Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2012, 11:05   #661
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Welk Nederlands?
Gaat U een taalexamen eisen van handelaars? Dus als ik als handelaar/vakman een zaak wil opstarten ga ik een examen Standaard-Nederlands moeten afleggen?
Als dat een eenmanszaak is zou die een inloopperiode kunnen krijgen of zo... Voor hoe dat allemaal praktisch zou moeten uitgewerkt worden, zou ik zoals gezegd eerst eens mijn licht opsteken in Quebec.
Mijn punt is uiteindelijk dat toestanden als bij de Zeemand uit de wereld worden geholpen en de huidige wetgeving laat dat helaas niet toe.
Als eerste stap zou men trouwens kunnen beginnen met de geschreven taal, die op de uithangborden, al gaat dat niet ver genoeg.
Citaat:
Ik raad u aan eerst eens te beginnen met taaleisen op te leggen aan de media die met Vlaams belastinggeld gesubsidieerd worden.
Wel dat voorbeeld dat Eberhard gaf ivm die 60 % zou ik wel zien zitten.
Citaat:
Dat ze maar beginnen met programma's als thuis van de zender te gooien alvorens in het privéleven van de gewone mensen dictatoriale wetten op te leggen k hoor regelmatig van oudere mensen de vraag: "wat zeggen ze eigenlijk?" als die acteurs weer eens in hun afschuwelijk Brabants/ANtwerps tussentaaltje aan het lullen zijn
Welneen, ik zou eerder gaan voor OOK een Limburgse versie van Thuis in co-produktie met Nederland. En hopelijk zou die dan ook bij mij op de kabel komen! D�*n zou ik misschien net wél kijken naar thuis!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 11:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 11:19   #662
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Correctie: In Vlaams-Brabant, dat op zijn beurt deel uitmaakt van het Vlaams Gewest.

Het is niet omdat u in belgicistische termen denkt dat u straffeloos dit soort dingen kunt verkondigen.
de brabander is een debiel, een dorpsgek. Hij mag dus straffeloos sit "soort dingen" verkondigen. Eens goed lachen en overgaan tot de orde van de dag. Dergelijke creaturen kunnen niet debatteren, alleen trollen. De moderatie had hem allang moeten buitenzwieren, maar ik denk dat ze medelijden met hem hebben.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 12:22   #663
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als dat een eenmanszaak is zou die een inloopperiode kunnen krijgen of zo... Voor hoe dat allemaal praktisch zou moeten uitgewerkt worden, zou ik zoals gezegd eerst eens mijn licht opsteken in Quebec.
Mijn punt is uiteindelijk dat toestanden als bij de Zeemand uit de wereld worden geholpen en de huidige wetgeving laat dat helaas niet toe.
Als eerste stap zou men trouwens kunnen beginnen met de geschreven taal, die op de uithangborden, al gaat dat niet ver genoeg.
Wel dat voorbeeld dat Eberhard gaf ivm die 60 % zou ik wel zien zitten.
Welneen, ik zou eerder gaan voor OOK een Limburgse versie van Thuis in co-produktie met Nederland. En hopelijk zou die dan ook bij mij op de kabel komen! D�*n zou ik misschien net wél kijken naar thuis!
Nu beging je toch echt wartaal uit te slaan

je wil dat er na een inloopperiode in handelszaken Nederlands gesproken wordt. Dat daar dezelfde wet geldt dan voor contact met de overheid. Er is maar één erkend Nederlands: Standaard-Nederlands waarvan alle woorden in het groen boekje staan.

Citaat:
"Tijdens de gemeenteraden in Vlaanderen kan enkel het Nederlands gesproken worden. In de gemeenteraad van Voeren is het gebruik van het Pattdütsch of van een andere taal bijgevolg niet toegelaten".
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...d-Voeren.dhtml

Mijn streektaal, heel nauw verwant met platdüttsch is dus ook geen Nederlands.
Het VTM-standaardtaaltje is geen Nederlands. Want die woorden ('zaanekik' bv) staan niet in het groene boekje.

Jij wil wel mij dictatoriaal opleggen dat ik verplicht AN spreek, in mijn eigen huis/zaak, de enige officieel erkende taal in het Vlaamse gewest. Je gaat dus ook een taalexamen moeten afnemen van kandidaat zelfstandigen.

Maar daarnaast vind je het logisch dat de VRT 40% in een andere taal mag uitzenden. En beweer je het gebruik van streektaal aan te moedigen.

Je spreekt jezelf tegen.

Als ik een loodgieter nodig heb vraag ik niet naar zijn taalexamen. Wel naar zijn vakbekwaamheid. Kan ik moeilijk communiceren omdat hij mijn taal niet begrijpt neem ik gewoon iemand anders. Als dat personeel van de zeeman mij niet begrijpt ga ik gewoon elders kopen. Maar daar zit de knoop. De gemiddelde Vlaming is niet zo erg geïnteresseerd in taalkwesties. Tenzij een ander moeite moet doen en zijzelf niet.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 april 2012 om 12:22.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 13:03   #664
andy.v
Burger

andy.v's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is geen verfransing van België. Dat Nederlanders denken dat ze in Frankrijk zitten wanneer zij in België een reclame zien van 'Du vin, du pain, Boursin', komt door hun culturele achterstand, te wijten aan hun faliekant onderwijs.
Van culturele achterstand gesproken: de correcte slogan was ""Du pain, du vin, du Boursin"

Bron: http://fr.wikipedia.org/wiki/Boursin_(fromage)
Citaat:
Des années 1980 �* 1990, c'est le slogan publicitaire de Marcel Bleustein-Blanchet qui le porte : « Du pain, du vin, du Boursin ». Puis, sans doute pour des raisons éthiques, le slogan est remplacé par : « Du pain, du Boursin, tout est bien ».
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 13:34   #665
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
je wil dat er na een inloopperiode in handelszaken Nederlands gesproken wordt. Dat daar dezelfde wet geldt dan voor contact met de overheid.
Er is maar één erkend Nederlands: Standaard-Nederlands waarvan alle woorden in het groen boekje staan.

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...d-Voeren.dhtml

Mijn streektaal, heel nauw verwant met platdüttsch is dus ook geen Nederlands.
Het VTM-standaardtaaltje is geen Nederlands. Want die woorden ('zaanekik' bv) staan niet in het groene boekje.
Het zou U al langer moeten duidelijk zijn dat ik niet bepaald blijk geef van het Groene Boekje ooit ondertekend te hebben.
En ge gaat het niet geloven, maar toen ik mijn repliek aan het tikken was dacht ik precies aan wat ge schrijft over Voeren. Ik had dat al ergens gelezen op WIKI (het stuk van 'Voeren' of de 'Voerstreek') en wou dat niet te berde brengen omdat ik te tam was om die link op te snorren.
Maar terzake deel ik namelijk het standpunt van Stevaert en niet dat van Keulen. Ik stelde reeds dat ik het Limburgs zou erkend worden als 'minderheidstaal' en bijgevolg zou men dat voor mij part ook mogen spreken op de gemeenteraad. In elke gemeenteraad zou men trouwens de streektaal mogen spreken zoals Stevaert stelt.
Citaat:
Jij wil wel mij dictatoriaal opleggen dat ik verplicht AN spreek, in mijn eigen huis/zaak, de enige officieel erkende taal in het Vlaamse gewest. Je gaat dus ook een taalexamen moeten afnemen van kandidaat zelfstandigen.
Mijn punt is dat ik niet inzie dat wat in Quebec wél kan, hier niet zou kunnen. Taalexamen? Waarom? Het overheidspersoneel heeft toch ook geen taalexamen afgelegd om bij de overheid te werken? Het enige kriterium is dat een Nederlanstalige terecht kan in het Nederlands op openbare plaatsen en winkel horen daartoe. Voor mijn part mag dat 'Nederlands' dus ruimer gedefinieerd worden.

Citaat:
Maar daarnaast vind je het logisch dat de VRT 40% in een andere taal mag uitzenden. Je spreekt jezelf tegen.
Straf nietwaar! Al zie ik geen tegenstrijdigheid.

PS Trouwens Uw bezwaren gelden evenzeer ten opzichte van de taaldwang-situatie zoals we ze nu kennen bij de overheid, die verplicht wordt het Nederlands te gebruiken in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 13:37.
Oud 10 april 2012, 13:40   #666
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Pajoske, ik breng in herinnering dat ik nog altijd wacht op uw antwoord op post 660...

