![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat minder pragmatisch is, is het instituut 'kerk'. Die bepalen de interpretatie van de godsdienst en de regels waaronder je kan toetreden tot die kerk. Dat punt is minder pragmatisch. Maar het is misschien dat wat je bedoelt. Als je met Godsdienst het instituut bedoelt en met spiritualiteit de belevenis van de godsdienst, dan volg ik je.
![]() |
![]() |
#304 | |
|
![]() Citaat:
Jij ziet dus de godsdienst als de belevenis gedicteerd door de geestelijke leiders. Ik zie dat niet zo. Voor mij persoonlijk kan en mag iedereen zijn gekozen godsdienst beleven op de manier die hem/haar het best ligt, ook wanneer dit niet strookt met de mening van de geestelijke leiders ervan. Ik ken zo bijvoorbeeld christelijke holebi's. Ze beleven het christen zijn op een pragmatische manier, ook al worden ze door de aartsbisschop als ziekte bestempeld.
![]() |
![]() |
#305 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Religies zijn wetten opgelegd door een of meerdere mensen die een god gebruiken om die wetten kracht bij te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#308 | |
|
![]() Citaat:
Je kan voor de uiterlijke schijn tot een bepaalde geloofsgemeenschap behoren, maar in de belevenis ervan pragmatisch te werk gaan.
![]() |
![]() |
#309 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onder spiritualiteit versta ik eerder een algemeen gevoel van ontzag voor het ongrijpbare, het onbekende, de natuur, zo je wil. Spiritualiteit is naar mijn gevoel niet gebonden aan rituelen en afgoden of aan "heilige" boeken en teksten of aan fantastische verhaaltjes zoals onbevlekte ontvangenissen en dies meer.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben er trouwens van overtuigd dat je de principes en de levensbeschouwing die de christenen zich toegeëigend hebben (geen mensen doden, je ouders respecteren, niet stelen, niet liegen etc.) kan nastreven zonder jezelf christen te beschouwen. Religie heeft geen monopolie op moraal.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||
|
![]() Citaat:
Het is praktisch onmogelijk om een godsdienst te vinden die 100% overeen komt met je levensbeschouwing tenzij je volledig geindoctrineert bent. Dus waarom geen godsdienst aanhangen die voor 90% matcht, en die 10% negeren? Citaat:
![]() |
![]() |
#313 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Mijn reactie: je stelt de waarde van het begrip 'waarheid' in vraag. Waarom zou iets dat 'waar' is 'beter' zijn dan onzin? Dat is de achilleshiel van de vrijzinnige omdat je het gehele fundament van ons kennen onderuithaalt. Een ontologisch en epistemologisch nihilisme, zeg maar (sorry voor de wat poshy woorden). Toch een overtuigd betoog om de waarheid (voor zover we die kunnen kennen etc) te verkiezen boven een ander model: Aangezien ons fysieke, biologische bestaan zich per definitie in de waarheid afspeelt, zorgt het voor minder menselijk lijden wanneer we onze moraal (via onze ruimere levensbeschouwing) afstemmen op die waarheid. Resultaat is dan een moraal voor en door de mens (los van geloof, afkomst e.d.) die voorkomt dat ideeën die niet aan de realiteit getoetst (kunnen) worden via 'traditie' aan wildgroei gaan doen en een moraal aan de mens opleggen die niks meer met de realiteit te maken heeft en daardoor menselijk lijden vergroot (voorbeelden in verschillende godsdiensten zijn legio, denk aan seksualiteitsmoraal, voortplantingsmoraal, levensbeëindiging, terrorisme, vrouwenonderdrukking, imperialisme, ...). Het positieve effect van godsdiensten (troost, rituelen, gemeenschapszin, ...) kun je ook vinden zonder godsdienst. Waarom? Precies omdat we mensen zijn en allen in zekere mate religieus. Godsdienstig zijn heeft alles welbeschouwd weinig voordelen en riskeert menselijk lijden te vergroten. Tot slot: jouw vraag waarom iets eigenlijk 'waar' moet zijn dwingt mij in de verdediging maar ze zou bij gelovigen hetzelfde effect hebben. Want er zijn maar weinig gelovigen die zeggen 'het is misschien niet waar wat ik geloof, maar het is waar voor mij en dat is genoeg'. Helaas claimen gelovigen precies DIE ABSOLUTE WAARHEID, terwijl jij ze hier relativeerde.
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat je dan volgens mij niet langer met godsdienst bezig bent, maar met spiritualiteit. Godsdienst impliceert een volledige onderwerping aan de voorschriften.
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
|
![]() Citaat:
Wat ik versta onder godsdienst noem jij spiritualiteit. Wat ik versta onder 'kerk' noem jij godsdienst.
![]() |
![]() |
#316 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ah, oké. In dat geval zijn we het eens.
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | ||||||
Parlementslid
|
![]() [quote=xrc;4685603]
Citaat:
Moeilijke, lastige, soms onoplosbare vragen, met moeilijke antwoorden. Tenzij ... ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Mijn idee is dat katholieken vaak hun feitelijke cultuurgeschiedenis gebruiken om deze ook meteen te waarderen. Anders gezegd: dat Belgen zich bijvoorbeeld verbonden voelen als katholieken betekent niet dat -die verbondenheid iets met het geloven in God te maken heeft. -Dat die verbondenheid de verdienste is van de katholieke leer -dat die verbondenheid zonder het katholiek zijn minder aanwezig zou zijn -dat die verbondenheid waardevol is -dat die verbondenheid versterkt wordt door de katholieke kerk te versterken enz. Belgen voelen zich ook verbonden rond het eten van frieten. Frieten zijn echter ongezond, zijn historisch geen Belgische uitvinding, zijn op zich geen etenswaren die verbondenheid tussen mensen brengen en zijn ook niet noodzakelijk om ons Belgengevoel te behouden. Citaat:
Citaat:
Geloven is als roken. Stop er lang genoeg mee en je denkt als snel "wat voor een viezigheid was me dat eigenlijk, ik voel me veel beter nu en het stoppen heeft niks dan voordelen". Wat niet wegneemt dat je af en toe misschien nog zin hebt in die sigaret en dat je eventueel het gezelschap mist van de rokende collega's in de rookpauze. Citaat:
OPGELET: ik geef de vergelijking om aan te geven dat het 'niet willen dienen van iets' niet per definitie een slechte reden is om zich ervan af te keren. Ik wil helemaal niet bedoelen dat gelovigen hoeren zijn. Ik zie hen namelijk meer als medemensen dan als tegenstanders. In de marge: boeddhisme sucks ![]()
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 11 april 2010 om 20:09. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat: