Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2012, 13:26   #361
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Ik vroeg jou naar jouw definitie van 'Vlamingen'.

En dan ga je ontwijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
... maar moet je bij de Vlamingen plots een hele thesis schrijven met een hele bibliotheek aan nuanceringen?
Als je een definitie hebt mag dat best kort en krachtig hoor.

Citaat:
... is het niet intellectueel oneerlijk dat jij die vraag niet bij de Zwitsers stelt?

Nee hoor. Jij begint hier immers zelf over 'Vlamingen', weet je nog..

Citaat:
ik heb het over Vlamingen.
En dan wil ik gewoon weten over wie je het hebt.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 13:39   #362
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Eberhard

het gaat niet om mijn persoonlijke definitie
het is dezelfde definitie die men gebruikt om Duitsers, Chinezen, Russen Zwitsers, Ieren en Italianen als volk te omschrijven.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 13:49   #363
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker wel.

Ik vond nl je volgende zinnetje nogal pregnant:

Citaat:
een volk dat zich vrijwillig onderwerpt aan een ander volk is genetisch niet inorde.
Dan vraag ik me dus af:

Vlamingen is dat een volk?
Limburgers is dat een volk?
Nederlanders is dat een volk?

Is het bv mogelijk als Vlaming onderdeel te zijn van het Nederlandse volk? Voor Limburgers? Voor Limburgers als onderdeel van het Vlaamse volk? Voor Brusselaars?
Bestaat een Fries volk? En zijn zij genetisch niet in orde? Een Belgisch volk dan?
Georgische migranten in Antwerpen...welk volk is dat? Ook onderworpen? Genetisch niet in orde?

En zo kun je nog dagen doorgaan.

Dus graag een beetje helderheid.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 14:30   #364
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In Vlaanderen is er trouwens zeker sprake van een staatsnationalisme. Een echt volksnationalisme is er hier nooit geweest. De zogezegde ' Vlamingen ' (what's in a name?) zijn eigenlijk een samenraapsel van de Vlaamssprekende of Zuidnederlandssprekende Belgen.
Afgezien van de reaktie in mijn vorige post bestaat het volksnationalistisch streven van de Vlamingen per definitie nu net in het streven naar een eigen staat. Een volk dat nog geen staat heeft kan per definitie niet staatsnationalistisch zijn.

(Er was trouwens een reeds een bepaalde Vlaamse volksnationalistische ondertoon ten tijde van het graafschap Vlaanderen en het feit dat Rijsels-Vlaanderen zijn eigen delegatie had bij de Staten-Generaal in Brussel ten tijde van de Verenigde Provinciën zal zo wel zijn reden gehad hebben naar ik vermoed. Atrecht en Utrecht hadden hun eigen unies, enz.)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2012 om 14:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 14:46   #365
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dus graag een beetje helderheid.
Ook in RUsland, China,Korea, Australie, argentinië heb je dezelfde plaatselijke regionale verschillen en daar stelt zich dat probleem niet.

toch heb je blijkbaar enkel bij de Vlamingen helderheid nodig maar niet bij de Australiërs, Canadezen, Japanezen, Algerijnen. dezelfde soort helderheid is blijkbaar niet nodig als men Vlaanderen wil annexeren. Plots zijn de definities wel helder en duidelijk.

toch allemaal heel vreemde hersenkronkels.
uiteraard zal mijn definitie (ook al is het de algemeen aanvaardde) NOOIT aan jouw subjectieve criteria voldoen aangezien het zich enkel om een debattrukje handelt.
de logische implicaties ontgaan jou natuurlijk. is er geen Vlaams volk is er natuurlijk geen sprake van ... (er zijn ca 200 landen) en binnen 1 land kunnen er uiteraard verschillende volkeren zijn (reigieus, etnisch, taal, cultuur, sociologisch,...) die dan uiteraard ook niet bestaan en hoe niet bestaande volkeren zich met andere niet-bestaande volkeren willen/ verenigen is natuurlijk ten zeerste de vraag.
kortom
bestaan Vlamingen niet dan bestaan Nederlanders ook niet en dan is de voetbalwaanzin tussen Duitsland en Nederland op het komende EK plots totaal onverklaarbaar. (binnen de volkerenlogica is die waanzin perfect te verklaren)
Oud 22 maart 2012, 15:45   #366
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Voor mij is het zoals een boom die verschillende takken kan hebben en elke tak verschillende zijtakken. Vraag is of die takken en zijtaken allemaal staatsvorming moeten nastreven?
L'inion fait la force zegden de separatisten van 1830...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2012 om 15:46.
Oud 22 maart 2012, 16:26   #367
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Afgezien van de reaktie in mijn vorige post bestaat het volksnationalistisch streven van de Vlamingen per definitie nu net in het streven naar een eigen staat. Een volk dat nog geen staat heeft kan per definitie niet staatsnationalistisch zijn.

(Er was trouwens een reeds een bepaalde Vlaamse volksnationalistische ondertoon ten tijde van het graafschap Vlaanderen en het feit dat Rijsels-Vlaanderen zijn eigen delegatie had bij de Staten-Generaal in Brussel ten tijde van de Verenigde Provinciën zal zo wel zijn reden gehad hebben naar ik vermoed. Atrecht en Utrecht hadden hun eigen unies, enz.)
Mocht dat al zo zijn (want u interpreteert dit dan als zodanig), de Vlamingen van toen zijn zeker de Vlamingen niet van nu.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 maart 2012 om 16:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 16:46   #368
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mocht dat al zo zijn (want u interpreteert dit dan als zodanig), de Vlamingen van toen zijn zeker de Vlamingen niet van nu.
Het is dan ook niet voor niets dat ik dat dan ook tussen haakjes zette. Het lijkt mij echter een interessant thema voor verder onderzoek, voor een thesis of doktoraal proefschrift:
Het vlaamsnationalisme door de eeuwen heen.
of Vlaamsnationalistische tendensen in het graafschap Vlaanderen en de Zuidelijke Nederlanden.
Effe een prof opbellen om een student aan het werk te zetten.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 maart 2012 om 16:56.
Oud 22 maart 2012, 17:09   #369
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan ook niet voor niets dat ik dat dan ook tussen haakjes zette. Het lijkt mij echter een interessant thema voor verder onderzoek, voor een thesis of doktoraal proefschrift:
Het vlaamsnationalisme door de eeuwen heen .
of Vlaamsnationalistische tendensen in het graafschap Vlaanderen en de Zuidelijke Nederlanden.
Effe een prof opbellen om een student aan het werk te zetten.
Het Vlaams-nationalisme is pas ontstaan binnen de staat België. En voor een stuk zeer terecht. Nu is het allemaal wat voorbijgestreefd. Bovendien is er een verschil tussen een gezonde vlaamsgezindheid en wat oubollig Vlaams-nationalisme.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 17:27   #370
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het Vlaams-nationalisme is pas ontstaan binnen de staat België. En voor een stuk zeer terecht. Nu is het allemaal wat voorbijgestreefd. Bovendien is er een verschil tussen een gezonde vlaamsgezindheid en wat oubollig Vlaams-nationalisme.
de zaken evolueren gelukkig
tot voor een jaar of 3 was een vlaamsgezinde gewoon een rechtsradicale fascistische neonazi (blokker)
ben al blij dat dit punt eindelijk passé is.
Oud 22 maart 2012, 17:49   #371
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eberhard

het is dezelfde definitie die men gebruikt om Duitsers, Chinezen, Russen Zwitsers, Ieren en Italianen als volk te omschrijven.
Omschrijf ze eens? Zo simpel is dat niet hoor, want op elke definitie kan je uitzonderingen vinden. Een natie is een redelijk relatief gegeven, eerder een continuïteit dan een statisch concept. Dat is met de Vlaamse natie ook zo.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 17:49   #372
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor mij is het zoals een boom die verschillende takken kan hebben en elke tak verschillende zijtakken. Vraag is of die takken en zijtaken allemaal staatsvorming moeten nastreven?
L'inion fait la force zegden de separatisten van 1830...
En't was dan nog een slogan van heel-nederlandse oorsprong...
Oud 22 maart 2012, 17:50   #373
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In zoverre het helpt om de separatistische staatsgreep van 1830 te elimineren, is het een bruikbaar gegeven.
Oud 23 maart 2012, 01:28   #374
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Zo simpel is dat niet hoor, want op elke definitie kan je uitzonderingen vinden.
uiteraard
maar de basisgedachte die jij en ik over pakweg de Finnen hebben is krek dezelfde.
waarom jij diezelfde basisgedachte niet wil toepassen op Vlamingen maar wel op Duitsers is eigenlijk niet meer of niet minder dan pure discriminatie.
Oud 23 maart 2012, 01:33   #375
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Liever niet. Het zou enkel leiden tot een verdere electorale versnippering van partijen die het einde van België wensen. Een kartel tussen een Vlaams-nationalistische partij en een Groot-Nederlandse partij zou ertoe kunnen leiden dat rabiate tegenstanders ook niet meer voor deze Vlaams-nationalistische partij stemmen.
Deze slavenmentaliteit zorgt dus voor het gebrek aan politieke opinievorming, en dat uit vrees voor versnippering. Dat is in een notendop waarom Vlaanderen (en ook België) zuigt. Waarom zou men zichzelf voordoen als iemand anders? Waarom zou iemand zijn ideeën onderdrukken (zogezegd voor een hoger goed)? Uiteindelijk blijft enkel de slappe koffie over en blijft alles gewoon stagneren wegens gebrek aan dynamiek en doelloze kuddevorming.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 maart 2012 om 01:46.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 01:33   #376
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

-

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 maart 2012 om 01:33.
Oud 23 maart 2012, 01:41   #377
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Vlamingen houden niet van ollanders. Wat Yous schrijft is wel degelijk representatief. Dat weten ollanders maar al te goed.

http://www.rnw.nl/nederlands/article...ie-belgi%C3%AB
Leer de 'h' eens schrijven. Het voelt enorm marginaal aan om zulke teksten te lezen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 maart 2012 om 01:42.
Oud 23 maart 2012, 01:48   #378
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, want de Vlamingen van toen zijn al allemaal gestorven. Mij lijkt uw opmerking bijgevolg op niets slaande.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 01:52   #379
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik vroeg jou naar jouw definitie van 'Vlamingen'.
Gelijkaardig kan men afkomen met vragen als: geef eens een definitie van 'Basken', 'Ieren' (voor de vorming van hun Ierse republiek), 'Welshmen', enz.

Definities zijn in deze weinig relevant, daar identiteit vaak een bijzonder complex gegeven is waarbij er allerlei elementen een rol kunnen spelen die evenwel niet altijd algemeen zijn.

Vandaar.

Probeer bijvoorbeeld maar eens een definitie te geven van wie of wat Basken zijn. Moeten we afkomen met taalkundige, genetische, raciale, identitaire of andere elementen? Is een Bask alleen maar iemand die Baskisch spreekt? Wat dan met een persoon die geen woord Baskisch praat maar zich wel als Bask identificeert? Enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 02:38   #380
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Er zal ooit een tijd komen waarin Vlaams-nationalisten als jij met heimwee terug naar België zullen verlangen.
Hopelijk komt die tijd. Ik zou het niet erg vinden, zelfs al zou het daadwerkelijk 'de Noord-Nederlander' buitenhouden. Als een lakeienfunctie de prijs is, verdient die persoon dat gevoel van geborgenheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be