![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We zouden de situatie dan kunnen vergelijken met die in Zwitserland. En hebben ze daar ook geen sterke taalrefleks en taalidentifikatie....? Met één verschilpunt. Wie in de geschiedenis bestudeerde in de plaats van Royality te bekijken op VTM zou misschien toch nog tot een Heel-nederlandisme kunnen komen ??
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat laatste komt inderdaad in Zwitserland voor, maar vormt geen belemmering voor de beleving van de Zwitserse identiteit. Daar ziet men het ene en het andere niet als tegengesteld, maar als complementair.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het dubbeltje rolde echter, zoals vaker als een heerser een aanzet geeft, de 'verkeerde' richting uit...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 21:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Vlaamse identiteit is 'een toevallig produkt van' zegt de Grootnederlander dan..... ![]() Mijn uiteindelijk diskussieuitgangspunt was dat de oorzaak van de identifikatie van de Vlaamse Belgicist bezwaarlijk een historisch verdedigbare rechtvaardiging kent in tegenstelling tot die van de Vlaamsnationalist. Ik wijs op historische feiten en de Belgicist komt niet verder dan wervende taal uit toeristische folders, zoals U hier reeds kon vaststellen toen we beiden Het Oosten bevraagden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Oorspronkelijk paste de Guldensporenslag in een Belgicistisch discours hetgeen ook wordt duidelijk gemaakt in Kortrijk in het museum 1302. En meer bepaald in de film op het einde van de rondleiding. Ik denk daarnaast ook nog aan de oproep aan de Vlamingen van Koning Albert I :'Vlamingen, gedenk de Slag der Gulden Sporen'. Die slag als inspiratiebron voor Belgicisme......
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 22:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ik het u al maar zeggen: echt niets. In het voorwoord dat Conscience schreef, valt er geen woord te vinden dat op enige wijze de Belgische staat of het bewustzijn daarrond zou moeten versterken. Wel roept het wel de Vlaming het roemrijk verleden te herdenken om aldus weer Vlaming te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die historische rechtvaardiging hoor ik echter nergens in de praktijk. Wel hoor ik steeds emotioneel gezwets. En als men ze zou kunnen bedenken vraag ik mij af of ze zou standhouden bij het scheidrechterlijk oordeel van een objektieve waarnemer.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En nu vind ik dat verdorie niet meer terug alle gegoogel ten spijt. Kent ge dat gevoel? ![]() (Ik dacht ergens een stuk van Boudewijn Bouckaert....?)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En het antwoord op mijn vragen is dat eigenlijk zeer voorspelbaar. Voor een kommunist als Jan Demolin en dat is op zich toch een goede geschiedkundige, dacht ik zo, is 1302 een sociale proletarische volksopstand die niets te maken heeft met een bevrijdingsstrijd tegen de Franse bezetter. Hoe voorspelbaar toch... ![]() Maar ik herhaal terzake het eerste gedeelte van mijn post: En dat ook vanuit Vlaams standpunt, want daar gaat het hier om, namelijk belgisch staatsnationalisme op historische gronden verdedigen vanuit Vlaams standpunt....? Die historische rechtvaardiging hoor ik echter nergens in de praktijk. Wel hoor ik steeds emotioneel gezwets
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan uw vraag krijg ik evenwel kop noch staart... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien zat ergens in mijn achterhoofd wat gij hierboven schrijft over Concience en verwarde ik hem zodoende met Pirenne.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 oktober 2012 om 23:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#639 |
Minister-President
|
![]() De verdediging van de Belgische westgrens tegen invallers en het aanwakkeren van de trots van de Vlaamse Belgen (die van West- en Oost-Vlaanderen uiteraard) en eventueel zelfs van de Henegouwenaars en de Namenaars die met de Vlamingen meevochten. Met de Brabanders en de Slag van Woeringen had men dat ook kunnen doen.
![]() |
#640 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo zijn er heel wat Vlamingen die zichzelf als Belg beschouwen. Er zijn er zelfs een aantal die zich eerst en vooral Belgisch voelen. Zijn die mensen sociologisch en cultureel gezien dan anders dan Vlamingen die zich enkel Vlaams voelen? In de meeste gevallen niet, behalve misschien wat betreft de overblijfselen van de oude Franstalige bourgeoisie. Het is net een ideologische en politieke stellingname. Maar de meeste Vlaamse belgicisten leven dus evenmin in een Belgische cultuursfeer, ze spreken evenmin Belgisch, ze lezen evenmin Belgische kranten, ze kijken evenmin naar Belgische zenders en ze stemmen (hoogstwaarschijnlijk) evenmin voor Belgische partijen. Zoals ik al zei, iedereen heeft recht op een identiteit, maar men kan ondanks de wolligheid van het natiebegrip vaak wel op betrekkelijk objectieve wijze uitspraken doen over de zin en onzin daarvan. Edit: maar veel van die vrij robuuste Vlaamse natiekenmerken zijn inderdaad wel pas geleidelijk in de twintigste eeuw opgekomen, met het ontstaan van een eigen culturele en economische elite en de uitbouw van eigen instituties. Dus je hebt natuurlijk wel gelijk dat dergelijke dingen veranderlijk zijn. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 8 oktober 2012 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |