![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maar droom vooral fijn verder. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'n Standaardtaal is altijd een vorm van "opdringen". Dat is overal ter wereld zo, want een genormeerde taal betekent keuzes maken waarbij bepaalde dialectengroepen in mindere of meerdere mate afwijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nederland en Vlaanderen vormen één taalgebied. Dus wat zijn dit voor flauwekul berichten?????
![]() |
![]() |
#524 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je hebt gelijk, een beetje dom van mij!
![]() |
#526 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 maart 2012 om 00:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Om te beginnen is Intern Belgisch taalbeleid a) voor ons van geen belang/interesse en b) jullie eigen bevoegdheid. tweedens is het onheus te doen voorkomen, ja zelfs leugenachtig omdat jij beter zou moeten weten, dat Nederland en Nederlanders geen taalvarieteit kennen. Je doet voorkomen alsof Nederland eenheidsworst is en jou sappige vlaams daar geen onderdeel van uit maakt. Tegelijkertijd echter misken je mijn regionale taal (dat merk ik want daar let ik op) en dus vermoedelijk alle andere regionale varieteiten even goed. Hier in Leiden spreken we namelijk geen standaardnederlands. Zo zeggen wij 'ik kan hem niet' ipv 'ik ken hem niet' 'ik ken geen Frans' als we geen Frans kunnen. Daarnaast zijn er honderden woorden die met Waalse immigranten zijn meegekomen en verbasterd tot Leids. Kortom, wij hebben onze eigen sappige variant van het Nederlands. Maar dáár hoor ik je niet met evenveel vuur een lans voor breken. In feite is jouw betoog dat wij eenheidsworst spreken ronduit beledigend voor alle sprekers van het sappige Leids. En vermoedelijk dus ook voor de sprekers van alle andere sappige regionale varianten. Het zou je sieren als je daar rekening mee hield, in plaats van slechts op te komen voor jouw lokale 'taaltje'. lees en leer: Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 25 maart 2012 om 10:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
|
![]() Citaat:
hoe bedoel je, sappig! http://www.youtube.com/watch?v=AWmie...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=gnNDhSimzIQ leidse zomerhit 2011 http://www.youtube.com/watch?v=l5kBm9M1D1k
![]() |
![]() |
#530 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sorry dat ik het vraag maar als simpele Antwerpenaar versta ik dat Ollands van u niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer bepaald :niet kosteloos en niet gratis, maakt de Hollanders radeloos. (Voordat u reageert, lees en leer: grapje) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2012 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() "Moet kunnen".
![]() |
![]() |
#534 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Laat het duo system/HetOosten en Henri1 eens enkele voorbeelden aanhalen uit de hedendaagse geschreven media waar "ge" of "gij" nog wordt gebruikt. Veel zullen ze er niet meer vinden, zeker niet in bv. kranten en tijdschriften. Ook in de gesproken taal van bv. het Journaal op TV en het Nieuws op de radio hoor je het niet. De gij/ge-vorm is volledig uit de hedendaagse formele taal in Vlaanderen verdwenen.
![]() |
#535 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=Qcy8WgCh7fI Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2012 om 20:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
vaneigens (bw.) natuurlijk uiteraard absoluut het spreekt vanzelf komaan We gaan met zijn allen, naar Portugal dit jaar, vaneigens! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 maart 2012 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#539 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het hangt er van af met wie je te maken krijgt. Op mijn werk werd dat soort taaltje in elk geval niet gesproken.
![]() |
#540 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders gezegd, het hoort niet thuis in de taal die normaal in de media wordt gebruikt. Als je dat daar tóch zou willen gebruiken dat kom je al zeer snel over als een boertje.
![]() |