Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2010, 06:20   #541
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik kende een Belg (Vlaming) die nu 92 zou geworden zijn die mens zat in het verzet en hij heeft mijn beeld over de collaboratie en WOII in BelgiË grotendeels bepaald. Hij zong graag maar stapte uit het koor op het moment dat dit koor in het Vlaams Nationaal Zangfeest zou optreden! "Voor die zwartzakken zing ik niet!".
Belgische oostfronters zijn niet alleen collaborateurs maar hielpen vrijwilig mee met een van de grootte misdaden ooit in de geschiedenis: de moord op meer dan 20miljoen Sovjet burgers en miljoenen Joden. Dat gespuis had wat mij betreft vor de rest van hun leven in Noord Siberische werkkampen mogen blijven, Stalin was nog te mild voor hen! (toch voor de buitenlandse oostfronters, voor de Sovjet collaborateurs was hij helemaal niet zo mild...)
En dat "wir haben es nicht gewust" verhaal is a lang doorprikt. Natuurlijk wisten ze het wel, zeker de oostfronters. Dikwijls beken buitenlandse niet-Duitse troepen van vrijwilligers een stuk wreder dan Duitse sodaten die verplicht meevochten en niet altijd een warm hart voor Hitler hadden. Maar ook de collaborateurs in West Europa hielpen vrijwillig mee met het inrekenen van Joden, communisten en verzetsstrijders. En dan nog klagen dat ze na de oorlog "onheus behandeld werden". In Oost Europa ging het er alvast anders aan toe. Daar zijn er geen collaborateurs over om te klagen, daar kregen ze allemaal hun verdiende straf (behalve degenen die wegvluchtten). Er is een goede reden waarom de meeste nazi's naar het Westen vluchtten op het einde van de oorlog...
En veel van die collaborateurs hebben totaal geen spit over wat ze gedaan hebben. Zo ken ik ook ene (ook een oostendenaar) die naar Paraguay vluchtte en nu getrouwd is met een paraguayaanse, en eind jaren 80 terugkeerde. Die man heeft nog steeds sympathie voor Hitler en het derde rijk! Als het aan mij lag zouden ze in paats van amnestie nog een extra straf krijgen, dat heb ik hem ook gezegd en ik meen het.
Mag ik je er even op wijzen, dat een deel van de opgepakte in dit land, mensen zijn die door het verzet zijn verraden geweest en door hen zijn uitgeleverd geweest aan de SS en gestapo.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 12:11   #542
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mag ik je er even op wijzen, dat zelfs heel het Belgische leger klaar stond om de wapens op te nemen tegen de Fransen en Engelsen in 1939.
Want die twee hadden de oorlog verklaart aan Duitsland en wilde deze aanvallen via België en Nederland.

En het is enkel aan de Oostfronters te danken dat wij nu een redelijk vrij land zijn.
Trouwens wist je dat een groot deel van de Oostfronters jongens waren die eerst naar de werkkampen waren gestuurt en dienst hebben genomen bij in het Duitse leger om toch aan kleren en eten te geraken en niet als slaven te moeten werken.
Kinderen die door hun regeringleiders in de steek waren gelaten en die de keuze kregen tussen slaaf of soldaat.
Jonge mannen die de keuze kregen tussen slaaf of soldaat.
Mensen die moesten kiezen tussen het bouwen van zware wapens om hun eigen mensen te doden of zelf de wapens opnemen tegen Rusland.

Jij staat hier zeer hoog van de toren te blazen, zonder enige kennis van de achtergrond en de motivatie van die Oostfronters.

Als je iemand iets wil verwijten, moeten je verwijten naar de geallieerde regeringen gaan, die zelfs nadat Duitsland Polen en zelf Denemarken was binnen gevallen, passief bleven toekijken en niets ondernamen om Duitsland te stoppen, maar enkel hun eigen vlucht voorbereide en zelfs tot in Canada vluchtte om zichzelf in veiligheid te brengen.
Mooie uitleg. Mijn grootouders drukten kranten voor het verzet. Ook de andere tak van mijn familie voelde zich blijkbaar niet gedwongen om te vechten voor "den Duits". Maar put jezelf gerust uit om excuses te vinden voor Belgen die vrijwillig de wapens opnamen voor de vijand. De wet voorziet voor zulke lieden de kogel en al bij al zijn we daarmee zuinig geweest.

EDIT: de rest van je post is trouwens redelijk lachwekkende geschiedenis. "Het is dankzij de oostfronters dat we een redelijk vrij land zijn". Heb je er nog zo'n paar, ik moet dringend nog eens lachen.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 16 juli 2010 om 12:15.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:57   #543
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Kijk,kijk daar gaan weer...
de verdiende kogels, ik zou ze vandaag zelf afschieten zonder de minste wroeging

En dan: niet alle moffen natuurlijk maar wel de Werhmachtsoldaten?
Wie dan niet volgens jou? De Duitsers die op het einde van de oorlog minder dan 5 jaar waren?

Want zowat iedere Duitser was willens nillens bij de Hitlerjugend weet u.

Dit is gewoon het feest van de haat...

Na zeventig jaar zou er toch genoeg afstandelijkheid moeten zijn voor een eerlijke beoordeling.

Mensen die uit egoisme, macht- of geldzucht hun medemensen benadeelden... oorlog of niet, die verdienen te worden gestraft.
Maar in godsnaam kerels, jonge meisjes die vrijwillig het land gingen bewerken om de honger in de steden te lenigen kaalscheren, in groep verkrachten, meermaals en dagen lang, hen en hun hele familie brandschatten bestelen en in niet zeldzame gevallen zelfs vermoorden?
Is dat waar jou moeder zou voor staan Derk?

Bovendien, dat soort verhalen is in de oorlog legio vrees ik. En de soldaten van 'de bevrijdingsmacht' deden voor de 'moffen' echt niet onder hoor.
Van Racisme gesproken, ga eens na hoe de Amerikanen (toch de grote helden van tijdens en na die oorlog) hun eigen kleurlingen in WOII behandelden.

Het is hoog tijd dat de larie over de 'witten en zwarten' eindelijk eens ophoudt en de gruwel eerlijk getoond wordt.
Anders kweek je gewoon weer een generatie die vindt (zoals jullie blijkbaar) dat gratuit geweld tegenover 'de anderen' geoorloofd is.

Wil je eerlijk over de mensen van toen oordelen dan moet je net dat doen. Ze als mensen beoordelen in de situatie zoals ze toen was.
De weerstander en de Oostfronter. De ministers die heel de oorlog ver buiten het bereik van de Duitsers in, voor die periode, weelde leefden en diegenen die hier bleven en tijdens de bezetting hun verantwoordelijkheid opnamen.
De zogenaamde 'brave boeren' die vaak meer aan smokkel en zwarte markt verdienden (ten koste van hun landgenoten) dan aan boeren en de stadskinderen die vrijwillig en zonder de minste vergoeding het veld optrokken om de nood te lenigen... en die daarvoor na de oorlog een verschrikkelijke prijs voor betaalden... uit de hand van de 'witten' die plots met veel meer bleken te zijn dan uit hun daden tijdens de oorlog kan blijken...
En niet te vergeten, de toenmalige Belgische regering die deze orgie van haat en bloedvergieten niet alleen door de vingers zag maar haar ook steunde en, tot op vandaag, gekende moordenaars en verkrachters de hand boven het hoofd houdt!

Men haalt geen les uit de geschiedenis met wraak. Dat kan enkel met objectiviteit en feiten...
Feiten? Gewoon een vies "geheimpje".
De nazis maakten miljoenen burgers af op nietsontziende wijze, wreed en redeloos.
Materiëel kon dat enkel gebeuren
  • omdat véél meer Duitsers er direct of indirect aan medewerkten dan men (om oportuniteitsredenen) in de koude oorlogsperiode voor rechtbanken wilde brengen en hun verdiende straf uitspreken en uitvoeren.

• omdat véél meer collaborateurs direct of indirect aan genocide meewerkten dan men (om oportuniteitsredenen) in de koude oorlogsperiode voor rechtbanken wilde brengen en hun verdiende straf uitspreken en uitvoeren.

• omdat véél meer collaborateurs taken op zich namen die het de nazis toelieten meer manschappen voor oorlogsvoering en genocide in te zetten dan men (om oportuniteitsredenen) in de koude oorlogsperiode voor rechtbanken wilde brengen en hun verdiende straf uitvoeren.

Enkele duizenden maar in Europa kwamen voor rechtbanken en werden veroordeeld. Toch betrof het één der zwaarste en massaalste misdaden ooit in Europa en medeplichtigheid eraan.

Luttele honderden of luttele duizenden maar in Europa kregen voor hun aandeel in de genocide de écht zware straffen die rechtvaardig zijn.

Er hebben te lang en te veel daders en medeplichtigen aan de grootste genocide ooit in Europa ongestraft rondgelopen.

Soit. Indirect hebben ze dat te danken aan de toenmalige koude oorlog en oportunisme.

Het gezever van die lichtgeststraften (en hun nazaten) over zogenaamde 'onrechtvaardigheid' is gewoon walgelijk indecent.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 juli 2010 om 14:00.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 13:58   #544
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Mijn moeder die terugkerend uit Friesland in Zwolle door een paar kutmoffen van haar etenswaren werd beroofd.
Mijn ooms, amper 16 en 18 jaar werden opgepakt bij een razzia voor de arbeitseinsatz samen met nog duizenden dorpsgenoten.
Gelukkig zijn zij wel levend teruggekomen en ik ben er fier op dat één van hen een paar moffen bij zijn vlucht uit Duitsland voor eeuwig kunnen heeft uitschakelen.
Een begrijpelijke reactie toen, maar niets om je vandaag nog zo druk over te maken. Het gaat hier meer om primaire (haat)gevoelens dan om grote, mooie principes.

Citaat:
Het is aan het slappe onnozele pacifistische denken van koninging Juliana te danken dat slechts zo weinige moffen en landverraders hun verdiende kogel hebben moeten missen.
Waarom hadden "moffen" en "landverraders" geëxecuteerd moeten worden? Welke misdaad hadden ze dan wel begaan? Gehoorzamen aan een (andere) overheid is dat landverraad?

Dat laatste is de krankzinnige redenering die met de "Nuremberg Principles" is ingevoerd en de reden waarom bijvoorbeeld nu ook Tareq Aziz wordt vervolgd vanwege het toepassen van de Iraakse wetten. Die principes schenden de niet-retroactiviteit van de wetten en voeren de willekeur van de overwinnaar in.

Waarom spreekt trouwens niemand over het executeren van economische collaborateurs bijvoorbeeld?

Citaat:
Ik zou zonder gewetenswroeging een landverrader alsnog zijn verdiende straf kunnen geven. Ik denk bv aan Boere, die man verdient gewoon alsnog de kogel.
Hij heeft alleszins minder mensen vermoord dan die piloten die de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki hebben laten vallen. Waarom worden zij niet vervolgd? Een soldaat MOET bevelen opvolgen, hij kan de bevelshiërarchie op dergelijke momenten niet in vraag stellen.

In oorlog is zogezegd alles toegelaten, maar dan wel op voorwaarde dat men een Amerikaanse soldaat is. Daarom weigeren de VS het Internationaal Strafhof te erkennen en hebben ze zelfs de "The Hague Invasion Act" gestemd.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 16 juli 2010 om 14:00.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 14:07   #545
Anna List
Banneling

Standaard

wat een feestje van haat is het hier weer geworden :s
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 14:09   #546
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Een begrijpelijke reactie toen, maar niets om je vandaag nog zo druk over te maken. Het gaat hier meer om primaire (haat)gevoelens dan om grote, mooie principes.
Wie maakt zich druk waarover? Het zijn de kinderen en kleinkinderen van zwarten die blijven zeuren om amnestie.

Citaat:
Waarom hadden "moffen" en "landverraders" geëxecuteerd moeten worden? Welke misdaad hadden ze dan wel begaan? Gehoorzamen aan een (andere) overheid is dat landverraad?
Gehoorzamen aan een andere, vijandige overheid en er vrijwillig de wapens voor opnemen is inderdaad landverraad. Is dat zo ingewikkeld?

Citaat:
Waarom spreekt trouwens niemand over het executeren van economische collaborateurs bijvoorbeeld?
Dat lijkt me een grijzere zone dan diegenen die vrijwillig in het leger van de vijand traden.

Citaat:
Hij heeft alleszins minder mensen vermoord dan die piloten die de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki hebben laten vallen. Waarom worden zij niet vervolgd? Een soldaat MOET bevelen opvolgen, hij kan de bevelshiërarchie op dergelijke momenten niet in vraag stellen.
Een Belg moest in de eerste plaats geen soldaat zijn in het Duitse leger. Dat waren vrijwilligers.

Citaat:
In oorlog is zogezegd alles toegelaten, maar dan wel op voorwaarde dat men een Amerikaanse soldaat is. Daarom weigeren de VS het Internationaal Strafhof te erkennen en hebben ze zelfs de "The Hague Invasion Act" gestemd.
Yep, de Amerikanen zijn ook klootzakken. Je punt?

Nog een vraagje: als de Duitsers gewonnen hadden, zouden de mensen in het verzet dan even massaal vrijgesteld zijn van executie dan de collaborateurs? Ik durf dat te betwijfelen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 14:15   #547
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Maar neen.

Het is al erg genoeg dat Landgenoten zich hebben laten verleiden om voor de vijand te gaan vechten aan een godvergeten front.

Alleen, er nu amnestie voor willen hebben is er wat over.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:06   #548
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maar neen.

Het is al erg genoeg dat Landgenoten zich hebben laten verleiden om voor de vijand te gaan vechten aan een godvergeten front.

En dan komt ne frisse dit schrijven:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Amnestie is voor misdadigers.
Deze mensen verdienen eerherstel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

( bestaan er kotszakjes met politics.be opschrift of moeten we er zélf voor zorgen?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 juli 2010 om 15:10.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 15:14   #549
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En dan komt ne frisse dit schrijven:

( bestaan er kotszakjes met politics.be opschrift of moeten we er zélf voor zorgen?)
bedoel je dat het hier geen feestje van haat geworden is Filosoof ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 18:21   #550
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft dit draadje met staatsinrichting te maken ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 09:49   #551
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Mooie uitleg. Mijn grootouders drukten kranten voor het verzet. Ook de andere tak van mijn familie voelde zich blijkbaar niet gedwongen om te vechten voor "den Duits". Maar put jezelf gerust uit om excuses te vinden voor Belgen die vrijwillig de wapens opnamen voor de vijand. De wet voorziet voor zulke lieden de kogel en al bij al zijn we daarmee zuinig geweest.

EDIT: de rest van je post is trouwens redelijk lachwekkende geschiedenis. "Het is dankzij de oostfronters dat we een redelijk vrij land zijn". Heb je er nog zo'n paar, ik moet dringend nog eens lachen.
Kijk hier, ik ben de kleinzoon van een verzetsstrijder uit WW II en Oudstrijder uit WW I en de zoon van een Oostfronter.
Ik heb zelf zowel als militair als burger in verschillende oorloggebieden verbleven en zelfs wapens gedragen.
Hierdoor ben ik net ietsjes beter op de hoogte van menselijk gedrag en beïnvloeding door derde dan de meeste onder jullie.

