Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2012, 21:24   #121
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Duidelijk en helder, geen speld tussen te krijgen en ook volledig mee eens!
Wij, Hollandse Nederlanders, zijn gewoon halve Vlamingen.
En ik ben daar nog trots op ook!
Toch wordt het Vlaamse aandeel in de Nederlandse Gouden Eeuw vaak overdreven. Je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat de Hollandse meesters schilderden in een geheel andere stijl dan de Vlaamse meesters. Sterker nog, men wilde juist bewust breken met de thema's die gangbaar waren in de Vlaamse schilderkunst. Een ander voorbeeld is de wetenschap. De Zuidelijke Nederlanden waren nooit wetenschappelijk vooraanstaand, uitzonderingen daargelaten. Nederland was dat wel tijdens de Gouden Eeuw. De voornaamste bijdrage van de vele uitgeweken Vlamingen was toch vooral veel geld.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 21:41   #122
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het zou uiteraard geen Anschluss, maar een konfederale hereniging moeten worden, zoals De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, ook wel 'De Verenigde Provinciën' genoemd, in het prille begin van de Nederlandse natievorming, ook een konfederale staat was.
De twee scheidingen - in 1648 en 1830 - waren voor beide partijen rampzalig en niet de uitdrukking van de volkswil maar het gevolg van militaire situaties.
Enkel en alleen al in naam der Historische Gerechtigheid is een hereniging dus wenselijk.
Franstalig België zal een hereniging echter niet zien zitten. Ten tijde van de Unie van Atrecht wilden ze al niet meespelen en op de feestdag van de franstalige gemeenschap in september herdenkt men nu net.....de Belgische militaire putsch van 1830. Een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk is op termijn reeël als het tot een Dietse hereniging komt. Een volgend stukje zuidelijke Nederlanden valt dan zodoende in de schoot van La Douce France. De natste droom van Lowie Kators wordt dan postuum werkelijkheid. En neen, ik ben te koppig om het hem te gunnen.....
Anderzijds heeft het samengaan van Vlaanderen en Wallonië ons Brussel, Edingen, Komen-Moeskroen, de Jekervallei, de Rand en de Platdietse Streek gekost en is het dus duidelijk dat dit rampzalig huwelijk moet ontbonden worden om in de toekomst erger te voorkomen.

Uitgaande van mijn devies: 'mijn vaderland is mijn moedertaal' is de ultieme toetssteen bij eender welke nieuwe staatsinrichting : wat is de bonus voor de Nederlandssprekendheid?
Als een onafhankelijk Vlaanderen impliceert dat we nederlandstalig Brussel (en misschien ook nog de faciliteitengemeenten) moeten opgeven dan pas ik daar dus voor.
Wat FDF-voorzitter Mangain in dat verband stelt, vind ik uitermate interessant nml.: "Liever een onafhankelijk Vlaanderen dan een konfederale staat waarbij Belgie een lege doos geworden is, maar Vlaanderen wel mee Brussel bestuurt." Ik zie het ook zo, maar dan net omgekeerd, uiteraard!
(Of: om u korrekt te positioneren, kan het nooit geen kwaad om eens te kijken bij de tegenpartij )
Correct! Een Nevla-confederatie. De "Ollander"haters onder de Vlamingen zullen ook daar tegen zijn. But who cares. We drukken het door hun strot!

Laatst gewijzigd door quercus : 14 maart 2012 om 21:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 21:49   #123
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch wordt het Vlaamse aandeel in de Nederlandse Gouden Eeuw vaak overdreven. Je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat de Hollandse meesters schilderden in een geheel andere stijl dan de Vlaamse meesters. Sterker nog, men wilde juist bewust breken met de thema's die gangbaar waren in de Vlaamse schilderkunst. Een ander voorbeeld is de wetenschap. De Zuidelijke Nederlanden waren nooit wetenschappelijk vooraanstaand, uitzonderingen daargelaten. Nederland was dat wel tijdens de Gouden Eeuw. De voornaamste bijdrage van de vele uitgeweken Vlamingen was toch vooral veel geld.
Ik denk zonder meer dat Vlaamse meesters gelijk gesteld kunnen worden aan de oude Hollandse meesters.
De Vlaamse meesters waren echter vaak veel slimmer, zij werkten niet alleen lokaal, maar ook meer internationaal.
En waarom hadden ze zoveel geld?
Omdat men internationaal georienteerd was...
En ja, geld stimuleerd ook innovatie...
Oud 14 maart 2012, 21:55   #124
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Correct! Een Nevla-confederatie. De "Ollander"haters onder de Vlamingen zullen ook daar tegen zijn. But who cares. We drukken het door hun strot!
De scheidingen in 1648 en 1830 werden ook door onze strot gedrukt, ik zie dus inderdaad niet in waarom ditmaal wél de Vox Populi zou moeten worden geraadpleegd... De Duitse hereniging ging trouwens (gelukkig) ook niet gepaard met een 'demokratische' volksraadpleging. Sommige dingen zijn inderdaad te belangrijk om daaraan over te laten.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 22:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 22:27   #125
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De voornaamste bijdrage van de vele uitgeweken Vlamingen was toch vooral veel geld.
Maar geld telt... Opmerkelijk in de kleine Republiek - die nooit meer dan 2,5 miljoen inwoners telde - was het succes van de Nederlandse wereldhandel (VOC en WIC), de grote militaire successen tegenover ogenschijnlijk veel sterkere machten zoals Spanje en Engeland en de verovering van Indië (Indonesië), de enorme vloot (met 2000 schepen groter dan die van Engeland en Frankrijk samen). Kortom een vruchtbare voedingsbodem voor de evenzeer ongeëvenaarde bloei van schilderkunst en wetenschappen. En dat alles ging gepaard met een voor die tijd grote geestelijke vrijheid. Als die Gouden Eeuw mede mogelijk was door Vlaams geld dan lijkt mij dat een ideale kruisbestuiving.
Net zoals in 1815 - 1830 een handelsmogendheid werd gekoppeld an een industriële mogendheid. Waren de Nederlanden toen verenigd gebleven, dan zaten wij nu in de G7 in de plaats van Italië.Dan zou de verfransing van Brussel zijn ingedamd enz....Als ik dat zo allemaal overschouw zie ik een jammerlijke berg van gemiste kansen.

Citaat:
Je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat de Hollandse meesters schilderden in een geheel andere stijl dan de Vlaamse meesters. Sterker nog, men wilde juist bewust breken met de thema's die gangbaar waren in de Vlaamse schilderkunst.
Leve de verscheidenheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 22:37.
Oud 14 maart 2012, 22:50   #126
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien is Ierland toch niet helemaal te vergelijken met door mij aangegeven constructie.
Vlaanderen is dan niet zelfstandig geworden maar het heeft wel zijn taal kunnen redden, afgezien van de Geroofde Gebiedsdelen: Brussel, Komen-Moeskroen, Edingen, de Jekervallei, de Platdietse Streek...
Ierland (afgezien van het Noordoosten) heeft zijn onafhankelijkheid bekomen maar voor de taal kwam dat helaas wat te laat.
Ik vrees dat het Gaelic gedoemd is tot uitsterven. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal. Dan toch liever de Vlaamse situatie. Onafhankelijheid is geen doel opzich maar een middel tot vrijwaring van kulturele assimilatie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 22:55.
Oud 15 maart 2012, 01:46   #127
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De wens tot eenwording zal vanuit het zuiden moeten komen.
Wij annexeren België niet.
Vanuit de republiek Ierland zal men Noord-Ierland ook niet annexeren.
waarmee opnieuw het misplaatste superioriteitsgevoel bewezen is.
uiteraard willen de Nederlanders hier botweg Vlaanderen annexeren en beschouwen ze Vlaanderen als een soort van Nederlands territorium.

In Vlaanderen is er geen wens tot eenwording met Nederland. waarom ook?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 08:04   #128
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Of: om u korrekt te positioneren, kan het nooit geen kwaad om eens te kijken bij de tegenpartij
Of bij Gewif...

Laatst gewijzigd door Leo : 15 maart 2012 om 08:05.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 10:39   #129
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
waarmee opnieuw het misplaatste superioriteitsgevoel bewezen is.?
In Uw optiek kunnen de Noordnederlanders dus blijkbaar onmoglelijk goed doen. Ofwel laten ze het herenigingsinitiatief over aan de Zuidnederlanders en dan heten ze superieur te zijn. Maar als ze zelf enig initiatief zouden nemen, zijn het ongetwijfeld verwerpelijke annexionisten...
Citaat:
uiteraard willen de Nederlanders hier botweg Vlaanderen annexeren en beschouwen ze Vlaanderen als een soort van Nederlands territorium. ?
Vreemd, zij die hier posten geven mij echter geenszins die indruk.....
Anderzijds IS Vlaanderen natuurlijk Nederlands grondgebied. Net zoals Oostduitsland evenzeer Duits grondgebied was als Westduitsland....
Citaat:
In Vlaanderen is er geen wens tot eenwording met Nederland. waarom ook?
Omdat ze hun geschiedenis niet kennen, verdoemme! Kon ik toch maar eens enkele jaartjes minister van onderwijs zijn, in de plaats van die verwerpelijke, onnozele en uiterst irritante Pascal Smet....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 10:50.
Oud 15 maart 2012, 10:50   #130
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Uw optiek kunnen de Noordnederlanders dus blijkbaar onmoglelijk goed doen. Ofwel laten ze het herenigingsinitiatief over aan de Zuidnederlanders en dan heten ze superieur te zijn. Maar als ze zelf enig initiatief zouden nemen, zijn het ongetwijfeld verwerpelijke annexionisten...
Gewoon over zwijgen is ook een optie. niet elke week een nieuw topic openen is een idee. Accepteren dat Vlamingen geen zin hebben om door Wilders bestuurd te worden, Vlamingen als gelijkwaardig beschouwen.
de NEderlanders hier vergeten al te vaak dat ze op bezoek zijn en zich op een VLAAMS forum bevinden.
je moet maar eens FOk lezen en die onzin met de onzin op dit forum vergelijken.
als je nog geen megaverschillen vindt tussen beide(op alle mogelijke domeinen) moet je dringend een bril kopen.

nu zijn de NEderlanders HIER enkel bezig met annexatie omdat ze, naar eigen aanvoelen, 50J geleden land verloren hebben en dit nu gewoon terug willen.

Citaat:
Vreemd, zij die hier posten geven mij echter geenszins die indruk.....
Omdat ze hun geschiedenis niet kennen, verdomme! Kon ik toch maar eens enkele jaartjes minister van onderwijs zijn, in de plaats van die verwerpelijke, onnozele en uiterst irritante Pascal Smet.
en wat ga je dan leren? alle aangehaalde argumenten kunnen evengoed door Italianen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers, Oostenrijkers en wie hier nog allemaal baas gespeeld heeft gebruikt worden.

en waarom zou een Nederlander het plots weer beter kunnen? Blijkbaar kunnen ze alles beter en is het dus evident dat in 1 staat het Nederlandse model zonder boe of ba op Vlaanderen geïmplementeerd zal worden.
Oud 15 maart 2012, 10:56   #131
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon over zwijgen is ook een optie. niet elke week een nieuw topic openen is een idee. Accepteren dat Vlamingen geen zin hebben om door Wilders bestuurd te worden, Vlamingen als gelijkwaardig beschouwen.
de NEderlanders hier vergeten al te vaak dat ze op bezoek zijn en zich op een VLAAMS forum bevinden.
Dus Nederlanders moeten hun bek houden anders bewijzen ze dat ze zich superieur voelen? Maak het nou.
Mag ik je er even op wijzen dat de meeste voorstanders van hereniging op dit forum Belgen zijn. Er hobbelen een paar Nederlanders tussendoor, dat is waar. Maar zij vertegenwoordigen zéker niet de extreemste standpunten. En dan kom jij af met ons arrogant en superieur te noemen.

Volgens mij projecteer jij gewoon wat je al jaren dacht op je forumgenoten hier. En dat bevestigt zichzelf dan keer op keer.

Citaat:
nu zijn de NEderlanders HIER enkel bezig met annexatie omdat ze, naar eigen aanvoelen, 50J geleden land verloren hebben en dit nu gewoon terug willen.
volgens mij heb jij een paar jaartjes geschiedenisles gemist. Als een Nederlander hier zegt dat een wens tot hereniging uit het zuiden moet komen, dan is hij voor jou al over de schreef. Laat je nakijken.

Laatst gewijzigd door Hollander : 15 maart 2012 om 10:57.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 10:59   #132
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
als je nog geen megaverschillen vindt tussen beide(op alle mogelijke domeinen) moet je dringend een bril kopen.
Ik herhaal mezelf:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=168700&page=5
post nummer 94.
Over die verschillen kunt ge trouwens niets zinnigs zeggen zonder te vervallen in platte klischees en vooroordelen en daar doe ik niet aan mee.
En al zijn er verschillen, dan is dat toch lekker multikultureel.

Enkel en alleen al het feit dat de kulturele vijand nummer 1, de feestdag van zijn gemeenschap uitroept op die noodlottige septemberdag in 1830, toen de scheiding zich voltrok, geeft ernstig tot nadenken. Wat voor hun een feestdag is, is per definitie voor ons een rouwdag. Wat in 1830 goed was voor de franstaligheid was slecht voor de Nederlandstaligheid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 11:08.
Oud 15 maart 2012, 11:04   #133
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dus Nederlanders moeten hun bek houden anders bewijzen ze dat ze zich superieur voelen? Maak het nou.
Als het over Vlaanderen gaat moeten NEderlanders inderdaadhun bek houden (zo'n woordgebruik is ook weer typisch Hollands).
ik ga toch ook niet zeggen wat NEderlanders wel/niet mogen en wat ze moeten doen? ik respecteer het zelfbeschikkingsrecht van NEderland. waarom kun jij datn iet als het om Vlaanderen gaat?
iets met elementaire beleefdheid en dat je je hierover boos maakt bewijst opnieuw je misplaatst superioriteitsgevoel
Oud 15 maart 2012, 11:07   #134
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
over die verschillen kunt ge trouwens niets zinnigs zeggen zonder te vervallen in platte klischees en vooroordelen en daar doe ik niet aan mee.
En al zijn er verschillen, dan is dat toch lekker multikultureel.
zolang iedereen mekaar respecteert is er geen probleem. De NEderlanders hier hebben Nul respect voor Vlaanderen, Vlamingen, hun geschiedenis, gevoeligheden etc. als ik sommige NEderlanders moet geloven zijn Vlamingen een soort van 3e wereldland (lees spinoza)
ze zijn zelfs boos als ze een heel klein beetje tegenwind krijgen.
Oud 15 maart 2012, 11:14   #135
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als het over Vlaanderen gaat moeten NEderlanders inderdaadhun bek houden (zo'n woordgebruik is ook weer typisch Hollands).
ik ga toch ook niet zeggen wat NEderlanders wel/niet mogen en wat ze moeten doen? ik respecteer het zelfbeschikkingsrecht van NEderland. waarom kun jij datn iet als het om Vlaanderen gaat?
iets met elementaire beleefdheid en dat je je hierover boos maakt bewijst opnieuw je misplaatst superioriteitsgevoel
Als het over Vlaanderen en zijn kultuurclash met de francofonie gaat verwacht ik van de Noordnederlanders solidariteit! En de scheiding der Nederlanden speelt de francofonie in de kaart en heeft daar dus alles mee te maken, zodoende.....
Oud 15 maart 2012, 11:15   #136
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
De twee scheidingen - in 1648 en 1830 - waren voor beide partijen rampzalig en niet de uitdrukking van de volkswil maar het gevolg van militaire situaties.
Enkel en alleen al in naam der Historische Gerechtigheid is een hereniging dus wenselijk.
Historische Gerechtigheid... met hoofdletters ook nog? Die historie is al meer dan 100 jaar voltooid verleden tijd. We zijn twee keer gescheiden, de meest intelligente mensen concluderen daaruit dat een derde huwelijk ook gedoemd is te mislukken.

Bovendien... als u bij Nederland wil horen, dan raad ik u op zijn minst aan om correct Nederlands te leren. Correct is met een C, niet met een K en zo maakt u wel meer flaters in uw ouwbollig taaltje. Ik zou dan ook graag argumenten horen in plaats van historisch revisionisme.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 11:16   #137
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je dan ook zorgen dat de Walen die hier posten over Vlaanderen hun bek houden ?
Moeten Henri1 en Co dan evenzeer uitgesloten worden zoals jij de Nederlanders die zich inlaten met Vlaanderen wil uitsluiten ?

Ik vind bijdragen van Nederlanders net verrijkend.
Dat levert eens wat andere praat op dan de steeds weerkerende 'lokale Vlaamse Dorpskrant van onder de kerktoren'.
Oud 15 maart 2012, 11:18   #138
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zolang iedereen mekaar respecteert is er geen probleem. De NEderlanders hier hebben Nul respect voor Vlaanderen, Vlamingen, hun geschiedenis, gevoeligheden etc. als ik sommige NEderlanders moet geloven zijn Vlamingen een soort van 3e wereldland (lees spinoza)
ze zijn zelfs boos als ze een heel klein beetje tegenwind krijgen.
Nog nooit iets van gemerkt.
Lezen wij toch hetzelfde forum ?
Oud 15 maart 2012, 11:19   #139
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Historische Gerechtigheid... met hoofdletters ook nog? Die historie is al meer dan 100 jaar voltooid verleden tijd. We zijn twee keer gescheiden, de meest intelligente mensen concluderen daaruit dat een derde huwelijk ook gedoemd is te mislukken.
Leer je geschiedenis.
Het is méér dan twee keer.
Oud 15 maart 2012, 11:25   #140
giserke
Banneling

Standaard

Als we dit kloteland willen spliten moeten we vooral beginnen met die zever.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be