Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 15:13   #1
oriana
Minister-President

oriana's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar oriana
Standaard Vlaams Blok en IKEA

Net gelezen in het Politics Vieruurtje:
Citaat:
Grimbergen, 24 augustus 2004
Geachte Directie,

Via de pers vernam ik dat IKEA is ingegaan op de eis van de Brusselse regering om minstens tweederde van de nieuwe jobs in uw vestiging in Anderlecht voor te behouden aan inwoners uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Dat u prioritair werkgelegenheid wenst te verschaffen aan de mensen uit de omgeving van uw nieuwe vestiging, is logisch en eervol. De verplichte quota die het Hoofdstedelijk Gewest de facto aan uw bedrijf heeft opgelegd, roepen daarentegen vraagtekens op. Deze regeling lijkt in strijd met de dwingende Europese rechtsregels in verband met het vrij verkeer van werknemers; bovendien is er strijdigheid met de nieuwe (strafrechtelijk beteugelde) anti-discriminatiewet, die verbiedt dat men een willekeurig onderscheid maakt op vlak van afkomst.

U weet uiteraard dat het probleem veel verder gaat dan de “Antwerpenaar die met zijn typische tongval” (cfr. uw manager Staf Lenders in Het Laatste Nieuws van zaterdag) te weinig Brusselse klanten kan overtuigen. De belangrijkste moeilijkheid is dat de overgrote meerderheid van de Brusselse werkzoekenden eentalig zijn en bijgevolg niet in staat zijn Nederlandstalig cliënteel te woord te staan. De regeling die u vanwege de Brusselse regering krijgt opgelegd, komt er in de praktijk op neer dat een eentalige Franstalige Brusselaar uit Woluwe voorrang zal krijgen op een tweetalige Vlaming uit bijvoorbeeld het nabijgelegen Sint-Pieters-Leeuw.

Uw nieuwe vestiging is gelegen op 400 meter van deze Vlaamse gemeente en u zal ongetwijfeld alles in het werk stellen om cliënteel uit de regio Halle aan te lokken. Met de aanwerving van een groot aantal eentalige Franstaligen zal u dit belangrijk potentieel aan klanten afstoten. Ik hoop voor u dat u dit weet te voorkomen via snelle en intensieve cursussen Nederlands voor uw personeel. Wij zullen daar in ieder geval nauw op toezien. Wanneer de uitstraling van uw nieuwe vestiging niet geheel tweetalig is en het Nederlandstalig cliënteel in de hoofdstad niet correct behandeld wordt, zullen wij de mensen in heel Vlaanderen afraden om nog IKEA-winkels te bezoeken.
Ik wens van de gelegenheid gebruik te maken u te wijzen op de taaltoestanden in uw winkels in Vlaams-Brabant. Hoewel de vestigingen van Ternat en Zaventem ver buiten Brussel liggen, in gemeenten zonder taalfaciliteiten, zijn deze helemaal tweetalig. Hiervoor werd steeds als (onterecht) argument naar voor geschoven dat deze vestigingen door een groot aantal Brusselaars bezocht worden. Zodra IKEA over een vestiging in Brussel beschikt, gaat dit argument natuurlijk niet langer op. Ik verzoek u dan ook met aandrang om het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant in de toekomst beter te respecteren en de anderstalige opschriften in de beide vestigingen te verwijderen. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat u daarom minder klantvriendelijk zou zijn.

