Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ?
JA 23 25,56%
NEE 62 68,89%
IK WEET HET NIET 5 5,56%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2012, 23:35   #441
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Sport is de voornaamste context, en ook gewoon als geografische term. In politieke context hebben ze aan belang ingeboet, behalve Ulster (Ulster Nationalism).
Dan lijkt het mij toch maar povertjes gesteld. Sport gelijk stellen met "cultuur"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 23:41   #442
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Streefde de Vlaamse Beweging als dusdanig naar het herstel van een of ander middeleeuws Vlaanderen?
Streef ik dan naar herstel van een middeleeuws "België"?

De Vlaamse Beweging nam middeleeuwse symboliek, zoals de Vlaamse Leeuw, de Guldensporenslag, de 'gouwen' als indelingseenheid. Het gaat uit van het bestaan van een Vlaams volk, zoals ook belgicisten uitgaan van het bestaan van een Belgisch volk, terwijl de gehele volkerenkwestie vandaag de dag misschien wel volledig voorbijgestreefd is in het licht van de Europese integratie.

Wat al helemaal teruggrijpt naar de middeleeuwen met reële politieke effecten is de decentralisering die de Vlaamse beweging verwezenlijkt heeft. Het confederaal model waar bepaalde stromingen voor preken is een volledig uitgestorven model.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 23:49   #443
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan lijkt het mij toch maar povertjes gesteld. Sport gelijk stellen met "cultuur"...
Jij stelt sport gelijk met cultuur, gewoon omdat je koppig wilt vasthouden aan een irrelevant voorbeeld.

Ik herhaal én verduidelijk het nog één keer.
De provincies zijn courant als geografische aanduidingen, wat het duidelijkst tot uiting komt in de sportwereld als ploegnamen, en door de supporters in hun vlaggen, vergelijkbaar met Vlaanderen Vlagt. De provincies hebben ook een gestandaardiseerde ISO-afkorting. Ieren identificeren zich tot op zekere hoogte met die provincies, niet in administratieve zin (want die is er niet) maar in culturele zin.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 3 oktober 2012 om 23:50.
Oud 3 oktober 2012, 23:50   #444
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Streef ik dan naar herstel van een middeleeuws "België"?

De Vlaamse Beweging nam middeleeuwse symboliek, zoals de Vlaamse Leeuw, de Guldensporenslag, de 'gouwen' als indelingseenheid. Het gaat uit van het bestaan van een Vlaams volk, zoals ook belgicisten uitgaan van het bestaan van een Belgisch volk, terwijl de gehele volkerenkwestie vandaag de dag misschien wel volledig voorbijgestreefd is in het licht van de Europese integratie.

Wat al helemaal teruggrijpt naar de middeleeuwen met reële politieke effecten is de decentralisering die de Vlaamse beweging verwezenlijkt heeft. Het confederaal model waar bepaalde stromingen voor preken is een volledig uitgestorven model.
De Vlaamse Beweging inspireerde zich op bepaalde aspecten uit het verleden, maar wijkt op andere vlakken er toch weer van af. De romantisch-nationalistische visie uit de 19e eeuw op volk en cultuur zijn typisch voor die tijd en geen scheppingen uit de middeleeuwen.

Met een grote berg fantasie kan je inderdaad stellen dat de huidige opsplitsing iets te maken heeft met de middeleeuwen, alhoewel dat eigenlijk niet opgaat. De staatkundige context is dermate verschillend dat er slechts bijzonder vage en algemene lijnen kunnen worden getrokken.
Oud 3 oktober 2012, 23:53   #445
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij stelt sport gelijk met cultuur, gewoon omdat je koppig wilt vasthouden aan een irrelevant voorbeeld.
Euh, u haalde toch dat aan als antwoord op mijn vraag hoe relevant de verdelingen van een Ierland uit een ver verleden wel mocht zijn. U begon over cultuur en als voorbeeld sport. Welnu, ik beschouw dat inderdaad ook als irrelevant. Vandaar dat ik dan slechts kan concluderen dat de vroegmiddeleeuwse indelingen van weleer de Ieren niets meer zeggen. Laat staan dat ze die zouden willen laten herleven.

Daarom zie ik geen reden waarom wij in onze gebieden zouden teruggrijpen naar indelingen die indertijd zijn gegroeid vanuit feodale beweegredenen en ontwikkelingen.
Oud 3 oktober 2012, 23:54   #446
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Vlaamse Beweging inspireerde zich op bepaalde aspecten uit het verleden, maar wijkt op andere vlakken er toch weer van af.
Zoals ik ook deed in mijn schets, als je naar de rode lijntjes kijkt.
Citaat:
De romantisch-nationalistische visie uit de 19e eeuw op volk en cultuur zijn typisch voor die tijd en geen scheppingen uit de middeleeuwen.
En ik heb mijn schets vandaag gemaakt. Niet als terugkeer naar de middeleeuwen, maar als betere aansluiting bij onze geschiedenis. De schets is trouwens gebaseerd op de grenzen van nét voor de Franse Revolutie

De romantisch-nationalistische visie baseert zich vooral cultureel op de eigen geschiedenis.

