![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
|
![]() Toch wordt het Vlaamse aandeel in de Nederlandse Gouden Eeuw vaak overdreven. Je hoeft geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat de Hollandse meesters schilderden in een geheel andere stijl dan de Vlaamse meesters. Sterker nog, men wilde juist bewust breken met de thema's die gangbaar waren in de Vlaamse schilderkunst. Een ander voorbeeld is de wetenschap. De Zuidelijke Nederlanden waren nooit wetenschappelijk vooraanstaand, uitzonderingen daargelaten. Nederland was dat wel tijdens de Gouden Eeuw. De voornaamste bijdrage van de vele uitgeweken Vlamingen was toch vooral veel geld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 14 maart 2012 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Vlaamse meesters waren echter vaak veel slimmer, zij werkten niet alleen lokaal, maar ook meer internationaal. En waarom hadden ze zoveel geld? Omdat men internationaal georienteerd was... En ja, geld stimuleerd ook innovatie... ![]()
![]() |
![]() |
#124 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net zoals in 1815 - 1830 een handelsmogendheid werd gekoppeld an een industriële mogendheid. Waren de Nederlanden toen verenigd gebleven, dan zaten wij nu in de G7 in de plaats van Italië.Dan zou de verfransing van Brussel zijn ingedamd enz....Als ik dat zo allemaal overschouw zie ik een jammerlijke berg van gemiste kansen. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 22:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ierland (afgezien van het Noordoosten) heeft zijn onafhankelijkheid bekomen maar voor de taal kwam dat helaas wat te laat. Ik vrees dat het Gaelic gedoemd is tot uitsterven. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal. Dan toch liever de Vlaamse situatie. Onafhankelijheid is geen doel opzich maar een middel tot vrijwaring van kulturele assimilatie. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 maart 2012 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
uiteraard willen de Nederlanders hier botweg Vlaanderen annexeren en beschouwen ze Vlaanderen als een soort van Nederlands territorium. In Vlaanderen is er geen wens tot eenwording met Nederland. waarom ook? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 15 maart 2012 om 08:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Anderzijds IS Vlaanderen natuurlijk Nederlands grondgebied. Net zoals Oostduitsland evenzeer Duits grondgebied was als Westduitsland.... Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 10:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
de NEderlanders hier vergeten al te vaak dat ze op bezoek zijn en zich op een VLAAMS forum bevinden. je moet maar eens FOk lezen en die onzin met de onzin op dit forum vergelijken. als je nog geen megaverschillen vindt tussen beide(op alle mogelijke domeinen) moet je dringend een bril kopen. nu zijn de NEderlanders HIER enkel bezig met annexatie omdat ze, naar eigen aanvoelen, 50J geleden land verloren hebben en dit nu gewoon terug willen. Citaat:
en waarom zou een Nederlander het plots weer beter kunnen? Blijkbaar kunnen ze alles beter en is het dus evident dat in 1 staat het Nederlandse model zonder boe of ba op Vlaanderen geïmplementeerd zal worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mag ik je er even op wijzen dat de meeste voorstanders van hereniging op dit forum Belgen zijn. Er hobbelen een paar Nederlanders tussendoor, dat is waar. Maar zij vertegenwoordigen zéker niet de extreemste standpunten. En dan kom jij af met ons arrogant en superieur te noemen. Volgens mij projecteer jij gewoon wat je al jaren dacht op je forumgenoten hier. En dat bevestigt zichzelf dan keer op keer. volgens mij heb jij een paar jaartjes geschiedenisles gemist. Als een Nederlander hier zegt dat een wens tot hereniging uit het zuiden moet komen, dan is hij voor jou al over de schreef. Laat je nakijken.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 15 maart 2012 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=168700&page=5 post nummer 94. Over die verschillen kunt ge trouwens niets zinnigs zeggen zonder te vervallen in platte klischees en vooroordelen en daar doe ik niet aan mee. En al zijn er verschillen, dan is dat toch lekker multikultureel. ![]() Enkel en alleen al het feit dat de kulturele vijand nummer 1, de feestdag van zijn gemeenschap uitroept op die noodlottige septemberdag in 1830, toen de scheiding zich voltrok, geeft ernstig tot nadenken. Wat voor hun een feestdag is, is per definitie voor ons een rouwdag. Wat in 1830 goed was voor de franstaligheid was slecht voor de Nederlandstaligheid. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ga toch ook niet zeggen wat NEderlanders wel/niet mogen en wat ze moeten doen? ik respecteer het zelfbeschikkingsrecht van NEderland. waarom kun jij datn iet als het om Vlaanderen gaat? iets met elementaire beleefdheid en dat je je hierover boos maakt bewijst opnieuw je misplaatst superioriteitsgevoel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ze zijn zelfs boos als ze een heel klein beetje tegenwind krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien... als u bij Nederland wil horen, dan raad ik u op zijn minst aan om correct Nederlands te leren. Correct is met een C, niet met een K en zo maakt u wel meer flaters in uw ouwbollig taaltje. Ik zou dan ook graag argumenten horen in plaats van historisch revisionisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Moeten Henri1 en Co dan evenzeer uitgesloten worden zoals jij de Nederlanders die zich inlaten met Vlaanderen wil uitsluiten ? Ik vind bijdragen van Nederlanders net verrijkend. Dat levert eens wat andere praat op dan de steeds weerkerende 'lokale Vlaamse Dorpskrant van onder de kerktoren'.
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lezen wij toch hetzelfde forum ?
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is méér dan twee keer.
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Als we dit kloteland willen spliten moeten we vooral beginnen met die zever.
![]() |
![]() |
![]() |