![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een jungle is een prachtig stukje natuur op national geographic, als zuivere leefomgeving is het één en al bedreiging... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Gefrustreerd? Neen, hoezo? Slechte ervaringen uit het verleden? Nope. Geen goed leven gehad? Valt erg goed mee tot hiertoe. Er is wel een probleem: ik vind dat je niet zomaar om het even wat kan beweren en vinden dat je uitspraken evenwaardig zijn aan waarachtige uitspraken. Het gaat erom dat je niet ernstig genomen kan worden als je denkt dat je fantasie (hoe mooi, hoe sterk of hoe waardevol ook) overeenkomt met de werkelijkheid. Als mijn kind denkt dat er een monster onder zijn bed zit, dan denkt mijn kind dat echt. Zijn gedrag wordt erdoor bepaald, zijn lichaam reageert angstig, slapen lukt niet meer en misschien vindt hij wel vriendjes die ook het gevoel hebben dat er een monster onder hun bed zit. EN TOCH ZIT ER HELEMAAL GEEN MONSTER ONDER HET FUCKING BED! KIJK DAN TOCH GEWOON ONDER HET BED! ![]() Of vind je het pretentieus als ik de uitleg "het is een heel slim en onzichtbaar monster" niet ernstig neem? Is het hoogmoed als ik mijn kind uitleg dat de vermiste kat wellicht is overreden en niet door het monster is opgegeten? Is het raar dat ik zelf gerust ga slapen en 's morgens geen door het monster verscheurd kind op het bed verwacht? Samengevat: als een volwassen mens denkt als een kind van vijf, terwijl hij gewoon eens onder het bed moet durven kijken, dan vind ik dat pijnlijk. Ik heb er begrip voor, tot op zekere hoogte (zolang kerk en staat mooi gescheiden blijven), maar vraag me niet het ernstig te nemen. Tussen haakjes: het monster kan ook een goede toverfee zijn hoor, ze is even ongeloofwaardig, natuurlijk.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 13 april 2010 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toch vreemd dat die gelovigen ons verwijten dat we in de aanval gaan, terwijl we gewoon het opgelegd en onverdiend respect voor de redenering van een 5 jarige naast ons hebben neergelegd. De waarheid kwetst inderdaad harder dan verwacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#427 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
|
![]() tuurlijk
![]() maar het falsifieert wel je bewering dat wetenschap en geloof elkaar uitsluiten
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 13 april 2010 om 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
|
![]() wie is hen?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Banneling
|
![]() Hebt gij nu iets beweert dat verschilt van mijn opmerking? Of beweert ge het zelfde? Hoewel dat voor mij duidelijk is, vraag ik mij toch af hoe uw perceptie ligt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als deze "geleerden" hun onderzoek niet laten beinvloeden door hun geloof , zie ik geen probleem. Zodra ze musea gaan oprichten met Genesis als basis... ![]() "zij" = "reli"s en een profeet naar keuze |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Banneling
|
![]() Omdat we een gezondheidszorg 'geconditioneerd' hebben om virussen en bacterieën te bestrijden, vind ik die natuurlijke wezentjes nog niet mooi..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Prachtig hoe dat allemaal stukjes van de puzzel zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
|
![]() waarom kom je af met het uiterste? Maakt het je voor jezelf gemakkelijker om gelovige wetenschappers te associeren met fundi's als het Discovery Institute en aanhangsels?
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat heeft uw opmerking te maken met: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn standpunt staat echter zeer ver van het nihilisme, want ik geef een alternatief. Waarheid bestaat voor mij enkel binnen een context en wordt er hier ook volledig door bepaald. Het criterium om te bepalen of iets al dan niet waar is, is de vraag of het werkt binnen deze context. Het concept "magnetisch veld" is niet omdat het zo exact mogelijk de "werkelijkheid" zou benaderen waar, maar omdat het zo exact mogelijk objectief voorspellingen kan maken en fenomenen verklaren. We kunnen dus stellen dat het "magnetisch veld" binnen de context van de wetenschap werkt en dus waarheid is. Citaat:
Ik zou eerder het omgekeerde stellen, bekijk de gevolgen van morele beslissingen en stem daar je waarheid op af. Moraal is iets dat steeds in twee fases gebeurd: 1) Het aannemen van bepaalde postulaten (in jouw voorbeeld bijvoorbeeld de zeer betwistbare stelling dat het goede doen equivalent is met de keuze om voor minder menselijk lijden te zorgen) 2) Het gebruik van een bepaalde methodiek om op basis van deze postulaten tot een moraal te komen. Jouw redenering gaat enkel maar over stap 2 en komt er, als ik je goed begrijp, eigenlijk op neer dat deze methodiek rationeel moet zijn en op basis van onze huidige kennis en situatie. Ik ga daar volledig mee akkoord, maar dat is een discussie die niets met geloof te maken heeft. Er zijn ook ongelovigen die andere methodieken gebruiken, zoals het klakkeloos overnemen van wat autoriteiten beweren. De exacte methodiek wordt door verschillende factoren (karakter, cultuur,...) bepaald, maar staat los van de gebruikte postulaten (zoals de aanname dat God bestaat). De essentie van de discussie zou echter juist over de postulaten moeten gaan. Onder "verkeerde" postulaten kan namelijk jouw rationeel afstemmen met de waarheid ook tot verschrikkingen leiden. Alle negatieve zaken die je opsomt (seksualiteitsmoraal, voortplantingsmoraal, levensbeëindiging, terrorisme, vrouwenonderdrukking, imperialisme) kunnen even goed rationeel afgeleid worden van jouw postulaat. Als iemand ervan overtuigd is dat het terrorisme van nu later uiteindelijk voor minder menselijk lijden zorgt, maakt dit terrorisme dan moreel aanvaardbaar? Citaat:
Neem nu op reis gaan. Men kan zich ook thuis ontspannen en als men iets van een land wil zien, dan kan men even goed op Google Images foto's browsen. Op reis gaan heeft alles welbeschouwd weinig voordelen en riskeert menselijk lijden (oa. dagen lang vast zitten op de luchthaven) te vergroten. Is dat een eerlijke behandeling van het begrip op reis gaan? De ganse ervaring van op reis gaan wordt hier gemarginaliseerd, net zoals jij dit doet met godsdienstbeleving. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Heel, heel, heel goed gezegd. Het is inderdaad niet omdat, zoals je terecht zegt, de "absolute waarheid" niet met zekerheid kenbaar is, dat er niet zoiets zou bestaan als zinvolle werkhypothesen, en dat daarom alle beweringen op gelijke voet zouden staan. Beter nog, het is niet omdat "absolute waarheid" een onbereikbaar ideaal is, dat "dikke zever" niet herkenbaar zou zijn, he. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Stop ermee mannen: het is veel simpeler dan dat. De oplossing van het raadsel schuilt in het 'luisteren en verstaan' daartoe is iedereen in staat. het volstaat gewoon= ' te willen' Dit laatste is van nature uit, de moeilijke opdracht. Degene welke door de natuur niet werden uitgerust met dergelijke 'verstaansfuncties' zullen het zelfde 'lot' ervaren dan degenen die 'verstaan' en zelfs deze die 'NIET' willen verstaan. Laatst gewijzigd door bruggeman : 23 april 2010 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zoniet zouden we niets anders doen dan naar elkanders leven te asen. En dat U meent dat 'Kabouter PLOP niet 'echt' is = dat is uitsluitend UW mening. |
|
![]() |
![]() |