![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn punt is uiteindelijk dat toestanden als bij de Zeemand uit de wereld worden geholpen en de huidige wetgeving laat dat helaas niet toe. Als eerste stap zou men trouwens kunnen beginnen met de geschreven taal, die op de uithangborden, al gaat dat niet ver genoeg. Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 11:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#662 |
Europees Commissaris
|
![]() de brabander is een debiel, een dorpsgek. Hij mag dus straffeloos sit "soort dingen" verkondigen. Eens goed lachen en overgaan tot de orde van de dag. Dergelijke creaturen kunnen niet debatteren, alleen trollen. De moderatie had hem allang moeten buitenzwieren, maar ik denk dat ze medelijden met hem hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#663 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
je wil dat er na een inloopperiode in handelszaken Nederlands gesproken wordt. Dat daar dezelfde wet geldt dan voor contact met de overheid. Er is maar één erkend Nederlands: Standaard-Nederlands waarvan alle woorden in het groen boekje staan. Citaat:
Mijn streektaal, heel nauw verwant met platdüttsch is dus ook geen Nederlands. Het VTM-standaardtaaltje is geen Nederlands. Want die woorden ('zaanekik' bv) staan niet in het groene boekje. Jij wil wel mij dictatoriaal opleggen dat ik verplicht AN spreek, in mijn eigen huis/zaak, de enige officieel erkende taal in het Vlaamse gewest. Je gaat dus ook een taalexamen moeten afnemen van kandidaat zelfstandigen. Maar daarnaast vind je het logisch dat de VRT 40% in een andere taal mag uitzenden. En beweer je het gebruik van streektaal aan te moedigen. Je spreekt jezelf tegen. Als ik een loodgieter nodig heb vraag ik niet naar zijn taalexamen. Wel naar zijn vakbekwaamheid. Kan ik moeilijk communiceren omdat hij mijn taal niet begrijpt neem ik gewoon iemand anders. Als dat personeel van de zeeman mij niet begrijpt ga ik gewoon elders kopen. Maar daar zit de knoop. De gemiddelde Vlaming is niet zo erg geïnteresseerd in taalkwesties. Tenzij een ander moeite moet doen en zijzelf niet. Laatst gewijzigd door pajoske : 10 april 2012 om 12:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Bron: http://fr.wikipedia.org/wiki/Boursin_(fromage) Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En ge gaat het niet geloven, maar toen ik mijn repliek aan het tikken was dacht ik precies aan wat ge schrijft over Voeren. Ik had dat al ergens gelezen op WIKI (het stuk van 'Voeren' of de 'Voerstreek') en wou dat niet te berde brengen omdat ik te tam was om die link op te snorren. Maar terzake deel ik namelijk het standpunt van Stevaert en niet dat van Keulen. Ik stelde reeds dat ik het Limburgs zou erkend worden als 'minderheidstaal' en bijgevolg zou men dat voor mij part ook mogen spreken op de gemeenteraad. In elke gemeenteraad zou men trouwens de streektaal mogen spreken zoals Stevaert stelt. Citaat:
Citaat:
PS Trouwens Uw bezwaren gelden evenzeer ten opzichte van de taaldwang-situatie zoals we ze nu kennen bij de overheid, die verplicht wordt het Nederlands te gebruiken in Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 13:37. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#666 |
Europees Commissaris
|
![]() Pajoske, ik breng in herinnering dat ik nog altijd wacht op uw antwoord op post 660...
Wat ik trouwens ook vroeger reeds vroeg, is hoe ge zoudt stemmen als ge in Voeren woonde, nu we het daarover hebben... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 13:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wanneer staat er een Belgische partij op die een redelijk, evenwichtig (ik bedoel sociaal, maar toch correct) programma heeft dat voor alle inwoners goed is? Een programma dat geen rekening houd met taalkwesties. Want dat is gewoon volksmisleiding. Politieke partijen misbruiken nu de taal zoals in het verleden de kerk taal misbruikte om haar machtspositie te behouden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is frans-vl, west-vl, oost-vl en zeeuws-vlaanderen. Al de rest zijn aangespoelden.
![]() |
![]() |
#669 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik bedoel dus die diskrepantie tussen enerzijds uw hypergevoeligheid voor het Limburgs maar anderzijds beschouwt ge een standaardtaal als een gebruiksvoorwerp zonder enige affektieve binding... Ik zie dialekten als takken van een boomstam en dus niet zo gescheiden. Citaat:
De Voerenaars zouden dus die vraag nog eens kunnen stellen. Want dat lijkt me vatbaar voor interpretatie. Ik vind dat dus niet aleen principieel fout, maar ook taktisch erg jammer. Het is namelijk niet op die manier dat men goodwill gaat scheppen bij de 'franstalige' Voerenaars. Ja, tussen aanhalingstekens, want ze ontmaskerden zichzelf met die vraag door aan te geven ze dus niet franstalig zijn maar wel francofiel. En laat dat nu net het eikele punt geweest zijn bij de talentellingen. M.a.w. eigenlijk bekennen ze dat het vanuit taalkundig opzicht logisch was dat de Voerstreek bij Limburg kwam. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 15:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#670 | |
|
![]() Citaat:
er is dus heeeeel erg veel Standaardnederlands die niet in het groene boekje staat.
![]() |
![]() |
#671 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Na al datgene wat ik in deze draad gelezen heb, zie ik nergens (behalve Brussel) een verfransingsdruk in België. Ergo, sluit deze draad maar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 |
Europees Commissaris
|
![]() Alsof Brussel en de Rand op zich niet genoeg zou zijn.....
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#673 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat we kunnen doen, is de taalwet strikt toe te passen en geen toegevingen doen.En daarom is het dan ook zo heuglijk dat deze regering eindelijk komaf heeft gemaakt met de splitsing BHV! Een dikke dikke proficiat hiervoor. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 15:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hadden de Vlamingen destijds faciliteiten gekregen dan was de industrie-as Luik-Namen nu tweetalig. Waren er geen taalwetten tot standgekomen in België dan was B. nu een franstalig land. En ook als Napoleon hier gebleven was. En was Willem niet verjaagd dan was Brussel nu een Nederlandstalige stad;uw eigen woorden trouwens! Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 15:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#675 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 16:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#676 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#677 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#678 |
Europees Commissaris
|
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heb ik dan ook nooit betwist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |