Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2012, 18:35   #341
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Praktiserende katholieken vormen nu misschien een pluraliteit, maar volgens mij heeft de meerderheid van de autochtone Nederlanders wel degelijk een protestante achtergrond.
Men moet cultuur niet te zeer verwarren met godsdienst.
Nederland is ook in de Middeleeuwen altijd al een land geweest van openheid en onderlinge afhankelijkheid met een opencultuur (Germaans/Keltisch karakter).
Vlaanderen is lange tijd overheerst door het zuiden (Spanje, Frankrijk), de Latijnse cultuur is hiervan het gevolg.
Maar van oorsprong was er in Vlaanderen ook sprake van een open cultuur.
Ik heb het gevoel dat dit nu weer terugkeert.
Oud 21 maart 2012, 23:44   #342
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Praktiserende katholieken vormen nu misschien een pluraliteit, maar volgens mij heeft de meerderheid van de autochtone Nederlanders wel degelijk een protestante achtergrond.
Bij dergelijke uitspraken stel ik me toch wel wat vragen, hoor. Hoe kun je nog spreken over een "protestantse achtergrond" als je bijvoorbeeld met een derde generatie zit die het geloof niet meer heeft meegekregen. De eerste generatie die heeft nog een beleving van dat geloof gekend en zal er ook nog steeds diep door getekend zijn, ook al heeft men dat geloof en de Kerk verworpen. Bij de tweede zal dat al veel minder zijn, daar ze nooit een band met enige Kerk of geloof heeft gekend. Hoogstens een indirecte invloed door zekere aspecten van de opvoeding. Maar dan de derde generatie...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 09:10   #343
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ah, als de andere argumenten op zijn gaan we de politieke tegenstrevers maar geestesgestoord verklaren. Goed in de leer geweest bij De Croo, precies?
tsja, iemand beweert dat ik een racist zou zijn. nu raar opkijken dat ge een reactie kijkt en dan naar uw lange tenen kijken is gewoon flauw
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 09:17   #344
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
tsja, iemand beweert dat ik een racist zou zijn. nu raar opkijken dat ge een reactie kijkt en dan naar uw lange tenen kijken is gewoon flauw
Nog even jouw eigen woorden citeren misschien?

Citaat:
moesten vlamingen genetisch ooit zodanig degenereren dat ze de onweerstaanbare drang voelen om zich bij de Noorderburen aan te sluiten zul jij de 1e zijn die het hoort.
En dan verbaasd zijn dat iemand zou suggereren dat je racistische opmerkingen maakt?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 10:15   #345
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
En dan verbaasd zijn dat iemand zou suggereren dat je racistische opmerkingen maakt?
en jij denkt nu dat ik het enkel over Nederland had?

een volk dat zich vrijwillig onderwerpt aan een ander volk is genetisch niet inorde. ik heb niet over Nederlanders of zimbabwanen of eender elk land (moest je de vergelijking van Nederland met een Afrikaans land ook al racistisch opnemen).
ik heb het over Vlamingen.
Oud 22 maart 2012, 10:58   #346
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is jouw definitie eigenlijk van 'Vlamingen'?

En wanneer is iets een volk?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 11:01   #347
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en jij denkt nu dat ik het enkel over Nederland had?

een volk dat zich vrijwillig onderwerpt aan een ander volk is genetisch niet inorde. ik heb niet over Nederlanders of zimbabwanen of eender elk land (moest je de vergelijking van Nederland met een Afrikaans land ook al racistisch opnemen).
En die maken deel uit van hetzelfde volk dan de Nederlanders.
Het is met zijn genootschap 'de tael is gansch het volk' dat de Vlaamse voorman Prudens van Duyse, nu net aan die Vlaamse Beweging een belangrijke impuls gaf. Als ge dat kredo opgeeft, dan geeft ge immers munitie aan bijvb.:
- de Belgicisten die dan zouden kunnen beweren dat er een Belgisch volk bestaat, iets wat gij zonder twijfel niet zo graag hoort.
- de rassisten die zouden kunnen beweren dat iemand van een ander ras, maar wel als moedertaal het Nederlands heeft, toch geen Vlaming zou zijn.
Enz. dan komt het ganse paradigma van de Vlaamse Beweging op losse schroeven te staan.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2012 om 11:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 11:15   #348
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat is jouw definitie eigenlijk van 'Vlamingen'?
En wanneer is iets een volk?
Ah de cultuurrelativisten