Citaat:
Met een grote berg fantasie kan je inderdaad stellen dat de huidige opsplitsing iets te maken heeft met de middeleeuwen, alhoewel dat eigenlijk niet opgaat.
Vooruitgangsgedachte.
Citaat:
De staatkundige context is dermate verschillend dat er slechts bijzonder vage en algemene lijnen kunnen worden getrokken.
Zo ook mijn schets.
Oud 3 oktober 2012, 23:56   #447
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal én verduidelijk het nog één keer.
De provincies zijn courant als geografische aanduidingen, wat het duidelijkst tot uiting komt in de sportwereld als ploegnamen, en door de supporters in hun vlaggen, vergelijkbaar met Vlaanderen Vlagt. De provincies hebben ook een gestandaardiseerde ISO-afkorting. Ieren identificeren zich tot op zekere hoogte met die provincies, niet in administratieve zin (want die is er niet) maar in culturele zin.
Provincies... Dit ging toch niet over de huidige provincies, maar over de oude Ierse koninkrijken van weleer. En die vallen niet samen, net zoals ook de huidige Belgische provincies helemaal niet samenvallen met de oude vorstendommen in de Nederlanden.
Oud 3 oktober 2012, 23:59   #448
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik ook deed in mijn schets, als je naar de rode lijntjes kijkt.
En ik heb mijn schets vandaag gemaakt. Niet als terugkeer naar de middeleeuwen, maar als betere aansluiting bij onze geschiedenis. De schets is trouwens gebaseerd op de grenzen van nét voor de Franse Revolutie
Klinkt allemaal heel mooi, maar het betekent niets. Dit is immers geen aansluiting bij onze geschiedenis.

De grenzen uit de Oostenrijkse tijd verschilden op heel veel punten van de huidige. Ook tussen Oost-Vlaanderen en Antwerpen, ook tussen Henegouwen en Oost- en West-Vlaanderen, enzovoort.
Oud 4 oktober 2012, 00:02   #449
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Euh, u haalde toch dat aan als antwoord op mijn vraag hoe relevant de verdelingen van een Ierland uit een ver verleden wel mocht zijn.
Nee, ik wees je antwoord als irrelevant af. Jij stelde dat de Ieren de koninkrijken niet hersteld hadden, ik ontkende dat niet maar ik merkte wel op dat de oude koninkrijken nog steeds verder leven als geografische aanduidingen.
Citaat:
U begon over cultuur en als voorbeeld sport. Welnu, ik beschouw dat inderdaad ook als irrelevant.
Je verdraait mijn berichten.
Citaat:
Vandaar dat ik dan slechts kan concluderen dat de vroegmiddeleeuwse indelingen van weleer de Ieren niets meer zeggen.
Dat is dan verschrikkelijk dom van je. Ze zijn geografische aanduidingen, zoals wij nu ook het "Pajottenland" en het "Meetjesland" gebruiken, met het verschil dat ze een andere oorsprong hebben.
Citaat:
Laat staan dat ze die zouden willen laten herleven.
Ulster nationalism.
Citaat:
Daarom zie ik geen reden waarom wij in onze gebieden zouden teruggrijpen naar indelingen die indertijd zijn gegroeid vanuit feodale beweegredenen en ontwikkelingen.
De Ierse situatie is volledig irrelevant.

Maar bon, ik kan dat spelletje meespelen. Gezien vele Ieren naar eenheid streven moet België niet opgesplitst worden. De Vlaamse Beweging is totaal onzinnig en niet meer actueel gezien de verschillen gegroeid zijn uit 19e eeuwse propagandistische redenen.
Oud 4 oktober 2012, 00:06   #450
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik wees je antwoord als irrelevant af. Jij stelde dat de Ieren de koninkrijken niet hersteld hadden, ik ontkende dat niet maar ik merkte wel op dat de oude koninkrijken nog steeds verder leven als geografische aanduidingen.
Dat is dan maar flinterdun.
Oud 4 oktober 2012, 00:07   #451
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Klinkt allemaal heel mooi, maar het betekent niets.
Waarom heb je een niet-actueel wapen in je schermafbeelding? Dat wapen is volledig onzinnig geworden sinds dat Waregem een fusiegemeente is geworden. Het wapen is ontstaan in een feodale context.
Citaat:
Dit is immers geen aansluiting bij onze geschiedenis.
Oh jawel. Ik heb echter nooit gesteld dat het noodzakelijk is om die grenzen te herstellen.

Citaat:
De grenzen uit de Oostenrijkse tijd verschilden op heel veel punten van de huidige.
Natuurlijk, daarom dat ik de grootste verschillen geschetst heb.
Citaat:
Ook tussen Oost-Vlaanderen en Antwerpen, ook tussen Henegouwen en Oost- en West-Vlaanderen, enzovoort.
Dat weet ik allemaal, ik heb slechts een schets gemaakt, die vooral de Waalse verschillen toonde als een steek naar De Brabander. Ik heb ook haast alle enclaves/exclaves weggelaten, vooral die van Luik.
Oud 4 oktober 2012, 00:08   #452
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar bon, ik kan dat spelletje meespelen. Gezien vele Ieren naar eenheid streven moet België niet opgesplitst worden. De Vlaamse Beweging is totaal onzinnig en niet meer actueel gezien de verschillen gegroeid zijn uit 19e eeuwse propagandistische redenen.
Juist daarom hanteer ik een dergelijk discours niet, omdat het in de twee richtingen gebruikt kan worden. Eigenlijk goed dat u dat nu inziet. Het Vlaamse streven is geen teruggrijpen naar een of ander verleden, maar een antwoord op hedendaagse vragen, problemen, uitdagingen.
Oud 4 oktober 2012, 00:10   #453
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is dan maar flinterdun.
De geografische aanduiding Vlaanderen die buitenlanders gebruikten voor de Dietse provinciën in de Zuidelijke Nederland is ondertussen ook een administratieve eenheid geworden, hé.
Oud 4 oktober 2012, 00:14   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom heb je een niet-actueel wapen in je schermafbeelding? Dat wapen is volledig onzinnig geworden sinds dat Waregem een fusiegemeente is geworden. Het wapen is ontstaan in een feodale context.
Ik verbind geen staatkundige of andere politieke doelen aan het voormalige gemeentewapen van Waregem. Hier duid ik slechts aan dat ik in Waregem woon en niet in een van de deelgemeenten.
Oud 4 oktober 2012, 00:15   #455
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse streven is geen teruggrijpen naar een of ander verleden, maar een antwoord op hedendaagse vragen, problemen, uitdagingen.
Sommige iteraties van het Vlaamse streven. Er zijn ook een boel Flaminganten die dat anders zien, om bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden te herstellen. Er zijn er zelfs enkelen die spreken van de "revolutie ongedaan maken".

Natuurlijk, jij preekt voor het afschaffen van het provinciale niveau, desnoods vervangen met nieuwe rationelere eenheden op basis van dat ene onderzoek, als ik me niet vergis, maar niet iedereen volgt je daarin, hé.

En natuurlijk grijpt niemand ooit consequent terug naar het verleden, hoogstens naar een geïdealiseerde vorm ervan, en dan nog meestal slechts als inspiratie.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 4 oktober 2012 om 00:15.
Oud 4 oktober 2012, 00:15   #456
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De geografische aanduiding Vlaanderen die buitenlanders gebruikten voor de Dietse provinciën in de Zuidelijke Nederland is ondertussen ook een administratieve eenheid geworden, hé.
Of hoe u nu zelf beseft dat het weinig nut heeft oude zaken van weleer op te poetsen. De geschiedenis kent zijn loop en dus ook de benamingen.
Oud 4 oktober 2012, 00:16   #457
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik verbind geen staatkundige of andere politieke doelen aan het voormalige gemeentewapen van Waregem. Hier duid ik slechts aan dat ik in Waregem woon en niet in een van de deelgemeenten.
En toch heeft dat wapen geen belang meer, hé. Het is vervangen, het heeft geen wettige basis meer. Net zoals het Leuvense wapen nu drie torentjes heeft. Sommige gemeenten hebben helemaal geen wapen meer, of pretenderen er geen meer te hebben.
Oud 4 oktober 2012, 00:17   #458
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of hoe u nu zelf beseft dat het weinig nut heeft oude zaken van weleer op te poetsen. De geschiedenis kent zijn loop en dus ook de benamingen.
En Ulster kan binnenkort de nieuwe naam van Noord-Ierland zijn.
Oud 4 oktober 2012, 00:18   #459
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige iteraties van het Vlaamse streven. Er zijn ook een boel Flaminganten die dat anders zien, om bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden te herstellen. Er zijn er zelfs enkelen die spreken van de "revolutie ongedaan maken".
"... een boel..." Neen, hoor, slechts een heel beperkt groepje dat trouwens met de jaren flink is uitgedund. Weet u, ik heb indertijd lang deel uitgemaakt van de studiegroep rond de figuur van Joris van Severen. En in de loop der jaren heb ik de rangen zien leeglopen.
Oud 4 oktober 2012, 00:18   #460
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Ulster kan binnenkort de nieuwe naam van Noord-Ierland zijn.
Ja, dat kan. De geschiedenis maakt soms de nodige kronkels.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be