Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2012, 00:30   #441
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mag ik dan eens vragen welke beïnvloeding u meent te herkennen in de Nederlandse RKK? Er is ongetwijfeld een reactie door de confrontatie met het calvinisme, maar zoiets plaats ik niet onder noemer 'beïnvloeding'.
In Nederland spreekt men altijd van als je een calvinist ziet hoor je zijn scharnieren kraken. Ook RKK aanhangers in NL hebben dezelfde houterigheid als hun calvinistische collega,s. Kijk maar naar onderstaand filmpje waar je de katholiek Ernst Hirsh Ballin (CDA) een intervieuw hoort geven. Ik zie weinig verschillen met de uitstraling van iemand als Balkenende.

http://www.youtube.com/watch?v=fZog7zJcCk8&feature=fvst
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 00:30   #442
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
'Men' probeert niets te doen. Jij, jou en je zijn vormen die aan populariteit winnen in het hele Nederlandse taalgebied.
Als men in Leuven aan de univ op een examen de g-vorm gebruikt is men gebuisd, eender in welk vak , zo wint de populariteiit natuurlijk wel.
Citaat:
Hij verheerlijkte de gij-vorm, terwijl dat in meerdere dialecten van het Limburgs juist niet eigen is. Gij is immers een Brabantse vorm.
En Brabant is wel een mooie hap in het Nederlandse taalgebied.... Maar in de Vlaanders toch ook, Jan!
Ik heb in de lagere school op het einde van de jaren 60 de g-vorm geleerd. Het was zelfs gij in de 2e pers. mv.! (ipv het korrekte 'gijle' als men dan toch voor de g gaat. Ik pleit dus voor wat meer keuzevrijheid terzake.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 00:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 00:30   #443
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
De 2 fotootjes zijn waarschijnlijk beiden gefotografeerd in Rotterdamse Antillianenwijken. In Antwerpen vindt men raar of zelden Ghetto-nigga,s, NL is beïnvloed door de Verenigde Staten. In België vindt je meer van die typische Franse Beanlieu negers met lacoste trainingspakjes en Sebago schoenen...
Over karikaturale verschillen gesproken.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 00:32   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland spreekt men altijd van als je een calvinist ziet hoor je zijn scharnieren kraken. Ook RKK aanhangers in NL hebben dezelfde houterigheid als hun calvinistische collega,s. Kijk maar naar onderstaand filmpje waar je de katholiek Ernst Hirsh Ballin (CDA) een intervieuw hoort geven. Ik zie weinig verschillen met de uitstraling van iemand als Balkenende.

http://www.youtube.com/watch?v=fZog7zJcCk8&feature=fvst
Ik kan u een hele waslijst geven van een heel houterige Vlaamse pastoors... Lijkt me niets met calvinisme te maken; wel met persoonlijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 00:34   #445
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En Brabant is wel een mooie hap in het Nederlandse taalgebied.... Maar in de Vlaanders toch ook, Jan!
Ik heb in de lagere school op het einde van de jaren 60 de g-vorm geleerd. Het was zelfs gij in de 2e pers. mv.! (ipv het korrekte 'gijle' als men dan toch voor de g gaat. Ik pleit dus voor wat meer keuzevrijheid terzake.
Ja, hier gebruiken wij ook de gij-vorm. Alleen is dat het resultaat van Brabantse beïnvloeding. In archaïsche West-Vlaamse dialecten komt de je-vorm voor. Het Brugs en Oostends zijn daar voorbeelden van, naast natuurlijk het Frans-Vlaams en de taal van de Westhoek.
Oud 24 maart 2012, 00:35   #446
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Antwerpen vindt men raar of zelden Ghetto-nigga,s, NL is beïnvloed door de Verenigde Staten. In België vindt je meer van die typische Franse Beanlieu negers met lacoste trainingspakjes en Sebago schoenen...
Welnee. De urbane jeugd in Nederland en Vlaanderen lijkt in alles steeds meer op elkaar. Die gebruiken dezelfde hippe Nederlandse woorden, ze zitten op internet op dezelfde fora en ze luisteren naar dezelfde muziek.

http://www.youtube.com/watch?v=91k_lJeeYxk

Zoals je ziet , doet de Surinaamse jeugd óók vrolijk mee.