In de hoop op een gunstig gevolg aan dit schrijven, teken ik,

Oprecht hoogachtend,
Bart Laeremans
Wat die aanwerving betreft kan ik nog inkomen, maar dat de politiek zich nu ook al gaat mengen met de inrichting van een bedrijf?
Als zij dat in 7 talen willen zetten, laat ze dan toch?
Een staaltje van hoe het klimaat voor bedrijven er gaat uitzien als het VB het hier voor 't zeggen zou hebben?
Oud 25 augustus 2004, 15:40   #2
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Oriana, als het VB het het voor 't zeggen zou hebben, dan hield België op met bestaan. Dan zouden zo een problemen gewoon niet bestaan.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 15:49   #3
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Oriana, als het VB het het voor 't zeggen zou hebben, dan hield België op met bestaan. Dan zouden zo een problemen gewoon niet bestaan.
Ah nee?
En dit dan :
Citaat:
Hoewel de vestigingen van Ternat en Zaventem ver buiten Brussel liggen, in gemeenten zonder taalfaciliteiten, zijn deze helemaal tweetalig. Hiervoor werd steeds als (onterecht) argument naar voor geschoven dat deze vestigingen door een groot aantal Brusselaars bezocht worden. Zodra IKEA over een vestiging in Brussel beschikt, gaat dit argument natuurlijk niet langer op. Ik verzoek u dan ook met aandrang om het Nederlandstalig karakter van Vlaams-Brabant in de toekomst beter te respecteren en de anderstalige opschriften in de beide vestigingen te verwijderen. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat u daarom minder klantvriendelijk zou zijn.
Die liggen op het Vlaamse gebied en daarom eigent het VB zich het recht toe om zulke onzinnige eisen te stellen.
Trouwens, heel veel EU-ambtenaren wonen in de randgemeentes, ik vind het heel logisch dat zij omwille van hun meertalige klanten het Frans erbij vermelden.
In de Ardennen heb je ook heel veel nederlandssprekende hoteliers, omwille van de Vlaamse en Nederlandse toeristen, heeft ALLES met commerce te maken en NIETS met communautaire kwesties, IKEA is Zweeds notabene.

Oud 25 augustus 2004, 15:58   #4
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana

Wat die aanwerving betreft kan ik nog inkomen, maar dat de politiek zich nu ook al gaat mengen met de inrichting van een bedrijf?
Een staaltje van hoe het klimaat voor bedrijven er gaat uitzien als het VB het hier voor 't zeggen zou hebben?
Op TV Brussel werd duidelijk gesteld, dat enkel tweetalig personeel zal worden aangeworven. Dus waar jeukt het dan bij Laeremans ??? Waar moeit hij zich eigenlijk mee ??

Idd, dus een sterk "staaltje" van hoe het klimaat voor de bedrijven er zou uitzien, met VB aan het roer. De zoveelste reden om die partij (nu ja ....) de rug toe te keren 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 16:16   #5
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Op TV Brussel werd duidelijk gesteld, dat enkel tweetalig personeel zal worden aangeworven. Dus waar jeukt het dan bij Laeremans ??? Waar moeit hij zich eigenlijk mee ??

Idd, dus een sterk "staaltje" van hoe het klimaat voor de bedrijven er zou uitzien, met VB aan het roer. De zoveelste reden om die partij (nu ja ....) de rug toe te keren 8)
Waarom kunnen ze het gewoon niet houden bij Nederlandstalige opschriften? Iedereen vindt hier dat buitenlanders Nederlands zouden moeten leren. Dat doe je vooral door overal anderstalige opschriften te voorzien.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 16:26   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Waarom kunnen ze het gewoon niet houden bij Nederlandstalige opschriften? Iedereen vindt hier dat buitenlanders Nederlands zouden moeten leren. Dat doe je vooral door overal anderstalige opschriften te voorzien.
De winkel, is gevestigd op Brussels grondgebied (Anderlecht). Dan mag St Pieters Leeuw misschien 400m verder beginnen, het is in Brussel. Dus niks mis mee, dat de opschriften, in meerdere talen staan aangeduid. En die Zweden weten heus wel wat ze doen.
Oud 25 augustus 2004, 16:30   #7
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Als ik naar een zweedse of italiaanse IKEA ga, dan staan daar ook geen nederlandse onderschriften en ik zou dan nog EU-ambtenaar mogen zijn.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 16:36   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik naar een zweedse of italiaanse IKEA ga, dan staan daar ook geen nederlandse onderschriften en ik zou dan nog EU-ambtenaar mogen zijn.
IKEA, is nog altijd een privé bedrijf, die autonoom kan beslissen hoe ze haar winkel inricht en schikt. Niks verplicht je dan ook om er inkopen te doen, als je denkt, dat je "onrecht" word aangedaan. Een bedrijf is er om winst te maken, en "zij" bepalen zelf, hoe zij dat zullen realiseren.
Oud 25 augustus 2004, 16:42   #9
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
IKEA, is nog altijd een privé bedrijf, die autonoom kan beslissen hoe ze haar winkel inricht en schikt. Niks verplicht je dan ook om er inkopen te doen, als je denkt, dat je "onrecht" word aangedaan. Een bedrijf is er om winst te maken, en "zij" bepalen zelf, hoe zij dat zullen realiseren.
Vertel dat eens aan de Franstaligen in Quebec. D'er zal niet veel 'pietje' meer overblijven.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 16:57   #10
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel dat eens aan de Franstaligen in Quebec. D'er zal niet veel 'pietje' meer overblijven.
Ik dacht toch, dat bij referendum, een meerderheid koos om bij Canada te blijven. En als "ze" ZO moeilijk gaan doen, keert dat zich vroeg of laat tegen hen , denk ik. Want bedrijven aarden slecht in een "vijandige sfeer" , denk ik.8)
Oud 25 augustus 2004, 16:57   #11
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom kunnen ze het gewoon niet houden bij Nederlandstalige opschriften?
Omdat ze er bij IKEA waarschijnlijk van overtuigd zijn dat het (commercieel) interessanter is om die opschriften eveneens in het Frans te plaatsen. Uw goed recht om daar anders over te denken, maar IKEA komt u toch ook niet vertellen hoe u uw werk dient te doen hé?

Citaat:
Iedereen vindt hier dat buitenlanders Nederlands zouden moeten leren.
Spreek eens uit uw eigen naam, ik vind dat helemaal niet.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 17:06   #12
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar als jij naar een Zwitserse gaat in de omgeving van Genève, dan is dat OOK tweetalig (mijn zus woont daar, in het Duitstalige landsgedeelte weliswaar maar de Ikea is toch eveneens tweetalig)
Zelfde met Spanje, de Ikea in het baskenland hanteert de Spaanse en Baskische taal.
Die mannen denken OVER het communautaire heen en zijn enkel uit op meer winst ~ waar bemoeit iedereen zich toch mee?
Zowat alle websites van Vlaamse bedrijven zijn eveneens in het Frans te raadplegen, vele zelfs in 't Engels.
Om communautaire redenen? Neen natuurlijk niet, om zoveel mogelijk potentiëel te bereiken natuurlijk.

Laatst gewijzigd door oriana : 25 augustus 2004 om 23:13.
oriana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 23:09   #13
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het Blok klaagt weer te vroeg. De vestiging bevind zich in het Brussels gewest, en 400 meter van de grens met Vlaams Brabant. Blijkbaar meent het Blok dat die grens daar verkeerd ligt. Het Blok heeft geen enkel recht tot spreken en klagen, zoveel is wel duidelijk, dat weet zelfs mijn kat.
Oud 26 augustus 2004, 01:03   #14
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar pitje toch... ook het VB is een een onafhankelijke organisatie die autonoom kan beslissen welke raad ze aan haar leden geeft.
Niks verplicht je dan om tegen die raad in uw boodschappen te doen waar je wil.
Toch?
Het VB bepaalt toch zelf wat zij hun leden zullen aanraden?
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 01:09   #15
Fieseler

