Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ?
JA 23 25,56%
NEE 62 68,89%
IK WEET HET NIET 5 5,56%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 09:18   #541
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar hoe kleiner het territorium van die machtswellustelingen hoe kleiner de omvang van het konflikt.....
U pakt dus niet het kwaad aan, maar wel bepaalde randelementen. Waarom zou men trouwens een gebied van een groter volk in stukken moeten snijden? Het Duitse volk is nu eenmaal een natie die zich over een groot gebied uitstrekt. Grotere volkeren in hun gebied dus verknippen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 09:27   #542
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U pakt dus niet het kwaad aan, maar wel bepaalde randelementen. Waarom zou men trouwens een gebied van een groter volk in stukken moeten snijden? Het Duitse volk is nu eenmaal een natie die zich over een groot gebied uitstrekt. Grotere volkeren in hun gebied dus verknippen?
1. Hoe gaat u dan het kwaad aanpakken?

2. Het allerliefst zou ik natuurlijk mijn schaar willen zetten in het vermaledijde Frankrijk!
Het Duitse volk is inderdaad een natie die zich over een groot gebied uitstrekt, maar dat is wel gegaan ten kosten van het Nederduits. Mijn plan komt dus daarvoor te laat, alhoewel, alhoewel.........
Een tweedeling bijvb. zou nu nog Bayers en Allemanisch kunnen beschermen. Kortom een plan om tevens de streektalen te redden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 09:33   #543
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe wilt u dialecten van de ondergang redden? De toekomst van een dialect wordt immers bepaald door haar sprekers.
Maar onderschat de rol van de overheid niet. Want inderdaad:
Citaat:
Wat is er problematisch aan het beleid van de Vlaamse overheid om in te zetten op het gebruik van onze (!) Nederlandse standaardtaal? Is dat dan imperialistisch?
In principe is daaraan niets verkeerd, maar in de praktijk is dat gegaan ten koste van de streektalen en dat is natuurlijk spijtig.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:00.
Oud 5 oktober 2012, 09:55   #544
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Hoe ik de streektalen van de ondergang wil redden?

1. Een grootscheepse sensibilisatiekompagne ten bevordering van een eeuwenoud immaterieel kultureel erfgoed. In de plaats van te vertellen dat streektaal een minderwaardige boerentaal is, kultureel ver ondergeschikt aan het ABN.

2. Enkel streektaal op de regionale TV !!

3. En misschien - zeer omstreden - na het ABN-kaartje op de speelplaats een omgekeerde maatregel. Beurtelings als voertaal in het onderwijs 1 dag AN/1dag streektaal. En ik buig nu reeds mijn hoofd voor de bakken kritiek.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 09:58.
Oud 5 oktober 2012, 09:59   #545
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Hoe gaat u dan het kwaad aanpakken?

2. Het allerliefst zou ik natuurlijk mijn schaar willen zetten in het vermaledijde Frankrijk!
Het Duitse volk is inderdaad een natie die zich over een groot gebied uitstrekt, maar dat is wel gegaan ten kosten van het Nederduits. Mijn plan komt dus daarvoor te laat, alhoewel, alhoewel.........
Een tweedeling bijvb. zou nu nog Bayers en Allemanisch kunnen beschermen. Kortom een plan om tevens de streektalen te redden.
Voor Duitsland moeten we, denk ik toch, een onderscheid maken tussen dialect en identiteit. Ook de spreker van Nederduits voelt zich gewoon ongecomplexeerd Duitser. M.i. is dat het niet resultaat van een staatsdenken zoals in Frankrijk, maar gewoon van een organische culturele groei binnen die taalgemeenschap.
Oud 5 oktober 2012, 10:03   #546
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

2. Enkel streektaal op de regionale TV !!
Welke streektaal? Wat gaan ze bijvoorbeeld op WTV moeten gebruiken? Brugs? Kortrijks? Waregems? Westhoeks? Oostends? Beernems?

Binnen de West-Vlaamse groep zijn er immers heel belangrijke verschillen, vooral als je naar de grensstreek met Oost-Vlaanderen gaat.

TV is een universeel medium, waardoor je bijgevolg heel wat meer mensen aanspreekt dan alleen in je onmiddellijke omgeving. 'n Bruggeling kijkt naar WTV, maar ook iemand van De Panne. Iedereen heeft recht op verstaanbaarheid. Dus is hier een dialectvorm niet het aangewezen medium.

Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat er geen ruimte moet kunnen zijn voor het dialect op tv. 'n Mooie heimatserie of een eigentijds jongerenverhaal in goed dialect (geen tussentaal) moet kunnen. In Nederland kan het.
Oud 5 oktober 2012, 10:04   #547
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En hoe gaat ge het kwaad aanpakken, Jan? # 545

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:05.
Oud 5 oktober 2012, 10:05   #548
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ik de streektalen van de ondergang wil redden?

1. Een grootscheepse sensibilisatiekompagne ten bevordering van een eeuwenoud immaterieel kultureel erfgoed. In de plaats van te vertellen dat streektaal een minderwaardige boerentaal is, kultureel ver ondergeschikt aan het ABN.
Ik denk dat we al lang niet meer in dergelijke referenties denken. Heel veel mensen achten het gewoon veel praktischer om AN (of wat ze menen AN te zijn...) dan dialect. Door onze verhoogde mobiliteit is de aloude geografische structurele gegevenheid verdwenen: mensen huwen met mensen uit de meeste uiteenlopende streken. Vroeger haalde je je partner uit de onmiddellijke omgeving, het naburige dorp... Die realiteit kan men niet negeren.
Oud 5 oktober 2012, 10:08   #549
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe gaat ge het kwaad aanpakken, Jan? # 545
Door de democratie te bevorderen. Zwitserland is in dat opzicht altijd mijn droomland geweest.
Oud 5 oktober 2012, 10:09   #550
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar onderschat de rol van de overheid niet. Want inderdaad:

In principe is daaraan niets verkeerd, maar in de praktijk is dat gegaan ten koste van de streektalen en dat is natuurlijk spijtig.
Alleen is dat dus eerder een gevolg dan het resultaat van een doelbewuste politiek. Kortom, de gegevenheid ligt bij de sprekers ervan. Niet bij de overheid.
Oud 5 oktober 2012, 10:10   #551
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3. En misschien - zeer omstreden - na het ABN-kaartje op de speelplaats een omgekeerde maatregel. Beurtelings als voertaal in het onderwijs 1 dag AN/1dag streektaal. En ik buig nu reeds mijn hoofd voor de bakken kritiek.
Onderwijs hoort in onze standaardtaal te gebeuren. Juist omdat de standaardtaal van iedereen is. Het dialect niet. Dat is immers een plaatselijk taalverschijnsel.
Oud 5 oktober 2012, 10:11   #552
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welke streektaal? Wat gaan ze bijvoorbeeld op WTV moeten gebruiken? Brugs? Kortrijks? Waregems? Westhoeks? Oostends? Beernems?

Binnen de West-Vlaamse groep zijn er immers heel belangrijke verschillen, vooral als je naar de grensstreek met Oost-Vlaanderen gaat.

TV is een universeel medium, waardoor je bijgevolg heel wat meer mensen aanspreekt dan alleen in je onmiddellijke omgeving. 'n Bruggeling kijkt naar WTV, maar ook iemand van De Panne. Iedereen heeft recht op verstaanbaarheid. Dus is hier een dialectvorm niet het aangewezen medium.
Elke medewerker zou gewoon zijn eigen dialekt spreken!

Maar gij beweert dus dat in West-Vlaanderen het dialekt van 2 verschillende plaatsen onverstaanbaar (!) kan zijn voor iemand van de andere plaats...
Ik kan me dat niet voorstellen. Men moet het natuurlijk wel willen verstaan hé...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:13.
Oud 5 oktober 2012, 10:15   #553
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke medewerker zou gewoon zijn eigen dialekt spreken!

Maar gij beweert dus dat in West-Vlaanderen het dialekt van 2 verschillende plaatsen onverstaanbaar kan zijn voor iemand van de andere plaats...
Ik kan me dat niet voorstellen. Men moet het natuurlijk wel willen verstaan hé...
Neen, ik stel niet dat het onverstaanbaar is. Wel dat het verschillend is. Ook voor mij als Waregemnaar is Brugs te begrijpen, net zoals ik ook de naburige Oost-Vlaamse dialecten moeiteloos versta (en trouwens ook kan spreken). Alleen: er wonen in West- en Oost-Vlaanderen ook talrijke mensen die geen dialect van huis uit hebben meegekregen, ook mensen uit andere streken in Vlaanderen en uit Nederland... Daarom is AN het aangewezen medium voor tv.

Wat doet u met medewerkers die geen dialect spreken? Ze ontslaan?
Oud 5 oktober 2012, 10:17   #554
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onderwijs hoort in onze standaardtaal te gebeuren. Juist omdat de standaardtaal van iedereen is. Het dialect niet. Dat is immers een plaatselijk taalverschijnsel.
In principe hebt ge natuurlijk gelijk maar het lijkt mij de enige doeltreffende manier om de dialekten te redden, de rest lijkt me gerommel in de marge...

Wat is uw remedie daartoe, Jan ?
Oud 5 oktober 2012, 10:22   #555
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In principe hebt ge natuurlijk gelijk maar het lijkt mij de enige doeltreffende manier om de dialekten te redden, de rest lijkt me gerommel in de marge...

Wat is uw remedie daartoe, Jan ?
'n Dialect valt niet te redden als de sprekers dit niet willen of als de sociologische omstandigheden van die aard zijn dat het dialect zijn nut verliest. En juist in onze tijd zijn we vooral bij dat laatste gekomen. Er is immers een zodanige mobiliteit dat mensen van allerlei streken op een bepaalde plaats neerstreken. Kijk maar naar het Gentse of Leuvense. Die mensen nemen niet het Gents of Leuvens dialect over, maar hanteren een medium dat ze reeds (min of meer) beheersen, het AN.

Natuurlijk vind ik het in bepaalde opzichten jammer dat het "echte" dialect verdwijnt, maar uiteindelijk was ook dat een taalvorm die zich ontwikkeld heeft vanuit een bepaalde gegevenheid. We komen van een tijd met een heel sterke geslotenheid van dorp en streek, wat ook de talrijke dialecten binnen ons taalgebied verklaart.
Oud 5 oktober 2012, 10:26   #556
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, ik stel niet dat het onverstaanbaar is. Wel dat het verschillend is. Ook voor mij als Waregemnaar is Brugs te begrijpen, net zoals ik ook de naburige Oost-Vlaamse dialecten moeiteloos versta (en trouwens ook kan spreken).
Kijk eens aan: dus is er geen probleem, net wat ik dacht!

Citaat:
Alleen: er wonen in West- en Oost-Vlaanderen ook talrijke mensen die geen dialect van huis uit hebben meegekregen, ook mensen uit andere streken in Vlaanderen en uit Nederland... Daarom is AN het aangewezen medium voor tv.
De bedoeling van die maatregel is natuurlijk nu net dat die de streektaal zouden leren en zich aanpassen aan de taal van de mensen waar ze gaan wonen in de plaats van de streektaal door hun aanwezigheid nog meer in de verdrukking te brengen.

