Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2010, 00:21   #261
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ergo; 'god' bestaat in theocratieën.
Jij hebt je inleiding tot de logica van de achterkant van een doos corn flakes zeker?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 00:38   #262
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "god of the gasps" is niet relevant.

Trouwens, driewerf; bestaan wetten, regels, grenzen en staten?
Zo ja; 'god' bestaat.
Zo neen; 'god' bestaat niet.

'Bestaan' zijnde het kernwoord van de vraag.
Dat zijn menselijke concepten, en dat God een menselijk concept is lijkt mij meer dan waarschijnlijk.
Oud 11 april 2010, 08:31   #263
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen voor creationisten en atheïsten.
Ik heb de indruk dat het irrationele nochtans terug aan een opmars bezig is. Groei van evangelische sectes, maar ook een toename van paranormale beurzen, succes van dat paranormaal programma op VTM etc. Misschien valt dat laatste niet echt onder wat de meeste mensen als "god" beschouwd, maar het fundamentele principe erachter blijft hetzelfde: mensen zoeken hun heil in het bovennatuurlijke omdat "de wetenschappers" ook niet alles weten. (Terwijl in feite wetenschappers veel meer weten dan de meeste mensen vermoeden. Het zijn zij die doorgaans niet alles weten.

Citaat:
Ergo; 'god' bestaat in theocratieën.
Neen. Er bestaat een godsbeeld.
Allé, nemen we als voorbeeld de verplichting voor vrouwen om een sluier te dragen in Iran. Die verplichting, die wet bestaat. Het godsbeeld van de ayatollahs die die sluier opleggen bestaat. Bestaat daarmee ook Allah? Neen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 09:42   #264
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat het irrationele nochtans terug aan een opmars bezig is. Groei van evangelische sectes, maar ook een toename van paranormale beurzen, succes van dat paranormaal programma op VTM etc. Misschien valt dat laatste niet echt onder wat de meeste mensen als "god" beschouwd, maar het fundamentele principe erachter blijft hetzelfde: mensen zoeken hun heil in het bovennatuurlijke omdat "de wetenschappers" ook niet alles weten. (Terwijl in feite wetenschappers veel meer weten dan de meeste mensen vermoeden. Het zijn zij die doorgaans niet alles weten.
Voor de zoveelste keer; spiritualiteit en wetenschap mixen niet. Dat wilt zeggen dat ik net als gij dat paranormaal, pseudo-wetenschappelijk gezeik verwerp. Dat wilt ook zeggen dat ge geen 'spirituele' uitspraken kunt doen vanuit 'de wetenschap'. Het is tof dat ge reageert tegen het onwetenschappelijk gezeik van creationisten enzo, dat is nodig. Als ge echter denkt dat ge daarmee de validiteit van alles wat nog maar een beetje naar spiritualiteit riekt onderuit haalt, zijt ge ferm verkeerd. Verschillende domeinen, verschillende doelen, verschillende methodes.

En ja, het irrationele groeit. Beide fanatieke religieuze strekkingen en atheïsme in zijn huidige vorm zijn zeer recente fenomen, beide ontstaan als reactie uit de wetenschappelijke revolutie en beiden missen het punt van spiritualiteit & religie compleet. Dat gezegd zijnde; liever atheïsten die het gezeik van magische-mannen-in-de-hemel hebben verworpen dan het omgekeerde; die zijn inderdaad pakken slimmer. Wat niet wil zeggen dat alles wat ze denken over spiritualiteit bij voorbaat juist is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Neen. Er bestaat een godsbeeld.
Allé, nemen we als voorbeeld de verplichting voor vrouwen om een sluier te dragen in Iran. Die verplichting, die wet bestaat. Het godsbeeld van de ayatollahs die die sluier opleggen bestaat. Bestaat daarmee ook Allah? Neen.
Met alle respect, driewerf, maar als grenzen, wetten en landen bestaan omdat ze in één of ander boekske staan (en laat u niet misleiden dat wetboeken ook maar in het minste iets anders zou zijn dan het zoveelste boekske) dan bestaan alle goden ook; die staan ook in boekskes.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 11 april 2010 om 09:49.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 09:52   #265
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Gij toch ook.
Nee. En ik heb (niet langer) de pretentie de gehele menselijke spiritualiteit te verwerpen op basis van een losse kritiek op de verkeerde interpretatie van de abrahamistische religies.
Oud 11 april 2010, 09:58   #266
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, driewerf, maar als grenzen, wetten en landen bestaan omdat ze in één of ander boekske staan (en laat u niet misleiden dat wetboeken ook maar in het minste iets anders zou zijn dan het zoveelste boekske) dan bestaan alle goden ook; die staan ook in boekskes.
Kabouterkes ook.

Je vergelijkt appelen met citroenen.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 11 april 2010, 09:59   #267
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. En ik heb (niet langer) de pretentie de gehele menselijke spiritualiteit te verwerpen op basis van een losse kritiek op de verkeerde interpretatie van de abrahamistische religies.
Ik ook niet.

Citaat:
Oud 11 april 2010, 10:08   #268
Heftruck

Standaard

Citaat:
Kabouterkes ook.
Dat zegt iets over het waarheidsgehalte & de relevantie van dingen die in boekskes staan he.

Citaat:
Je vergelijkt appelen met citroenen.
Nee hoor. Er is fundamenteel niks verschillend tussen 'de wet volgen' en 'de regels uit religieus boek X of Y volgen' omdat 'het geschreven staat' of 'de wet is'. Het hangt er maar van af in welke regels ge wilt geloven. Ge kunt gij nu proberen allerlei rechtvaardigingen te geven ('het is nodig!', 'het is goed!') maar uiteindelijk komt dat allemaal neer op excuuskes vinden voor het vasthouden aan één of ander wetboek naar keuze (religieus of anders). Anarchisten hebben dat al lang door.
Oud 11 april 2010, 10:37   #269
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zegt iets over het waarheidsgehalte & de relevantie van dingen die in boekskes staan he.
Nee, dat zegt iets over het waarheidsgehalte & de relevantie van dingen die in sommige boekskes staan.

Citaat:
Nee hoor. Er is fundamenteel niks verschillend tussen 'de wet volgen' en 'de regels uit religieus boek X of Y volgen' omdat 'het geschreven staat' of 'de wet is'.
Natuurlijk wel. Dat weet je best. Als ik een bepaalde regel uit de bijbel niet volg, dan zal niemand daar om malen. Als ik de wet overtreed, dan zal ik kennis maken met het concept 'handhaving'.

Citaat:
Het hangt er maar van af in welke regels ge wilt geloven.
Onzin. Ik 'geloof' niet in een verkeersregel die mij een snelheidsbeperking oplegt. Ik 'weet' dat die regel er is en dat het overtreden ervan consequenties heeft. Die regel en die consequenties zijn algemeen geldend. Ze zijn niet gebonden aan het lidmaatschap van een club. Ik kan niet bij een andere club gaan die andere snelheidsbeperkingen hanteert.

Citaat:
Ge kunt gij nu proberen allerlei rechtvaardigingen te geven ('het is nodig!', 'het is goed!') maar uiteindelijk komt dat allemaal neer op excuuskes vinden voor het vasthouden aan één of ander wetboek naar keuze (religieus of anders). Anarchisten hebben dat al lang door.
Anarchisten hebben daar niets mee te maken. Ook zij moeten zich houden aan de wetten en regels die hier van toepassing zijn. Over de zin en de onzin van bepaalde regels kan je van mening verschillen, maar je kan er niet onderuit, tenzij de regel ingevolge de wil van meerderheid gewijzigd of opgeheven wordt. Het geheel van wetten in de materiële zin behoeft geen rechtvaardiging. De noodzaak tot ordening van de samenleving is zelfs voor anarchisten duidelijk.

Citaat:
Oud 11 april 2010, 10:50   #270
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

op de rest van je post ga ik niet reageren omdat ik me er wel min of meer in kan vinden, maar over dit wil ik toch nog wel iets kwijt:

Citaat:
Grenzen, wetten en landen zijn niet meer dan afspraken tussen mensen onderling.

De godsdiensten zijn opgelegd door een of meerdere mensen die denken te weten wat een door hen uitgevonden God zou willen.

Ik als atheïst/agnost hecht geen enkele waarde aan wat iemand in een tijdsbeeld van 2 en meer millennia geleden als gangbaar heeft opgelegd en nooit aangepast.

Wetten die in een modern tijdsbeeld zijn gemaakt en trouwens nog steeds constant worden aangepast aan de noden van vandaag, daar kan ik wel mee leven, hoewel ik met een aantal ook niet echt akkoord ben.
Maar daar kan iets aan gedaan worden (democratische weg).
Oud 11 april 2010, 10:53   #271
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Nog even over de grond van de zaak.
Ik heb niet alles gelezen, dus ik kan wel wat dingen herhalen die al gezegd geweest zijn.

Is Godsdienst voor dummies?

Ja en Nee.

Wanneer je een godsdienst letterlijk neemt zoals voorgesteld in de Heilige Boeken, dan helpt het wel om niet te veel kennis te hebben, want anders ga je al heel snel heel veel gaan verwerpen.

Wanneer je een godsdienst pragmatisch bekijkt als een manier van leven en zich gedragen in de maatschappij, dan zie ik er geen probleem in dat godsdienst beoefend wordt door hele slimme mensen.
Oud 11 april 2010, 10:54   #272
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, Heftruck, maar ik denk dat je een punt mist.
Het is niet omdat het in boekskes staat dat het bestaat. Maar het feit dat het bepaalde gevolgen heeft, is een zeer zekere aanduiding van het bestaan van iets. Als ik de taalgrens oversteek, zal ik de flikken in een andere taal te woord moeten staan. Dat is een reëel merkbaar gevolg dat aan de taalgrens een bestaan verleent. Als een vrouw in Iran zonder sluier buitengaat, heeft ze last met de godsdienstpolitie. Dat is een gevolg dat aan de Sharia een bestaan verleent. De taalgrens en de Sharia staan beiden in boekskes beschreven, maar het is niet die beschrijving dat hen een bestaan verleent. Het is de praktijk.
God (en zijn vriendjes Allah, Jahweh etc) staan in boekskes. Maar tot zover hebben god et aliter nog niet veel voortgebracht. Wat wel veel gedaan heeft zijn mensen die handelden in overeenstemming met hun godsbeeld (en meestal met negatieve resultaten).
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 11:00   #273
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Wanneer je een godsdienst letterlijk neemt zoals voorgesteld in de Heilige Boeken, dan helpt het wel om niet te veel kennis te hebben, want anders ga je al heel snel heel veel gaan verwerpen.

Wanneer je een godsdienst pragmatisch bekijkt als een manier van leven en zich gedragen in de maatschappij, dan zie ik er geen probleem in dat godsdienst beoefend wordt door hele slimme mensen.
Volgens mij schuilt daarin het verschil tussen godsdienst en spiritualiteit. Een godsdienst KAN je niet pragmatisch benaderen. De godsdienst is te nemen of te laten.

Citaat:
Oud 11 april 2010, 11:36   #274
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij schuilt daarin het verschil tussen godsdienst en spiritualiteit. Een godsdienst KAN je niet pragmatisch benaderen. De godsdienst is te nemen of te laten.
Welke wezenlijke eigenschap van godsdiensten zou dit dan onmogelijk maken?
Oud 11 april 2010, 11:55   #275
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het waren vooral de machthebbers die deze denkwijze interessant vonden om hun eigen belangen te waarborgen.
Uiteraard dat spreekt vanzelf, het concept God is niet door de kuisvrouw ontwikkeld.
Oud 11 april 2010, 12:08   #276
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Welke wezenlijke eigenschap van godsdiensten zou dit dan onmogelijk maken?
Het feit dat een godsdienst onderworpen is aan het gezag van "geestelijke leiders", die geen verantwoording verschuldigd zijn aan hun onderhorigen, om maar eens iets te noemen. De discriminatie van vrouwen en homoseksuelen, om nog eens iets anders te noemen. En dan niet in het minst natuurlijk de dogma's, waarvan door de gelovige niet mag worden afgeweken en die zelfs niet eens in twijfel mogen worden getrokken.

Citaat:
Oud 11 april 2010, 12:44   #277
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat een godsdienst onderworpen is aan het gezag van "geestelijke leiders", die geen verantwoording verschuldigd zijn aan hun onderhorigen, om maar eens iets te noemen. De discriminatie van vrouwen en homoseksuelen, om nog eens iets anders te noemen. En dan niet in het minst natuurlijk de dogma's, waarvan door de gelovige niet mag worden afgeweken en die zelfs niet eens in twijfel mogen worden getrokken.
Waarom zouden dat wezenlijk eigenschappen zijn van een godsdienst? Je kan dat dan even goed wezenlijke eigenschappen noemen van een samenleving.
Oud 11 april 2010, 13:01   #278
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De manier waarop u hier argumenteert lijkt mij nogal willekeurig. U mag dan wel die scheiding bepleiten, maar heel wat christenen argumenteren met wetenschappers over evolutie en beweren dat er wonderen gebeuren.
Er gebeuren wonderen. Zelfs de onbevlekte ontvangenis (letterlijk) is wetenschappelijk haalbaar. Voorts is die discussie over evolutie vooral (om niet uitsluitend te zeggen) te vinden bij protestanten.

Citaat:
Juist, het lijkt erop dat vooral de spijt over het handelen in verband staat met de moraliteit en de onuitputtelijke vergeving van zonden. Daarmee is de kerk weer in het nieuws.
Ja goed, ik ga mij niet laten vangen aan deze provocaties.

Citaat:
De ongelovige mist niets, geen besef van zonde en geen verlossing en geen hiernamaals? En waar het in deze draad om gaat, u heeft helemaal geen godsdienst voor dummies? Dat geloof een bindmiddel is voor cultuur staat vast. En 18 eeuwen christelijke historie leert dat het ging om één cultuur die geen concurrentie verdraagt. Het hoofd van de RK-kerk bevestigt die opvatting nog steeds. D.w.z., het katholieke volk zou alleen de pauselijke monarchie moeten aanhangen (Psalm 2:2).
Ik denk dat het katholicisme zowat de meest verdraagzame monotheïstische godsdienst is. Tolerantie is zelfs een christelijke deugd.

Citaat:
Die uitleg kende ik nog niet. Jezus was volgens de schrift zo bang dat hij uitriep: Mijn God, waarom heb je mij verlaten? En wat te denken van wat Jezus zegt in Mattheüs 11:21-22: 'Wee u, Chorasin, wee u, Betsaïda! Want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij zich in zak en as bekeerd hebben. Doch ik zeg u, het zal voor Tyrus en Sidon dragelijker zijn in de dag des oordeels dan voor u'. Is dat geen angst inboezemen?
Jezus was bang, teleurgesteld, misschien zelfs kwaad, maar dat wil nog niet zeggen dat God drijft op de angsten van mensen.
Integendeel gebruikt God die krachten niet, net omdat God geen "god van angst" wil zijn.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 13:11   #279
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Er gebeuren wonderen. Zelfs de onbevlekte ontvangenis (letterlijk) is wetenschappelijk haalbaar.
Oh ja? Bij bacterieën, zwammen,bladluizen zelfs maar ...welk zoogdier plant zich ongeslachtelijk voor?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 13:11   #280
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Oh ja? Bij bacterieën, zwammen,bladluizen zelfs maar ...welk zoogdier plant zich ongeslachtelijk voor?
Het is theoretisch mogelijk, zelfs bij mensen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be