![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Europees Commissaris
|
![]() Dit forum lijkt er vol van te zijn.
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen belang? Welk belang wilt u eraan hechten. Als Waregemnaar hecht ik er geen waarde aan: op dit forum is het slechts een aanduiding van waar ik woon. In Waregem zelf. Niet in Beveren, niet in Desselgem en niet in Vijve. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans was het een stroming die zich bewoog binnen de Vlaamse Beweging. Niet in belgicistische kringen. En dan heb ik het natuurlijk over onze tijd, niet die van voor de oorlog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Mjah, deelgemeenten zijn nog enigszins wettelijk geregeld, geloof ik, maar gehuchten niet. Het gehucht is echter dé primaire identificerende factor voor de mensen in mijn gehuchtje, hen noemen bij de dialectische naam van de dorpskern wordt als beledigend opgevat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
Europees Commissaris
|
![]() Ontstaan uit de Vlaamse kringen, maar de Nieuwe Marsrichting die de hand reikte aan Walen en de koning steunde leverde de steun van belgicisten op, en Wies Moens stapte op.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb ik het niet over. Wel over de plaats waar dat gedachtegoed zich na WO II situeerde en tot op heden situeert. Welnu, dat is binnen de krijtlijnen van de Vlaamse Beweging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
Europees Commissaris
|
![]() Bruno is een heel-Nederlander, hoor. En het uiteindelijk doel van bourgondicisme blijft toch fundamenteel tegengesteld aan Vlaamse Beweging?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Vlaamse Beweging is al altijd een huis geweest met heel veel kamers. 't Is maar de laatste jaren dat er kamers worden gesloten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() De tijd van die 'Vlaamse' Waal die de Belgische vlag ontworpen had is zelfs al langer gedaan, maar bon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind ook niets terug, wat al een geruststelling is. Maar bon, ik trek me er in geen geval iets van aan, hier niet en ook niet in het buitenland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Europees Commissaris
|
![]() Om de eerdere discussie enigszins af te sluiten.
Misschien ben ik dan wel de laatste der romantici, maar ik vind een band met een vermeend geïdealiseerd verleden toch nog erg belangrijk, als bron van identiteitsvorming. Men moet niet volledig terug naar het verleden gaan, maar men kan er wel inspiratie in vinden. Ik vond (en vind nog steeds) dat de huidige provinciale werking niet goed is, en zie een gedecentraliseerd België op basis van grotere provincies als een mogelijke oplossing, vanuit een subsidiaristisch-historisch oogpunt. Daarbij passen Vlaanderen, Brabant en Luik perfect als we ietwat terugkeren naar de oude grenzen. Jij ziet ook een probleem met de huidige provinciale werking, en kijkt daar naar vanuit een fundamenteel ander standpunt wat ook tot een andere oplossing leidt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maak dan geen oneigenlijk gebruik van de term 'kultuur' en noem het gewoon 'geografische omschrijvingen'. Maar dat zal nu net nogal moeilijk liggen want dan verdwijnt een stuk bestaansgrond als zand door de Brabantse vingers.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 12:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Europees Commissaris
|
![]() Ulster heeft wél een verschillende cultuur, en er wordt zelfs een verschillende taal uitgedragen door de nationalisten (Ulster Scots). De onderlinge verschillen tussen de andere drie provincies zijn weggevaagd, hoewel Munster nog steeds een veel sterkere folkmuziekscene heeft en elke provincie eigen dialecten van het Iers heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Europees Commissaris
|
![]() Zouden we nu niet in het bovenstaande 'Nederland' kunnen vervangen door 'Brabant'?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb ik dat dan ooit ontkend? Het aantal mensen dat Brabant wilt herenigen (mét of zonder Waals-Brabant) is verwaarloosbaar. De steun voor eenderwelke grondige staatskundige herschikking is verwaarloosbaar.
|
![]() |
![]() |