Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: BRABANT WEER 1 ?
JA 23 25,56%
NEE 62 68,89%
IK WEET HET NIET 5 5,56%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2012, 19:23   #661
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar in welke getalsterkte?
Het was vooral een West-Vlaamse aangelegenheid en de allergrootste kost werd door Brugge gedragen. Brugge had trouwens het meeste te verliezen waren Fransen doorgebroken. Die kwamen immers in de eerste plaats om Brugge te straffen voor de Brugse Metten. Die stad zou waarschijnlijk nagenoeg met de grond zijn gelijk gemaakt. Met de Brugse Metten hadden de Bruggelingen zichzelf een point-of-no-return bezorgd en voor hun (en hun families!)was het:
http://www.youtube.com/watch?v=k9B1J...ctr=1349733409
Wat hebben Brabanders, Limburgers en Antwerpenaren en zelfs Oost-Vlamingen dan met de Guldensporenslag te maken?
Oud 9 oktober 2012, 21:20   #662
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Wat hebben Brabanders, Limburgers en Antwerpenaren en zelfs Oost-Vlamingen dan met de Guldensporenslag te maken?
Wat bedoelt u eigenlijk? Hebben mensen van nu dan iets te maken gehad met een gebeurtenis uit een ver verleden? Voorwaar, een rare vorm van geschiedschrijving... Of gelooft u in de teletijdmachine van professor Barabas?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 21:22   #663
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
beste vriend hebt gij leren lezen op school?
U reageert op mijn repliek betreffende de zogezegde Naamse aanwezigheid in Kortrijk. Zoals u kon lezen, stel ik dat er geen Naamse grafelijke troepen aanwezig waren. Zelfs geen troepen die door de graaf van Namen waren geronseld, daar die te laat kwamen om aan de strijd deel te nemen.

Laat me gauw weten wat er fout aan is. Als u tenminste mijn vraag weet te lezen...
Oud 9 oktober 2012, 21:26   #664
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit dat er in Zwitserland veel minder politiek-communautaire problemen zijn heeft zeer veel te maken met het feit dat Zwitserland multipolair, d.w.z. op basis van 26, soms meertalige, kantons, is ingedeeld.
Er is geen element dat een dergelijke stelling kan aantonen. Immers, boven de kantonale structuur is er een culturele verbondenheid onder de Duitstaligen die soms scherp afsteekt tegen de Romandische Zwitsers. Uiteindelijk zit de stabiliteit van Zwitserland niet in die verscheidenheid, maar wel in het feit dat er een groot respect is voor elkaars taal en ook de eentaligheid van het overgrote deel van de gemeenten. En hier zit er een groot contrast met België waar er een Franstalige aanwezigheid is die bijna systematisch een inbreuk pleegt op het Nederlandse gedeelte van het land. Juist die Franstalige houding is onbekend in Zwitserland.
Oud 10 oktober 2012, 08:00   #665
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen element dat een dergelijke stelling kan aantonen. Immers, boven de kantonale structuur is er een culturele verbondenheid onder de Duitstaligen die soms scherp afsteekt tegen de Romandische Zwitsers. Uiteindelijk zit de stabiliteit van Zwitserland niet in die verscheidenheid, maar wel in het feit dat er een groot respect is voor elkaars taal en ook de eentaligheid van het overgrote deel van de gemeenten. En hier zit er een groot contrast met België waar er een Franstalige aanwezigheid is die bijna systematisch een inbreuk pleegt op het Nederlandse gedeelte van het land. Juist die Franstalige houding is onbekend in Zwitserland.
Zwitserland wordt alleen in stand gehouden door het zwart geld van de maffia en alle zwartspaarders en niet door respect.
Als maffiastaat van Europa is Zwitserland een conglomeraat van profiteurs.
Dus geen goed voorbeeld voor Belgie.

Laatst gewijzigd door Roderik : 10 oktober 2012 om 08:00.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 14:55   #666
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u eigenlijk? Hebben mensen van nu dan iets te maken gehad met een gebeurtenis uit een ver verleden? Voorwaar, een rare vorm van geschiedschrijving... Of gelooft u in de teletijdmachine van professor Barabas?
Die opmerking moet u maken aan de flaminganten die elk jaar op 11 juli die veldslag herdenken.

Laatst gewijzigd door De Brabander : 10 oktober 2012 om 14:56.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 23:21   #667
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die opmerking moet u maken aan de flaminganten die elk jaar op 11 juli die veldslag herdenken.
U dwaalt. Op 11 juli vieren we de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap. De datum is symbolisch en verwijst naar de veldslag, maar de veldslag zelf gedenken we niet.
Oud 10 oktober 2012, 23:25   #668
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U dwaalt. Op 11 juli vieren we de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap. De datum is symbolisch en verwijst naar de veldslag, maar de veldslag zelf gedenken we niet.
"Op 11 juli herdenkt de Vlaamse Gemeenschap de Guldensporenslag die op 11 juli 1302 plaatsvond."
http://www.vlaanderen.be/nl/ontdek-v...se-gemeenschap
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2012, 23:32   #669
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
"Op 11 juli herdenkt de Vlaamse Gemeenschap de Guldensporenslag die op 11 juli 1302 plaatsvond."
Eigenlijk niet, om de eenvoudige reden dat ik geen enkele retoriek merk op dit feest dat ook maar enigszins verwijst naar 1302.
Oud 10 oktober 2012, 23:34   #670
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eigenlijk niet, om de eenvoudige reden dat ik geen enkele retoriek merk op dit feest dat ook maar enigszins verwijst naar 1302.
Nog explicieter:
11 JULI: officiële feestdag van de Vlaamse Gemeenschap ter herdenking van DE GULDENSPORENSLAG
http://docs.vlaanderen.be/channels/h...d/feestdag.jsp

En in ons dorp wordt er wel veelvuldig verwezen naar 1302 gedurende die 11 dagen (want hier begint het eigenlijk al de eerste juni).
Oud 10 oktober 2012, 23:42   #671
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En in ons dorp wordt er wel veelvuldig verwezen naar 1302 gedurende die 11 dagen (want hier begint het eigenlijk al de eerste juni).
Wat bedoelt u met "veelvuldig verwezen"...?

Neen, de huidige viering van 11 juli heeft in Vlaanderen zo goed als niets meer met de veldslag te maken.

Vergelijk eens hoe de Serviërs de Slag om Kosovo herdenken. D�*t is een nationale herdenking van een veldslag!
Oud 10 oktober 2012, 23:53   #672
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u met "veelvuldig verwezen"...?
De Leeuw van Vlaanderen werd enkele jaren geleden voorgelezen aan de kinderen, geen idee hoe het dit jaar was, ik ga niet meer naar die feesten. Bijkomend waren er dan die verkleedpartijtjes als riddertjes en boeren, daar heb ik vroeger als kind nog aan mee gedaan. Wat de volwassenen doen, weet ik niet, maar op de affiches van dit jaar stond prominent 1302.

Elk jaar is er echter wat ruzie met het lokale VB, dat (terecht) klaagt dat de vieringen nooit doorgaan in de dorpskern. Wel vreemd dat als ik die foto's bekijk van de gemeentelijke feesten, ik plots opmerk dat er prinsenvlaggen hangen.
Citaat:
Neen, de huidige viering van 11 juli heeft in Vlaanderen zo goed als niets meer met de veldslag te maken.
Tja, de instanties omschrijven het nog steeds als een herdenking.
Oud 11 oktober 2012, 00:09   #673
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, de instanties omschrijven het nog steeds als een herdenking.
Daar merk ik heel weinig van...
Oud 11 oktober 2012, 10:12   #674
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat voor mij telt zijn de gevolgen van die veldslagen op de dag van vandaag.
De Slag van Woeringen had geen gevolgen die nu nog doorwerken. Hadden de Brabanders verloren zaten we nu precies in hetzelfde België.

Hadden de Vlaanderaars de Franse bezetting en annexatie niet ongedaan gemaakt dan was grofweg de Schelde nu de taalgrens. België zou er dus gans ander hebben uitgezien want geamputeerd van de Vlaanders en het valt bovendien te vrezen dat België zelfs niet eens zou bestaan hebben. Lowie Kators zou immers een pracht van een uitvalsbasis gehad hebben om de rest van de Zuidelijke Nederlanden binnen te doen.

Voor de zoveelste keer zal dit echter bij Brabander hier-in-en-daar-uit gaan.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2012, 10:19   #675
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een neoromantikus als deze jongen echter wel. Ik denk dan aan de illustere helden die ervoor zorgden dat ik nu nog mijn moedertaal spreek die sinds die tijd werd doorgegeven.
Een overwinnig die ervoor zorgde dat daarin geen breuk ontstond zoals die zich voor deed in het noorden van Artesië en Frans-Vlaanderen.
Oud 11 oktober 2012, 10:25   #676
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel vreemd dat als ik die foto's bekijk van de gemeentelijke feesten, ik plots opmerk dat er prinsenvlaggen hangen.
Terecht want is is naturlijk de facto een overwinning van de Nederlandstaligheid op de Francité.

Iemand uit Den Helder heeft evenveel reden om te feesten dan een Bruggeling!

Ja, ook al was die Nederlandstaligheid misschien het allerminste waar men toen aan dacht.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 oktober 2012 om 10:50.
Oud 11 oktober 2012, 10:47   #677
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welk dorp?

En die Guldensporenslag is uiteindelijk maar 1 veldslag in de Frans-Vlaamse oorlog van 1298 tot 1305.
En die bij uitbreiding duurde tot 1328 met de tragische afslachting van de 'oppervlaaderaars' uit de Westhoek en de legendarische held Nikolaas Zannekin, tijdens de tweede slag bij Kassel.

Een oorlog die op zijn beurt, bij nog grotere uitbreiding, te situren is binnen de zeshonderjarige oorlog van de slag van Bouvines in 1214 tot 1815, de slag bij Waterloo. (Alhoewel: in 1830 waren er weer Fransen in de Nederlanden in in 1848 stonden ze weer aan onze grenzen.)

En nog steeds wordt Vlaanderen bedreigd door de Francité, een eeuwigdurende oorlog waaraan wellicht nooit of nimmer een einde zal komen....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 oktober 2012 om 10:57.
Oud 11 oktober 2012, 21:20   #678
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een neoromantikus als deze jongen echter wel. Ik denk dan aan de illustere helden die ervoor zorgden dat ik nu nog mijn moedertaal spreek die sinds die tijd werd doorgegeven.
Een overwinnig die ervoor zorgde dat daarin geen breuk ontstond zoals die zich voor deed in het noorden van Artesië en Frans-Vlaanderen.
Ongetwijfeld, alleen dat is nu eenmaal niet wat er op elf juli in heel Vlaanderen gebeurt. Wij herdenken niet de veldslag zoals de Serviërs de slag in Kosovo herdenken bijvoorbeeld.

Uw laatste zin lijkt me er toch een beetje bij getrokken, daar in de tijd van de Guldensporenslag er nog geen sprake was van een of ander Frans-Vlaanderen. Het verlies van dat laatste gebied dateert van veel later. Dezelfde opmerking geldt trouwens ook voor Artezië.
Oud 12 oktober 2012, 10:18   #679
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom gaan Bart De Wever en zijn Vlaams-nationale volgelingen dan naar het Groeningenveld in Kortrijk ? Puur toeval?
Oud 12 oktober 2012, 12:57   #680
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom gaan Bart De Wever en zijn Vlaams-nationale volgelingen dan naar het Groeningenveld in Kortrijk ? Puur toeval?
BDW, Kris Peeters en zelfs Q waren daar op uitnodiging, zeveraar.

BDW heeft daar geen enkel woord gezegd over die veldslag. Stop dus met zeveren
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be