![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En waar de partijen in Vlaanderen hun zetels halen maakt niet zoveel uit. Hun zetels zijn Vlaams. Ik denk niet kleinburgerlijk zoals in provincies. Vlaamse zetels vertegenwoordigen Vlaanderen. Punt. Of dat nu een Antwerpenaar of een Limburger is, maakt mij niet zoveel uit. Net hetzelfde in Wallonië. De partijen daar vertegenwoordigen Wallonië, net zoals de Vlaamse partijen Vlaanderen vertegenwoordigen. Maar...de Nederlandstaligen en de Walen worden NIET gelijk behandeld in België. Een Waals heeft sneller een zetel te pakken als een Nederlandstalige ! Maar ja, daaaaar krijg ik géén antwoord op. ![]() ![]() ![]() ![]()
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 maart 2012 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
Minister-President
|
![]() En om jullie voorspelbare repliek voor te zijn (je haalt ongetwijfeld de provincieverschillen weer boven) geef ik de die-hard Belgicisten nog de kans om te staven (met cijfers, zoals ik dat deed) dat de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië 'slechts' even groot zouden zijn als in Wallonië onderling of in Vlaanderen onderling.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 17 maart 2012 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Erps Kwerps of Durbuy meer waard dan deze van Antwerpen of omgekeerd? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 maart 2012 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#246 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Nederland is dit maar net hetzelfde. Dichtbevolkte provincies zullen meer stemmen nodig hebben om een verkozene te hebben dan dun bevolkte. Maar blijkbaar gaat dit uw verstand te boven.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 maart 2012 om 21:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#248 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#249 |
|
![]() Oh, ik dacht eigenlijk dat u een grapje maakte.
![]() |
#250 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Whahahaahaa.. Jij bent echt een sukkelige Belg als jij geloofd dat dat werkelijk is hoe het eraan toegaat in Nederland qua stemmen.. ![]() Ik dacht dat jij beweerde Nederland en vooral Holland goed te kennen?.., nou duidelijk dus van niet.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helemaal niet. Neem nu uw Eerste Kamer. Die wordt getrapt verkozen. Namelijk door de leden van de Staten-Generaal. Nu die Staten-Generaal worden voor elke provincie gekozen. Elke Nederlandse provincie is hier een kieskring. Het is nu toch evident dat het aantal stemmen om een lid van de Staten-Generaal verkozen te krijgen in Zuid-Holland (+ 3 miljoen inwoners) hoger ligt dan in Flevoland (+380.000 inwoners). Laatst gewijzigd door Het Oosten : 17 maart 2012 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
|
![]() Citaat:
Maar overigens ging het over het verschil in benodigde stemmen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers. Niet over de Eerste Kamer in Nederland. Buiten het feit dat dat compleet losstaande materie is, is uw verhaal ook nog eens flagrant onjuist.
![]() |
![]() |
#253 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nadien wist ik niet of ik moest lachen of huilen, ( al ben ik een janker) En nadien kreeg ik zowaar last van plaatsvervangende schaamte... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 03:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dus nogmaals:in België is er grosso modo een verhouding Franstaligen-Nederlandstaligen van 40/60. Deze verhouding wordt ook weerspiegeld in het aantal volksvertegenwoordigers. De afspiegeling in de Kamer is maw de afspiegeling van de taalgemeenschappen. Elke provincie is een kieskring. Het aantal volksvertegenwoordigers per provincie wordt bepaald door het het bevolkingsaantal van deze provincie. Het bevolkingsaantal komt men te weten door een volkstelling. Om het correcte bevolkingsaantal te weten en de nodige correcties door te voeren, houdt men in België om de 10 jaar een volkstelling. Dat maakt dat men altijd een juiste verhouding krijgt en het heeft voor gevolg dat het aantal volksvertegenwoordigers vrij nauwkeurig overeenkomt met het % van de bevolking van elke taalgemeenschap.Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen. Het gevolg is wel dat iemand uit Limburg en zeker uit Luxemburg minder stemmen nodig heeft om verkozen te worden dan iemand uit Luik of Henegouwen of Antwerpen.Ook dat is niet zo moeilijk te begrijpen. Voor u echter lijkt het, zo te zien, zeer moeilijk te zijn om dit alles te begrijpen. Het weze zo. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 maart 2012 om 07:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 maart 2012 om 08:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#257 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen hoor, er staat een vijfde kolonne gereed - met nogal wat leden van de (progressieve) intelligentia - om ze te verwelkomen.
![]() |
#258 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 maart 2012 om 08:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo is de stemwaarde van een statenlid bijvoorbeeld van Flevoland: 75. Maar de stemwaarde van een statenlid uit Zuid-Holland is : 414! Toch maar eens snel terug naar de schoolbanken moest ik in uw plaats zijn. _____________________________ Ceterum censeo Opera Delta delenda esse, ut ita Batavi in mari mergerentur. (Overigens ben ik van mening dat de Deltawerken moeten verwoest worden opdat de Bataven in de zee zouden verdrinken) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 maart 2012 om 08:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |