Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2010, 14:08   #201
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Je moet uw teleurstelling in uw godsbeeld niet afwenden naar God.
Hey, HIJ laat ze wegrotten,afslachten, .. hier, niet ik.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 14:11   #202
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Man, er zijn geen feiten. Geef me dan "al die feiten".

Feiten dat er geen ENKEL bewijs is voor het bestaan van iets dat jullie ENKEL in je hoofd "zien"?
"Het moest maar eens waar zijn" Moesten varkens kunnen vliegen waren het vleervarkens, NIET dus
Oud 9 april 2010, 14:14   #203
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zingeving kan op basis van alles. Alleen is die zingeving gebaseerd op wetenschap een flets, leeg omhulsel omdat wetenschap per definitie niet bestaat om zin te geven. Wetenschap verklaart de dingen, als je naar de zin van die dingen op basis van wetenschap zoekt kom je van een kale reis terug.
Niet veralgemenen. Ik kom heus niet van een kale reis terug als ik vertrek van wetenschap om aan zingeving te doen.

Citaat:
Man, er zijn geen feiten. Geef me dan "al die feiten".
Wel, om te beginnen: God antwoordt niet als je hem iets vraagt. Niemand heeft hem ooit gezien. Hij grijpt niet in als er iets ergs gebeurt. Hij straft niet wie niet in hem gelooft, hij beloont niet wie wèl in hem gelooft. Hij heeft de aarde niet in 7 dagen geschapen, ook niet in twee weken of drie jaar. Of hij al dan niet bestaat kun je even makkelijk/moeilijk bewijzen als het bestaan van sneeuwwitje, Bart simpson of de kerstman.

Citaat:

Ik denk eerder dat het andersom is. U vindt, net als het meerendeel van atheïsten, het storend dat er een God zou bestaan,
Dat is uw assumptie als gesloten gelovige. Integendeel, het zou fantastisch zijn als er een God bestond. Helaas, daar zijn geen aanwijzingen voor.

U gedraagt zich als iemand die de lotto gewonnen heeft, maar dan zonder lottoformulier. Ik zou ook graag winnen, maar ik kan mezelf niks wijsmaken. Het is jouw goede recht in een lotto-waan te leven, wellicht maakt dat je gelukkiger, maar als je ook nog eens wil beweren dat je gelijk hebt en niet in een waan vertoeft, ja, sorry, dan kan ik niet akoord gaan.

Citaat:
waaraan u verantwoording zou moeten afleggen voor uw daden. U kan als vrijgevochten modernist, geen superioriteit verdragenn, laat staan een God die op voorhand vastgelegd heeft wat goed is en wat kwaad. U wil daar zélf over beslissen.
Opnieuw fout. Het is verdomd lastig om zelf te beslissen over goed en kwaad. Daarvoor is de realiteit ongelooflijk complex (bv. lastige casussen ivm prenatale diagnostiek). Zelf op een goede manier beslissen vereist (naast kennis van de feiten) verantwoordelijkheid, kritisch onderzoek en integriteit en empathie.

OF je leunt achterover en zegt 'God heeft dat allemaal al geregeld en opgeschreven in een boek'. Newsflash: mensen hebben dat boek geschreven.

Citaat:
Als u werkelijk beweert dat katholieken zich niet toetsen aan hun godsbeeld heeft u geen kaas gegeten van het katholicisme en moet u dringend eens wat verdiepen over dit onderwerp.
Ik heb me behoorlijk verdiept in die materie en ben bovendien katholiek opgevoed. Wees gerust, ik ken jouw winkel. En ik weet dit: dat kritische zelfonderzoek gebeurt wel degelijk, alleen BINNEN die bubbel van het geloof: Een moment van twijfel? "Heer geef mij de kracht om in U te geloven". Een moment van verbijsterend onrecht? "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Een moment van zondig gedrag? "Heer vergeef mij mijn zwakte". Enz.

Sure, ook katholieken worstelen met het leven, maar wel onder de warme vleugels van de vader en zijn hogere zin. Stap eens het nest uit, man. Het is er kouder en harder, maar dat kun je wel aan als mens. Tenzij je een piepkuiken wil blijven ... (niet persoonlijk opvatten, het is een metafoor natuurlijk).

Citaat:
Of denk je dat het toeval is dat atheïsme een louter Westers fenomeen is.
Da's een zijdiscussie, maar zeg eens, wat is jouw idee daarover?

Laatst gewijzigd door Goldband : 9 april 2010 om 14:18.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 14:28   #204
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Dit leven niet diep genoeg voor je? .
Neen, het leven zoals jij het bekijkt, heeft voor mij geen diepgang genoeg. Het houdt te weinig rekening met de geest. Maar als dit voor jou anders is, ga gerust je gang vriend. Als je maar gelukkig bent.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 14:33   #205
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Neen, het leven zoals jij het bekijkt, heeft voor mij geen diepgang genoeg. Het houdt te weinig rekening met de geest. Maar als dit voor jou anders is, ga gerust je gang vriend. Als je maar gelukkig bent.

Fred.
Zelf zorgen voor geestesvoer. Of dacht je dat ik niet nadacht? Wou dat ik hem kon afzetten
Alleen gebruik ik de kracht om de wereld rondom beter te begrijpen...vriend
Oud 9 april 2010, 14:41   #206
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat het leven toch een diepere zin heeft.

Fred.
Moet erg zijn als ge er zelf geen zin aan kunt geven. Innige deelneming.

En hoe kan uw geloof in een sprookje (uw woorden) bijdragen aan (of afnemen van) de gehele mensheid ?
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 14:47   #207
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Ho ho ho! momentje hé vriend

(sorry voor de onbeleefdheid dat ik antwoord in een ander zijn plaats )

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Wel, om te beginnen: God antwoordt niet als je hem iets vraagt.
Je kunt niets afdwingen van God hé. Hij antwoord op zijn manier: in je gevoel.

Citaat:
Niemand heeft hem ooit gezien.
Mensen die een BDE hebben gehad, beweren van wel.

Citaat:
Hij grijpt niet in als er iets ergs gebeurt.
Dat weten wij dus niet. Enkele feiten: De aarde is nog steeds niet vergaan. De Nazi's hebben verloren. De Berlijnse muur is afgebroken. Rusland en Amerika zijn elkaars aartsvijanden niet meer. Men heeft steeds meer oog voor het milieu. Steeds meer ziektes kunnen genezen worden. enz..

Citaat:
Hij straft niet wie niet in hem gelooft, hij beloont niet wie wèl in hem gelooft.
Straffen en belonen heeft hij nooit gedaan. Er is echter wel oorzaak en gevolg.

Citaat:
Of hij al dan niet bestaat kun je even makkelijk/moeilijk bewijzen als het bestaan van sneeuwwitje, Bart simpson of de kerstman.
Slechte vergelijking. Dit gaat over de meest essentiële zaken van ons bestaan. U vergelijkt dat met stripfiguren.

Citaat:
Dat is uw assumptie als gesloten gelovige. Integendeel, het zou fantastisch zijn als er een God bestond. Helaas, daar zijn geen aanwijzingen voor.
Kijk in de spiegel

Citaat:
Opnieuw fout. Het is verdomd lastig om zelf te beslissen over goed en kwaad.
Volg uw geweten. En maak u los van de verkeerde waarden van vroeger.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 9 april 2010 om 14:50.
Oud 9 april 2010, 14:47   #208
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Moet erg zijn als ge er zelf geen zin aan kunt geven. Innige deelneming.
Hij heeft wel een voordeel.
Hij kan iemand anders de schuld geven ("it wasn't me")
Oud 9 april 2010, 14:56   #209
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
ZIJN manier, JOUW gevoel, lekker handig toch alweer.
Zeer controleerbaar

Mensen die een BDE hebben gehad, beweren van wel.
Mensen vertellen wel ns meer onzin. Kijk je wel eens TV? Dat heet liegen,verzinnen. Kinderen kunnen het al vanaf 5j dacht ik.
Dat weten wij dus niet. Enkele feiten: De aarde is nog steeds niet vergaan. De Nazi's hebben verloren. De Berlijnse muur is afgebroken. Rusland en Amerika zijn elkaars aardsvijanden niet meer. Men heeft steeds meer oog voor het milieu. Steeds meer ziektes kunnen genezen worden. enz..
Holocaust, slachting 200.000 Poolse militairen, De lange mars, Huttu/Toetsie, ...

Yep, de wetenschap staat voor niets en dit ONDANKS de relifundi's

Straffen en belonen heeft hij nooit gedaan. Er is echter wel oorzaak en gevolg.

Slechte vergelijking. Dit gaat over de meest essentiële zaken van ons bestaan. U vergelijkt dat met stripfiguren.

Perfecte vergelijking, even fictief als het vliegende spag monster en mijn "flying hogfart" hypothese

Kijk in de spiegel
[COLOR="rgb(255, 0, 255)"]Al eerder gezegd : big fuck-up. Een ultraviolet filter+blinde vlek in mijn oog. Geen retractable scrotum, ... [/color]

Volg uw geweten. En maak u los van de verkeerde waarden van vroeger.
Dat deden de Nazi's ook, en de russen en Mao en ...

Fred.

Laatst gewijzigd door Cdude : 9 april 2010 om 14:58.
Oud 9 april 2010, 15:18   #210
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik had ooit gehoord dat het zondvloedverhaal afkomstig zou zijn van een oude mondelinge overlevering van de tijd dat de Bosporus doorbroken zou geweest zijn. Moet inderdaad een nogal spectaculair gedoe geweest zijn, een gebied als de Zwarte Zee dat plots volloopt!

Tiens, hier staat er iets over:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bosphor...ical_reference
Dat is een theorie die wel eens geopperd wordt ja. En terwijl ik de mogelijkheid daarvan niet wil ontkennen heb ik toch mijn twijfels om twee verschillende redenen;
  1. Hetzelfde verhaal komt over gans de wereld voor, bij veel verschillende culturen die, naar populaire theorie, niet of amper met elkaar in contact stonden.
  2. Mythen niet bedoeld zijn als historische verslagen, wel als levenslessen. Dat sluit uiteraard niets uit, daar mensen zelden origineel genoeg zijn om nieuwe dingen uit het niets te toveren.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 15:18   #211
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ZIJN manier, JOUW gevoel, lekker handig toch alweer.
Zeer controleerbaar
Dit moet niet gecontroleerd worden.
Het is de bedoeling dat ieder voor zich dit ervaart.
U bent er duidelijk nog niet klaar voor.

Fred.
Oud 9 april 2010, 15:20   #212
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dat zonder reden een heelal ontstaan is met stabiele natuurwetten en dat dat heelal uiteindelijk puur toevallig zelfbewust en intelligent leven heeft voortgebracht, is ook erg onwaarschijnlijk.
onwaarschijnlijk? Ja
onmogelijk? Nee
Ik heb de indruk dat gelle nogal heel licht over begrippen als 'waarschijnlijk', 'onmogelijk', 'toeval', &tc gaan. Dat zijn allen begrippen die eigenlijk verdomd vreemd en moeilijk te vatten zijn.
Oud 9 april 2010, 15:21   #213
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mensen vertellen wel ns meer onzin. Kijk je wel eens TV? Dat heet liegen,verzinnen. Kinderen kunnen het al vanaf 5j dacht ik.
Er zijn -wereldwijd- miljoenen getuigenissen. Ook hier bij ons maar de mensen durven hun verhaal niet te vertellen omdat mensen zoals jij ze belachelijk zullen maken.

Het is zever omdat jij het nog niet ervaren hebt he.

Fred.
Oud 9 april 2010, 15:24   #214
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet veralgemenen. Ik kom heus niet van een kale reis terug als ik vertrek van wetenschap om aan zingeving te doen.
Natuurlijk niet, omdat je zingeving beantwoord met "toegeven aan". Je voorbeeld over "de realiteit = lijden" was tekenend.

Citaat:
Wel, om te beginnen: God antwoordt niet als je hem iets vraagt. Niemand heeft hem ooit gezien. Hij grijpt niet in als er iets ergs gebeurt. Hij straft niet wie niet in hem gelooft, hij beloont niet wie wèl in hem gelooft. Hij heeft de aarde niet in 7 dagen geschapen, ook niet in twee weken of drie jaar. Of hij al dan niet bestaat kun je even makkelijk/moeilijk bewijzen als het bestaan van sneeuwwitje, Bart simpson of de kerstman.
Ben je teleurgesteld in God, of in jouw godsbeeld?

Citaat:

U gedraagt zich als iemand die de lotto gewonnen heeft, maar dan zonder lottoformulier. Ik zou ook graag winnen, maar ik kan mezelf niks wijsmaken. Het is jouw goede recht in een lotto-waan te leven, wellicht maakt dat je gelukkiger, maar als je ook nog eens wil beweren dat je gelijk hebt en niet in een waan vertoeft, ja, sorry, dan kan ik niet akoord gaan.
Nogmaals, God is geen grijze man die u van uw dagdagelijkse kwaaltjes verlost.
Verlos ons van het kwaad, gaat over het kwaad in jezelf. En de meeste atheïsten onderschrijven dat kwaad niet.

Citaat:
Opnieuw fout. Het is verdomd lastig om zelf te beslissen over goed en kwaad. Daarvoor is de realiteit ongelooflijk complex (bv. lastige casussen ivm prenatale diagnostiek). Zelf op een goede manier beslissen vereist (naast kennis van de feiten) verantwoordelijkheid, kritisch onderzoek en integriteit en empathie.
Nu spreek je over de uitkomst (de interpretatie), maar dan heb je nog niets gezegd over het begin, waaruit je vertrekt. De moraliteit op basis van goed en kwaad...

Citaat:
OF je leunt achterover en zegt 'God heeft dat allemaal al geregeld en opgeschreven in een boek'. Newsflash: mensen hebben dat boek geschreven.
Uw kinderlijke visie op religie is ontroerend, maar weinig voer voor discussie.

Citaat:
Ik heb me behoorlijk verdiept in die materie en ben bovendien katholiek opgevoed. Wees gerust, ik ken jouw winkel. En ik weet dit: dat kritische zelfonderzoek gebeurt wel degelijk, alleen BINNEN die bubbel van het geloof: Een moment van twijfel? "Heer geef mij de kracht om in U te geloven". Een moment van verbijsterend onrecht? "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Een moment van zondig gedrag? "Heer vergeef mij mijn zwakte". Enz.
Sure, ook katholieken worstelen met het leven, maar wel onder de warme vleugels van de vader en zijn hogere zin. Stap eens het nest uit, man. Het is er kouder en harder, maar dat kun je wel aan als mens. Tenzij je een piepkuiken wil blijven ... (niet persoonlijk opvatten, het is een metafoor natuurlijk).
Zijn dát de voorbeelden van jouw katholieke opvoeding? Nooit Thomas van Aquino, William van Ockham bestudeerd? Nooit Gerard Bodifée gelezen?

Da's een zijdiscussie, maar zeg eens, wat is jouw idee daarover?[/quote]

Hier worden boeken over geschreven, dus het is niet eenvoudig om daar een eenduidig antwoord op te geven, maar de grondtoon van het ongeloof in de Westerse wereld komt net door de plaats voor interpretatie, en vaak ook het aanmoedigen van interpretaties (tot op zekere hoogte natuurlijk.)
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 15:25   #215
Heftruck

Standaard

Citaat:
En dat zijn allemaal beelden van mensen die eigenlijk geen flauw benul hebben hoe het concept 'goddelijkheid' en religieuze mythen te benaderen. Ge verdoet uw tijd door daar tegen te argumenteren. Ge hebt gelijk, daar niet van. Maar daar verder over blijven doorbomen zal u bijzonder weinig bijbrengen.
Oud 9 april 2010, 18:05   #216
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik denk niet dat de Zondvloedmythe ontstaan is uit de behoefte om fossielen te verklaren. Je hebt te veel tijd op creationistische sites doorgebracht.
Nooit op geweest, ge gaat met iets beter moeten afkomen.
Bijvoorbeeld met een uitleg waarom die wel ontstaan is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:09   #217
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel, om te beginnen: God antwoordt niet als je hem iets vraagt.
Wat een dooddoener van formaat. Het zijn precies dergelijke wollige, inhoudsloze prietpraatjes die een weerzin tegenover geloof en religie oproepen. "god antwoordt in je gevoel", met daarbij natuurlijk meteen de implicatie dat het enkel aan jezelf te wijten is als JIJ hem niet hoort. Dit soort volksverlakkerij werd misschien 100 jaar geleden, eventueel na de obligate donderpreek van mijnheer pastoor, nog als zoete koek geslikt, maar tegenwoordig doorprikt ieder met rede begiftigd wezen zo'n drogredenering meteen.

Je zal met iets straffers voor de pinnen moeten komen, als je je verhaal geloofwaardig wil laten overkomen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:12   #218
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hey, HIJ laat ze wegrotten,afslachten, .. hier, niet ik.
God is er niet om onze kommer en kwel weg te nemen van buitenaf. Dat moeten we zélf doen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:15   #219
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Die zegt me dat het allemaal onzin is.
Wat nu?
Beginnen met ons vertellen "wat" nu juist onzin is.
Ik maak mij sterk dat ge bij een religie uitkomt, niet bij de vraag waarom mensen in een god beginnen geloven zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:15   #220
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Volgens mijn intuitie ben ik een god, in zoverre dat er zoiets bestaat, want zonder mij bestaat mijn wereld niet.
Citaat:
Dit leven is prachtig. We maken deel uit van een eewige cyclus. Ons stoffelijk deel wel te verstaan. Het lichtje gaat uit op het eind van de rit
and that's it.
Ge hebt allebij gelijk. En het zijn sterke spirituele uitspraken, zelfs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be