![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De twee scheidingen - in 1648 en 1830 - waren voor beide partijen rampzalig en niet de uitdrukking van de volkswil maar het gevolg van militaire situaties. Enkel en alleen al in naam der Historische Gerechtigheid is een hereniging dus wenselijk. Franstalig België zal een hereniging echter niet zien zitten. Ten tijde van de Unie van Atrecht wilden ze al niet meespelen en op de feestdag van de franstalige gemeenschap in september herdenkt men nu net.....de Belgische militaire putsch van 1830. Een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk is op termijn reeël als het tot een Dietse hereniging komt. Een volgend stukje zuidelijke Nederlanden valt dan zodoende in de schoot van La Douce France. De natste droom van Lowie Kators wordt dan postuum werkelijkheid. En neen, ik ben te koppig om het hem te gunnen..... Anderzijds heeft het samengaan van Vlaanderen en Wallonië ons Brussel, Edingen, Komen-Moeskroen, de Jekervallei, de Rand en de Platdietse Streek gekost en is het dus duidelijk dat dit rampzalig huwelijk moet ontbonden worden om in de toekomst erger te voorkomen. Uitgaande van mijn devies: 'mijn vaderland is mijn moedertaal' is de ultieme toetssteen bij eender welke nieuwe staatsinrichting : wat is de bonus voor de Nederlandssprekendheid? Als een onafhankelijk Vlaanderen impliceert dat we nederlandstalig Brussel (en misschien ook nog de faciliteitengemeenten) moeten opgeven dan pas ik daar dus voor. Wat FDF-voorzitter Mangain in dat verband stelt, vind ik uitermate interessant nml.: "Liever een onafhankelijk Vlaanderen dan een konfederale staat waarbij Belgie een lege doos geworden is, maar Vlaanderen wel mee Brussel bestuurt." Ik zie het ook zo, maar dan net omgekeerd, uiteraard! (Of: om u korrekt te positioneren, kan het nooit geen kwaad om eens te kijken bij de tegenpartij ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 14 maart 2012 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
In het verleden had deze regio enkel een bestuurlijke binding met Duitsland en Luik. Dat wil zeggen dat volgens uw devies een deel van Vlaanderen zal wegvallen. Nl.ruwweg prov. Limburg+BHV(waar de meesten hun moedertaal Frans is) waar de |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() een leugentje kan zeker geen kwaad?
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BDW en veel van zijn vlaamsnationale vrienden zijn de grootste objectieve bondgenoot van Mangain. En dus de tegenstanders van degenen die de Nederlandstalige gemeenschap en haar belangen (los van de staatkundige discussie) in zijn geheel wensen te zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Vreemdeling
|
![]() Voor mij mogen ze zelfs volledig België verenigen met Nederland.
Maar de Franstaligen kennen hun plaats niet in een staat. Dus ook niet in een verenigde staat. Alhoewel de Nederlanders iets harder op zullen treden tegen dat soort zaken, denk ik alleszins. Vlaanderen + Nederland zal altijd beter zijn dan Vlaanderen + Wallonië. Tenzij een vereniging eenzelfde situatie betekent als vandaag in België, met een contraproductief systeem (lamleggende transfers) als gevolg. Ook dan heeft een vereniging geen zin. Maar we zijn toch slimmer dan dat? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Uit de Nederfrankische streektalen heeft zich een standaardtaal gekristaliseerd en die zijn we eerst Nederduytsch en later Nederlands gaan noemen. Vreemd dat ge HV aanhaalt...De Franstaligen die zich daar komen vestigen zijn gedoemd tot assimilatie vermits er geen franstalige scholen zijn, afgezien van de faciliteitengemeensten. Wat Brussel betreft betreur ik het dat de Vlaamse Gemeenschap niet massaal investeert in Nederlandstalig onderwijs te Brussel. De énige demokratische weg om de Kulturele Reconquista te bewerkstelligen! NVA, waarom verdubbelt ge het aantal Nederlandstalige scholen niet in Brussel! Een dikke blaam! Ze zetelen in de Vlaamse Gemeenschap, zijn ervoor bevoegd, maar vertikken het. ![]() ![]() Overigens had ik mijn mening over Brussel reeds ten beste gegeven in mjn vorige post. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 17:32. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ik heb de splitsing van belgie en nederland altijd als tragisch ervaren. Brabant, vlaanderen en limburg bevinden zich nu in zowel belgie/vlaanderen als nederland sinds 1585. Ik besef ook dat er sinds 1830 haat tegenover nederlanders deel uitmaakt van huidige cultuur. Allemaal heel erg triest.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 maart 2012 om 17:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat die negers betreft zie ik echt geen enkele relevantie met deze draad. Kan je ofwel on-topic blijven of gewoon off-topic ? Of start je eigen draadje op.
![]() |
![]() |
#110 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ik word meteen lid en ga voltijds campagne voeren
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Minister-President
|
![]() Ik doe mee...
![]() |
#112 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik persoonlijk geloof niet in een herenigd Nederland Vlaanderen inclusief Wallonië.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 maart 2012 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het meest trieste is natuurlijk dat het het roemrijke, heroïsche en haast mythische Graafschap Vlaanderen, het heartland, de bakermat van de Nederlandse kultuur nu zelfs verspreid is over drie landen. Binnenkort, op 11 april zal het 335 jaar geleden zijn dat de helft van de huidige provincie West-Vlaanderen ten prooi viel van het Franse imperialisme. Stel U voor dat Duinkerken nog een Vlaamse/Nederlandse haven is.... Hadden de Nederlanden kunnen één blijven had het misschien niet waar geweest. Dat alléén al, is genoeg om Grootnederlander te zijn.... Momenteel betekent dit voor de Nederlandstaligheid een verlies van bijna 400.000 taalgenoten. ![]() Ik heb het hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Vlaanderen Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 19:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
België was in den beginne wél tweetalig maar d�*t euvel heeft de Vlaamse Beweging kunnen keren door beetje bij beetje moeizaam taalwetten af te dwingen. Taalwetten die echter niet golden of niet werden toegepast in de Vlaamse stad Brussel, met de huidige gevolgen vandien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Na de afsluiting van de Schelde in 1585, vestigden veel stedelingen uit de Zuidelijke Nederlanden zich voornamelijk in Amsterdam, Middelburg, Leiden en Haarlem. In Amsterdam en Middelburg sprak een derde van de bevolking in die tijd met een Antwerpse tongval. In Leiden en Haarlem werd, in verband met de lakenindustrie, ook veel West-Vlaams gesproken. Tussen 1525 en 1675 steeg de stedelijke bevolking van de Noordelijke Nederlanden van 300.000 tot 815.000. Het belangrijkste gedeelte kwam uit het zuiden. Diegenen die uitweken waren de gegoede burgers, handelaars, industrielen en intellectuelen; zie die iets verloren hadden en dat elders opnieuw wilden opbouwen, het meest dynamisch deel van de bevolking dus. De VOC is trouwens (mede) door Antwerpenaren opgericht. Voor die beroemde Nederlandse koopmansgeest - en misschien ook gierigheid -zouden Vlaamse genen weleens kunnen verantwoordelijk zijn. Ofwel, hoe Nederlanders eigenlijk halve Vlamingen zijn. Zoveel hebben ze dus met mekaar gemeen.... ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wij, Hollandse Nederlanders, zijn gewoon halve Vlamingen. En ik ben daar nog trots op ook! ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 maart 2012 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als beroep boekhouder of jurist misschien?
Iedere keer in een discussie spreek je weer over contracten etc. Deze berichten beginnen een beetje slaapverwekkend te worden....