![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 21:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met vooruitziende blik verdedigde hij de visie dat de toekomst van Vlaanderen in Europees verband gezien moet worden en gebouwd moet zijn op kulturele en economische krachten. Dit standpunt is kernachtig samengevat in de laatste zinnen uit zijn essay Vlaamsche en Europeesche Beweging (1900): Om iets te zijn moeten we Vlamingen zijn. Wij willen Vlamingen zijn om Europeeërs te worden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
Europees Commissaris
|
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 oktober 2012 om 22:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De droom van Walonië en daarna ligt Brussel in handbereik van de walen . er zijn zelfs verwijzingen naar in het BHV akkoord |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke verschillen vertoont de cultuur van Ulster dan wel in vergelijking tot de rest van Ierland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat denk ik niet, want Vermeylen had het over de overstijgende cultuurbeleving. Nu is het een fabeltje te denken dat onze cultuur samenvalt met alles wat er op de aarde allemaal voorkomt. Tussen de Europese culturen is er evenwel een gemeenschappelijke lijn die op zovele punten ontbreekt met niet-Europese culturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kuch. Wat is er problematisch aan het beleid van de Vlaamse overheid om in te zetten op het gebruik van onze (!) Nederlandse standaardtaal? Is dat dan imperialistisch? Streektaal en standaardtaal zijn twee sociologisch variaties van eenzelfde taal. Beide kennen een evolutie. 't Lijkt me juist een grote misvatting ervan uit te gaan dat we de dialecten in hun vorm van weleer kunnen conserveren en doorgeven. Ook dialecten kennen een ontwikkeling, juist omdat ze levendig zijn. Alleen dialecten waarvan het gebruik afneemt en herleid worden tot een huistaal, vertonen stilstand. In Frans-Vlaanderen zien we dat. Dat is dan een heel slecht teken, want het wijst erop dat het dialect niet meer meetelt in de verdere sociologische beleving van alle dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd lijkt me dat in tegenspraak met elkaar: je wil grotere gehelen creëren om tegelijkertijd bevoegdheden te versnipperen naar lagere niveaus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk niet, want met "Vlaams" wordt in die zin een tussentaal aangeduid. 'n Idioom dat heel verschillende kenmerken vertoont naar gelang de plaats waar het gesproken wordt. Verkavelingsvlaams in Limburg klinkt anders dan in de Westhoek en dat zal weer verschillen van dat van de Gentse regio. Er zijn natuurlijk bepaalde gelijkenissen, maar die zijn eigenlijk vrij miniem en herleiden zich grotendeels tot een woordenschat die dan algemeen is. Woorden als "kuisvrouw", "kuisen"... zijn zo van die typische zaken. Algemeen in Vlaanderen, maar in die betekenis vrij ongebruikelijk in Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik bedoel niet dat het bestaan van de visie een fabeltje is, maar dat de visie zelf gebaseerd is op een fabeltje. De idee dat je in Europa volksidentiteiten zou kunnen vervangen door een Europese identiteit is absurd.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwitserland heeft uiteindelijk kenmerken van beide staatsvormen. Bijgevolg valt het eigenlijk niet zomaar in een vakje te stoppen. Op allerlei vlakken hebben de kantons soms heel grote bevoegdheden waar de bondsstaat niet of nauwelijks in tussenkomst, maar tegelijkertijd is er ook een toetsing van hogerhand. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat in bepaalde kantons er nog steeds een staatskerk bestaat, daar waar de bond confessioneel neutraal is en ook de waarborgen biedt voor de godsdienstvrijheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Minder macht voor de nationale staten dus, en meer macht voor de regio's. Het niveau vd. nationale staten liefst gewoon afschaffen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 09:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij lijkt het een beetje gemakkelijk om oorlogen op rekening van de nationale staten te schuiven. Veel eerder lijkt de oorzaak zich te bevinden bij machtsgeile machthebbers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar hoe kleiner het territorium van die machtswellustelingen hoe kleiner de omvang van het konflikt.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |