zijnde onherroepelijk gepercipieerd. In die mate dat velen zelfs niet eens meer de moeite willen doen om hun hoofdstad terug als onlosmakelijk verbonden deel van Vlaanderen terug te krijgen.
- de faciliteitengemeenten. Voor velen nog steeds onlosmakelijk verbonden met Vlaanderen, hoewel er hier en daar al een paar voorzichtige stemmen opgaan om deze toch maar te offeren 'in ruil voor communautaire vrede'.

Waarom zou het opgeven van nog meer grondgebied, met in het achterhoofd de gedachte aan bovenstaande drie puntjes én het feit dat de partijen die destijds voor 1. en 2. verantwoordelijk waren daar nooit echt de rekening voor gepresenteerd gekregen hebben van de Vlaamse kiezer, dan ineens wél 'dromen' zijn, als we nog een generatie verder zijn en de autochtone Vlaming in die gebieden ondertussen ook maar een te verwaarlozen minderheid geworden is?
Even herhalen kan geen kwaad, me dunkt.

Ik zou er nog het volgende puntje aan toe willen voegen:

- de onwil/het gebrek aan 'brutaliteit' van véél Vlamingen die Brussel zogezegd niet willen loslaten om in Brussel (of de faciliteiten-gemeenten) te komen wonen én stemmen, en hun hoofdstad metterdaad op te eisen/in te palmen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 14:09   #263
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik begrijp écht niet hoe het komt dat iemand de 'morele-sabotage-praat' van Eberhard Leclerc kan ervaren als 'onafgebroken pogen de Vlaamsgezinden op dit forum de put in te praten', laat staan als 'chagrijnig gemekker van een hypochonder'.

Echt niet.

Ik snap evenmin hoe het komt dat niet élke Vlaamsgezinde op 'blinde vlek(ken)' in zijn/haar wereldbeeld/toekomstvisie wil worden gewezen.

Leert de "Gewijde Geschiedenis van het Heilig Land der Vaad'ren (1830-2010)" ons niet dat de eigen naïviteit dé grote vijand van het Vlaamse volk in het algemeen en de Vlaamse Beweging in het bijzonder is geweest, nog steeds is, en wellicht ook zal blijven?

Kinderlijke onschuld en onwetendheid zijn ongetwijfeld schattig wanneer we ze bij kinderen aantreffen, maar volwassenen die zich daaraan vastklampen zijn belachelijk én gevaarlijk.

Ik ben het met u eens dat 'wij' geen pep-talk nodig hebben.

Wat 'wij' nodig hebben is een koude douche zodat 'wij' écht wakker worden.

De tijd van slaapwandelen is voorbij: België IS gebarsten.

Zijn 'wij' klaar voor wat er te gebeuren staat?

Echt waar?
Precies! België is de facto gebarsten en dat stemt mij nu net zeer optimistisch.

Maar als je Leclerc erop naleest zijn we een soort "vervloekt" volkje van lafaards dat in feite slechts geschikt is om als Beta-subjects verder te vegeteren in een unitair Belgique dat in versneld tempo helemaal in handen komt van de Belgische Francofonie. Ik weet ook wel dat we geen reden hebben om omtrent de toestand in de Vlaamse Rand euforisch te zijn. Maar de maatregelen die de Vlaamse regering de laatste jaren erdoor heeft gedrukt om in de verfransingskwestie tegengas te geven waren, pakweg vijftig jaar geleden, gewoon onvoorstelbaar.
Oud 10 juni 2011, 19:04   #264
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik begrijp ook niet goed hoe het komt dat forum-genoten zo gemakkelijk lijken te vergeten dat Eberhard Leclerc héél véél van het Nederlands houdt en daarom allesbehalve gelukkig kan zijn met de evolutie in BHV.
Ik begrijp ook iets niet. Hoe het komt dat jij die gepatenteerde leugenaar verdedigt. De man beweert nl. dat 90 �* 95 % van de programma's op de Vlaamse media Engelstalig zijn. Ik heb hem met cijfers zijn ongelijk bewezen maar hij blijft bij zijn leugens. Met succes als ik je reactie lees.

Laatst gewijzigd door robert t : 10 juni 2011 om 19:08.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2011, 21:07   #265
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De man beweert nl. dat 90 �* 95 % van de programma's op de Vlaamse media Engelstalig zijn.
Link graag.

Citaat:
Ik heb hem met cijfers zijn ongelijk bewezen...
Jij hebt helemaal niets bewezen.
Was je niet vergeten JIM, MTV en TMF mee te rekenen?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 juni 2011 om 21:07.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 18:45   #266
FIK
Burger

FIK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- de onwil/het gebrek aan 'brutaliteit' van véél Vlamingen die Brussel zogezegd niet willen loslaten om in Brussel (of de faciliteiten-gemeenten) te komen wonen én stemmen, en hun hoofdstad metterdaad op te eisen/in te palmen.
Nochtans: volgens de peiling van vorige vrijdag in La Libre Belgique zou de N-VA (samen met Open VLD) de grootste Vlaamse partij in Brussel worden:
Citaat:
Du côté flamand, la N-VA poursuit sa lente mais réelle implantation �* Bruxelles.
De vragen die hierbij opkomen zijn:
* Zijn er dan Vlamingen die opnieuw naar Brussel verhuizen en er graag wonen (ik denk dan vooral aan hoog opgeleide jongvolwassenen)?
* Zijn er Franstalige Brusselaars of vreemdelingen die N-VA kiezen?
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2011, 19:19   #267
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp ook iets niet. Hoe het komt dat jij die gepatenteerde leugenaar verdedigt. De man beweert nl. dat 90 �* 95 % van de programma's op de Vlaamse media Engelstalig zijn. Ik heb hem met cijfers zijn ongelijk bewezen maar hij blijft bij zijn leugens. Met succes als ik je reactie lees.
Laten we het erop houden dat Eberhard Leclerc een beetje overdrijft om z'n punt te maken: dat de Nederlandse cultuur door de Vlaamse media stiefmoederlijk wordt behandeld.

Oud 13 juni 2011, 19:21   #268
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK Bekijk bericht
Nochtans: volgens de peiling van vorige vrijdag in La Libre Belgique zou de N-VA (samen met Open VLD) de grootste Vlaamse partij in Brussel worden:

* Zijn er dan Vlamingen die opnieuw naar Brussel verhuizen en er graag wonen (ik denk dan vooral aan hoog opgeleide jongvolwassenen)?
* Zijn er Franstalige Brusselaars of vreemdelingen die N-VA kiezen?
Ik denk dat ik op beide vragen met een voorzichtig 'ja' zou antwoorden; op de eerste vraag iets voorzichtiger dan op de tweede

Oud 13 juni 2011, 19:37   #269
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

a * Zijn er dan Vlamingen die opnieuw naar Brussel verhuizen en er graag wonen (ik denk dan vooral aan hoog opgeleide jongvolwassenen)?
b * Zijn er Franstalige Brusselaars of vreemdelingen die N-VA kiezen?
Ad a) Die zijn er zeker. Er is zelfs continue aanvoer.
Een deel verfranst (vaak door de partner), een deel keert terug naar de provincie, een deel verhuist voor de carriere naar een ander land, en een deel blijft vrolijk hangen.

Zelf ken ik nogal wat Vlamingen die met groot plezier in Brussel wonen (al willen velen van hen zichzelf allang geen 'Vlaming' meer noemen)

Ad b) Franstalige autochtone Brusselaars die op een Vlaamse partij stemmen zullen statistisch ongetwijfeld moeten bestaan, maar zelf ben ik ze nog niet tegen gekomen (Wel autochtone Vlamingen die op een FR partij stemmen), er is en zeer klein gedeelte (<5%) van de vreemdelingen in Brussel die op een NL partij stemt. Vaak doordat hun kinderen in het NL onderwijs zitten en omdat ze zelf bv Vlaamse collegae hebben.
Vergeet niet dat al decennia lang de Vlaming door de alomtegenwoordige FR media en 'les mots de la rue' als volgevreten racist wordt verkocht aan de migranten. Die reclamecampagne is nog immer behoorlijk succesvol.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 juni 2011 om 19:37.
Oud 24 augustus 2011, 01:35   #270
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Cijfers 2010, Kind & Gezin

