![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn punt is dat demokratie wel een schoon begrip is maar niet altijd zaligmakend en dat ik soms wel een korte krachtige staatsgreep zou zien zitten naar het voorbeeld van 1830 en 1790, naar een aloude Belgische traditie... ![]() ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk echt niet dat we daarvan zo doordrongen zijn dat we nu in Europa het tijdperk van de Euwige Vrede zijn binnengetreden en van Nooit-Meer-oorlog. Ik denk echt niet dat we nu na 2000 jaren bloedige Europese geschiedenis een kantelpunt zijn overschreden. Misschien is er binnen een miljard jaren iets biochemisch veranderd in onze hersenpan maar tot nader order blijven we helaas, wolven, al dragen we nu misschien een schaapsvacht.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Noem het oog om oog, despoot om despoot ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 00:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 |
Europees Commissaris
|
![]() Uw nobelheid siert U, Jan! Nu nog het succes, dus...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ik stel vast dat die veelal verkeerd zijn want bijvb. van het wollige soort zoals de sentimentaliteit van mij ma die zich kan verkneukelen in een aflevering Royality op VTM. Kortom, die identitaire krachten missen vaak historische onderbouw en zijn voor mij dus alles behalve een maatstaf. Ik snap niet dat ge U daarop beroept om U over iets uit te spreken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik U bezig hoor over identitaire krachten moet ik denken aan de Franse identitaire kracht van Dominique Vandamme, verdomme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominique_Vandamme 's mans Historisch Besef daarentegen...., en dat slechts een goeie honderd jaar na de fatale vrede van Nijmegen!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 01:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Als een bepaalde taalgroep zich zus of zo identificeert, kunt u slechts de werkelijkheid ervan onderkennen. Of die identiteit nu al dan niet naar uw maatstaven "historisch onderbouwd" is, is in deze volkomen irrelevant. Wat is trouwens op dat vlak "historisch onderbouwd"? Als belgicistisch geschiedschrijver heeft Pirenne een hele historische onderbouw aan de Belgische natie gegeven. Dus...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
In dat geval maak ik weeral dat onderscheid tussen ofwel een vooropgezette identifikatie trachten 'hinein' te 'rationalisieren' ofwel tot een opvatting te komen als gevolg van een 'objektieve' persoonlijke historische 'studie'. Het klassieke voorbeeld van dat eerste is natuurlijk de dooddoener van de belgicisten die stellen dat Vlaanderen op zich zou te klein zijn om te overleven. Men vertrekt dan van de vooropgezette emotionele identifikatie en gaat dan op zoek naar argumenten om dat buikgevoel een rationele en dus aanvaardbaardere en vooral verdedigbaardere onderbouw te geven. Stellen dat men voor België in wezen supportert zoals men supportert voor voetbalklub X - wat het eerlijkst zou zijn - is natuurlijk gratuit in het formuleren van een rechtvaardiging en daarom geeft men er dan een andere draai aan. Of men gaat dan de geschiedenis uitspitten met een vooropgezette bedoeling en plan zoals Pirenne.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 14:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
Minister-President
|
![]() 1 Brabantse Gouw los van de kunstmatige grens? Prima!
Hier en aan de overkant, daar en hier is Nederland! Hier en aan de overkant, daar en hier is Brabant! |
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets is echt een zuivere identificatiebeweging, daar heel wat gebieden en omschrijvingen waarbinnen volkeren leven nu eenmaal het resultaat zijn van de historische wisselvalligheden van heersers, machten en oorlogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 |
Banneling
|
![]() Het rommelt in Belgenland .
Vlaanderen onafhankelijk Brabant opnieuw één geheel , is dat één geheel met Brussel ? Dat zien sommige Brusselse politici wel zitten . brabant verdwijnt en wordt samen Groot Brussel . en Brussel ligt en grenst uiteindelijk aan Walonië de walen zijn zo geslepen als je hen iets toegeeft dat het altijd in hun strategie zal passen . En dan Borgerhout naar de palestijnse norm arabisch ? en vlaanderen is weg ..... Geef nu toe , nen limburger kan je ook maar moeilijk een vlaming noemen hé Ze noemen zelfs Het belang van Limburg de beste krant van t'land . |
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En als de Nederlandstaligheid niet zou zijn verdrongen geweest door de 'internationale' Francité zou mijn identifkatie niet zo sterk zijn in die zin dat ze op de eerste plaats wordt ingegeven door een afweerreaktie tégen en niet zozeer een liefde voor. Zo bekeken is die identifikatie inderdaad niet zuiver en historisch bepaald. Maar - eu..! - was dat nu net niet mijn punt?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 21:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, en hierdoor zou er geen overkoepelende Vlaamse identiteit gegroeid zijn. Ongetwijfeld wel een Belgische.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
Europees Commissaris
|
![]() Als een geschiedkundige zoals gij mij dat zegt dan wil ik dat graag aannemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij lijkt dat nu eenmaal niet te ontkennen, daar het nationalisme van de romantiek vanuit een dergelijke optiek naar de geschiedenis keek. Heel het epos van Conscience is van daaruit geschreven.
|
![]() |
![]() |