![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je zogezegd bezorgd bent over uw taalgebied (als we van Rompuy mogen geloven vecht hij ervoor tot hij neervalt) denk ik dat de uitbouw van onderwijs in uw taal redelijk primair is, niet?
![]() |
![]() |
#542 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#543 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Op het moment dat Vlaanderen uit de Nederlandse Taalunie stapt dan begint de verfransing.
En let op mijn woorden: die dag zal komen! ![]()
![]() |
#544 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#545 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Noem het voorgevoel, intuïtie.
De structuur van het Vlaams staat tamelijk dicht bij het Frans. Bij het uitstappen zal de binding de structuuraanpassing richting het Frans nog groter maken. De volgende stap is de introductie van Franse woorden. En daarna is er sprake van een tussentaal tussen het Frans uit Wallonië en het huidige Vlaams. Het eindpunt is dat iedereen Frans spreekt. De weerstand tegen het Frans is in geheel België bijna nul. Vooral vanuit Frankrijk zal dit effect stimuleren. En de meeste Belgen, dus ook Vlamingen, zijn toch wel bijna verliefd op Frankrijk De haat tegen de Nederlanders is zo groot dat men liever met hun in zee gaat.... Dan is het gedaan met Vlaams België en dan heet het Belgique.... En de meeste Belgen zijn er nog trots op ook! Misschien moet ik mijn Frans maar op gaan halen.... ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 januari 2012 om 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#547 | |
|
![]() Citaat:
enkel de echte Belgen die er nog zijn in Vlaanderen zijn daar mss voor te vinden, maar de overgrote meerderheid niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hun aangeleerde haat tegenover de Nederlanders is al bekend aan het worden in heel Nederland. Hun kritiekloze houding tegenover de Fransen spreekt op dit forum boekdelen. Ook ik ben voorstaander van verregaande samenwerking. Maar zodra je dit roept, dan staan ze met geweren klaar om je te ontvangen... Kijk maar de mening van Henri I, System, Het Oosten etc. Welke echte Vlaming is er nog voorstander voor hereniging? Maar heel weinig, misschien zo'n 20%. Ze accepteren niets vanuit het noorden, maar wel alles vanuit het zuiden. Ze zijn "in Love" met de Fransen en de Nederlanders haten ze. Alleen de Marokkanen haten ze meer! Wat dat betreft kunnen we beter samen gaan met de Duitsers. Die zijn van de dag een stuk aardiger dan de Belgen.. Dit is mijn persoonlijke ervaring! Maar ondanks dit ben ik toch voor verdergaande samenwerking met de Vlamingen... ![]()
![]() |
![]() |
#549 | |
|
![]() Citaat:
België zal zich zelf wel splitsen net zoals het via oorlog tot stand is gekomen, door de Franstalige politici. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#550 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 januari 2012 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
|
![]() Citaat:
dat is wel degelijk al aan de gang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij doet mij verslikken in mijn koffie! Waarom zouden wij uit die Unie stappen. Heb jij ergens gefundeerde geruchten daaromtrent gehoord?
![]() |
#553 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het "Vlaams" (m.a.w. de verzameling Vlaamse dialecten) zitten inderdaad veel gallicismen. Maar het is niet omdat hier op het internet enkele "Olland"-haters uit pure frustratie zich tegen het Nederlands keren dat jullie mogen aannemen dat Vlaanderen voor het Nederlands een verloren zaak zou zijn. Integendeel! Vlaanderen is zich beetje voor beetje aan het loswrikken uit de klauwen van de francofonie. En de stimulans daarvoor komt niet zozeer uit een soort taal-cultureel zelfbewustzijn, maar véél meer uit een harde financiële bekommernis. We zijn het beu te moeten opdraaien voor het lichtzinnig beleid van het zogezegde "WalloBrux".
![]() |
![]() |
#554 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hierboven staat dus een voorbeeld van letterlijk vertaald Frans zoals je er op dit forum veel kunt lezen. Wat echter nog vaker voorkomt, is correct Nederlands dat bijzonder stroef aandoet omdat het óók vertaald Frans is. In onze dialecten komen meer Franse woorden voor dan in het Vlaamse tussentaaltje, maar qua structuur staan vele dialecten dichter bij het AN dan dat tussentaaltje, en veel Vlamingen krijgen dan ook de indruk dat het dialect rijker, pregnanter, expressiever is dan de standaardtaal. Wat hún standaardtaal betreft klopt dat.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je zult de Cassandra-praat nog eens opnieuw moeten lezen, want daarover ging het niet.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#556 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar dat heeft niets te maken met een "Groot-Nederlandse" gedachte. Franstalige Belgen zitten ook massaal op Franse internetfora, Frankrijk bezoeken, Franse TV bekijken, enz................en waar ligt de RWF (de enige partij in Franstalig België die voor de aansluiting van Brussel en Wallonië met Frankrijk) is? Nergens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je het lezen van mijn berichtje beperkt tot de eerste zin (die je dan ook citeert), heb je gelijk. Maar ik heb toch wel wat meer dan dat ene zinnetje geschreven. Maar misschien ben je het met de rest nog minder eens.
![]() |
#558 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat de economie betreft, heb ik niets tegen solidariteit, maar zoals België dat organiseert, dat is natuurlijk te gek voor woorden, en ook voor de Walen een heel slechte zaak. Zo erg als de EU-politiek, met name de ECB en het noodfonds, en vooral de euro als wettig betaalmiddel, vind ik die transfers echter niet. Want de euro is ten dode opgeschreven, en de banken zullen heel Europa de afgrond insleuren. Dat zal geen kwestie van 12 miljard zijn, maar van bittere armoede voor honderden miljoenen die nu nog min of meer welvarend zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#560 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Draai de vraag nu eens om...
cijfers ? links?
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 januari 2012 om 15:38. |
![]() |
![]() |