Standaard

Citaat:
Neen, maar in uw eigen land dan nog in uw eigen taal willen aangesproken worden gaat toch wat te ver hoor... ruik ik nu de geur van politicoracisme?
Oud 26 augustus 2004, 01:35   #16
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Neen, maar in uw eigen land dan nog in uw eigen taal willen aangesproken worden gaat toch wat te ver hoor... ruik ik nu de geur van politicoracisme?
Je wordt toch in je eigen taal aangesproken?
Het staat er zelfs geschreven in je eigen taal, ongeacht WELKE landstaal je spreekt.
me dunkt dat het heel klantvriendelijk is van Ikea.
Oud 26 augustus 2004, 01:42   #17
Fieseler

Standaard

Citaat:
Je wordt toch in je eigen taal aangesproken?
Als Ikea eerst en vooral Brusselaars gaat aannemen?
Ja ja... in je eigen taal... zolang het geen nederlands is...
Komaan hé zeg...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 26 augustus 2004 om 01:43.
Oud 26 augustus 2004, 01:48   #18
oriana
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Als Ikea eerst en vooral Brusselaars gaat aannemen?
Ja ja... in je eigen taal... zolang het geen nederlands is...
Komaan hé zeg...
van de website van Ikea:
[font=Arial]Je profiel
Je combineert een commerciële, klantgerichte ingesteldheid met de nodige people management skills en uitgesproken communicatieve vaardigheden. Als gedreven organisator neem je het voortouw in je afdeling. Je bent een voorbeeld voor je mensen en beschikt over de flexibiliteit én het enthousiasme om accuraat in te spelen op de meest diverse situaties. Een flinke dosis stress schrikt je dan ook niet af. Belangrijker dan je diploma's zijn de vaardigheden die je ontwikkeld hebt en de eventuele ervaring die je hebt opgedaan. Een eerste succesvolle ondervinding in de distributie is een troef. Net als je vlotte drietaligheid Nederlands/Frans/Engels overigens.

Statuut: bediende/middenkader

Start selectieprocedure: augustus 2004
Indiensttreding: zo snel mogelijk[/font]
Oud 26 augustus 2004, 01:49   #19
Fieseler

Standaard

Citaat:
van de website van Ikea:
[font=Arial]Je profiel
Je combineert een commerciële, klantgerichte ingesteldheid met de nodige people management skills en uitgesproken communicatieve vaardigheden. Als gedreven organisator neem je het voortouw in je afdeling. Je bent een voorbeeld voor je mensen en beschikt over de flexibiliteit én het enthousiasme om accuraat in te spelen op de meest diverse situaties. Een flinke dosis stress schrikt je dan ook niet af. Belangrijker dan je diploma's zijn de vaardigheden die je ontwikkeld hebt en de eventuele ervaring die je hebt opgedaan. Een eerste succesvolle ondervinding in de distributie is een troef. Net als je vlotte drietaligheid Nederlands/Frans/Engels overigens.

Statuut: bediende/middenkader

Start selectieprocedure: augustus 2004
Indiensttreding: zo snel mogelijk[/font]
OK!
Oud 26 augustus 2004, 01:52   #20
oriana
Minister-President

Standaard

Heb 'm ook eens in 't Frans bekeken, vacatures voor de winkel in Anderlecht hee!!

[font=Arial]Votre profil
Vous alliez �* votre esprit commercial orienté client des talents reconnus de people manager et d’excellentes aptitudes �* communiquer. Organisateur né, vous prenez l’initiative au sein de votre département. Vous constituez un exemple pour vos collaborateurs et disposez de la flexibilité et de l’enthousiasme nécessaires pour répondre adéquatement aux situations les plus diverses. Une bonne dose de stress ne vous effraie pas. Vos qualités personnelles et votre éventuelle expérience professionnelle sont bien plus importantes que vos diplômes. Une première expérience réussie dans la distribution constitue un atout. En bon trilingue néerlandais/français/anglais, vous avez aussi une longueur d’avance.[/font]

Met zelfs Nederlands als eerste taal gezet!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be