![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U pakt dus niet het kwaad aan, maar wel bepaalde randelementen. Waarom zou men trouwens een gebied van een groter volk in stukken moeten snijden? Het Duitse volk is nu eenmaal een natie die zich over een groot gebied uitstrekt. Grotere volkeren in hun gebied dus verknippen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#542 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Het allerliefst zou ik natuurlijk mijn schaar willen zetten in het vermaledijde Frankrijk! Het Duitse volk is inderdaad een natie die zich over een groot gebied uitstrekt, maar dat is wel gegaan ten kosten van het Nederduits. Mijn plan komt dus daarvoor te laat, alhoewel, alhoewel......... Een tweedeling bijvb. zou nu nog Bayers en Allemanisch kunnen beschermen. Kortom een plan om tevens de streektalen te redden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#543 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In principe is daaraan niets verkeerd, maar in de praktijk is dat gegaan ten koste van de streektalen en dat is natuurlijk spijtig.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#544 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe ik de streektalen van de ondergang wil redden?
1. Een grootscheepse sensibilisatiekompagne ten bevordering van een eeuwenoud immaterieel kultureel erfgoed. In de plaats van te vertellen dat streektaal een minderwaardige boerentaal is, kultureel ver ondergeschikt aan het ABN. 2. Enkel streektaal op de regionale TV !! 3. En misschien - zeer omstreden - na het ABN-kaartje op de speelplaats een omgekeerde maatregel. Beurtelings als voertaal in het onderwijs 1 dag AN/1dag streektaal. En ik buig nu reeds mijn hoofd voor de bakken kritiek.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 09:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#546 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke streektaal? Wat gaan ze bijvoorbeeld op WTV moeten gebruiken? Brugs? Kortrijks? Waregems? Westhoeks? Oostends? Beernems?
Binnen de West-Vlaamse groep zijn er immers heel belangrijke verschillen, vooral als je naar de grensstreek met Oost-Vlaanderen gaat. TV is een universeel medium, waardoor je bijgevolg heel wat meer mensen aanspreekt dan alleen in je onmiddellijke omgeving. 'n Bruggeling kijkt naar WTV, maar ook iemand van De Panne. Iedereen heeft recht op verstaanbaarheid. Dus is hier een dialectvorm niet het aangewezen medium. Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat er geen ruimte moet kunnen zijn voor het dialect op tv. 'n Mooie heimatserie of een eigentijds jongerenverhaal in goed dialect (geen tussentaal) moet kunnen. In Nederland kan het. |
![]() |
![]() |
![]() |
#547 |
Europees Commissaris
|
![]() En hoe gaat ge het kwaad aanpakken, Jan? # 545
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#550 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen is dat dus eerder een gevolg dan het resultaat van een doelbewuste politiek. Kortom, de gegevenheid ligt bij de sprekers ervan. Niet bij de overheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#551 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderwijs hoort in onze standaardtaal te gebeuren. Juist omdat de standaardtaal van iedereen is. Het dialect niet. Dat is immers een plaatselijk taalverschijnsel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar gij beweert dus dat in West-Vlaanderen het dialekt van 2 verschillende plaatsen onverstaanbaar (!) kan zijn voor iemand van de andere plaats... Ik kan me dat niet voorstellen. Men moet het natuurlijk wel willen verstaan hé...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doet u met medewerkers die geen dialect spreken? Ze ontslaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is uw remedie daartoe, Jan ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk vind ik het in bepaalde opzichten jammer dat het "echte" dialect verdwijnt, maar uiteindelijk was ook dat een taalvorm die zich ontwikkeld heeft vanuit een bepaalde gegevenheid. We komen van een tijd met een heel sterke geslotenheid van dorp en streek, wat ook de talrijke dialecten binnen ons taalgebied verklaart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De streektaal leren of ontslag. Inderdaad, geen halve oplossingen. Men moet weten wat men wil. Als men kiest voor die maatregel dan moet men daarmee uiteraard korte metten maken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maak je geen zorgen: iemand die bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant opgroeit zal altijd met een duidelijk Brabants accent spreken, waar zijn of haar ouders dan ook vandaan komen. Die vorm van diversiteit zal nooit verdwijnen. Maar laat die dialecten gewoon een rustige dood sterven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#559 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe heb ik mijn dialekt geleerd terwijl ik perfekt het Brabants van tot tegen de Nederlandse grens versta...? Waarom per se die standaardiseringswoede? http://forum.politics.be/showthread.php?t=173235&page=4 (ganse blz.) Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 12:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#560 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is wel een probleem, daar nu eenmaal niet iedereen dialect spreekt en dat ook niet verwacht kan worden. Om redenen die ik eerder al heb uiteengezet. 'n Dergelijke maatregel zou trouwens er niet voor zorgen dat mensen dialect gaan spreken, want ze zullen op de tv dan verschillende dialecten en zullen hoegenaamd niet weten wat ze nu eigenlijk moeten leren. En dan haken mensen af, ook al hadden ze in het begin goede voornemens.
|
![]() |
![]() |