Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2016, 21:25   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat ik niet zeg, hoeft u mij niet toe te schrijven. Dit gezegd zijnde, kunnen we teruggaan naar de kern van de zaak: u haalt hedendaagse literatuur aan om de zogezegde historische Jezus terug te vinden. Literatuur die vele eeuwen na Jezus' dood is geschreven, maar die u schijnbaar dan toch weer kritisch benadert. Dan blijft de onbeantwoorde vraag om welke criteria het gaat. Hoe gaat u na of Verhoevens stellingen historisch kloppen of niet? Op basis van welke bronnen toetst u dat eigenlijk af?
Daarover ging het allemaal niet. U probeert steeds weer de discussie te verleggen of af te leiden. Een zwaktebod overigens.

U stelde dat ook Jezus een 'filosoof' was.Hetgeen belachelijk is. Meer nog, u oreerde dat Jezus de 'filosoof der filosofen' was. Daarover ging het. U haalde hiervoor Justinus de Martelaar aan als historische referentie. Hetgeen minstens even belachelijk is. Of zelfs nóg belachelijker.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 21:57   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik niet zeg, hoeft u mij niet toe te schrijven. Dit gezegd zijnde, kunnen we teruggaan naar de kern van de zaak: u haalt hedendaagse literatuur aan om de zogezegde historische Jezus terug te vinden. Literatuur die vele eeuwen na Jezus' dood is geschreven, maar die u schijnbaar dan toch weer kritisch benadert. Dan blijft de onbeantwoorde vraag om welke criteria het gaat. Hoe gaat u na of Verhoevens stellingen historisch kloppen of niet? Op basis van welke bronnen toetst u dat eigenlijk af?
ik dicht u niets toe. U dicht uzelf alles toe vermits u Justinus Martyr onvoorwaardelijk gelooft.
Oud 29 november 2016, 21:58   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard l

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarover ging het allemaal niet. U probeert steeds weer de discussie te verleggen of af te leiden.
O ja, daar gaat het over. U poneert immers de stelling dat bepaalde literatuur niet relevant is omdat ze, naar uw mening, te ver staat van Jezus' leven. Wees dan consequent en verwerp dan ook al die geschriften die vandaag de dag over Jezus worden geschreven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2016, 21:59   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik dicht u niets toe. U dicht uzelf alles toe vermits u Justinus Martyr onvoorwaardelijk gelooft.
Ga maar snel naar Pearle.
Oud 29 november 2016, 22:09   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja, daar gaat het over. U poneert immers de stelling dat bepaalde literatuur niet relevant is omdat ze, naar uw mening, te ver staat van Jezus' leven. Wees dan consequent en verwerp dan ook al die geschriften die vandaag de dag over Jezus worden geschreven.
Niets van.

Ik poneer gewoon dat Justinus Martyr dwaze dingen vertelt wanneer hij oreert dat Jezus de 'filosoof der filosofen' was. D�*t beweer ik.

Bovendien ben ik geneigd te beweren dat u maar even dwaas bent als Justinus de Martelaar indien u akkoord gaat met deze beweringen van Justinus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2016 om 22:17.
Oud 29 november 2016, 22:18   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets van.

Ik poneer gewoon dat Justinus Martyr dwaze dingen vertelt wanneer hij oreert dat Jezus de 'filosoof der filosofen' was. D�*t beweer ik.
Neen, hoor, u verwerpt Justinus omdat hij - ik citeer u - "is alles behalve een goede historische bron (hetgeen u suggereert met uw post) voor wat betreft de persoon van Jezus. Vaneiges niet. Justinus leefde pas lang jaar na Jezus."

Tot daar het citaat. Uw woorden.

Dan ben ik wel benieuwd welke bronnen wel relevant zijn om te weten wie Jezus was en hoe Verhoeven - iemand uit onze tijd toch - daarin past. U kan daar tot nu toe maar geen antwoord op verzinnen.
Oud 29 november 2016, 22:20   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets van.

Neen, hoor, u verwerpt Justinus omdat hij - ik citeer u - "is alles behalve een goede historische bron (hetgeen u suggereert met uw post) voor wat betreft de persoon van Jezus. Vaneiges niet. Justinus leefde pas lang jaar na Jezus."

Dan ben ik wel benieuwd welke bronnen wel relevant zijn om te weten wie Jezus was en hoe Verhoeven - iemand uit onze tijd toch - daarin past. U kan daar tot nu toe maar geen antwoord op verzinnen.
Oud 29 november 2016, 22:42   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja natuurlijk. Vermits uit het evangelie absoluut niet blijkt dat Jezus een groot filosoof was (Jezus was eigenlijk eerder vrij primitief in zijn denken en in zijn redeneringen) , en dus kan Justinus onmogelijk zeggen dat Jezus dat wél was. En hij kan zeker niet uitbazuinen dat Jezus de 'filosoof onder de fillosofen' was. Te meer dat Justinus vele, véle decennia na Jezus leefde.

Met andere woorden, Justinus kletst gewoon uit zijn nek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2016 om 22:47.
Oud 29 november 2016, 22:53   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk. Vermits uit het evangelie absoluut niet blijkt dat Jezus een groot filosoof was (Jezus was eigenlijk eerder vrij primitief in zijn denken en in zijn redeneringen) , en dus kan Justinus onmogelijk zeggen dat Jezus dat wél was. En hij kan zeker niet uitbazuinen dat Jezus de 'filosoof onder de fillosofen' was. Te meer dat Justinus vele, véle decennia na Jezus leefde.

Met andere woorden, Justinus kletst gewoon uit zijn nek.
Dan mogen we redelijkerwijze ook aannemen dat auteurs uit onze tijd uit hun nek kletsen als ze Jezus trachten te beschrijven. Die auteurs leven immers vele, vele eeuwen na Jezus.
Oud 29 november 2016, 23:01   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan mogen we redelijkerwijze ook aannemen dat auteurs uit onze tijd uit hun nek kletsen als ze Jezus trachten te beschrijven. Die auteurs leven immers vele, vele eeuwen na Jezus.
Daar hebben we het nu niet over. Ik heb het over Justinus Martyr.

Die beweerde dat Jezus de 'filosoof onder de filosofen' was. Een loze kreet die u blijkbaar onderschrijft. Overbodig te stellen dat zulke bewering van Justinus je reinste onzin is.
Oud 29 november 2016, 23:12   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar hebben we het nu niet over. Ik heb het over Justinus Martyr.
Als u Justinus afkeurt op die gronden, is het vrij normaal dat ook andere auteurs op dezelfde criteria beoordeelt.

Verhoeven leeft nu eenmaal vele, vele eeuwen na Jezus' dood.
Oud 29 november 2016, 23:16   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar HO/system blijkbaar niet meer weet wat ik schreef, het toch maar eens weer onder de aandacht brengen:

Citaat:
Reeds Justinus de Martelaar ziet zich als filosoof in navolging van Jezus, de Filosoof boven alle filosofen.
Oud 29 november 2016, 23:17   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u Justinus afkeurt op die gronden, is het vrij normaal dat ook andere auteurs op dezelfde criteria beoordeelt.

Verhoeven leeft nu eenmaal vele, vele eeuwen na Jezus' dood.
Ik keur Justinus af omdat hij onzin vertelt.

En als Verhoeven of Vergeer of wie dan ook soortgelijke (of andere) onzin vertellen die berusten of fantasie, dan keur ik die ook af.

U echter heb ik Justinus de Martelaar nooit horen afkeuren. Drie keer raden waarom.
Oud 29 november 2016, 23:21   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar HO/system blijkbaar niet meer weet wat ik schreef, het toch maar eens weer onder de aandacht brengen:

Juist. Maar u neemt dit aan. Tenminste u keurt het niet af. Dus impliciet gaat u met Justinus akkoord anders had u zulke uitspraak al lang afgedaan als onzin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2016 om 23:32.
Oud 29 november 2016, 23:36   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik keur Justinus af omdat hij onzin vertelt.

En als Verhoeven of Vergeer of wie dan ook soortgelijke (of andere) onzin vertellen die berusten of fantasie, dan keur ik die ook af.

U echter heb ik Justinus de Martelaar nooit horen afkeuren. Drie keer raden waarom.
Uw redenering is dus: "Ik vind het onzin, dus is het onzin". Net zoals bij uw benadering van Verhoeven ontbreken ook hier de criteria om tot een oordeel te komen.
Oud 29 november 2016, 23:37   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Maar u neemt dit aan. Tenminste u keurt het niet af. Dus impliciet gaat u met Justinus akkoord anders had u zulke uitspraak al lang afgedaan als onzin.
Ogenschijnlijk weet u dus niet dat Justinus de Martelaar tijdens zijn leven gekleed ging in de filosofenmantel.
Oud 29 november 2016, 23:39   #97
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw redenering is dus: "Ik vind het onzin, dus is het onzin". Net zoals bij uw benadering van Verhoeven ontbreken ook hier de criteria om tot een oordeel te komen.
U schrijft zelfs over Justinus:

Citaat:
Veel beter terug te gaan naar het origineel bronmateriaal.
Weinig bron en weinig oorspronkelijk deze Justinus Martyr voor wat de kennis over de persoon van Jezus betreft. Neem dat maar alvast aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2016 om 23:40.
Oud 30 november 2016, 02:48   #98
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja, daarom zijn het ook archeologen, geschiedkundigen, filologen, numismatici en andere deskundigen in dit veld. En dat zijn zo van die zaken die een schoolmeesterke zijn petje ver te boven gaat.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 02:53   #99
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ogenschijnlijk weet u dus niet dat Justinus de Martelaar tijdens zijn leven gekleed ging in de filosofenmantel.
Zo en dan ? En had hij dan ook nog een bel op zijn fiets ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 07:08   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Waarschijnlijk omdat u mijn posten niet grondig genoeg leest. Zie #67 .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be