Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ?
JA 23 25,56%
NEE 62 68,89%
IK WEET HET NIET 5 5,56%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 23:39   #601
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar ik vrees dat die meerderheid in de hierboven aangehaalde zaken niet kompetent is want zich laat leiden door het buikgevoel der identitaire krachten.

En daarenboven: In 1648, in 1830, in 1678 (Vrede van Nijmegen na de slag bij de Peene) enz...werd ook de Vox Populi niet geraadpleegd. Waarom zouden we nu dan de spelregels moeten veranderen?
Misschien omdat we niet meer in die tijd leven, maar ondertussen het inzicht zijn toegedaan dat de democratische beginselen bijzonder waardevol zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 23:48   #602
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is hoegenaamd geen meerderheid onder de Vlamingen om tot een hereniging te komen, net zoals er ook nauwelijks enige Zwitser denkt aan een samengaan met Duitsland of Oostenrijk.

Alleen wat wilt u dan wel verbinden aan zo'n vaststelling van de werkelijkheid zoals ze zich aandient?
Daar zal inderdaad in de nabije toekomst geen meerderheid voor te vinden zijn, misschien wel nooit. Ik stel dus vast dat die meerderheid het vanuit historisch oogpunt bij het verkeerde eind heeft want de scheiding was een ekonomisch en kultureel drama.
Mijn punt is dat demokratie wel een schoon begrip is maar niet altijd zaligmakend en dat ik soms wel een korte krachtige staatsgreep zou zien zitten naar het voorbeeld van 1830 en 1790, naar een aloude Belgische traditie... Demokratie is geen fetish en ik zou er dus kunnen mee leven als die eens opzij wordt geschoven.(Voor het goede doel uiteraard!)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 oktober 2012 om 23:49.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 23:50   #603
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zal inderdaad in de nabije toekomst geen meerderheid voor te vinden zijn, misschien wel nooit. Ik stel dus vast dat die meerderheid het vanuit historisch oogpunt bij het verkeerde eind heeft want de scheiding was een ekonomisch en kultureel drama.
Mijn punt is dat demokratie wel een schoon begrip is maar niet altijd zaligmakend en dat ik soms wel een korte krachtige staatsgreep zou zien zitten naar het voorbeeld van 1830 en 1790, naar een aloude Belgische traditie... Demokratie is geen fetish en ik zou er dus kunnen mee leven als die eens opzij wordt geschoven.(Voor het goede doel uiteraard!)
Wie of wat bepaalt dan dat "goede doel"? Mij lijkt dat u in een vervaarlijke vorm van despotisme aanbeland bent. Vandaag dit, morgen misschien iets anders.
Oud 5 oktober 2012, 23:57   #604
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Misschien omdat we niet meer in die tijd leven, maar ondertussen het inzicht zijn toegedaan dat de democratische beginselen bijzonder waardevol zijn.
Dat lijkt zo, maar is dat ook zo...?
Ik denk echt niet dat we daarvan zo doordrongen zijn dat we nu in Europa het tijdperk van de Euwige Vrede zijn binnengetreden en van Nooit-Meer-oorlog.
Ik denk echt niet dat we nu na 2000 jaren bloedige Europese geschiedenis een kantelpunt zijn overschreden. Misschien is er binnen een miljard jaren iets biochemisch veranderd in onze hersenpan maar tot nader order blijven we helaas, wolven, al dragen we nu misschien een schaapsvacht.
Oud 6 oktober 2012, 00:06   #605
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie of wat bepaalt dan dat "goede doel"? Mij lijkt dat u in een vervaarlijke vorm van despotisme aanbeland bent. Vandaag dit, morgen misschien iets anders.
Het verloop van de geschiedenis heeft bijvb. bepaald dat het bewind van 1830 een Paljassenbewind was. En ik vertrouw eerder op 'despotisme' dan op demokratie om daarmee af te rekenen. Inderdaad, straf nietwaar....
Noem het oog om oog, despoot om despoot

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 00:09.
Oud 6 oktober 2012, 00:09   #606
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verloop van de geschiedenis heeft bijvb. bepaald dat het bewind van 1830 een Paljassenbewind was. En ik vertrouw eerder op 'despotisme' dan op demokratie om daarmee af te rekenen. Inderdaad, straf nietwaar....
Noem het oog om oog, despoot om despoot
Ik wens niet de maatstaf te gebruiken die anderen me oplegden. Bijgevolg wens ik de zelfstandigheid van Vlaanderen na te streven op democratische gronden. Niet op despotische.
Oud 6 oktober 2012, 00:12   #607
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Uw nobelheid siert U, Jan! Nu nog het succes, dus...
Oud 6 oktober 2012, 00:28   #608
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Historische gerechtigheid" is een begrip dat onvermijdelijk leidt tot irredentisme. Met alle rampzalige gevolgen van dien.
Ik stelde dat begrip tegenover de 'identitaire krachten' die gij wel vaker aanhaalt.
En ik stel vast dat die veelal verkeerd zijn want bijvb. van het wollige soort zoals de sentimentaliteit van mij ma die zich kan verkneukelen in een aflevering Royality op VTM.
Kortom, die identitaire krachten missen vaak historische onderbouw en zijn voor mij dus alles behalve een maatstaf. Ik snap niet dat ge U daarop beroept om U over iets uit te spreken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 00:29.
Oud 6 oktober 2012, 00:37   #609
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Als ik U bezig hoor over identitaire krachten moet ik denken aan de Franse identitaire kracht van Dominique Vandamme, verdomme.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominique_Vandamme

's mans Historisch Besef daarentegen...., en dat slechts een goeie honderd jaar na de fatale vrede van Nijmegen!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 01:00.
Oud 6 oktober 2012, 01:52   #610
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom, die identitaire krachten missen vaak historische onderbouw en zijn voor mij dus alles behalve een maatstaf. Ik snap niet dat ge U daarop beroept om U over iets uit te spreken.
Hoezo? Als een bepaalde taalgroep zich zus of zo identificeert, kunt u slechts de werkelijkheid ervan onderkennen. Of die identiteit nu al dan niet naar uw maatstaven "historisch onderbouwd" is, is in deze volkomen irrelevant. Wat is trouwens op dat vlak "historisch onderbouwd"? Als belgicistisch geschiedschrijver heeft Pirenne een hele historische onderbouw aan de Belgische natie gegeven. Dus...?
Oud 6 oktober 2012, 13:57   #611
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoezo? Als een bepaalde taalgroep zich zus of zo identificeert, kunt u slechts de werkelijkheid ervan onderkennen. Of die identiteit nu al dan niet naar uw maatstaven "historisch onderbouwd" is, is in deze volkomen irrelevant.
Dat is wel relevant omdat ik een wezenlijk onderscheid maak tussen een identifikatie die ofwel het gevolg is van manipulatie, van kneedwerk door de machthebbers, van een onbestemde irrationele emotie, een soort buikgevoel, het Rode-Duivels-Gevoel ofwel van een persoonlijk in-zicht en visie ten gevolge van een 'auseinandersetsung' met de geschiedenis. Als dat laatste niet het geval is dat komen we terecht bij wat het Oosten noemt: 'België is een goed land om in te leven' en haalt dan wat wolligheid aan uit toeristische folders.

Citaat:
Wat is trouwens op dat vlak "historisch onderbouwd"? Als belgicistisch geschiedschrijver heeft Pirenne een hele historische onderbouw aan de Belgische natie gegeven. Dus...?
Juist, maar in hoeverre was hij daarbij intellektueel eerlijk (met zichzelf)?
In dat geval maak ik weeral dat onderscheid tussen ofwel een vooropgezette identifikatie trachten 'hinein' te 'rationalisieren' ofwel tot een opvatting te komen als gevolg van een 'objektieve' persoonlijke historische 'studie'.
Het klassieke voorbeeld van dat eerste is natuurlijk de dooddoener van de belgicisten die stellen dat Vlaanderen op zich zou te klein zijn om te overleven. Men vertrekt dan van de vooropgezette emotionele identifikatie en gaat dan op zoek naar argumenten om dat buikgevoel een rationele en dus aanvaardbaardere en vooral verdedigbaardere onderbouw te geven.
Stellen dat men voor België in wezen supportert zoals men supportert voor voetbalklub X - wat het eerlijkst zou zijn - is natuurlijk gratuit in het formuleren van een rechtvaardiging en daarom geeft men er dan een andere draai aan.
Of men gaat dan de geschiedenis uitspitten met een vooropgezette bedoeling en plan zoals Pirenne.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 oktober 2012 om 14:13.
Oud 6 oktober 2012, 18:50   #612
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

1 Brabantse Gouw los van de kunstmatige grens? Prima!

Hier en aan de overkant, daar en hier is Nederland!
Hier en aan de overkant, daar en hier is Brabant!
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2012, 20:48   #613
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel relevant omdat ik een wezenlijk onderscheid maak tussen een identifikatie die ofwel het gevolg is van manipulatie, van kneedwerk door de machthebbers, van een onbestemde irrationele emotie, een soort buikgevoel, het Rode-Duivels-Gevoel ofwel van een persoonlijk in-zicht en visie ten gevolge van een 'auseinandersetsung' met de geschiedenis. Als dat laatste niet het geval is dat komen we terecht bij wat het Oosten noemt: 'België is een goed land om in te leven' en haalt dan wat wolligheid aan uit toeristische folders.
Wat is een "identificatie"? Kijk, mocht de Belgische staat zich wel bekommerd hebben om haar Nederlandstalige meerderheid, dan was de kans heel groot dat z'n allen nu overtuigde Belgen waren. Identitair als naar onderbuikgevoel. België was dan de natiestaat geworden van de Nederlandstaligen.

Niets is echt een zuivere identificatiebeweging, daar heel wat gebieden en omschrijvingen waarbinnen volkeren leven nu eenmaal het resultaat zijn van de historische wisselvalligheden van heersers, machten en oorlogen.
Oud 7 oktober 2012, 20:49   #614
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, maar in hoeverre was hij daarbij intellektueel eerlijk (met zichzelf)?
In dat geval maak ik weeral dat onderscheid tussen ofwel een vooropgezette identifikatie trachten 'hinein' te 'rationalisieren' ofwel tot een opvatting te komen als gevolg van een 'objektieve' persoonlijke historische 'studie'.
Het klassieke voorbeeld van dat eerste is natuurlijk de dooddoener van de belgicisten die stellen dat Vlaanderen op zich zou te klein zijn om te overleven. Men vertrekt dan van de vooropgezette emotionele identifikatie en gaat dan op zoek naar argumenten om dat buikgevoel een rationele en dus aanvaardbaardere en vooral verdedigbaardere onderbouw te geven.
Stellen dat men voor België in wezen supportert zoals men supportert voor voetbalklub X - wat het eerlijkst zou zijn - is natuurlijk gratuit in het formuleren van een rechtvaardiging en daarom geeft men er dan een andere draai aan.
Of men gaat dan de geschiedenis uitspitten met een vooropgezette bedoeling en plan zoals Pirenne.
Alleen hebben ook de Vlaamsgezinden in de 19e en begin 20e eeuw vanuit eenzelfde manier de geschiedenis benaderd.
Oud 7 oktober 2012, 21:11   #615
Klarekijk
Banneling

Standaard

Het rommelt in Belgenland .

Vlaanderen onafhankelijk
Brabant opnieuw één geheel , is dat één geheel met Brussel ?

Dat zien sommige Brusselse politici wel zitten . brabant verdwijnt en wordt samen Groot Brussel . en Brussel ligt en grenst uiteindelijk aan Walonië

de walen zijn zo geslepen als je hen iets toegeeft dat het altijd in hun strategie zal passen .
En dan Borgerhout naar de palestijnse norm arabisch ? en vlaanderen is weg .....

Geef nu toe , nen limburger kan je ook maar moeilijk een vlaming noemen hé

Ze noemen zelfs Het belang van Limburg de beste krant van t'land .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2012, 21:11   #616
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is een "identificatie"? Kijk, mocht de Belgische staat zich wel bekommerd hebben om haar Nederlandstalige meerderheid, dan was de kans heel groot dat z'n allen nu overtuigde Belgen waren. Identitair als naar onderbuikgevoel. België was dan de natiestaat geworden van de Nederlandstaligen.
Dat we dan nu allen overtuigde Belgen waren zou ik liever in het midden willen laten. Wel zou er geen voedingsbodem geweest zijn voor enig Vlaams-nationalisme.
Citaat:
Niets is echt een zuivere identificatiebeweging, daar heel wat gebieden en omschrijvingen waarbinnen volkeren leven nu eenmaal het resultaat zijn van de historische wisselvalligheden van heersers, machten en oorlogen.
Ja, zoals er bijvb. geen ETA zou zijn als Baskenlmand onafhankelijk was.
En als de Nederlandstaligheid niet zou zijn verdrongen geweest door de 'internationale' Francité zou mijn identifkatie niet zo sterk zijn in die zin dat ze op de eerste plaats wordt ingegeven door een afweerreaktie tégen en niet zozeer een liefde voor. Zo bekeken is die identifikatie inderdaad niet zuiver en historisch bepaald.
Maar - eu..! - was dat nu net niet mijn punt?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 21:22.
Oud 7 oktober 2012, 21:17   #617
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat we dan nu allen overtuigde Belgen waren zou ik liever in het midden willen laten. Wel zou er geen voedingsbodem geweest zijn voor enig Vlaams-nationalisme.
Inderdaad, en hierdoor zou er geen overkoepelende Vlaamse identiteit gegroeid zijn. Ongetwijfeld wel een Belgische.
Oud 7 oktober 2012, 21:19   #618
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, zoals er bijvb. geen ETA zou zijn als Baskenlmand onafhankelijk was.
En de Nederlandstaligheid niet zou zijn verdrongen geweest door de 'interantionale' Francité zou mijn identifkatie niet zo sterk zijn in die zin dat ze op de eerste plaats wordt ingegeven door een afweerreaktie tégen en niet zozeer een liefde voor. Zo bekeken is die identifikatie inderdaad niet zuiver en historisch bepaald.
Maar - eu..! - was dat nu net niet mijn punt?
Alleen zie ik nog steeds niet in wat eigenlijk die "zuivere, historische identificatie" is. Onze huidige Vlaamse identiteit is juist het resultaat van een nevengroei. Alleen: ze is en blijft even reëel als een andere identiteit.
Oud 7 oktober 2012, 21:20   #619
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Alleen hebben ook de Vlaamsgezinden in de 19e en begin 20e eeuw vanuit eenzelfde manier de geschiedenis benaderd.
Als een geschiedkundige zoals gij mij dat zegt dan wil ik dat graag aannemen.
Oud 7 oktober 2012, 21:22   #620
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als een geschiedkundige zoals gij mij dat zegt dan wil ik dat graag aannemen.
Mij lijkt dat nu eenmaal niet te ontkennen, daar het nationalisme van de romantiek vanuit een dergelijke optiek naar de geschiedenis keek. Heel het epos van Conscience is van daaruit geschreven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be