Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2010, 18:19   #221
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Uiteraard gaat Bobke ons die "bepaalde zaken" ons uitleggen?
Bobke is god niet, hij weet tot nader orde nog niet wat Fredje in gedachten heeft. Dat zou pas een godsbewijs zijn.
En kom niet vertellen dat madame Blanche het wel kan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:19   #222
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
God is er niet om onze kommer en kwel weg te nemen van buitenaf. Dat moeten we zélf doen.
Juist ja...

Waarom is hij er dan eigenlijk wèl?

Is God willing to prevent evil, but not able? Then He is not omnipotent.
Is He able, but not willing? Then He is malevolent.
Is He both able and willing? Then whence cometh evil?
Is He neither able nor willing? Then why call Him God?

Epicurus (c. 341 - c. 270 BC)
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:24   #223
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Goed, ik zal straks antwoorden. Maar wil je mij nu eens een lol doen? Volg mij nu eerst eens in mijn 'fantasie'. God bestaat dus en hij heeft alles geschapen, ons inbegrepen. Hij heeft daar enorm veel werk in gestoken. Wat denk jij nu dat zijn boodschap aan ons zou kunnen zijn?

Fred.
Zorg dragen voor zijn werk.
Oud 9 april 2010, 18:28   #224
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Dat is zoiets als vragen:

Mijn buur heeft een aquarium gebouwd. Hij (of zij) heeft daar enorm veel werk in gestoken. Wat denk jij nu dat zijn (of haar) boodschap aan de vissen zou kunnen zijn?
Waarschijnlijk niet “ga en vermenigvuldig u”.
Dan zou het aquarium binnen de kortste keren overbevolkt zijn.
Oud 9 april 2010, 18:30   #225
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De god waar de meesten in geloven zegt het omgekeerde: dat je jezelf moet wegcijferen en alles moet doen in naam van de naastenliefde.

Zitten zij op het verkeerde spoor, of hebben zij slechte intuitie?

Ziel is trouwens een hol concept voor mij, ik geloof niet in een tweedeling geest/lichaam.
Religie dus.
Oud 9 april 2010, 18:31   #226
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ge hebt allebij gelijk. En het zijn sterke spirituele uitspraken, zelfs.
Kijk, dus waarom het zo ingewikkeld maken en er vanalles bijsleuren?
Elke ijzermolecule in hemoglobine werd miljarden jaren gecreerd in een (super)nova.
We are all part of a star
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 18:34   #227
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de vraag was als God bestaat welke boodschap(pen) hij dan zou hebben voor ons. Wel ik denk dat dit zo iets in de zin van het volgende zou kunnen zijn:

Geniet van uw leven, hou van uzelf en van de anderen, heb respect voor alles en doe niet met een ander wat je zelf niet graag hebt.

Fred.
Waarom maakt hij ons, en zelfs kleine kinderen, dan ziek ?
Oud 9 april 2010, 18:35   #228
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is nochtans de ENIGE reden voor het bestaan van ELK levend wezen op deze planeet: carry the gene.
Eens voortgeplant ==> aftakeling en afvoeren (green cookies?)
Oud 9 april 2010, 18:38   #229
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Had u hem graag op uw voorhoofd gehad misschien?
Of de riolering onder zijn neus.
Oud 9 april 2010, 18:44   #230
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Volgens mijn intuitie ben ik een god, in zoverre dat er zoiets bestaat, want zonder mij bestaat mijn wereld niet.
Als je de god die door de mens geschapen is wel.
Die god heeft heel veel menselijke trekjes.
Oud 9 april 2010, 18:57   #231
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, omdat je zingeving beantwoord met "toegeven aan". Je voorbeeld over "de realiteit = lijden" was tekenend.
Waar haal je dat?

Citaat:
Ben je teleurgesteld in God, of in jouw godsbeeld?
Teleurgesteld soms in mensen die in naam van godsdienst foute dingen doen. God zelf kan me natuurlijk gestolen worden, wegens sprookje.

Citaat:
Nogmaals, God is geen grijze man die u van uw dagdagelijkse kwaaltjes verlost.
Grappig dat je me dat probeert uit te leggen. Nogmaals, ik weet heus dat het godsbeeld van de doorsnee katholiek niet beantwoordt aan dat beeld van de man met de grijze baard. Maar ook een ruime, vage, wollige invulling van God slaat nergens op hoor en is even weinig gefundeerd.

Citaat:
Verlos ons van het kwaad, gaat over het kwaad in jezelf. En de meeste atheïsten onderschrijven dat kwaad niet.
Nu bazel je maar wat. Het gratuite geloof in "het goede in de mens" is vaak godsdienstig (afhankelijk van welke hoek). Een besef van de mens als dier is dan weer wetenschappelijk en staat haaks op het beeld van de mens 'naar Gods beeld' met zijn kleine kantjes.

Citaat:
Nu spreek je over de uitkomst (de interpretatie), maar dan heb je nog niets gezegd over het begin, waaruit je vertrekt. De moraliteit op basis van goed en kwaad...
Een vaste basis voor goed en kwaad is natuurlijk een illusie. Dat maakt ons wat nerveus als mens omdat we wèl voelen dat sommige dingen oké zijn en andere totaal niet. We gaan dus op zoek naar enkele bakens en naar methodes om het goede te doen, steeds in overleg met onze biologische conditie als intelligent en empathisch dier en steeds binnen de spanning tussen individu en groep.

Citaat:
Uw kinderlijke visie op religie is ontroerend, maar weinig voer voor discussie.
Tegenargumenten komen sterker over. Begin misschien met een simpele toelichting bij uw uitspraak dat mijn visie op religie kinderlijk zou zijn.

Citaat:
Zijn dát de voorbeelden van jouw katholieke opvoeding? Nooit Thomas van Aquino, William van Ockham bestudeerd? Nooit Gerard Bodifée gelezen?
Alweer flauw, met wat namen gooien (zijn me welbekend hoor, dankuwel) en doen alsof ik me vergis. Sterker is het om inhoudelijk te reageren.

Bovendien komt het wat dom over om uitgerekend van Ockham te vernoemen terwijl hij met zijn scheermes een heel sterk wapen had tegen bijvoorbeeld het aanvoeren van God ter verklaring van allerlei fenomenen (ondanks zijn eigen dogmatisme).

Laatst gewijzigd door Goldband : 9 april 2010 om 19:02.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:04   #232
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Elke ijzermolecule in hemoglobine werd miljarden jaren gecreerd in een (super)nova.
Be humble, for you are but dirt.
Be noble, for you are stardust.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:08   #233
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noemt men gods werkplaats nu zo ?
Oud 9 april 2010, 19:09   #234
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
D[*]Hetzelfde verhaal komt over gans de wereld voor, bij veel verschillende culturen die, naar populaire theorie, niet of amper met elkaar in contact stonden.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk als argument. Want door de 'aard van het beestje' zou slechts één cultuur het kunnen navertellen.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:10   #235
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans de ENIGE reden voor het bestaan van ELK levend wezen op deze planeet: carry the gene.
Eens voortgeplant ==> aftakeling en afvoeren (green cookies?)
Voortplanten is iets anders dan vermenigvuldigen hoor.
Oud 9 april 2010, 19:43   #236
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Waar haal je dat?
Uit uw vorige post.

Citaat:
Teleurgesteld soms in mensen die in naam van godsdienst foute dingen doen. God zelf kan me natuurlijk gestolen worden, wegens sprookje.
Nee, uit uw post blijkt dat uw teleurstelling groot is wat betreft een God die wel kan, maar niet wil handelen.

Citaat:
Grappig dat je me dat probeert uit te leggen. Nogmaals, ik weet heus dat het godsbeeld van de doorsnee katholiek niet beantwoordt aan dat beeld van de man met de grijze baard. Maar ook een ruime, vage, wollige invulling van God slaat nergens op hoor en is even weinig gefundeerd.
Waarom maak je dan de kinderlijke (eigenlijk moet ik puberale schrijven) omschrijving van die godheid?
Als je hiermee "wetenschappelijk" gefundeerd bedoelt, dan geef ik je gelijk. Maar gelovigen hebben niet de drang om alles wat rondom hen is, en in hen is een wetenschappelijke verklaring te geven.

Citaat:
Nu bazel je maar wat. Het gratuite geloof in "het goede in de mens" is vaak godsdienstig (afhankelijk van welke hoek). Een besef van de mens als dier is dan weer wetenschappelijk en staat haaks op het beeld van de mens 'naar Gods beeld' met zijn kleine kantjes.
Het is het katholicisme dat spreekt over de erfzonde (het geneigd zijn tot het kwade). Ongelovigen spreken vaak over tabula rasa, goede mensen, of kwade mensen. Slechts zelden onderschrijven zij dezelfde visie op de mens dat het christendom.

Citaat:
Een vaste basis voor goed en kwaad is natuurlijk een illusie. Dat maakt ons wat nerveus als mens omdat we wèl voelen dat sommige dingen oké zijn en andere totaal niet. We gaan dus op zoek naar enkele bakens en naar methodes om het goede te doen, steeds in overleg met onze biologische conditie als intelligent en empathisch dier en steeds binnen de spanning tussen individu en groep.
Dat gevoel is niet aangeboren hoor. Dat wordt aangeleerd. Alleen is het goede doen, zonder God, wel eens de mist in gegaan in de loop der geschiedenis. We voelen dus pas wanneer iets kwaad is, wanneer ons dat is bijgebracht van bovenaf, door ouders, leraar, pastoor,..

Citaat:
Tegenargumenten komen sterker over. Begin misschien met een simpele toelichting bij uw uitspraak dat mijn visie op religie kinderlijk zou zijn.
Eerder een puberale afweer tegen iets superieus, zoals een puber tegen zijn ouders. Uw uitspraak, dat enerzijds op gemakkelijke manier wil scoren, en anderzijds zeg je dat je wel weet dat geen katholiek God als een man, die ons letterlijk van kwaad redt, ziet is mijns inziens vrij kinderlijk.

Citaat:
Alweer flauw, met wat namen gooien (zijn me welbekend hoor, dankuwel) en doen alsof ik me vergis. Sterker is het om inhoudelijk te reageren. Bovendien komt het wat dom over om uitgerekend van Ockham te vernoemen terwijl hij met zijn scheermes een heel sterk wapen had tegen bijvoorbeeld het aanvoeren van God ter verklaring van allerlei fenomenen (ondanks zijn eigen dogmatisme).
Inhoudelijk zijn ze niet op 1 2 3 uit te leggen. En waarom zou ik hen uitleggen, als ze dat zelf 10x beter hebben gedaan.
Ik ken het tweezijdend mes van Van Ockham (dankuwel). Hij stelde vooral de godsbewijzen van zijn voorgangers in vraag, en terecht. Hij was een belangrijke mijlpaal in het ontwikkelen van het ongeloof, maar daarom was hij niet verkeerd, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door xrc : 9 april 2010 om 19:45.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:57   #237
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een beetje zoals de aarde nu, quoi?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 21:18   #238
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Noemt men gods werkplaats nu zo ?
Neen, een bol waterstof die spontaan, onder invloed van zwaartekracht begint te stralen, wel.
Oud 9 april 2010, 21:29   #239
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof verklaren staat er...
Volgens mij gebruikte u 'rationalisaties' als synoniem voor 'wetenschap'.

Citaat:
Omdat geloof en wetenschap volledig los staan van elkaar, waardoor het perfect mogelijk is voor een wetenschapper om gelovig te zijn.
Meer nog, de pioniers van de wetenschap waren niet zelden gelovig.
Er zijn geen rationalisaties nodig om geloof te verklaren. Dat is een typische eigenschap van de modernistenkliek.
Ik betoogde dat geloof ontstaat uit rationalisaties, daarom vond ik het onlogisch dat u stelde dat men geen rationalisaties nodig heeft om geloof te verklaren. Nu begrijp ik dat u bedoelde dat je geloof niet hoeft te verklaren. D.w.z. dat volgens u de kerkvaders en exegeten van Hiëronymus tot Thomas van Aquino enzovoorts zich de moeite hadden kunnen besparen. Maar dan was de Katholieke kerk, die u schijnt te waarderen, er niet geweest.