Wat ik trouwens ook vroeger reeds vroeg, is hoe ge zoudt stemmen als ge in Voeren woonde, nu we het daarover hebben...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 13:53.
Oud 10 april 2012, 14:25   #667
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pajoske, ik breng in herinnering dat ik nog altijd wacht op uw antwoord op post 660...
IK heb niet bepaald iets tegen één of andere standaardtaal. Alhoewel, op dit moment in de geschiedenis Engels een goede keuze zou zijn. Dat ik niet gelukkig ben met Nederlands heeft vooral te maken met het dictatoriale van de Vlaamse overheid. Zoals het feit dat de Vlaamse overheid weigert dat ze bv in Voeren de oorspronkelijke taal gebruiken. Zij die zo reclameren over het verdringen van de Nederlands taal bezondigen zich aan dezelfde feiten. Die bedriegelijke houding klaag ik aan.
Citaat:
Dat ik trouwens ook vroeger reeds vroeg, is hoe ge zoudt stemmen als ge in Voeren woonde, nu we het daarover hebben...
Eerlijk gezegd: ik zou het niet weten. Zoals ik nu ook niet weet waarvoor ik moet stemmen. Want alle partijen geven een Vlaamse (onafhankelijkheid) kleur aan hun programma. Alle partijen willen meer onafhankelijkheid, meer grenzen. En daar ben ik nu net volledig tegen. Als ik de mogelijkheid zou hebben zou ik waarschijnlijk een proteststem uitbrengen op BUB.
Wanneer staat er een Belgische partij op die een redelijk, evenwichtig (ik bedoel sociaal, maar toch correct) programma heeft dat voor alle inwoners goed is? Een programma dat geen rekening houd met taalkwesties. Want dat is gewoon volksmisleiding. Politieke partijen misbruiken nu de taal zoals in het verleden de kerk taal misbruikte om haar machtspositie te behouden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 14:28   #668
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wil je nou eens ophouden met die onnozelheid te zitten mekkeren ja? Of je het nu graag hebt of niet jij bent evenzeer Vlaming om de eenvoudige reden dat Brabant, Antwerpen én Limburg ook deel uitmaken van het Vlaams Gewest. Als la Belgique aanbiddende BUB-er zou je beter de grendelgrondwet horen te kennen.
't is niet omdat politiekers alles misbruiken wat hen een financieel voordeel kan geven dat de rest van de bevolking in hun stompzinnigheid moet volgen é.
Vlaanderen is frans-vl, west-vl, oost-vl en zeeuws-vlaanderen. Al de rest zijn aangespoelden.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 14:59   #669
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
IK heb niet bepaald iets tegen één of andere standaardtaal. Alhoewel, op dit moment in de geschiedenis Engels een goede keuze zou zijn.
Merkwaardig dat ge dat geen verraad vindt aan uw Limburgse roots waar ge zo prat op gaat. Want keer het hoe ge wilt, van alle U omringende standaartalen staat het AN wel het dichtst bij het Limburgs.
Ik bedoel dus die diskrepantie tussen enerzijds uw hypergevoeligheid voor het Limburgs maar anderzijds beschouwt ge een standaardtaal als een gebruiksvoorwerp zonder enige affektieve binding...
Ik zie dialekten als takken van een boomstam en dus niet zo gescheiden.
Citaat:
Dat ik niet gelukkig ben met Nederlands heeft vooral te maken met het dictatoriale van de Vlaamse overheid. Zoals het feit dat de Vlaamse overheid weigert dat ze bv in Voeren de oorspronkelijke taal gebruiken. Zij die zo reclameren over het verdringen van de Nederlands taal bezondigen zich aan dezelfde feiten. Die bedriegelijke houding klaag ik aan.
'De Vlaamse overheid...' Stevaert ziet dat dus wel anders, en hoe ziet de huidige minister dat momenteel vraag ik me af ?
De Voerenaars zouden dus die vraag nog eens kunnen stellen. Want dat lijkt me vatbaar voor interpretatie.
Ik vind dat dus niet aleen principieel fout, maar ook taktisch erg jammer.
Het is namelijk niet op die manier dat men goodwill gaat scheppen bij de 'franstalige' Voerenaars.
Ja, tussen aanhalingstekens, want ze ontmaskerden zichzelf met die vraag door aan te geven ze dus niet franstalig zijn maar wel francofiel. En laat dat nu net het eikele punt geweest zijn bij de talentellingen.
M.a.w. eigenlijk bekennen ze dat het vanuit taalkundig opzicht logisch was dat de Voerstreek bij Limburg kwam.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 15:20.
Oud 10 april 2012, 15:09   #670
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is maar één erkend Nederlands: Standaard-Nederlands waarvan alle woorden in het groen boekje staan.
Puntje van Orde, het groene boekje bevat slechts een selectie van woorden. De nadruk ligt op hoe de officiele spelling werkt, niet op beschrijving van de Nederlandse woordenschat.

er is dus heeeeel erg veel Standaardnederlands die niet in het groene boekje staat.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 15:14   #671
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Na al datgene wat ik in deze draad gelezen heb, zie ik nergens (behalve Brussel) een verfransingsdruk in België. Ergo, sluit deze draad maar.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 15:18   #672
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Alsof Brussel en de Rand op zich niet genoeg zou zijn.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 15:21.
Oud 10 april 2012, 15:25   #673
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof Brussel en de Rand opzich niet genoeg zou zijn.....
Dat is een oud liedje. En blijkbaar kan de Vlaamse regering daar ook maar weinig tegen doen. Men kan natuurlijk niet door wetten een taalgrens tegenhouden. En diegenen die eens een boek hebben gelezen over de geschiedenis van de taalgrens weten dit.

Het enige wat we kunnen doen, is de taalwet strikt toe te passen en geen toegevingen doen.En daarom is het dan ook zo heuglijk dat deze regering eindelijk komaf heeft gemaakt met de splitsing BHV! Een dikke dikke proficiat hiervoor.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 15:30.
Oud 10 april 2012, 15:47   #674
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is een oud liedje. En blijkbaar kan de Vlaamse regering daar ook maar weinig tegen doen. Men kan natuurlijk niet door wetten een taalgrens tegenhouden.
Dat kan men wel door de sturende kracht van een taalpolitiek.
Hadden de Vlamingen destijds faciliteiten gekregen dan was de industrie-as Luik-Namen nu tweetalig.
Waren er geen taalwetten tot standgekomen in België dan was B. nu een franstalig land. En ook als Napoleon hier gebleven was.
En was Willem niet verjaagd dan was Brussel nu een Nederlandstalige stad;uw eigen woorden trouwens!

Citaat:
Het enige wat we kunnen doen, is de taalwet strikt toe te passen en geen toegevingen doen.En daarom is het dan ook zo heuglijk dat deze regering eindelijk komaf heeft gemaakt met de splitsing BHV! Een dikke dikke proficiat hiervoor.
Zeg dat nog eens.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 15:51.
Oud 10 april 2012, 16:11   #675
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan men wel door de sturende kracht van een taalpolitiek.
Hadden de Vlamingen destijds faciliteiten gekregen dan was de industrie-as Luik-Namen nu tweetalig.
Waren er geen taalwetten tot standgekomen in België dan was B. nu een franstalig land. En ook als Napoleon hier gebleven was.
En was Willem niet verjaagd dan was Brussel nu een Nederlandstalige stad;uw eigen woorden trouwens!

Zeg dat nog eens.....
De verfransing van België tijdens Willem, had maar weinig met een spontane taalgrens te maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 16:11.
Oud 10 april 2012, 16:18   #676
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De verfransing van België tijdens Willem, had maar weinig met een spontane taalgrens te maken.

Ik had het over de verfransing tijdens Napoleon en België.
De hernederlandsing tijdens Willem.
Oud 10 april 2012, 16:27   #677
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik had het over de verfransing tijdens Napoleon en België.
De hernederlandsing tijdens Willem.
Idem dito. De verfransing onder Napoléon had niets te maken met een of andere spontane taalgrens.
Oud 10 april 2012, 16:33   #678
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Dus we zijn het erover eens dat ik voorbeelden geef van 'de sturende kracht van taalpolitiek' in tegenstelling tot de vorming van een spontane taalgrens en dat men dus door taalwetten verfransing/vernederlandsing kan bewerkstelligen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 16:34.
Oud 10 april 2012, 16:37   #679
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus we zijn het erover eens dat ik voorbeelden geef van 'de sturende kracht van taalpolitiek' in tegenstelling tot de vorming van een spontane taalgrens en dat men dus door taalwetten verfransing/vernederlandsing kan bewerkstelligen.

Dat heb ik dan ook nooit betwist.
Oud 10 april 2012, 16:41   #680
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Jawel.
Citaat:
Men kan natuurlijk niet door wetten een taalgrens tegenhouden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be