Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2012, 16:44   #681
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Jawel.
Dat is niet hetzelfde als de verfransing onder Franse bezetting natuurlijk. Zulke verfransing heeft niets met een spontane taalgrens te maken.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 16:52   #682
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Precies mijn punt! Dat taalpolitiek/taalwetten sterker zijn dan een 'spontaan proces'.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 16:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 16:55   #683
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies mijn punt! Dat taalpolitiek/taalwetten sterker zijn dan een 'spontaan proces'.
Dat weten we niet. Dat hopen we. In ieder geval, in de Randgemeenten blijkt dit niet zo te zijn.
Oud 10 april 2012, 17:01   #684
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Hetgeen dan weer Eberhard zijn punt is.

Maar mijn voorbeelden in #674 geven me echter wel gelijk.
Oud 10 april 2012, 17:12   #685
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetgeen dan weer Eberhard zijn punt is.

Maar mijn voorbeelden in #674 geven me echter wel gelijk.
Maar de realiteit niet.

"De rapporten van Kind & Gezin (info met ‘toekomstwaarde’) zijn zo mogelijk nog zorgwekkender dan wat we weten via de verkiezingen. In de faciliteitengemeenten is Nederlands nog de thuistaal in 2,1% van de jonge gezinnen in Drogenbos, tot 7,9% in Kraainem en Wezembeek-Oppem, tot 10,8% in Linkebeek, 19,8% in Rode en 23,2% in Wemmel. De cijfers voor heel Halle-Vilvoorde bevestigen dat de olievlek zich snel uitbreidt in de westelijke helft van Vlaams-Brabant. In amper 57 procent van de jonge gezinnen met kinderen in Halle-Vilvoorde (inclusief de faciliteitengemeenten) is de thuistaal Nederlands, in 26% is dat het Frans, in de rest gaat het om andere talen.'

Ook de aanslagbiljetten voor de personenbelastingen zijn een indicator voor de verfransing. Het aantal in het Frans verstuurde brieven in de zes Vlaamse faciliteitengemeenten rond Brussel is in de periode 2004-2008 gestegen van 21.516 (64,2%) tot 29.331 (68,6%), (info: antwoord Didier Reynders (MR) op een schriftelijke vraag van Joris Van Hauthem (VB). Het grootste aandeel Franstalige documenten werd in 2008 verstuurd naar inwoners van Linkebeek (79,9 procent), gevolgd door Kraainem (78,8 procent), Drogenbos (77 procent), Wezembeek-Oppem (69,9 procent), Wemmel (61,1 procent) en Sint-Genesius-Rode (60,9 procent). "
Oud 10 april 2012, 17:14   #686
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

We spreken naast mekaar.

Gij hebt het over de Rand en ik over de 3 vb. in #674 !

PS Leer eens uw bronvermeldingen erbij te zetten!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2012 om 17:16.
Oud 10 april 2012, 17:42   #687
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We spreken naast mekaar.

Gij hebt het over de Rand en ik over de 3 vb. in #674 !

PS Leer eens uw bronvermeldingen erbij te zetten!
De Rand is een nu een natuurlijke taagrens.

Uw voorbeelden zijn dit doorgaans niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 17:44.
Oud 10 april 2012, 17:56   #688
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Neen net daarom!

Oud 10 april 2012, 18:09   #689
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen net daarom!

Het zal moeilijk zijn de (Franstalige) uitzwerming van een stad zoals Brussel (lees: uitbreiding) naar de periferie te verhinderen louter door wetten. Maar we moeten het wel proberen. En dat is dan ook wat we doen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2012 om 18:12.
Oud 10 april 2012, 23:19   #690
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Rand is een nu een natuurlijke taagrens.

Uw voorbeelden zijn dit doorgaans niet.
Sedert wanneer is een "taalgrens" iets "natuurlijks"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 23:20   #691
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel dat voorbeeld dat Eberhard gaf ivm die 60 % zou ik wel zien zitten.
Die 60 % is van onze Franse vrienden. Zelf dacht ik meer aan 100 % (Nederlands). En daar mag best een gedeelte Limburgs van zijn...

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 april 2012 om 23:20.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 06:06   #692
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Alle partijen willen meer onafhankelijkheid, meer grenzen. En daar ben ik nu net volledig tegen.
Wat krijgen we nu? De grens tussen Vlaanderen en Nederland opheffen? Mooi zo!
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 07:08   #693
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Sedert wanneer is een "taalgrens" iets "natuurlijks"?
Sinds eeuwen. Het schijnt zelfs dat het Kolenwoud lange tijd fungeerde als een soort taalgrens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2012 om 07:10.
Oud 11 april 2012, 08:17   #694
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Wat krijgen we nu? De grens tussen Vlaanderen en Nederland opheffen? Mooi zo!
Je moet wel niet je eigen interpretatie geven aan hetgeen ik schrijf. Ik ijver er voor dat alle grenzen binnen Europa wegvallen, ook die tussen België en Nederland. Ik woon al mijn gans leven (op uitz. van een 4-tal jaren Brussel) op een paar km van de grens. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat je bij elke passage je winkeltas moest openmaken aan de douane om te controleren en eventueel taksen betalen.
Wanneer ik in het weekend Oostwaarts ga fietsen geniet ik nog elke keer van het feit dat ik géén 4 keren de douane moet passeren, en slechts één munt i.p.v. 3 verschillende munten nodig heb.

Europa is een droom sinds mijn jeugd. jammer genoeg zijn er van die achterlijke idioten in België aan de macht gekomen die menen dat ze hier nieuwe grenzen moeten maken. Met als gevolg dat indien mijn zoon (en al zijn collega's) dicht bij zijn Vlaamse werkgever in Brussel wil wonen, hij geconfronteerd wordt met een verschillende wetgeving.
Aftrekbaarheid lening, meeneembaarheid registratierechten, successie en schenkingsrechten, inschrijving auto, personenbelasting, enz.

Hoe is het mogelijk dat er in deze tijd waar gans de wereld één dorp wordt, er nog mensen zijn die nog middeleeuwse denken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 april 2012 om 08:18.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 08:32   #695
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sinds eeuwen. Het schijnt zelfs dat het Kolenwoud lange tijd fungeerde als een soort taalgrens.
Tot men een politiek begon te voeren die een taalpolitiek was en waarvan ik voorbeelden gaf ter neutralisatie van dat 'natuurlijk' proces. Maw men kan door wetgeving een taalgrens tegenhouden of verleggen.
Oud 11 april 2012, 12:17   #696
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot men een politiek begon te voeren die een taalpolitiek was en waarvan ik voorbeelden gaf ter neutralisatie van dat 'natuurlijk' proces. Maw men kan door wetgeving een taalgrens tegenhouden of verleggen.
Ja dat kan men gedeeltelijk. In hoeverre dat dit in de Rand gaat lukken, is nog maar de vraag.

Bovendien kan men zich vragen stellen naar het democratisch gehalte van al die maatregelen. Wanneer 80% van de inwoners van een gemeente Nederlands spreken, en men zou hen verplichten aan de loketten van hun gemeente Frans te spreken 'omdat het de wet is', dan is de democratie ver zoek.

Nu, ik sta volledig achter de taalwetten, daar niet van, maar met lokale democratie hebben die wetten niet meer veel te malen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 april 2012 om 12:20.
Oud 11 april 2012, 21:30   #697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weten we niet. Dat hopen we. In ieder geval, in de Randgemeenten blijkt dit niet zo te zijn.
Neen, want in de randgemeenten zijn de taalwetten niet toegepast zoals de wetgever ze indertijd had uitgedacht. Het ging er toendertijd om de integratie van de reeds daar wonende Franstaligen te "faciliteren", m.a.w. het ging naar het Centrum-Harmel aangaf om tijdelijke en beperkte maatregelen, opdat er, eveneens naar de conclusies van Harmel, "een homogeen taalgebied gecreëerd" kon worden.

Uiteindelijk heeft men met dit alles ferm de vloer aangeveegd en de faciliteiten aangewend om een de facto tweetaligheid in die gemeenten in te voeren. Dit had als resultaat dat er een sterke instroom is gebeurd vanuit Brussel, juist omdat men ervan uitging dat men er op taalvlak niet op achteruitging ten opzichte van Brussel.
Oud 11 april 2012, 21:36   #698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je moet wel niet je eigen interpretatie geven aan hetgeen ik schrijf. Ik ijver er voor dat alle grenzen binnen Europa wegvallen, ook die tussen België en Nederland. Ik woon al mijn gans leven (op uitz. van een 4-tal jaren Brussel) op een paar km van de grens. Ik heb nog de tijd meegemaakt dat je bij elke passage je winkeltas moest openmaken aan de douane om te controleren en eventueel taksen betalen.
Wanneer ik in het weekend Oostwaarts ga fietsen geniet ik nog elke keer van het feit dat ik géén 4 keren de douane moet passeren, en slechts één munt i.p.v. 3 verschillende munten nodig heb.

Europa is een droom sinds mijn jeugd. jammer genoeg zijn er van die achterlijke idioten in België aan de macht gekomen die menen dat ze hier nieuwe grenzen moeten maken. Met als gevolg dat indien mijn zoon (en al zijn collega's) dicht bij zijn Vlaamse werkgever in Brussel wil wonen, hij geconfronteerd wordt met een verschillende wetgeving.
Aftrekbaarheid lening, meeneembaarheid registratierechten, successie en schenkingsrechten, inschrijving auto, personenbelasting, enz.

Hoe is het mogelijk dat er in deze tijd waar gans de wereld één dorp wordt, er nog mensen zijn die nog middeleeuwse denken.
Heel uw bericht is totaal onzinnig en ook onredelijk. U spreekt over grenzen die verdwijnen. Welnu, dat is niet het geval. De grens tussen Nederland en België bestaat nog steeds. Die grens is zelfs heel geprononceerd in het dagdagelijks leven: aan de ene kant van de grens zijn er talrijke wetten die het dagelijks doen en laten bepalen en anders zijn dan aan de andere kant. Andere sociale zekerheid, ander onderwijssysteem, andere stedebouw, andere tarieven voor telefonie, elektriciteit... en nog talrijke zaken waarmee de mens dag in dag uit mee wordt geconfronteerd.

Met de EU zijn de beperkingen grotendeels verdwenen die aan de grenzen verbonden waren als daar zijn: in- en uitvoerrechten, controlepunten, enz.

Als ik uw bericht lees, lijkt het er wel op dat u ervan uitgaat dat een onafhankelijk Vlaanderen zou betekenen dat er weer grensposten komen met stipte en strenge controle, dat er weer een afzonderlijke munt wordt ingevoerd, dat mensen niet zomaar goederen kunnen invoeren, enz.

Wees nu eens eerlijk, dat is echt wel van de pot gerukt. En dat weet u maar al te goed.
Oud 11 april 2012, 21:37   #699
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'n Taalgrens is niet natuurlijk, daar die resultaat en uiting is van de menselijke beschaving. Of beter gezegd: van twee beschavingen die in elkaars nabijheid bestaan maar al dan niet scherp gescheiden zijn de taal die er gebruikelijk is. Taal is cultuur.
Oud 12 april 2012, 09:54   #700
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want in de randgemeenten zijn de taalwetten niet toegepast zoals de wetgever ze indertijd had uitgedacht. Het ging er toendertijd om de integratie van de reeds daar wonende Franstaligen te "faciliteren", m.a.w. het ging naar het Centrum-Harmel aangaf om tijdelijke en beperkte maatregelen, opdat er, eveneens naar de conclusies van Harmel, "een homogeen taalgebied gecreëerd" kon worden.

Uiteindelijk heeft men met dit alles ferm de vloer aangeveegd en de faciliteiten aangewend om een de facto tweetaligheid in die gemeenten in te voeren. Dit had als resultaat dat er een sterke instroom is gebeurd vanuit Brussel, juist omdat men ervan uitging dat men er op taalvlak niet op achteruitging ten opzichte van Brussel.
Het punt van de Franstaligen is natuurlijk dat van dat uitdovend karakter niets in de wet staat.....

Misschien was er een 'Memorie van Toelichting' bij die wet waar dat wel in stond ??

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 april 2012 om 10:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be