Aan deze draad 'Godsdienst voor dummies' heeft u dus niets te bieden? [Godsdienst: Het dienen van God door het onderhouden van Zijn geboden]
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 22:14   #240
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit uw vorige post.
Sorry, niet duidelijk.

Citaat:
Nee, uit uw post blijkt dat uw teleurstelling groot is wat betreft een God die wel kan, maar niet wil handelen.
Dat was niet mijn post. (het citaat was in het Engels over een God die al dan niet able and willing is om het evil tegen te houden.

Citaat:
Maar gelovigen hebben niet de drang om alles wat rondom hen is, en in hen is een wetenschappelijke verklaring te geven.
Zij hoeven die drang niet te hebben, zij mogen doen wat zij willen. Wanneer ze vinden dat hun ideeën, die slechts ideeën zijn, op gelijke hoogte staan als uitspraken die vertrekken vanuit wetenschap, dan dwalen zij. Puberale pretentie zou je kunnen zeggen.

Citaat:
Ongelovigen spreken vaak over tabula rasa, goede mensen, of kwade mensen. Slechts zelden onderschrijven zij dezelfde visie op de mens dat het christendom.
Dat is alweer een zware gratuite uitspraak. Ongelovigen zijn geen club van mensen die grotendeels dezelfde opvattingen hebben. Integendeel, ongelovigen nemen zelden iets zomaar aan, ook niet van andere 'ongelovigen'. Anders dus inderdaad dan godsdienstigen die toch een beetje allen samen zomaar iets aannemen.

Over die tabula rasa: je bent in de war. Tabula rasa is het (inmiddels totaal achterhaalde) idee dat een mens als blanco blad geboren wordt. Het is dus meteen al het tegendeel van het idee dat er nu eenmaal kwade en goede mensen zijn. Wat jouw opvatting is van het mensbeeld van 'de atheïst': beetje troebel, me dunkt.

Citaat:
Dat gevoel is niet aangeboren hoor. Dat wordt aangeleerd. Alleen is het goede doen, zonder God, wel eens de mist in gegaan in de loop der geschiedenis. We voelen dus pas wanneer iets kwaad is, wanneer ons dat is bijgebracht van bovenaf, door ouders, leraar, pastoor,..
Man, hoe kun je het immense nature-nurture debat hier gewoon even beslechten met je eigen ideetje? Wat wij doen als mens, wat ons handelen drijft, wat ons gedrag bepaalt, dat is heus niet zomaar te herleiden tot 'de leraar of de ouders hebben het ons aangeleerd'. Het is natuurlijk een complexe mix van allerlei factoren, zowel aangeboren als aangeleerd en in interactie met de omgeving. Boeiende materie in elk geval om (via de wetenschap) mee aan de slag te gaan, richting zingeving.

Citaat:
Eerder een puberale afweer tegen iets superieus, zoals een puber tegen zijn ouders. Uw uitspraak, dat enerzijds op gemakkelijke manier wil scoren, en anderzijds zeg je dat je wel weet dat geen katholiek God als een man, die ons letterlijk van kwaad redt, ziet is mijns inziens vrij kinderlijk.
Bekijk het ook eens zo: je moet als kind of als puber ooit loskomen van je ouders. Op eigen benen staan en voor jezelf zorgen. Je leert zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en uiteindelijk kun je je eigen plan trekken. Of je blijft aan moeders rokken hangen, zonder de sprong te wagen naar die koude harde buitenwereld. Now, who's the kid here?

Tot slot: Als je je laat vangen en denkt dat een atheïst zich niet nietig kan voelen of zich wil verzetten tegen het idee zich als klein deeltje van iets groter te zien, dan raad ik je aan nog eens na te denken. Wanneer wij beiden onder de indruk zijn van het grote, het eeuwige, enzovoort, dan vraag ik je: waar haal je het vandaan om dat gevoel plots 'God' te noemen en er vervolgens een heel mensbeeld, wereldbeeld en moraal aan op te hangen? Die sprong is me te dol en dient te worden gelegitimeerd.

Laatst gewijzigd door Goldband : 9 april 2010 om 22:15.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be