![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Vlaamse Beweging nam middeleeuwse symboliek, zoals de Vlaamse Leeuw, de Guldensporenslag, de 'gouwen' als indelingseenheid. Het gaat uit van het bestaan van een Vlaams volk, zoals ook belgicisten uitgaan van het bestaan van een Belgisch volk, terwijl de gehele volkerenkwestie vandaag de dag misschien wel volledig voorbijgestreefd is in het licht van de Europese integratie. Wat al helemaal teruggrijpt naar de middeleeuwen met reële politieke effecten is de decentralisering die de Vlaamse beweging verwezenlijkt heeft. Het confederaal model waar bepaalde stromingen voor preken is een volledig uitgestorven model. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik herhaal én verduidelijk het nog één keer. De provincies zijn courant als geografische aanduidingen, wat het duidelijkst tot uiting komt in de sportwereld als ploegnamen, en door de supporters in hun vlaggen, vergelijkbaar met Vlaanderen Vlagt. De provincies hebben ook een gestandaardiseerde ISO-afkorting. Ieren identificeren zich tot op zekere hoogte met die provincies, niet in administratieve zin (want die is er niet) maar in culturele zin. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 3 oktober 2012 om 23:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een grote berg fantasie kan je inderdaad stellen dat de huidige opsplitsing iets te maken heeft met de middeleeuwen, alhoewel dat eigenlijk niet opgaat. De staatkundige context is dermate verschillend dat er slechts bijzonder vage en algemene lijnen kunnen worden getrokken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom zie ik geen reden waarom wij in onze gebieden zouden teruggrijpen naar indelingen die indertijd zijn gegroeid vanuit feodale beweegredenen en ontwikkelingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De romantisch-nationalistische visie baseert zich vooral cultureel op de eigen geschiedenis. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grenzen uit de Oostenrijkse tijd verschilden op heel veel punten van de huidige. Ook tussen Oost-Vlaanderen en Antwerpen, ook tussen Henegouwen en Oost- en West-Vlaanderen, enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar bon, ik kan dat spelletje meespelen. Gezien vele Ieren naar eenheid streven moet België niet opgesplitst worden. De Vlaamse Beweging is totaal onzinnig en niet meer actueel gezien de verschillen gegroeid zijn uit 19e eeuwse propagandistische redenen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan maar flinterdun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verbind geen staatkundige of andere politieke doelen aan het voormalige gemeentewapen van Waregem. Hier duid ik slechts aan dat ik in Waregem woon en niet in een van de deelgemeenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Natuurlijk, jij preekt voor het afschaffen van het provinciale niveau, desnoods vervangen met nieuwe rationelere eenheden op basis van dat ene onderzoek, als ik me niet vergis, maar niet iedereen volgt je daarin, hé. En natuurlijk grijpt niemand ooit consequent terug naar het verleden, hoogstens naar een geïdealiseerde vorm ervan, en dan nog meestal slechts als inspiratie. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 4 oktober 2012 om 00:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of hoe u nu zelf beseft dat het weinig nut heeft oude zaken van weleer op te poetsen. De geschiedenis kent zijn loop en dus ook de benamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Europees Commissaris
|
![]() En toch heeft dat wapen geen belang meer, hé. Het is vervangen, het heeft geen wettige basis meer. Net zoals het Leuvense wapen nu drie torentjes heeft. Sommige gemeenten hebben helemaal geen wapen meer, of pretenderen er geen meer te hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "... een boel..." Neen, hoor, slechts een heel beperkt groepje dat trouwens met de jaren flink is uitgedund. Weet u, ik heb indertijd lang deel uitgemaakt van de studiegroep rond de figuur van Joris van Severen. En in de loop der jaren heb ik de rangen zien leeglopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |