![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
23 | 25,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
62 | 68,89% |
IK WEET HET NIET |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,56% |
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#662 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoelt u eigenlijk? Hebben mensen van nu dan iets te maken gehad met een gebeurtenis uit een ver verleden? Voorwaar, een rare vorm van geschiedschrijving... Of gelooft u in de teletijdmachine van professor Barabas?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#663 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U reageert op mijn repliek betreffende de zogezegde Naamse aanwezigheid in Kortrijk. Zoals u kon lezen, stel ik dat er geen Naamse grafelijke troepen aanwezig waren. Zelfs geen troepen die door de graaf van Namen waren geronseld, daar die te laat kwamen om aan de strijd deel te nemen.
Laat me gauw weten wat er fout aan is. Als u tenminste mijn vraag weet te lezen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#664 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is geen element dat een dergelijke stelling kan aantonen. Immers, boven de kantonale structuur is er een culturele verbondenheid onder de Duitstaligen die soms scherp afsteekt tegen de Romandische Zwitsers. Uiteindelijk zit de stabiliteit van Zwitserland niet in die verscheidenheid, maar wel in het feit dat er een groot respect is voor elkaars taal en ook de eentaligheid van het overgrote deel van de gemeenten. En hier zit er een groot contrast met België waar er een Franstalige aanwezigheid is die bijna systematisch een inbreuk pleegt op het Nederlandse gedeelte van het land. Juist die Franstalige houding is onbekend in Zwitserland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als maffiastaat van Europa is Zwitserland een conglomeraat van profiteurs. Dus geen goed voorbeeld voor Belgie. Laatst gewijzigd door Roderik : 10 oktober 2012 om 08:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 |
Minister-President
|
![]() Die opmerking moet u maken aan de flaminganten die elk jaar op 11 juli die veldslag herdenken.
België unitair ! Laatst gewijzigd door De Brabander : 10 oktober 2012 om 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#667 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U dwaalt. Op 11 juli vieren we de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap. De datum is symbolisch en verwijst naar de veldslag, maar de veldslag zelf gedenken we niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.vlaanderen.be/nl/ontdek-v...se-gemeenschap |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#669 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#670 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
11 JULI: officiële feestdag van de Vlaamse Gemeenschap ter herdenking van DE GULDENSPORENSLAG http://docs.vlaanderen.be/channels/h...d/feestdag.jsp En in ons dorp wordt er wel veelvuldig verwezen naar 1302 gedurende die 11 dagen (want hier begint het eigenlijk al de eerste juni). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#671 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, de huidige viering van 11 juli heeft in Vlaanderen zo goed als niets meer met de veldslag te maken. Vergelijk eens hoe de Serviërs de Slag om Kosovo herdenken. D�*t is een nationale herdenking van een veldslag! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Elk jaar is er echter wat ruzie met het lokale VB, dat (terecht) klaagt dat de vieringen nooit doorgaan in de dorpskern. Wel vreemd dat als ik die foto's bekijk van de gemeentelijke feesten, ik plots opmerk dat er prinsenvlaggen hangen. ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#673 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#675 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een overwinnig die ervoor zorgde dat daarin geen breuk ontstond zoals die zich voor deed in het noorden van Artesië en Frans-Vlaanderen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#676 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iemand uit Den Helder heeft evenveel reden om te feesten dan een Bruggeling! Ja, ook al was die Nederlandstaligheid misschien het allerminste waar men toen aan dacht.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 oktober 2012 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En die Guldensporenslag is uiteindelijk maar 1 veldslag in de Frans-Vlaamse oorlog van 1298 tot 1305. En die bij uitbreiding duurde tot 1328 met de tragische afslachting van de 'oppervlaaderaars' uit de Westhoek en de legendarische held Nikolaas Zannekin, tijdens de tweede slag bij Kassel. Een oorlog die op zijn beurt, bij nog grotere uitbreiding, te situren is binnen de zeshonderjarige oorlog van de slag van Bouvines in 1214 tot 1815, de slag bij Waterloo. (Alhoewel: in 1830 waren er weer Fransen in de Nederlanden in in 1848 stonden ze weer aan onze grenzen.) En nog steeds wordt Vlaanderen bedreigd door de Francité, een eeuwigdurende oorlog waaraan wellicht nooit of nimmer een einde zal komen.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 oktober 2012 om 10:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#678 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw laatste zin lijkt me er toch een beetje bij getrokken, daar in de tijd van de Guldensporenslag er nog geen sprake was van een of ander Frans-Vlaanderen. Het verlies van dat laatste gebied dateert van veel later. Dezelfde opmerking geldt trouwens ook voor Artezië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#679 |
Minister-President
|
![]() Waarom gaan Bart De Wever en zijn Vlaams-nationale volgelingen dan naar het Groeningenveld in Kortrijk ? Puur toeval?
![]() |
#680 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
BDW heeft daar geen enkel woord gezegd over die veldslag. Stop dus met zeveren |
|
![]() |
![]() |