Citaat:
Wat doet u met medewerkers die geen dialect spreken? Ze ontslaan?
De streektaal leren of ontslag. Inderdaad, geen halve oplossingen. Men moet weten wat men wil. Als men kiest voor die maatregel dan moet men daarmee uiteraard korte metten maken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 10:27.
Oud 5 oktober 2012, 10:41   #557
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom steeds weer dat achterna hollen van Europese minderheidsvolkeren, -talen en -culturen? In België vormen de Vlamingen een meerderheid, geen minderheid zoals die vele andere vermelde volkeren. Daarnaast vind ik dergelijke voorstelling misleidend: is er dan plotseling geen Duits volk meer? Geen Engels volk bijvoorbeeld?
Voor welk Europa zijt gij, Jan?
Oud 5 oktober 2012, 11:25   #558
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bedoeling van die maatregel is natuurlijk nu net dat die de streektaal zouden leren en zich aanpassen aan de taal van de mensen waar ze gaan wonen in de plaats van de streektaal door hun aanwezigheid nog meer in de verdrukking te brengen.
Waarom zouden zij gedwongen moeten worden een plaatselijk dialect te leren dat zelfs de oorspronkelijke bewoners in veel gevallen niet beheersen? En hoe kan men zoiets eigenlijk aanleren, aangezien dialecten per definitie niet gestandaardiseerd zijn? Men kan natuurlijk een bepaalde streektaal gaan standaardiseren, maar dan is het logischerwijze geen 'dialect' meer en zal men op arbitraire wijze verschillende dialecten moeten groeperen en knopen moeten doorhakken om de uniformiteit te garanderen. Uiteindelijk is het resultaat dan minstens even gekunsteld als de standaardtaal, alleen heeft het veel minder wervingskracht omdat het nut ervan zo beperkt is.

Maak je geen zorgen: iemand die bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant opgroeit zal altijd met een duidelijk Brabants accent spreken, waar zijn of haar ouders dan ook vandaan komen. Die vorm van diversiteit zal nooit verdwijnen. Maar laat die dialecten gewoon een rustige dood sterven.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 11:49   #559
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Waarom zouden zij gedwongen moeten worden een plaatselijk dialect te leren dat zelfs de oorspronkelijke bewoners in veel gevallen niet beheersen?
Wat ik dus niet beweerd heb....Ze hoeven zelfs niet naar die regionale TV te kijken...
Citaat:
En hoe kan men zoiets eigenlijk aanleren, aangezien dialecten per definitie niet gestandaardiseerd zijn? Men kan natuurlijk een bepaalde streektaal gaan standaardiseren, maar dan is het logischerwijze geen 'dialect' meer en zal men op arbitraire wijze verschillende dialecten moeten groeperen en knopen moeten doorhakken om de uniformiteit te garanderen. Uiteindelijk is het resultaat dan minstens even gekunsteld als de standaardtaal, alleen heeft het veel minder wervingskracht omdat het nut ervan zo beperkt is.
U m�*�*kt daar een probleem van, maar er is eigenlijk geen.
Hoe heb ik mijn dialekt geleerd terwijl ik perfekt het Brabants van tot tegen de Nederlandse grens versta...?
Waarom per se die standaardiseringswoede?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173235&page=4 (ganse blz.)
Citaat:
Maak je geen zorgen: iemand die bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant opgroeit zal altijd met een duidelijk Brabants accent spreken, waar zijn of haar ouders dan ook vandaan komen. Die vorm van diversiteit zal nooit verdwijnen. Maar laat die dialecten gewoon een rustige dood sterven.
Tot ook dat verdwijnt zoals in Duitsland.... En die laatste zin, dat is inderdaad het beleid.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 12:06.
Oud 5 oktober 2012, 13:13   #560
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk eens aan: dus is er geen probleem, net wat ik dacht!
Er is wel een probleem, daar nu eenmaal niet iedereen dialect spreekt en dat ook niet verwacht kan worden. Om redenen die ik eerder al heb uiteengezet. 'n Dergelijke maatregel zou trouwens er niet voor zorgen dat mensen dialect gaan spreken, want ze zullen op de tv dan verschillende dialecten en zullen hoegenaamd niet weten wat ze nu eigenlijk moeten leren. En dan haken mensen af, ook al hadden ze in het begin goede voornemens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be