waarom beschouwt iedereen de Chinezen als 1 volk, of de Duitsers of de Fransen of de Engelsen maar moet je bij de Vlamingen plots een hele thesis schrijven met een hele bibliotheek aan nuanceringen?
is het niet intellectueel oneerlijk dat jij die vraag niet bij de Zwitsers stelt?

en als de Vlamingen niet bestaan kunnen we ons inderdaad evengoed Koreanen noemen.
Volgens diezelfde stelling bestaan Nederlanders en derhalve de te annexeren Zuid-Nederlanders natuurlijk ook niet.

Laatst gewijzigd door 1207 : 22 maart 2012 om 11:17.
Oud 22 maart 2012, 11:31   #349
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En die maken deel uit van hetzelfde volk dan de Nederlanders.
Het is met zijn genootschap 'de tael is gansch het volk'
dat de Vlaamse voorman Prudens van Duyse, nu net aan die Vlaamse Beweging een belangrijke impuls gaf. Als ge dat kredo opgeeft, dan geeft ge immers munitie aan bijvb.:
- de Belgicisten die dan zouden kunnen beweren dat er een Belgisch volk bestaat, iets wat gij zonder twijfel niet zo graag hoort.
- de rassisten die zouden kunnen beweren dat iemand van een ander ras, maar wel als moedertaal het Nederlands heeft, toch geen Vlaming zou zijn.
Enz. dan komt het ganse paradigma van de Vlaamse Beweging op losse schroeven te staan.

De Zwitsers zijn ook een volk. En die hebben 4 talen.

Bovendien -om maar één voorbeeld te noemen- hebben ze de Vlaamse film 'Loft' opnieuw moeten inspreken ten behoeve van het Nederlands kijkpubliek en dit met een Nederlands dat de 'Ollanders' verstonden. Immers onze noorderburen begrepen ons 'Vlaams' of 'Belgisch Nederlands' niet goed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 11:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 11:54   #350
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Zwitsers zijn ook een volk. En die hebben 4 talen.
Dus zijn de Belgen ook een volk! Gij gaat nog een goede vriend worden van Brabander en de BUB.....
Enkel volgens een staatsnationalistische visie zijn Zwitsers en Belgen één volk.
Vanuit een volksnationalistische visie zijn die landen verzamelingen van volkeren. Wél zijn er in Zwitserland bij mijn weten geen volksnationalisten, maar dat hoeft natuurlijk niet per sé.
Laten we het zo stellen dat gij vanuit het volksnationalisme wel wel de afscheiding wilt van Belgie, maar eens die bereikt wordt ge plotseling Vlaamse staatsnationalist door U af te zetten tegen een samengaan met Nederland wat een volksnationalistisch streven is.
In principe, vanuit die polariteit denkend, maakt de dus dezelfde omslag (zij het in omgekeerde richting) dan de Belgische staatsnationalisten die zich afscheidden van Nederland maar zich nu verzetten tegen de Vlaamse volksnationalisten.

PS Oei, ik schreef het voorgaande in de mening dat waarop ik reageerde door 1207 werd geschreven. Maar...zo te zien hebben jullie dus wel iets gemeen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2012 om 11:57.
Oud 22 maart 2012, 12:10   #351
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dus zijn de Belgen ook een volk! Gij gaat nog een goede vriend worden van Brabander en de BUB.....
Enkel volgens een staatsnationalistische visie zijn Zwitsers en Belgen één volk.
Vanuit een volksnationalistische
visie zijn die landen verzamelingen van volkeren. Wél zijn er in Zwitserland bij mijn weten geen volksnationalisten, maar dat hoeft natuurlijk niet per sé.
Laten we het zo stellen dat gij vanuit het volksnationalisme wel wel de afscheiding wilt van Belgie, maar eens die bereikt wordt ge plotseling Vlaamse staatsnationalist door U af te zetten tegen een samengaan met Nederland wat een volksnationalistisch streven is.
In principe, vanuit die polariteit denkend, maakt de dus dezelfde omslag (zij het in omgekeerde richting) dan de Belgische staatsnationalisten die zich afscheidden van Nederland maar zich nu verzetten tegen de Vlaamse volksnationalisten.

PS Oei, ik schreef het voorgaande in de mening dat waarop ik reageerde door 1207 werd geschreven. Maar...zo te zien hebben jullie dus wel iets gemeen.
Neen, u maakt er veel te veel van. Ik zeg alleen dat het niet is omdat er in één land verschillende talen zijn, dat men zich geen Zwitser of Belg kan voelen. U doet precies of dit onmogelijk is.

In Vlaanderen is er trouwens zeker sprake van een staatsnationalisme. Een echt volksnationalisme is er hier nooit geweest. De zogezegde ' Vlamingen ' (what's in a name?) zijn eigenlijk een samenraapsel van de Vlaamssprekende of Zuidnederlandssprekende Belgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 12:28.
Oud 22 maart 2012, 12:24   #352
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

aangezien de Nederlanders hier enkel met VLamingen willen verenigen volgen zij de logica dat België minimaal uit 2 verschillende volkeren bestaat.

die logica enkel ontkennen/aanvechten als een vlaming op zijn zelfbeschikkingsrecht staat is redelijk onnozel.

als er geen volkeren bestaan hoef je niet met Vlamingen te verenigen en alle economische argumenten slaan nergens op aangezien de Oostelijke buur (het niet bestaande Volk Duitsers) een absolute economische wereldmacht is.
De nederlanders, die met economische voordelen dwepen, zouden dus eigenlijk met de oosterbuur moeten verenigen.
toch zullen ze dit nooit vragen en dan weet jedat de echte redenen voor zo'n vereniging op een ander niveau liggen.

Laatst gewijzigd door 1207 : 22 maart 2012 om 12:26.
Oud 22 maart 2012, 12:30   #353
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Men moet cultuur niet te zeer verwarren met godsdienst.
Nederland is ook in de Middeleeuwen altijd al een land geweest van openheid en onderlinge afhankelijkheid met een opencultuur (Germaans/Keltisch karakter).Vlaanderen is lange tijd overheerst door het zuiden (Spanje, Frankrijk), de Latijnse cultuur is hiervan het gevolg.
Maar van oorsprong was er in Vlaanderen ook sprake van een open cultuur.
Ik heb het gevoel dat dit nu weer terugkeert.
U bezit veel fantasie merk ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 12:30.
Oud 22 maart 2012, 12:34   #354
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij dergelijke uitspraken stel ik me toch wel wat vragen, hoor. Hoe kun je nog spreken over een "protestantse achtergrond" als je bijvoorbeeld met een derde generatie zit die het geloof niet meer heeft meegekregen. De eerste generatie die heeft nog een beleving van dat geloof gekend en zal er ook nog steeds diep door getekend zijn, ook al heeft men dat geloof en de Kerk verworpen. Bij de tweede zal dat al veel minder zijn, daar ze nooit een band met enige Kerk of geloof heeft gekend. Hoogstens een indirecte invloed door zekere aspecten van de opvoeding. Maar dan de derde generatie...?
Geloofsachtergrond is m.i. veel meer dan enkel de zuivere geloofsbelijdenis of - overtuiging. Het is inderdaad nog maar twee generaties geleden dat de meerderheid van de Nederlanders kerks was, en dat is eigenlijk helemaal niet zo heel lang geleden. Volgens mij weten de meeste Nederlanders nog uit welk nest ze komen en dit vertaalt zich waarschijnlijk in een hoop subtiele verschillen. Maar ik weet het niet. We zullen het moeten vragen aan de hier aanwezige Nederlanders.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 12:35   #355
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
U bezit veel fantasie merk ik.
Het is vooral anachronistisch: het huidige Nederland bestond in geen enkele vorm tijdens de Middeleeuwen.
Oud 22 maart 2012, 12:39   #356
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen is er trouwens zeker sprake van een staatsnationalisme. Een echt volksnationalisme is er hier nooit geweest. De zogezegde ' Vlamingen ' (what's in a name?) zijn eigenlijk een samenraapsel van de Vlaamssprekende of Zuidnederlandssprekende Belgen.
Ah, dan mag ik nu de Groot-Nederlanders beschuldigen van belgicisme, aangezien ze er duidelijk dezelfde redenering op nahouden. Verraaaaaaaaaad.

Of: misschien eens stoppen met dat infantiele gedoe over wie al dan niet 'in de kaart van de Belgische staat speelt'.
Oud 22 maart 2012, 12:56   #357
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, dan mag ik nu de Groot-Nederlanders beschuldigen van belgicisme, aangezien ze er duidelijk dezelfde redenering op nahouden. Verraaaaaaaaaad.

Of: misschien eens stoppen met dat infantiele gedoe over wie al dan niet 'in de kaart van de Belgische staat speelt'.
Waarom noemt u dat nu infantiel? Omdat het u niet aanstaat wat ik schrijf? Is het niet waar wat ik schrijf misschien?
Oud 22 maart 2012, 12:57   #358
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Waarom noemt u dat nu infantiel? Omdat het u niet aanstaat wat ik schrijf? Is het niet waar wat ik schrijf misschien?
Het was eigenlijk gericht aan de Groot-Nederlanders en niet aan jou, maar het kan inderdaad wat verwarrend overkomen.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 22 maart 2012 om 12:58.
Oud 22 maart 2012, 12:59   #359
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was eigenlijk gericht aan de Groot-Nederlanders en niet aan jou, maar het kan inderdaad wat verwarrend overkomen.
Mijn excuses.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 12:59.
Oud 22 maart 2012, 13:16   #360
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, u maakt er veel te veel van. Ik zeg alleen dat het niet is omdat er in één land verschillende talen zijn, dat men zich geen Zwitser of Belg kan voelen. U doet precies of dit onmogelijk is.
Dat is niet onmogelijk.
Psychologisch heeft dat te maken met identifikaties, net zoals de ene supportert voor Brugge en de andere voor Anderlecht. Helaas al te vaak zonder rationele motieven en vanuit een buikgevoel.
(Daarom hebben diskussies geen zin omdat ze niet op een rationeel nivo worden gevoerd en men dus nooit de andere zal kunnen overtuigen, anders zou die immers aan zijn ego verzaken dat de identifikaties heeft aangegaan. En niets is zo sterk dan dat ego. Men stelt zich op een bepaald standpunt en gaat dan, achteraf, argumenten zoeken om dat standpunt te kunnen verdedigen, in de plaats van het omgekeerde te doen.(Bijvb. VL. zou te klein zijn, terwijn geen enkele Belgicist precies om die reden gekozen heeft Belgicist te worden, maar het wordt wel gezocht als argument om die keuze te rechtvaardigen.))
Ideologisch gezien voelt men zich Belg of Zwitser vanuit een staatsnationalisme. En hoe sterker die gevoelens hoe steker dat nationalisme
uiteraard.
Citaat:
Neen in België is de positionering binnen de nationalistische polariteit die van het Vlaamse volksnationalisme versus het Belgische staatsnationalisme. En wat die Vlamingen bindt is de gemeenschappelijke standaardtaal over de dialektgrenzen heen en die door al die Vlamingen als hun standaardtaal wordt beschouwd. (Ik ken hier weliswaar een uitzondering.... )
De Belgische staatsnationalist wil echter uiteraard het bestaansrecht van het Vlaamse volksnationalisme ontzeggen en dat doet men het best door het in vraag te stellen. En dat door erop te wijzen dat er geen Vlaams volk bestaat, wel een 'sameneraapsel' dat zich zo noemt. In die zin bent U de geestelijkke nazaat van de hard-core Belgicisten uit de 19 e eeuw die droomden van l'âme Belge (Le jeune Barreau): België de zeer grote meltingpot van vele talen en kulturen maar met toch een gemeenschappelijke ziel.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2012 om 13:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be