Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2012, 16:32   #401
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb altijd gesteld dat België een kunstmatig gegeven was. Net als het huidige Vlaanderen. Alleen, België houdt het al meer dan 180 jaar uit. En in dat België presteerden de Nederlandstalige Belgen, ofte 'Vlamingen' het, na aanvankelijk moeilijke tijden, op te klimmen tot één der meest welvarende burgers van Europa, zoniet van gans de wereld.
Dat zijn nu eenmaal de feiten.
Pfffff! Vertel me liever eens wat nu uw persoonlijk turning-point was. Niet een rationele verklaring, achteraf hinein gezocht. Maar welke konkrete ervaring - en die is bij iedereen zeer banaal, ook bij mij - maakte dat U zich ging identificeren met dat België ipv met Vlaanderen. Ik vraag dus geen verdediging van Uw Belgicisme, maar wat zette U ertoe aan om daarvoor te kiezen. Welke emotie of trauma of wat dan ook, deed U kiezen voor de Belgische ploeg? Welk buikgevoel lag daaraan ten grondslag. Wat heeft U bijzonder getroffen, want een identifikatie met iets, die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Of, misschien toch wel?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 16:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 16:56   #402
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Pfffff! Vertel me liever eens wat nu uw persoonlijk turning-point was. Niet een rationele verklaring, achteraf hinein gezocht. Maar welke konkrete ervaring - en die is bij iedereen zeer banaal, ook bij mij - maakte dat U zich ging identificeren met dat België ipv met Vlaanderen. Ik vraag dus geen verdediging van Uw Belgicisme, maar wat zette U ertoe aan om daarvoor te kiezen. Welke emotie of trauma of wat dan ook, deed U kiezen voor de Belgische ploeg? Welk buikgevoel lag daaraan ten grondslag. Wat heeft U bijzonder getroffen, want een identifikatie met iets, die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Of, misschien toch wel?
Wat is Belgicisme? Men gebruikt dit te pas en te onpas. Ik hou van dit land met zijn verschillende culturen en talen. Van een eenheidsworst moet ik niet veel hebben. En van steriel vlaggengezwaai nog minder. Bovendien heeft België ook dat tikkeltje zuiders temperament, dat zweempje anarchisme, de eigengereidheid van elkeen (zie onze 'bouwstijlen') een bourgondische keuken, goede sociale voorzieningen, goed onderwijs, goede geneeskunde, een hoge levensstandaard, een grote verdraagzaamheid en een wijs relativeringsvermogen. Wij denken niet -zoals vaak onze noorderburen- dat wij de navel van de wereld zijn. En dat willen we ook niet zijn.

België, met al zijn kleine gebreken, toch een land dus waar het goed is , pardon, zéér goed is om in te leven. En zo moeten we het houden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 maart 2012 om 17:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 17:01   #403
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Een interessante vraag. Ik begrijp wel dat bepaalde leden van het plebs een defensieve reactie kunnen hebben wat België betreft gewoon omdat ze niet beter weten en geen enkel historisch besef hebben. Zo zijn er heel wat. Maar iemand die er langer dan twee seconden over nadenkt kan toch onmogelijk trots zijn op België als Vlaming. Dan is er meestal iets meer aan de hand en zijn ze vaak bijvoorbeeld van adel of tweetalig opgevoed, of hebben ze één of andere band met het Belgische establishment.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 17:09   #404
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is Belgicisme? Men gebruikt dit te pas en te onpas. Ik hou van dit land met zijn verschillende culturen en talen. Van een eenheidsworst moet ik niet veel hebben. En van steriel vlaggengezwaai nog minder. Bovendien heeft België ook dat tikkeltje zuiders temperament, dat zweempje anarchisme, de eigengereidheid van elkeen (zie onze 'bouwstijlen') een bourgondische keuken, goede sociale voorzieningen, goed onderwijs, goede geneeskunde, een hoge levensstandaard, een grote verdraagzaagheid en een wijs relativeringsvermogen. Wij denken niet -zoals vaak onze noorderburen- dat wij de navel van de wereld zijn. En dat willen we ook niet zijn.

België, met al zijn kleine gebreken, toch een land dus waar het goed is , pardon, zéér goed is om in te leven. En zo moeten we het houden.
Help! Met alle respekt maar dat gezwets dat we kennen vanuit toeristische folders - die achteraf gezochte vergoeilijking voor Uw aanvankelijk gemaakte keuze - is nu net wat ik niet wou horen....want ik kan grotendeels hetzelfde van Vlaanderen beweren, alleen al omdat dat Vl. een groot gedeelte van het België is dat U beschrijft. Of niet, soms?
Ik zou zeggen herlees mijn vraag nog eens.... Uw persoonlijk turning-point, Oosten. Misschien is het eenvoudig wel omdat ge een franstalige parner hebt of zo, zeg het dan toch.
Oud 23 maart 2012, 17:13   #405
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Help! Met alle respekt maar dat gezwets dat we kennen vanuit toeristische folders - die achteraf gezochte vergoeilijking voor Uw aanvankelijk gemaakte keuze - is nu net wat ik niet wou horen....want ik kan grotendeels hetzelfde van Vlaanderen beweren, alleen al omdat dat Vl. een groot gedeelte van het België is dat U beschrijft. Of niet, soms?
Ik zou zeggen herlees mijn vraag nog eens.... Uw [U]persoonlijk turning-point[/u], Oosten. Misschien is het eenvoudig wel omdat ge een franstalige parner hebt of zo, zeg het dan toch.

Ik heb geen 'persoonlijk turningpoint', wat dat ook moge betekenen. Dat bestaat alleen maar in uw geest.U vraagt me mijn mening. Ik geef u mijn mening. Ik zeg dus hoe ik het zie. U noemt dat dan gezwets of u begint over een zelfbedachte en natuurlijk fictieve 'Franstalige partner' en van die onzin. Als u zo reageert, dan moet u in het vervolg mijn mening niet meer vragen.

U bent zoals overloper Valère De Scherpe, alias nu NVA-er Broeder Bracke. Die stelde als journalist ook vragen aan de mensen waarop hij dan zelf antwoordde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 maart 2012 om 17:22.
Oud 23 maart 2012, 17:33   #406
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is Belgicisme? Men gebruikt dit te pas en te onpas. Ik hou van dit land met zijn verschillende culturen en talen. Van een eenheidsworst moet ik niet veel hebben. En van steriel vlaggengezwaai nog minder. Bovendien heeft België ook dat tikkeltje zuiders temperament, dat zweempje anarchisme, de eigengereidheid van elkeen (zie onze 'bouwstijlen') een bourgondische keuken, goede sociale voorzieningen, goed onderwijs, goede geneeskunde, een hoge levensstandaard, een grote verdraagzaamheid en een wijs relativeringsvermogen. Wij denken niet -zoals vaak onze noorderburen- dat wij de navel van de wereld zijn. En dat willen we ook niet zijn.

Allee nu nog respect voor de taalgrens en België is hét paradijs zeker
Maar of dat realistisch is

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 18:01   #407
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen 'persoonlijk turningpoint', wat dat ook moge betekenen. Dat bestaat alleen maar in uw geest.U vraagt me mijn mening. Ik geef u mijn mening. Ik zeg dus hoe ik het zie. U noemt dat dan gezwets of u begint over een zelfbedachte en natuurlijk fictieve 'Franstalige partner' en van die onzin. Als u zo reageert, dan moet u in het vervolg mijn mening niet meer vragen.
U bent zoals overloper Valère De Scherpe, alias nu NVA-er Broeder Bracke. Die stelde als journalist ook vragen aan de mensen waarop hij dan zelf antwoordde.
Ho maar, als ik zoiets zou horen over Vlaanderen zou ik dat natuurlijk ook gezwets vinden, dat gaf ik toch te kennen, vat dat dus niet persoonlijk op. Ik bedoel, het moment of eventueel het 'proces' dat U die emotionele binding met België aanging. Het feit dat maakte dat U zich daarmee ging identificeren. Dat kan toch niet zo'n wollige praat zijn. Dat is een passe-partout dat op zovele landen van toepassing is. Er moet dus meer, of minder, maar iets anders achter zitten. Ik tracht U alleen maar te begrijpen hoor!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 18:04.
Oud 23 maart 2012, 18:14   #408
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ho maar, als ik zoiets zou horen over Vlaanderen zou ik dat natuurlijk ook gezwets vinden, dat gaf ik toch te kennen, vat dat dus niet persoonlijk op. Ik bedoel, het moment of eventueel het 'proces' dat U die emotionele binding met België aanging. Het feit dat maakte dat U zich daarmee ging identificeren. Dat kan toch niet zo'n wollige praat zijn. Dat is een passe-partout dat op zovele landen van toepassing is. Er moet dus meer, of minder, maar iets anders achter zitten. Ik tracht U alleen maar te begrijpen hoor!
Het zou natuurlijk ook kunnen dat u veel te snel vindt dat iemand zwetst.
Oud 23 maart 2012, 18:16   #409
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Allee nu nog respect voor de taalgrens en België is hét paradijs zeker
Maar of dat realistisch is
Dat wordt hier nergens beweerd.
Oud 23 maart 2012, 18:17   #410
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wordt hier nergens beweerd.
Neen, omdat de voorwaarde nog niet vervuld is he

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 18:19   #411
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, omdat de voorwaarde nog niet vervuld is he
Zo is dat.
Oud 23 maart 2012, 18:20   #412
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allee nu nog respect voor de taalgrens en België is hét paradijs zeker Maar of dat realistisch is
Ik zou zeggen, de taalgrens restaureren en de Kulturele Reconquista voltrekken en dan ben ik geen vlaamsnationalist meer. Dat is nu net mijn Alfa en Omega, hetgeen mij bewoog om daarvoor te kiezen en ervoor kan zorgen dat ik er niet meer voor kies. Ziet ge Oosten, zo eenvoudig kan het antwoord zijn op mijn vraag wat U IN ESSENTIE beweegt. Ik heb nu het voorbeeld gegeven in mij te outen. En van U - al beschouw ik U effe als case-study - had ik ook graag zo'n kernachtig statement.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 18:30.
Oud 23 maart 2012, 18:22   #413
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja, misschien is dat dan idd. zo.
Oud 23 maart 2012, 19:41   #414
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij jou had hij het in 1 keer goed!.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 19:57   #415
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Van een eenheidsworst moet ik niet veel hebben. ....
Oh?

Waarom gaan dan een 90 % van jouw posts over de versch�*llen tussen Hollanders en Vlamen?

Je slaagt er zelfs in om in dezelfde post nog het gebrek aan eenheidsworst tussen Nederlandstaligen te benadrukken.

Citaat:
... Wij denken niet -zoals vaak onze noorderburen- .....
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 20:43   #416
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Waarom gaan dan een 90 % van jouw posts over de versch�*llen tussen Hollanders en Vlamen?

Je slaagt er zelfs in om in dezelfde post nog het gebrek aan eenheidsworst tussen Nederlandstaligen te benadrukken.
Zeer juist. En daarom wil ik die verschillen ook behouden. En niet alles willen 'gleichschalten,' tot een eenheidsworst zoals men nu probeert te doen met ons Algemeen Nederlands met de 'je' en de 'jij' . Ik hou mijn hart vast moesten we bijvoorbeeld in Nederland en Vlaanderen dezelfde bouwstijlen hebben, enz, enz. Neen, zoals het in België is, met de nodige culturele verschillen, zo is het goed. En dat moeten we zo houden.
Oud 23 maart 2012, 20:43   #417
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?

Tja, Eberhard Leclerc. Van eenheid in verscheidenheid in de Lage Landen heeft het Oosten niet terug.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 21:27   #418
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij dergelijke uitspraken stel ik me toch wel wat vragen, hoor. Hoe kun je nog spreken over een "protestantse achtergrond" als je bijvoorbeeld met een derde generatie zit die het geloof niet meer heeft meegekregen. De eerste generatie die heeft nog een beleving van dat geloof gekend en zal er ook nog steeds diep door getekend zijn, ook al heeft men dat geloof en de Kerk verworpen. Bij de tweede zal dat al veel minder zijn, daar ze nooit een band met enige Kerk of geloof heeft gekend. Hoogstens een indirecte invloed door zekere aspecten van de opvoeding. Maar dan de derde generatie...?
Het is niet omdat men niet elke week in de Synode zit dat men daarom geen calvinistische trekjes heeft. Nederlanders zijn ook als het gaat om kleine dingen, keiharde handelsmensen die vrij sober leven naar de algemene middelmaat en ja er zijn uitzonderingen. Ook al zijn ze atheïst, de "zuinigheid", de "soberheid", het uitvinden van allerlei "regeltjes" zijn allemaal erfgenamen van de calvinistische greep op de vroegere Nederlandse samenleving. Dat verander je niet zomaar...

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 23 maart 2012 om 21:28.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 21:41   #419
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Het is niet omdat men niet elke week in de Synode zit dat men daarom geen calvinistische trekjes heeft. Nederlanders zijn ook als het gaat om kleine dingen, keiharde handelsmensen die vrij sober leven naar de algemene middelmaat en ja er zijn uitzonderingen. Ook al zijn ze atheïst, de "zuinigheid", de "soberheid", het uitvinden van allerlei "regeltjes" zijn allemaal erfgenamen van de calvinistische greep op de vroegere Nederlandse samenleving. Dat verander je niet zomaar...
Clichépraat.

Tegenwoordig heeft men de mond vol over multiculturele samenleving en dat soort ontwikkelingen.

Dat was u ontgaan?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2012, 23:15   #420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is Belgicisme? Men gebruikt dit te pas en te onpas. Ik hou van dit land met zijn verschillende culturen en talen.
Daar hebben we toch een staat niet voor nodig? Als ik wil genieten van de Franse cultuur ben ik vanuit Waregem snel in Frankrijk. Wat maakt dat dan anders dan wanneer ik naar Wallonië ga?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be