![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#682 |
Europees Commissaris
|
![]() Precies mijn punt! Dat taalpolitiek/taalwetten sterker zijn dan een 'spontaan proces'.
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#683 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#684 |
Europees Commissaris
|
![]() Hetgeen dan weer Eberhard zijn punt is.
Maar mijn voorbeelden in #674 geven me echter wel gelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"De rapporten van Kind & Gezin (info met ‘toekomstwaarde’) zijn zo mogelijk nog zorgwekkender dan wat we weten via de verkiezingen. In de faciliteitengemeenten is Nederlands nog de thuistaal in 2,1% van de jonge gezinnen in Drogenbos, tot 7,9% in Kraainem en Wezembeek-Oppem, tot 10,8% in Linkebeek, 19,8% in Rode en 23,2% in Wemmel. De cijfers voor heel Halle-Vilvoorde bevestigen dat de olievlek zich snel uitbreidt in de westelijke helft van Vlaams-Brabant. In amper 57 procent van de jonge gezinnen met kinderen in Halle-Vilvoorde (inclusief de faciliteitengemeenten) is de thuistaal Nederlands, in 26% is dat het Frans, in de rest gaat het om andere talen.' Ook de aanslagbiljetten voor de personenbelastingen zijn een indicator voor de verfransing. Het aantal in het Frans verstuurde brieven in de zes Vlaamse faciliteitengemeenten rond Brussel is in de periode 2004-2008 gestegen van 21.516 (64,2%) tot 29.331 (68,6%), (info: antwoord Didier Reynders (MR) op een schriftelijke vraag van Joris Van Hauthem (VB). Het grootste aandeel Franstalige documenten werd in 2008 verstuurd naar inwoners van Linkebeek (79,9 procent), gevolgd door Kraainem (78,8 procent), Drogenbos (77 procent), Wezembeek-Oppem (69,9 procent), Wemmel (61,1 procent) en Sint-Genesius-Rode (60,9 procent). " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
Europees Commissaris
|
![]() We spreken naast mekaar.
Gij hebt het over de Rand en ik over de 3 vb. in #674 ! PS Leer eens uw bronvermeldingen erbij te zetten! ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw voorbeelden zijn dit doorgaans niet. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen net daarom!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#689 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal moeilijk zijn de (Franstalige) uitzwerming van een stad zoals Brussel (lees: uitbreiding) naar de periferie te verhinderen louter door wetten. Maar we moeten het wel proberen. En dat is dan ook wat we doen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#690 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#691 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die 60 % is van onze Franse vrienden. Zelf dacht ik meer aan 100 % (Nederlands). En daar mag best een gedeelte Limburgs van zijn...
Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 april 2012 om 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#692 |
Gouverneur
|
![]() Wat krijgen we nu? De grens tussen Vlaanderen en Nederland opheffen? Mooi zo!
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#693 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds eeuwen. Het schijnt zelfs dat het Kolenwoud lange tijd fungeerde als een soort taalgrens.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2012 om 07:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wanneer ik in het weekend Oostwaarts ga fietsen geniet ik nog elke keer van het feit dat ik géén 4 keren de douane moet passeren, en slechts één munt i.p.v. 3 verschillende munten nodig heb. Europa is een droom sinds mijn jeugd. jammer genoeg zijn er van die achterlijke idioten in België aan de macht gekomen die menen dat ze hier nieuwe grenzen moeten maken. Met als gevolg dat indien mijn zoon (en al zijn collega's) dicht bij zijn Vlaamse werkgever in Brussel wil wonen, hij geconfronteerd wordt met een verschillende wetgeving. Aftrekbaarheid lening, meeneembaarheid registratierechten, successie en schenkingsrechten, inschrijving auto, personenbelasting, enz. Hoe is het mogelijk dat er in deze tijd waar gans de wereld één dorp wordt, er nog mensen zijn die nog middeleeuwse denken. Laatst gewijzigd door pajoske : 11 april 2012 om 08:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 |
Europees Commissaris
|
![]() Tot men een politiek begon te voeren die een taalpolitiek was en waarvan ik voorbeelden gaf ter neutralisatie van dat 'natuurlijk' proces. Maw men kan door wetgeving een taalgrens tegenhouden of verleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#696 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien kan men zich vragen stellen naar het democratisch gehalte van al die maatregelen. Wanneer 80% van de inwoners van een gemeente Nederlands spreken, en men zou hen verplichten aan de loketten van hun gemeente Frans te spreken 'omdat het de wet is', dan is de democratie ver zoek. Nu, ik sta volledig achter de taalwetten, daar niet van, maar met lokale democratie hebben die wetten niet meer veel te malen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2012 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk heeft men met dit alles ferm de vloer aangeveegd en de faciliteiten aangewend om een de facto tweetaligheid in die gemeenten in te voeren. Dit had als resultaat dat er een sterke instroom is gebeurd vanuit Brussel, juist omdat men ervan uitging dat men er op taalvlak niet op achteruitging ten opzichte van Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#698 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met de EU zijn de beperkingen grotendeels verdwenen die aan de grenzen verbonden waren als daar zijn: in- en uitvoerrechten, controlepunten, enz. Als ik uw bericht lees, lijkt het er wel op dat u ervan uitgaat dat een onafhankelijk Vlaanderen zou betekenen dat er weer grensposten komen met stipte en strenge controle, dat er weer een afzonderlijke munt wordt ingevoerd, dat mensen niet zomaar goederen kunnen invoeren, enz. Wees nu eens eerlijk, dat is echt wel van de pot gerukt. En dat weet u maar al te goed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'n Taalgrens is niet natuurlijk, daar die resultaat en uiting is van de menselijke beschaving. Of beter gezegd: van twee beschavingen die in elkaars nabijheid bestaan maar al dan niet scherp gescheiden zijn de taal die er gebruikelijk is. Taal is cultuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Misschien was er een 'Memorie van Toelichting' bij die wet waar dat wel in stond ?? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2012 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |