Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2014, 19:58   #681
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat ons hedendaags Nederlands sterk werd beïnvloed door Holland daar moet je dan maar leren mee leven, zoals iedereen in Vlaanderen. Hou op met mekkeren.
Juist, ook al omdat ik niet inzie waar het probleem eigenlijk zit. De norm wordt ergens bepaald. Als we niet willen weten van een norm, houdt de standaardtaal op te bestaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 19:58   #682
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mooi voorbeeld hoe u manipulatief omgaat met citaten. Er staat immers in wat u aanhaalt, helemaal niet dat onze huidige standaardtaal - de benaming ABN ligt ondertussen al vele jaren achter ons, maar goed... - enkel teruggaat op het Hollands of een soort fatsoenering zou zijn van het Hollands dialect. Wel dat de standaardtaal zoals we die vandaag de dag kennen, haar doorslaggevende ontwikkeling heeft gekend in de Randstad. En dat is iets wat we al langer dan vandaag weten en eigenlijk door niemand ontkend wordt. Waarom zouden we dat eigenlijk?
Dat is immers zo voor alle talen. Niemand maalt daarom. Mochten we de filosofie van HO volgen, dan zou iedereen die woont in een regio die een taal gebruikt die elders is ontstaan er doodongelukkig en gefrustreerd moeten bij lopen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 20:02   #683
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi voorbeeld hoe u manipulatief omgaat met citaten. Er staat immers in wat u aanhaalt, helemaal niet dat onze huidige standaardtaal - de benaming ABN ligt ondertussen al vele jaren achter ons, maar goed... - enkel teruggaat op het Hollands of een soort fatsoenering zou zijn van het Hollands dialect. Wel dat de standaardtaal zoals we die vandaag de dag kennen, haar doorslaggevende ontwikkeling heeft gekend in de Randstad. En dat is iets wat we al langer dan vandaag weten en eigenlijk door niemand ontkend wordt. Waarom zouden we dat eigenlijk?
Misschien manipuleert u zelf wat. Ook de Nederlandse taalkundige Van der Sys zegt dat ons Beschaafd of Algemeen Nederlands afstamt van het Hollands. En dat men het ons opdringt is wel te merken aan het feit dat men in Vlaanderen ons de 'je-vorm' en de 'jij-vorm' letterlijk door de strot probeert te duwen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 oktober 2014 om 20:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 20:10   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Misschien manipuleert u zelf wat. Ook de Nederlandse taalkundige Van der Sys zegt dat ons Beschaafd of Algemeen Nederlands afstamt van het Hollands. En dat men het ons opdringt is wel te merken aan het feit dat men in Vlaanderen ons de 'je-vorm' en de 'jij-vorm' letterlijk door de strot probeert te duwen.
En? Een standaard wordt nu eenmaal altijd opgelegd. Dat heet men nu eenmaal normering: van hogerhand wordt bepaald wat kan, moet en misschien afgewezen wordt. Daarnaast betekent het steeds dat er keuzes worden gemaakt. Net zoals men ook niet de vele tientallen dialectwoorden voor "emmer" kan weerhouden, zo kan men ook niet de andere persoonlijke voornaamwoorden behouden.

En trouwens, het is al eerder gezegd: in delen van Vlaanderen is de je niet onbekend en hoort tot het dialect. Onze kustdialecten bijvoorbeeld. Of in het Brugs.

Alleen doet het er weinig toe. Ook al was er geen enkel dialect in Vlaanderen die deze vorm kent, een standaardtaal is nu eenmaal geen verzamelvat van alle mogelijke vormen.

Ik bracht het al ter sprake, maar omdat u het negeert, herhaal ik het toch maar eventjes. Denkt u dat een dialectspreker uit Voralberg of Oberwallis niet een grote taalafstand ervaart tussen resp. zijn dagdagelijkse taal en Standaardduits?
Oud 5 oktober 2014, 20:12   #685
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we nu nog aannemen dat het ons "door de strot" werd geduwd. So what? Voor mij (en ik mag geredelijk aannemen ook voor de andere forumgenoten) hoeft u de "je" en de "jij" niet te gebruiken. Blijf rustig bij uw "ge" en "gij". Maar laat anderen de vrijheid om wél de "je" of de "jij" te gebruiken indien zij dat wensen. Ik weet niet hoe oud u bent, maar op een gegeven ogenblijk zult u wel merken dat u met "ge" en "gij" wat achterop bent geraakt.
Oud 5 oktober 2014, 20:14   #686
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En? Een standaard wordt nu eenmaal altijd opgelegd. Dat heet men nu eenmaal normering: van hogerhand wordt bepaald wat kan, moet en misschien afgewezen wordt. Daarnaast betekent het steeds dat er keuzes worden gemaakt. Net zoals men ook niet de vele tientallen dialectwoorden voor "emmer" kan weerhouden, zo kan men ook niet de andere persoonlijke voornaamwoorden behouden.

En trouwens, het is al eerder gezegd: in delen van Vlaanderen is de je niet onbekend en hoort tot het dialect. Onze kustdialecten bijvoorbeeld. Of in het Brugs.

Alleen doet het er weinig toe. Ook al was er geen enkel dialect in Vlaanderen die deze vorm kent, een standaardtaal is nu eenmaal geen verzamelvat van alle mogelijke vormen.

Ik bracht het al ter sprake, maar omdat u het negeert, herhaal ik het toch maar eventjes. Denkt u dat een dialectspreker uit Voralberg of Oberwallis niet een grote taalafstand ervaart tussen resp. zijn dagdagelijkse taal en Standaardduits?
Voor dat soort overwegingen blijft hij oostindisch doof en moedwillig blind.
Oud 5 oktober 2014, 20:16   #687
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we nu nog aannemen dat het ons "door de strot" werd geduwd. So what? Voor mij (en ik mag geredelijk aannemen ook voor de andere forumgenoten) hoeft u de "je" en de "jij" niet te gebruiken. Blijf rustig bij uw "ge" en "gij". Maar laat anderen de vrijheid om wél de "je" of de "jij" te gebruiken indien zij dat wensen. Ik weet niet hoe oud u bent, maar op een gegeven ogenblijk zult u wel merken dat u met "ge" en "gij" wat achterop bent geraakt.
Net zoals hij gerust ook nog "bruiloft" mag gebruiken of andere woorden die in onze huidige standaardtaal eigenlijk verouderd aandoen. Taalgebruik is vrij, maar de norm blijft de norm.
Oud 5 oktober 2014, 20:19   #688
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou ik zo nog niet durven zeggen. In mijn streek is men taalvast en wordt de gij-vorm, niettegenstaande de verwoede pogingen van de Taalunie, courant gebruikt. En in het verkavelingvlaams, dat nu in opmars is, is het niet anders gesteld.
Oud 5 oktober 2014, 20:20   #689
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist en het standaard Engels is in feite veredeld Zuid-Engels, meer bepaald Kents. Daar hebben de Schotten niets aan te zeggen gehad en evenmin de Australiërs, de Canadezen enz. Standaard Duits is in feite veredeld Noord-Duits (meer bepaald Saksisch). Daar hebben de Oostenrijkers niets aan te zeggen gehad. Standaard Frans is in feite veredeld Langue de l'Isle de France. Daar hebben de Walen niets aan te zeggen gehad. Standaard Italiaans is in feite veredeld Toscaans. Daar hebben de inwoners van het Zwitserse kanton Ticino niets aan te zeggen gehad... en ga zo maar door.

Dat ons hedendaags Nederlands sterk werd beïnvloed door Holland daar moet je dan maar leren mee leven, zoals iedereen in Vlaanderen. Hou op met mekkeren.
Welk Hollands dan? Er is sprake van een behoorlijke dialectvariatie. Men heeft waarschijnlijk het Haarlems als standaard overgenomen. Dus de discussie over het ABN kunnen wij Hollandse Nederlanders ook voeren. Toch accepteren ook wij het AN, ofschoon het voor niet-Haarlemmers een vreemd dialect was en is. Men hoort ons toch ook niet mekkeren?
Is wel typisch dat gezeur in het zuiden van sommige Belgicisten en sommige kerktoren Vlamingen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 oktober 2014 om 20:29.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 20:28   #690
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu pint u zichzelf tegen de muur. Want nu impliceert u zelf dat de standaard uit het noorden komt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 oktober 2014 om 20:28.
Oud 5 oktober 2014, 20:31   #691
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou ik zo nog niet durven zeggen. In mijn streek is men taalvast en wordt de gij-vorm, niettegenstaande de verwoede pogingen van de Taalunie, courant gebruikt. En in het verkavelingvlaams, dat nu in opmars is, is het niet anders gesteld.
In meerdere Limburgse dialecten bestaan er ook andere persoonlijke voornaamwoorden...

Over welke "verwoede pogingen" van de Taalunie hebt u het eigenlijk? In vergelijking met de Académie Française is de Taalunie een bijzonder brave en weinig dwingende instantie, hoor.
Oud 5 oktober 2014, 20:32   #692
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die "je" en "jij" vorm stoort mij niet in het minst. Mijn herkomst (West-Vlaming uit de kuststreek) zal daar wel iets mee te maken hebben. Maar kijk, voor mij is dat geen levensbedreigende situatie. Wanneer iemand tegen mij "gij"t zal ik antwoorden en "jij"en. Dat jij () daar stante-pede Nederland-vijandige overwegingen aan vastknoopt is jouw zaak.

Laatst gewijzigd door quercus : 5 oktober 2014 om 20:36.
Oud 5 oktober 2014, 20:33   #693
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu pint u zichzelf tegen de muur. Want nu impliceert u zelf dat de standaard uit het noorden komt.
Hoezo? Waarom pin ik mijzelf tegen de muur? Tegen welke muur trouwens? Natuurlijk is de laatste ontwikkeling van onze standaardtaal in het Noorden gebeurd. Bepaalde spraakkundige keuzes bijvoorbeeld zijn vrij laat daar gemaakt. Ik denk daarbij aan de volgorde van de werkwoordelijke eindgroep.
Oud 5 oktober 2014, 20:35   #694
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het voormalige dialect van Haarlem, nu dus AN is voor iedereen begrijpelijk, in Nederland en België.
Ieder ander dialect was ook mogelijk geweest, maar je moet iets. Dat u dit AN niet accepteert is logisch.
Oud 5 oktober 2014, 20:35   #695
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die "je" en "jij" vorm stoort mij niet in het minst. Mijn herkomst (West-Vlaming uit de kuststreek) zal daar wel iets mee te maken hebben. Maar kijk, voor mij is dat geen kwestie va
In het Waregems dialect hebben we "geij" (een merkwaardige tweeklank die men ook in het Oost-Vlaams aantreft), maar we hebben ook "uldre" in plaats van "jullie". Alleen dat is ons dialect. Onze standaardtaal is anders, net zoals ik daar ook "emmer" gebruik en niet het Wargemse "oakkre".
Oud 5 oktober 2014, 20:38   #696
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die "je" en "jij" vorm stoort mij niet in het minst. Mijn herkomst (West-Vlaming uit de kuststreek) zal daar wel iets mee te maken hebben. Maar kijk, voor mij is dat geen kwestie va
Dat gemekker over ge en gij is nogal onzinnig, ge en gij wordt ook gebruikt in Brabants Nederland en ik dacht ook nog in Gelderland.
Oud 5 oktober 2014, 20:39   #697
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Welk Hollands dan? Er is sprake van een behoorlijke dialectvariatie. Men heeft waarschijnlijk het Haarlems als standaard overgenomen. Dus de discussie over het ABN kunnen wij Hollandse Nederlanders ook voeren. Toch accepteren ook wij het AN, ofschoon het voor niet-Haarlemmers een vreemd dialect was en is. Men hoort ons toch ook niet mekkeren?
Is wel typisch dat gezeur in het zuiden van sommige Belgicisten en sommige kerktoren Vlamingen.
Interessante overweging. Laat het nu "toevallig" zo zijn dat na de val van Antwerpen in 1585 Haarlem omzeggens overspoeld werd door immigranten uit... Vlaanderen en Brabant. Zo zie je maar...
Oud 5 oktober 2014, 20:48   #698
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Interessante overweging. Laat het nu "toevallig" zo zijn dat na de val van Antwerpen in 1585 Haarlem omzeggens overspoeld werd door immigranten uit... Vlaanderen en Brabant. Zo zie je maar...
Tja, de cirkel is nu weer rond..
Wij Hollandse Nederlanders zijn gewoon halve Vlamingen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 oktober 2014 om 20:50.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:04   #699
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

De aandachtige lezer zal opgemerkt hebben dat mijn vraag naar de kennis van het Frans bij Gijsbert van Hogendorp maar van zijdelings belang was, wanneer het ging om het soort contact dat de man met de Vlaamse bevolking kan gehad hebben. Maar het is de gewoonste zaak op een forum, dat iemand, die de draad van een goede argumentatie kwijt is, uitvoerig begint te vitten op details.

Bovendien wat blijkt nu? Die hele van Hogendorp kon wel Frans, maar hij had een beetje last met het Nederlands. Je kon je eigen argument niet beter onderuit halen, Het Oosten!
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2014, 21:15   #700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Bovendien wat blijkt nu? Die hele van Hogendorp kon wel Frans, maar hij had een beetje last met het Nederlands. Je kon je eigen argument niet beter onderuit halen, Het Oosten!
Inderdaad, nogal wiedes dat hij dan ook nauwelijks iets kon begrijpen wat mensen hem in het dialect zeiden. Ik heb het zelf afgelopen vakantie meegemaakt: mijn beginnersniveau Slovaaks hielp me niet vooruit als de mensen in het dialect praatten...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be