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 augustus 2011 om 01:36.
Oud 24 augustus 2011, 12:21   #271
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Cijfers 2010, Kind & Gezin
mooie kaart van groot-brussel
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 13:05   #272
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
mooie kaart van groot-brussel
Jij wilt echt wel een burgeroorlog hé maatje
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 19:37   #273
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Heel Brabant mag tweetalig worden. Ik zie het probleem niet, hoor.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 19:46   #274
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Heel Brabant mag tweetalig worden. Ik zie het probleem niet, hoor.
Goed idee. Nederlands en Antwerps.

Helemaal in het zuiden wil ik wel faciliteiten voor het Waals voorzien, de enige taal die zich feitelijk echt "Belgisch" zou kunnen noemen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 19:52   #275
De Brabander
Minister-President

Standaard

En Nederlands is ook echt Belgisch?
Oud 24 augustus 2011, 21:39   #276
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Nee.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:11   #277
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken jonge hoogopgeleiden die daar graag zouden wonen en werken, en dat in de praktijk brengen. Ik denk zelfs dat er een vernieuwde trek is van jonge Vlamingen met een hoge opleiding richting Brussel. Maar of dat de Vlamingen zijn die daar de flamingant gaan uithangen en eisen gaan stellen i.v.m. de Nederlandse taal durf ik heel sterk te betwijfelen. Dat zijn nml diegenen die in het beroepsleven voor een heel groot deel Engels gebruiken en taal zien als een communicatiemiddel en niet als strijdmiddel.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2011, 22:59   #278
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ken jonge hoogopgeleiden die daar graag zouden wonen en werken, en dat in de praktijk brengen. Ik denk zelfs dat er een vernieuwde trek is van jonge Vlamingen met een hoge opleiding richting Brussel. Maar of dat de Vlamingen zijn die daar de flamingant gaan uithangen en eisen gaan stellen i.v.m. de Nederlandse taal durf ik heel sterk te betwijfelen. Dat zijn nml diegenen die in het beroepsleven voor een heel groot deel Engels gebruiken en taal zien als een communicatiemiddel en niet als strijdmiddel.
Goede post.

Er is een continue aanvoer van hoogopgeleide Vlamingen naar Brussel.
Bij gezinsvorming gaat een deel de stad uit, bij een snelle carriere vaak naar het buitenland, een (klein) deel verfranst doordat men een anderstalige partner vindt, en een deel blijft hangen in de stad.

Veel van hen zou ik wel durven te kenschetsen als zelfbewust Nederlandstalig, maar niet geforceerd.

De Vlaamse middenklasse is vrijwel verdwenen uit de stad, voor hen zou Brussel ook snel te duur zijn om zich nog te vestigen, en de traditionele Vlaamse tokkie klasse is grotendeels verfranst de laatst 30 jaar.
Oud 24 augustus 2011, 23:35   #279
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Goed idee. Nederlands en Antwerps.

Helemaal in het zuiden wil ik wel faciliteiten voor het Waals voorzien, de enige taal die zich feitelijk echt "Belgisch" zou kunnen noemen.

correct, de vlaamse dialecten zijn enkel dialecten van het nederlands.
waals is geen dialect van het frans, maar een echte taal. dus is het correct dat het waals de enige echte belgische taal is.

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 00:03   #280
De Brabander
Minister-President

Standaard

Als Nederlands niet Belgisch is, Pelgrim, waarom moet België dan het Nederlands beschermen? Als ik al die zever van die flaminganten hier lees, antwoord ik op de titel van deze draad: "Ja, en ze kan niet snel genoeg gaan". Gewoon om jullie te treiteren.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 25 augustus 2011 om 00:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be