![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#481 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De argumentatie van die euh Catalaan ( ? ) klinkt inderdaad zéér bekend.
Interessant ook dat die schrijft "proud of our language and culture and close-minded". Ik veronderstel dat de Spaans- of Franstaligen wel trots zijn op hun land en cultuur maar niet gesloten van geest? |
![]() |
![]() |
![]() |
#482 |
Minister-President
|
![]() Wel, gaat de verfransing nog steeds door?
Ik hoop het ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#483 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat weten we, Belgique kan de 21ste eeuw immers enkel overleven als het volledig verfranst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
Minister-President
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#486 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Heb ik hier al vele malen geschreven. Dit geldt niet enkel voor Brussel. Maar Flaminganten zijn zo verblind door anti-Franstalige haat dat ze de realiteit niet (willen) zien. Verleden week nog over dit onderwerp gesproken met een onderzoeker aan KULeuven. Hij zegt: Vergadering vertegenwoordigers van 5-tal Belgische universiteiten. Eén van de aan aanwezigen is Franstalig. Alhoewel hij heel goed Nederlands sprak verkoos hij toch Engels te gebruiken. Omdat hijzelf vond dat hij de Nederlandse taal te weinig beheerste (of had hij schrik van té kritische Vlamingen?). Vergadering met 10-tal personen, waarvan één buitenlander (Chinees). Deze vergadering verloopt in het Engels. Ook de Vlamingen spreken onder elkaar Engels. Zij vinden het zelfs eenvoudiger/gemakkelijker Engels te spreken onder elkaar. Daarom dat ik al eerder schreef: Zoals het er nu uit ziet gaan wij in de (verre?) toekomst allemaal Engels als standaardtaal gebruiken. Thuis of bij vrienden/streekgenoten) zal er dialect (al of niet een oude of nieuwe dialectvorm) gesproken worden. Daarmee bedoel ik een tal die zoals de eeuwenoude dialecten naadloos van streek tot streek veranderen. Dit kan ook het einde betekenen van AN (standaard-Nederlands) als levende taal. Voor mij is die taalstrijd zoals ze tegenwoordig in België gevoerd wordt een strijd van individuen die geestelijk nog in de middeleeuwen leven. Laatst gewijzigd door pajoske : 20 oktober 2011 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
|
![]() Citaat:
Frans, verkavelingsvlaams voor lokaal gebruik. Interessant boek: "Het einde van de standaardtaal" Joop van der Horst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() You believe that because you are from Belgium, which is as we know it pretty much a non-country.
Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2011 om 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#489 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kan er vanuit deze geest denkende ook eens gedacht worden aan de nefaste gevolgen die films/tekenfilms dubben met zich meebrengt; wij leren onze kinderen geen vreemde talen meer en dat vind ik geen gezonde evolutie.
![]() |
![]() |
#491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij wil kinderen al naar ondertitels laten kijken of zo? De meeste mensen op deze wereld vinden leestelevisie erg onprettig. Dat geldt ook voor kinderen. Misschien eerst eens alle inwoners van Vlaanderen fatsoenlijk Nederlands leren zodat zij later zélf niet ondertiteld hoeven te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha ja, dan pas zal er een "Belgique une et indivisible" bestaan nietwaar? In jouw plaats zou ik alvast mijn forumnaam veranderen in ..., ja in wat eigenlijk? "Le Brabançon"? Of is het eerder "la Brabançonne", je weet wel die djingle speciaal geschreven en gecomponeerd voor "les francophones belges". Want er bestaat niet eens een officiële Nederlandse naam voor dat schreeuwlelijk gejank. De Vlamingen werden indertijd verondersteld het dan maar mee te mekkeren, "n'importe comment", dus met "terarara la lala lala enz."
![]() |
#493 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb ervaring met onze eigen kinderen. En stel vast dat in ons gezin die aanpak uitstekende resultaten heeft opgeleverd. Dat de kinderen zich ergeren als een film gedubd wordt. Omdat dan de finesse van de tekst verloren gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#494 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() De stoflap van de francofone putchisten en landverraders uit 1830.
![]() |
#495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#496 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zegt een grootnederlander, volbloed slippendrager van de Oranjes.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2011 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat klinkt natuurlijk niet zo sjeuig als iemand slippendrager noemen, he.
![]() |
![]() |
#498 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och system, er zit toch zo weinig variatie in uw verwijten. Ik ben voorstander van een Nederlands-Vlaamse Confederatie. Indien u een béétje daarover nadenkt, dan zult u beseffen dat die voorkeur van mij helemaal geen monarchist maakt (wat ik dan ook niet ben). Zolang er onder de Nederlanders een meerderheid pro Het Oranje koningshuis is, dan gun ik hen dat, dat is hun keuze. Ik ben gewoon republikein. Indien de Nederlands-Vlaamse toenadering de vorm van een confederatie aanneemt, dan is een Nederlands koninkrijk en een Vlaamse republiek perfect mogelijk.
![]() |
#499 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar je eigenlijk niets kunt tegen inbrengen nietwaar?
Ik zou toch maar voorzichtig zijn, system, met ongevraagd naampjes te ontlenen. Eerst Spinoza, nu Hertog. Vroeg of laat krijg je daarvan een boemerangeffect.