Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2011, 10:35   #481
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De argumentatie van die euh Catalaan ( ? ) klinkt inderdaad zéér bekend.

Interessant ook dat die schrijft "proud of our language and culture and close-minded". Ik veronderstel dat de Spaans- of Franstaligen wel trots zijn op hun land en cultuur maar niet gesloten van geest?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 17:05   #482
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Wel, gaat de verfransing nog steeds door?

Ik hoop het !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 17:17   #483
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Dat weten we, Belgique kan de 21ste eeuw immers enkel overleven als het volledig verfranst.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2011, 17:21   #484
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 11:26   #485
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat weten we, Belgique kan de 21ste eeuw immers enkel overleven als het volledig verfranst.
De Engelse taal is nu, zo is mijn persoonlijke ervaring, de enige door Walen én Vlamingen geaccepteerde taal in Brussel. Vanuit Brussel zal de Engelse taal zich verder verspreiden. Hetzelfde zal ook in Nederland gaan gebeuren.
Oud 20 oktober 2011, 14:20   #486
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Engelse taal is nu, zo is mijn persoonlijke ervaring, de enige door Walen én Vlamingen geaccepteerde taal in Brussel. Vanuit Brussel zal de Engelse taal zich verder verspreiden. Hetzelfde zal ook in Nederland gaan gebeuren.
Idd
Heb ik hier al vele malen geschreven. Dit geldt niet enkel voor Brussel. Maar Flaminganten zijn zo verblind door anti-Franstalige haat dat ze de realiteit niet (willen) zien.
Verleden week nog over dit onderwerp gesproken met een onderzoeker aan KULeuven. Hij zegt: Vergadering vertegenwoordigers van 5-tal Belgische universiteiten. Eén van de aan aanwezigen is Franstalig. Alhoewel hij heel goed Nederlands sprak verkoos hij toch Engels te gebruiken. Omdat hijzelf vond dat hij de Nederlandse taal te weinig beheerste (of had hij schrik van té kritische Vlamingen?).
Vergadering met 10-tal personen, waarvan één buitenlander (Chinees). Deze vergadering verloopt in het Engels. Ook de Vlamingen spreken onder elkaar Engels. Zij vinden het zelfs eenvoudiger/gemakkelijker Engels te spreken onder elkaar.

Daarom dat ik al eerder schreef: Zoals het er nu uit ziet gaan wij in de (verre?) toekomst allemaal Engels als standaardtaal gebruiken. Thuis of bij vrienden/streekgenoten) zal er dialect (al of niet een oude of nieuwe dialectvorm) gesproken worden. Daarmee bedoel ik een tal die zoals de eeuwenoude dialecten naadloos van streek tot streek veranderen. Dit kan ook het einde betekenen van AN (standaard-Nederlands) als levende taal.

Voor mij is die taalstrijd zoals ze tegenwoordig in België gevoerd wordt een strijd van individuen die geestelijk nog in de middeleeuwen leven.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 oktober 2011 om 14:23.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 20:48   #487
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd
Heb ik hier al vele malen geschreven. Dit geldt niet enkel voor Brussel. Maar Flaminganten zijn zo verblind door anti-Franstalige haat dat ze de realiteit niet (willen) zien.
Verleden week nog over dit onderwerp gesproken met een onderzoeker aan KULeuven. Hij zegt: Vergadering vertegenwoordigers van 5-tal Belgische universiteiten. Eén van de aan aanwezigen is Franstalig. Alhoewel hij heel goed Nederlands sprak verkoos hij toch Engels te gebruiken. Omdat hijzelf vond dat hij de Nederlandse taal te weinig beheerste (of had hij schrik van té kritische Vlamingen?).
Vergadering met 10-tal personen, waarvan één buitenlander (Chinees). Deze vergadering verloopt in het Engels. Ook de Vlamingen spreken onder elkaar Engels. Zij vinden het zelfs eenvoudiger/gemakkelijker Engels te spreken onder elkaar.

Daarom dat ik al eerder schreef: Zoals het er nu uit ziet gaan wij in de (verre?) toekomst allemaal Engels als standaardtaal gebruiken. Thuis of bij vrienden/streekgenoten) zal er dialect (al of niet een oude of nieuwe dialectvorm) gesproken worden. Daarmee bedoel ik een tal die zoals de eeuwenoude dialecten naadloos van streek tot streek veranderen. Dit kan ook het einde betekenen van AN (standaard-Nederlands) als levende taal.

Voor mij is die taalstrijd zoals ze tegenwoordig in België gevoerd wordt een strijd van individuen die geestelijk nog in de middeleeuwen leven.
Engels zal zoals het Latijn de lingua franca worden.
Frans, verkavelingsvlaams voor lokaal gebruik.

Interessant boek:
"Het einde van de standaardtaal" Joop van der Horst
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 20:49   #488
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

You believe that because you are from Belgium, which is as we know it pretty much a non-country.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 oktober 2011 om 20:49.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2011, 21:45   #489
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
In het andere geval blijft het België.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 10:40   #490
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd

volmonding akkoord.
Kan er vanuit deze geest denkende ook eens gedacht worden aan de nefaste gevolgen die films/tekenfilms dubben met zich meebrengt; wij leren onze kinderen geen vreemde talen meer en dat vind ik geen gezonde evolutie.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 11:16   #491
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Kan er vanuit deze geest denkende ook eens gedacht worden aan de nefaste gevolgen die films/tekenfilms dubben met zich meebrengt;

Jij wil kinderen al naar ondertitels laten kijken of zo?
De meeste mensen op deze wereld vinden leestelevisie erg onprettig. Dat geldt ook voor kinderen.

Misschien eerst eens alle inwoners van Vlaanderen fatsoenlijk Nederlands leren zodat zij later zélf niet ondertiteld hoeven te worden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 13:37   #492
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Wel, gaat de verfransing nog steeds door?

Ik hoop het !
Ha ja, dan pas zal er een "Belgique une et indivisible" bestaan nietwaar? In jouw plaats zou ik alvast mijn forumnaam veranderen in ..., ja in wat eigenlijk? "Le Brabançon"? Of is het eerder "la Brabançonne", je weet wel die djingle speciaal geschreven en gecomponeerd voor "les francophones belges". Want er bestaat niet eens een officiële Nederlandse naam voor dat schreeuwlelijk gejank. De Vlamingen werden indertijd verondersteld het dan maar mee te mekkeren, "n'importe comment", dus met "terarara la lala lala enz."
Oud 21 oktober 2011, 13:39   #493
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jij wil kinderen al naar ondertitels laten kijken of zo?
De meeste mensen op deze wereld vinden leestelevisie erg onprettig. Dat geldt ook voor kinderen.

Misschien eerst eens alle inwoners van Vlaanderen fatsoenlijk Nederlands leren zodat zij later zélf niet ondertiteld hoeven te worden.
Nochtans ben ik grote voorstander van ondertitels. Alsook van kinderen op zeer jonge leeftijd al naar niet ondertitelde originele buitenlandse (anderstalige) kinderprogramma's te laten kijken. Het bevordert hun taalgevoel.
Ik heb ervaring met onze eigen kinderen. En stel vast dat in ons gezin die aanpak uitstekende resultaten heeft opgeleverd. Dat de kinderen zich ergeren als een film gedubd wordt. Omdat dan de finesse van de tekst verloren gaat.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 13:39   #494
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht

De stoflap van de francofone putchisten en landverraders uit 1830.
Oud 21 oktober 2011, 13:43   #495
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd

Verheug u, uw middeleeuws Limburgs heeft een grote toekomst.
Oud 21 oktober 2011, 15:38   #496
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

De stoflap van de francofone putchisten en landverraders uit 1830.
Zegt een grootnederlander, volbloed slippendrager van de Oranjes.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 oktober 2011 om 15:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 16:45   #497
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Je zou moeten weten dat Nederlanders (en bij uitbreiding Groot-Nederlanders) niemands slippendrager zijn, en dat dat juist de reden is geweest dat onze gebieden hun onafhankelijkheid hebben bevochten.

Maar dat klinkt natuurlijk niet zo sjeuig als iemand slippendrager noemen, he.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 16:49   #498
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Och system, er zit toch zo weinig variatie in uw verwijten. Ik ben voorstander van een Nederlands-Vlaamse Confederatie. Indien u een béétje daarover nadenkt, dan zult u beseffen dat die voorkeur van mij helemaal geen monarchist maakt (wat ik dan ook niet ben). Zolang er onder de Nederlanders een meerderheid pro Het Oranje koningshuis is, dan gun ik hen dat, dat is hun keuze. Ik ben gewoon republikein. Indien de Nederlands-Vlaamse toenadering de vorm van een confederatie aanneemt, dan is een Nederlands koninkrijk en een Vlaamse republiek perfect mogelijk.
Oud 21 oktober 2011, 17:06   #499
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och system, er zit toch zo weinig variatie in uw verwijten. Ik ben voorstander van een Nederlands-Vlaamse Confederatie. Indien u een béétje daarover nadenkt, dan zult u beseffen dat die voorkeur van mij helemaal geen monarchist maakt (wat ik dan ook niet ben). Zolang er onder de Nederlanders een meerderheid pro Het Oranje koningshuis is, dan gun ik hen dat, dat is hun keuze. Ik ben gewoon republikein. Indien de Nederlands-Vlaamse toenadering de vorm van een confederatie aanneemt, dan is een Nederlands koninkrijk en een Vlaamse republiek perfect mogelijk.
U kunt nog zoveel vertellen Hertog.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2011, 20:39   #500
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt nog zoveel vertellen Hertog.
Waar je eigenlijk niets kunt tegen inbrengen nietwaar?

Ik zou toch maar voorzichtig zijn, system, met ongevraagd naampjes te ontlenen. Eerst Spinoza, nu Hertog. Vroeg of laat krijg je daarvan een boemerangeffect.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be