Taal is leidend in cultuur. Zo simpel is het.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2012 om 00:38.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 00:40   #447
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
  • Er zijn geen verschillen, maar accenten en die vormen het pallet van Nederland-Vlaanderen.
  • De Belgisch-Nedelandse grens wordt geen cultuurgrens genoemd, maar 'de schande van 1830', 'een historische vergissing';
  • De rijsttafel waarmee men in Nederland vertrouwd is, is moeilijk 'sober' te noemen.
U moet voor de Noord-Koreaanse staatstelevisie gaan werken. U bent werkelijk negationist op al mijn punten. U bralt gewoon de Baarle werkgroep propaganda na. U ziet geen verschillen omdat u ze niet wil zien. Qua eetcultuur alleen al is Nederland gewoon een kloof met Vlaanderen. Nederland is hoofdzakelijk magnetron en supermarkt land. Bakkers,slagers, traiteurs en fijnkosthandel zijn in Nederland een zeldzaamheid.
Oud 24 maart 2012, 00:42   #448
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Welnee. De urbane jeugd in Nederland en Vlaanderen lijkt in alles steeds meer op elkaar. Die gebruiken dezelfde hippe Nederlandse woorden, ze zitten op internet op dezelfde fora en ze luisteren naar dezelfde muziek.

http://www.youtube.com/watch?v=91k_lJeeYxk

Zoals je ziet , doet de Surinaamse jeugd óók vrolijk mee.

Taal is leidend in cultuur. Zo simpel is het.
Zo simpel is het niet. Vertel geen onzin, ik kom nog maandelijks in Brussel en Antwerpen en de allochtone jeugd is daar totaal niet vergelijkbaar met die in Nederland. De franse invloeden zijn duidelijk merkbaar.
Oud 24 maart 2012, 00:43   #449
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet voor de Noord-Koreaanse staatstelevisie gaan werken. U bent werkelijk negationist op al mijn punten. U bralt gewoon de Baarle werkgroep propaganda na. U ziet geen verschillen omdat u ze niet wil zien. Qua eetcultuur alleen al is Nederland gewoon een kloof met Vlaanderen. Nederland is hoofdzakelijk magnetron en supermarkt land. Bakkers,slagers, traiteurs en fijnkosthandel zijn in Nederland een zeldzaamheid.
Ik denk dat u dringend eens naar Vlaanderen moet komen. Dan zult u zien dat de afgelopen jaren het aantal kruideniers, bakkers en slagers fel is gedaald, ten voordele van supermarkten. De laatste jaren worden er tot bijna in de kleinste hoekjes van Vlaanderen supermarkten uit de grond gestampt. Bijna maandelijks opent Lidl een nieuwe supermarkt in België. De Aldi breidt voortdurend uit. Colruyt heeft ook een lijst van nieuwe vestigingen.

't Heeft er alle schijn van dat u ergens opgesloten zit in uw eigen gedachtewereld. Dat er natuurlijk verschillen zijn, heeft nog niemand ontkend. U echter schijnt van een muis een olifant te maken en ziet her en der windmolens als vijanden.
Oud 24 maart 2012, 00:44   #450
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan u een hele waslijst geven van een heel houterige Vlaamse pastoors... Lijkt me niets met calvinisme te maken; wel met persoonlijkheid.
Nog een andere negationist.... Gaat u nu alle wetenschappelijke onderzoeken van de laatste jaren over de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders afdoen als "nonsens"??? U bent totaal geïndoctirineerd. Beangstigend.

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 24 maart 2012 om 00:45.
Oud 24 maart 2012, 00:47   #451
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een andere negationist.... Gaat u nu alle wetenschappelijke onderzoeken van de laatste jaren over de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders afdoen als "nonsens"??? U bent totaal geïndoctirineerd. Beangstigend.
U snapt het dus nog steeds niet. Dus, nogmaals. Natuurlijk zijn er verschillen, wat ook niet anders kan na zoveel eeuwen gescheiden ontwikkeling. Alleen meent u verschillen te zien die er eigenlijk geen zijn. U spreekt over houterigheid als kenmerk van het calvinisme. Welnu, ik kan u tientallen voorbeelden geven van vleesgeworden houterigheid onder de Vlaamse geestelijkheid. M.a.w. uw bewijslast rammelt aan alle kanten. D�*t is uw probleem. En wat meer, u ziet het ogenschijnlijk niet in. En dat lijkt me meer dan beangstigend. Hoed u voor de zelfverklaarde deskundigen!
Oud 24 maart 2012, 01:09   #452
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En ook al zijn er verschillen, en ook al zijn die groot, dat staat volledig los van een ev. gemeenschappelijke staatsinrichting die men natuurlijk nastreeft vanuit een gemeenschappelijk belang. Ik heb zeer fijne franstalige kollega's; dat bekent nog lang niet dat ik verkies van met 5 miljoen franstaligen in dezelfde staat te leven.
De vraag die dus moet gesteld worden is die naar het gemeenschappelijk belang. Eventueel omgedraaid: wat is het belang van een splitsing indien er een eenheid zou zijn?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 01:18.
Oud 24 maart 2012, 01:12   #453
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Het niet tonen van emoties en houterigheid is juist een eigenschap van calvinistische protestanten.

In het spraakgebruik wordt met calvinisme een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn. Ingetogen gedrag; ingetogen in het uiten van emoties; niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen en daar weinig waarde aan hechten; starheid in principes; soberheid, zuinigheid, lijdzaamheid en arbeidsethos...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Calvinisme

Mijn deskundigheid is slechts gebaseerd op ervaringen.
Oud 24 maart 2012, 01:13   #454
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb zeer fijne franstalige kolleg's; dat bekent nog lang niet dat ik verkies van met 5 miljoen franstaligen in dezelfde staat te leven.
Hetzelfde kan van toepassing zijn op Nederlanders....
Oud 24 maart 2012, 01:18   #455
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het niet tonen van emoties en houterigheid is juist een eigenschap van calvinistische protestanten.
Helemaal niet. Men vindt het in uiteenlopende ascetische handboeken. Ook in katholieke. Lees maar eens "La vie intérieure" van Dom Chautard, hét referentieboek in een traditionele katholieke priesteropleiding.
Oud 24 maart 2012, 01:19   #456
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
't Heeft er alle schijn van dat u ergens opgesloten zit in uw eigen gedachtewereld. Dat er natuurlijk verschillen zijn, heeft nog niemand ontkend. U echter schijnt van een muis een olifant te maken en ziet her en der windmolens als vijanden.
Ik maak van niemand "olifanten" maar u probeert krampachtig verschillen die door vele mensen worden ervaren af te doen als "cliche,s", "vooroordelen" en wat weet ik nog allemaal. Feit is dat het gros der Nederlanders een totaal andere intellectuele en culturele bagage heeft dan een Vlaming.

Een ander forumgebruiker Scaradinges maakte een aantal jaar geleden al een spijkerharde conclusie:

Vandaag de dag heerst er in veel delen van Vlaanderen een mentaliteit die gestoeld is op een diep complex en die enige schijn van ambitie of afwijkende denkredes afstraft door een ijzige stilte of juist een agressieve afwijzing daarvan. Dit is ook waarom de dynamiek soms trager is in ons land en ik beschouw dit vooralsnog als ons grootste defect.
Zowat overal buiten Vlaanderen is de mentaliteit schijnbaar beter wat dat betreft. De Vlaming is te veel in zichzelf gekrompen dat hij een onvriendelijke en geslote bejegening als normaal is gaan beschouwen. Hij vindt afwijkingen daarop nogal snel 'brutaal' of 'arrogant'. Vooral buiten Antwerpen is dit legio, al sluit ik niet uit dat het binnen Antwerpen evenzeer bestaat.

Een waarheid als een koe als je het mij vraagt overigens is de mentaliteit hier in Zwitserland vaak gelijklopend met die van Vlaanderen...
Oud 24 maart 2012, 01:22   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak van niemand "olifanten" maar u probeert krampachtig verschillen die door vele mensen worden ervaren af te doen als "cliche,s", "vooroordelen" en wat weet ik nog allemaal. Feit is dat het gros der Nederlanders een totaal andere intellectuele en culturele bagage heeft dan een Vlaming.
U springt van de hak op de tak. Nu gaat het over "een totaal andere intellectuele en culturele bagage". Mmmm, waarover heeft u het dan wel?
Oud 24 maart 2012, 01:25   #458
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U springt van de hak op de tak. Nu gaat het over "een totaal andere intellectuele en culturele bagage". Mmmm, waarover heeft u het dan wel?
Inderdaad! Allemaal gezochte stokken om de hond toch maar te kunnen slagen.
De vraag is: Waarom moet de hond geslagen worden?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 01:27.
Oud 24 maart 2012, 01:26   #459
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Andere cultuur(protestants met Germaanse invloeden tav Rooms Katholiek met latijnse invloeden), intellectuele bagage(Nederlanders zijn opener, directer en geen binnenvetters zoals Vlamingen). U wil u 2 totaal verschillende culturen verenigen in 1 land??? Lijkt me een "recipe for disaster"
Oud 24 maart 2012, 01:29   #460
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Allemaal gezochte stokken om de hond toch maar te kunnen slagen.
De vraag is: Waarom moet de hond geslagen worden?
De hond hoeft niet geslagen te worden. De hond wil vriendschappelijk samen leven met de hond van de buurman zonder onder dwang in 1 hondenhok te moeten leven.

Midden-Oosten politiek, nog zoiets.. Hoe ga je het pro-Israëlische Nederland verenigen met het eerder pro-palestijnse Vlaanderen???

Of zullen we het maar eens hebben over ruimtelijke ordening?????

Feit is dat het mij geen zak uitmaakt of België al dan niet ophoudt te bestaan maar je onafhankelijkheid inruilen voor een nieuwe identiteit met evenveel culturele verschillen als de vorige lijkt me gewoon bijzonder onverstandig..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be