Vele hier zijn zelfs niet eens op de hoogte dat de meeste Oostfronters vandaag zouden beschouwd worden als kindsoldaten en zelfs bescherming zouden krijgen van de overheden.
Terwijl de gemiddelde leeftijd van van de geallieerde soldaat 26 was, was die van de Duitse gevechtsoldaat vanaf 1943 amper 19 en in 1945 zelfs amper 17.
Sommige waren zelfs amper 14 jaar toen ze dienst namen, andere vochten zelfs in het uniform van de hitlerjugend. Waar ze lid van werden nadat ze naar de werkkampen waren geporteerd.
De bron van al deze gegevens, mijn vader en grootvader.
Mijn vader is trouwens in 1926 geboren en werd in 1941 naar een werkkamp gestuurt door de gestapo en heeft in 1942 dienst genomen als Oostfrontstrijder. En werd in 1944 bevelvoerd onderofficier van zijn gevechteenheid omdat hij de oudste in leeftijd was. Hij was toen amper 18 jaar en had een officier die zelf amper 17 jaar was maar uit de Duitse militaire school kwam.

En de Belgische krijgswet voorziet niet de kogel voor wie in een vijandig leger dienst neemt, maar voor iedereen die dienst neemt in een vreemd leger.
Dus ook voor hen die dienst namen in het Engelse leger.

Daarnaast zat het Belgische leger in Duitsland of was ontbonden en zat de Belgische regering ver weg in Londen, terwijl de Belgische koning een verdrag had gesloten met Hitler.

En een deel van mijn familie drukte kranten voor, tijdens en na de oorlog en heeft zelfs vandaag nog in vloed op de pers.
Oud 17 juli 2010, 09:57   #552
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar neen.

De huidige kindsoldaten krijgen zelfs bescherming en beloning nadat ze dienst hebben genomen in een vreemd bezettingsleger.
Vele Oostfronters waren kindsoldaten en als kind door hun eigen regering in de steek gelaten en volgden enkel het voorbeeld van hun koning.

Amnestie is hier dus niet op zijn plaats, enkel een volledig eerherstel en verontschuldigingen van de volledige Europese politieke en koninklijke klasse.
Oud 17 juli 2010, 10:08   #553
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vaderlandse groeperingen uit de Tweede Wereldoorlog kunnen zich niet vinden in de voorstellen van een volledige amnestie. Dat staat in een mededeling van de Groep De Herinnering, die mede ondertekend werd door tal van organisaties, waarin gereageerd wordt op onder meer het anmestievoorstel van Hilde Kieboom.
http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal-...amnestie.dhtml

In dit voorstel kan ik mij trouwens wel terug vinden, doch niet enkel amnestie maar zelfs eerherstel voor de Oostfrontstrijders.
Want men scheert iedereen over dezelfde kam, terwijl de zaken helemaal niet zwart/wit zijn.
Oud 17 juli 2010, 10:08   #554
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar neen.

En wat deed uw geliefde koning toen ?
Waar ging de koningskwestie alweer over ?
Vertel ons eens Henri, we zijn nogal kort van geheugen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 10:09   #555
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk hier, ik ben de kleinzoon van een verzetsstrijder uit WW II en Oudstrijder uit WW I en de zoon van een Oostfronter.
Ik heb zelf zowel als militair als burger in verschillende oorloggebieden verbleven en zelfs wapens gedragen.
Hierdoor ben ik net ietsjes beter op de hoogte van menselijk gedrag en beïnvloeding door derde dan de meeste onder jullie.

Vele hier zijn zelfs niet eens op de hoogte dat de meeste Oostfronters vandaag zouden beschouwd worden als kindsoldaten en zelfs bescherming zouden krijgen van de overheden.
Terwijl de gemiddelde leeftijd van van de geallieerde soldaat 26 was, was die van de Duitse gevechtsoldaat vanaf 1943 amper 19 en in 1945 zelfs amper 17.
Sommige waren zelfs amper 14 jaar toen ze dienst namen, andere vochten zelfs in het uniform van de hitlerjugend. Waar ze lid van werden nadat ze naar de werkkampen waren geporteerd.
De bron van al deze gegevens, mijn vader en grootvader.
Mijn vader is trouwens in 1926 geboren en werd in 1941 naar een werkkamp gestuurt door de gestapo en heeft in 1942 dienst genomen als Oostfrontstrijder. En werd in 1944 bevelvoerd onderofficier van zijn gevechteenheid omdat hij de oudste in leeftijd was. Hij was toen amper 18 jaar en had een officier die zelf amper 17 jaar was maar uit de Duitse militaire school kwam.

En de Belgische krijgswet voorziet niet de kogel voor wie in een vijandig leger dienst neemt, maar voor iedereen die dienst neemt in een vreemd leger.
Dus ook voor hen die dienst namen in het Engelse leger.

Daarnaast zat het Belgische leger in Duitsland of was ontbonden en zat de Belgische regering ver weg in Londen, terwijl de Belgische koning een verdrag had gesloten met Hitler.

En een deel van mijn familie drukte kranten voor, tijdens en na de oorlog en heeft zelfs vandaag nog in vloed op de pers.

Ik ga nu aannemen dat u verhaal de waarheid is. Want echt weten zal ik het nooit. Maar goed, indien dit dus een werkelijk verhaal is, hebt u natuurlijk een punt. En uiteindelijk heeft men niet echt iets tegen deze jonge mensen die 'erin getuimeld' zijn toen ze jong waren, en zich meldden om te gaan vechten tegen de communisten als zogenaamde 'Oostfronter'. Men moet zich ook effe kunnen terugplaatsen in de tijd.

Maar de kritiek gaat veel vaker over het feit dat een bepaald aantal Oostfronters nadien (dus na de oorlog) zich zijn blijven koesteren aan of in een bepaalde ideologie die men gerust als uiterst rechts kan beschouwen om maar niet meer te zeggen. En dat dat zij in dat vaarwater zijn gebleven. Daar gaat het meestal over.

Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2010 om 10:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 10:37   #556
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ga nu aannemen dat u verhaal de waarheid is. Want echt weten zal ik het nooit. Maar goed, indien dit dus een werkelijk verhaal is, hebt u natuurlijk een punt. En uiteindelijk heeft men niet echt iets tegen deze jonge mensen die 'erin getuimeld' zijn toen ze jong waren, en zich meldden om te gaan vechten tegen de communisten als zogenaamde 'Oostfronter'. Men moet zich ook effe kunnen terugplaatsen in de tijd.

Maar de kritiek gaat veel vaker over het feit dat een bepaald aantal Oostfronters nadien (dus na de oorlog) zich zijn blijven koesteren aan of in een bepaalde ideologie die men gerust als uiterst rechts kan beschouwen om maar niet meer te zeggen. En dat dat zij in dat vaarwater zijn gebleven. Daar gaat het meestal over.
Nu, veel van de zo gezegde Oostfrontstrijders die in de ideologie zijn blijven hangen, waren geen Oostfrontstrijders, maar collaborateurs die deze mensen hebben misbruikt. Vaak om hun eigen misdaden te kunnen verbergen of om er politiek gewin uit te halen.
Andere zelfs gewoon om zichzelf te kunnen verrijken.
En vele van hen zijn zich na de oorlog inderdaad gaan groeperen.
En zijn blijven hangen in de stelling dat ze juist hebben gehandeld.
De schuld hiervan ligt echter niet bij deze mensen, die toen vaak nog tieners waren, maar bij de overheden.
Nadat zij terug kwamen van het Oostfront werden zij allemaal gewoon op dezelfde manier behandeld als de collaborateurs die zich hier verrijkt hebben.
Men maakt gewoon geen onderscheid tussen wat men gedaan heeft en waarom. Al wie de Duitsers had durven helpen werd op dezelfde manier afgeschilderd als staatsgevaarlijk.
Vele van heb hebben later zelfs gediend tijdens de Korea-oorlog, iets dat de Belgische staat ook mooi verzwijgt.
Eén van de redenen hiervan was en is, dat de Belgische overheden hun eigen misdaden tegen de Belgische bevolking moest kunnen verbergen.
Want de Belgische overheid was en is de grootste schuldige dat Belgische jongeren dienst hebben genomen in het Duitse leger, diezelfde overheid is trouwens de schuldige dat België ooit onder Nazi-bewind heeft gestaan.

Laatst gewijzigd door Jantje : 17 juli 2010 om 10:39.
Oud 17 juli 2010, 11:45   #557
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu, veel van de zo gezegde Oostfrontstrijders die in de ideologie zijn blijven hangen, waren geen Oostfrontstrijders, maar collaborateurs die deze mensen hebben misbruikt. Vaak om hun eigen misdaden te kunnen verbergen of om er politiek gewin uit te halen.
Andere zelfs gewoon om zichzelf te kunnen verrijken.
En vele van hen zijn zich na de oorlog inderdaad gaan groeperen.
En zijn blijven hangen in de stelling dat ze juist hebben gehandeld.
De schuld hiervan ligt echter niet bij deze mensen, die toen vaak nog tieners waren, maar bij de overheden.
Nadat zij terug kwamen van het Oostfront werden zij allemaal gewoon op dezelfde manier behandeld als de collaborateurs die zich hier verrijkt hebben.
Men maakt gewoon geen onderscheid tussen wat men gedaan heeft en waarom. Al wie de Duitsers had durven helpen werd op dezelfde manier afgeschilderd als staatsgevaarlijk.
Vele van heb hebben later zelfs gediend tijdens de Korea-oorlog, iets dat de Belgische staat ook mooi verzwijgt.
Eén van de redenen hiervan was en is, dat de Belgische overheden hun eigen misdaden tegen de Belgische bevolking moest kunnen verbergen.
Want de Belgische overheid was en is de grootste schuldige dat Belgische jongeren dienst hebben genomen in het Duitse leger, diezelfde overheid is trouwens de schuldige dat België ooit onder Nazi-bewind heeft gestaan.
U gaat er nogal lichtjes overheen. Te lichtjes volgens mij. Verenigingen van Oud-Oostfrontstrijders, zoals het Sint Maartenfonds, waren vaak haarden van extreem-rechtse ideologie en antisemitisme. In hun blad 'Het Berkenkruis' wemelde het nog altijd meer dan eens van antisemitische uitlatingen. Zo had Jef François in verschillende bijdragen in fel antisemitische stukjes de joden de schuld voor het uitbreken van Tweede Wereldoorlog in de schoenen geschoven. Frans Vierendeels had al eerder antisemitische artikelen geplaatst, en op een steeds scherpere toon. Vierendeels zag het als een plicht van de overlevenden om dat inzicht in heimelijkheden en de subversie en de haat die ons blijven belageren (sic) door te geven aan de jeugd zodat die zich kon beschermen tegen die joodse bedreiging. Frans Vierendeels was trouwens een overtuigd Nationaal-Socialist. Net als Jef François. En we spreken nu over de jaren '70 .

Nu verre van mij om te zeggen dat alle Oostfronters antisemieten waren, maar zo onschuldige lammetjes zoals u ze laat voorkomen, waren ze nu ook weer niet allemaal. Bovendien kan men zich de vraag stellen of de Oostfronters collaborateurs waren of niet wanneer zij deel uitmaakten van de Waffen SS.

Laatst gewijzigd door system : 17 juli 2010 om 12:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 12:14   #558
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De huidige kindsoldaten krijgen zelfs bescherming en beloning nadat ze dienst hebben genomen in een vreemd bezettingsleger.
Vele Oostfronters waren kindsoldaten en als kind door hun eigen regering in de steek gelaten en volgden enkel het voorbeeld van hun koning.

Amnestie is hier dus niet op zijn plaats, enkel een volledig eerherstel en verontschuldigingen van de volledige Europese politieke en koninklijke klasse.
Ook geen eerherstel.
Nada, noegabollen, niks.....
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 12:45   #559
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U gaat er nogal lichtjes overheen. Te lichtjes volgens mij. Verenigingen van Oud-Oostfrontstrijders, zoals het Sint Maartenfonds, waren vaak haarden van extreem-rechtse ideologie en antisemitisme. In hun blad 'Het Berkenkruis' wemelde het nog altijd meer dan eens van antisemitische uitlatingen. Zo had Jef François in verschillende bijdragen in fel antisemitische stukjes de joden de schuld voor het uitbreken van Tweede Wereldoorlog in de schoenen geschoven. Frans Vierendeels had al eerder antisemitische artikelen geplaatst, en op een steeds scherpere toon.

Nu verre van mij om te zeggen dat alle Oostfronters antisemieten waren, maar zo onschuldige lammetjes zoals u ze laat voorkomen, waren ze nu ook weer niet allemaal. Bovendien kan men zich de vraag stellen of de Oostfronters collaborateurs waren of niet wanneer zij deel uitmaakten van de Waffen SS.
Een paar jaar geleden behaalde er 2 partijen een enorme score tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen.
Beide partijen hadden toen ook een enorm aantal leden.
Beide partijen zijn bij de laatste verkiezingen de grootste verliezen, toch zijn er nog heel veel mensen die deze partijen hun ideologie blijven volgen.
Dit om de heel eenvoudige reden dat beide partijen een schuldige van de huidige problemen aanwijzen.

Nu als zoon van een Oostfrontstrijder heb ik de problemen voor de Oostfrontstrijders zelf meegemaakt.
En die problemen gingen zelfs tot bijna wekelijkse huiszoekingen door de rijkswacht tot het door de rechtbank verhinderen van aankopen van landbouwgrond of het verkopen van groenten en fruit door de veilingen. Tot ver in de jaren 70.
In sommige gevallen werden zelfs kinderen geweigerd in scholen omdat hun vader een Oostfrontstrijders was geweest.

Zo als u elke Moslim slecht is en niet deugt en een onaangepast individu is, was de Oostfrontstrijder toen de paria van Vlaanderen.
Men moest een schuldige voor de ellende hebben en de Oostfronter was het gemakkelijkste slachtoffer voor de politici.
Net zoals nu in Irak en Afghanistan waste de geallieerde politici hun handen in onschuld en stelden een lijst van gezochte personen op.
Personen die eens in hogere rangen vaak zelfs door hen gesteund waren en door hen in de richting van hun handelen gedreven waren, in sommige gevallen zelfs volledig in hun opdracht werkten.
Zo als ik reeds eerder schreef, de zaken waren toen ook niet allemaal zwart/wit, maar in de meeste gevallen grijs.

En de echte oorzaken en geschiedenis over de oorzaak en de gevolgen van WW II kunnen dankzij bepaalde wetten in België en Europa niet eens meer behandel en besproken worden, en zeker niet op een Internetforum.

Dus zonder enige verdere uitleg, links of andere bronvermeldingen zal je moeten aanvaarden dat er door de geallieerde politici en het Belgische gerecht grote fouten en misdaden zijn begaan tegenover de Belgische bevolking en tegen over de Oostfrontstrijders.
Ik zeg niet dat ze allemaal slachtoffer van derde zijn geweest, maar de meeste onder hen waren tieners en zijn hun hele leven lang achtervolgd geworden voor hun naïviteit als puber.

De oorsprong van WW II is trouwens terug te vinden in WW I en het verdrag van Versaille. Waarvan de oorzaak dan weer terug te vinden is in de beëindiging van andere oorlogen uit de 19de eeuw.
De haat tegen de Joden is terug te vinden in de huidige haat van de arbeidersbevolking tegenover de huidige kapitalisten.
Zelfs vandaag zitten er nog miljarden vast op Zwitserse banken van Joden die in WW II zijn omgekomen.

Je begrijpt dus dat het allemaal niet zo zwart/wit was als men doet denken en dat zelfs vandaag de zaken zich opnieuw herhalen.
Denk maar eens aan het VB en de manier waarop de huidige politici tegenover deze partij staan en hoe zij over de kiezers van deze partij spreken.
Sommige politici noemden hen zelfs mestkevers en andere beweren dat alle schuld bij deze partij ligt, maar weigeren te herkennen dat zij zeer grote fouten maken tegenover de bevolking.
Oud 17 juli 2010, 12:59   #560
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook geen eerherstel.
Nada, noegabollen, niks.....
Zullen we dan beginnen met de grootste colleberateurs van dit land te vervolgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be