![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Minister
|
![]() Waarom zijn atheïsten altijd van die bekrompen, gefrustreerde mannetjes die een achterstand hebben in het sociale en intellectuele leven? Het is ook opvallend hoe hun weinig uitgebreid argumentering steeds neerkomt of enkele platte beledigingen.
![]() |
![]() |
#442 | |
Banneling
|
![]() U zegt:
Citaat:
U bent dus atheïst ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze onthouden zich echter van religieuze discussies wegens nonproductief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Minister
|
![]() Goede opmerking. Als er toch geen God is, waarom er dan nog heelder dagen/maanden en zelfs jaren over te zitten debateren met gelovigen? Zelfs als het mooi weer is buiten! Vandaar mijn vaststellingen dat de 'actieve' atheïsten vaten vol opgekropte frustratie zijn, allicht te wijten aan gebrek van sociale contacten. Je moet eens kijken hoeveel tienduizenden (!) berichten de meest extremistische ervan al bij elkaar geschreven hebben. Nog interessanter is het feit dat de meest extreme ook allemaal homofiel zijn. Het geeft te denken.
![]() |
![]() |
#445 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het probleem is dat de slachtoffers die wij willen genezen niet beseffen dat ze ziek zijn. En voor je iemand kan genezen, moet die zieke dat wel beseffen natuurlijk. Neem nu Harriechristus, als je daar tegen zegt dat hij stapelgek is, dan reageert die ook alsof hij beledigd werd. Terwijl het gewoon de waarheid is. Maar hoe kan je Harrie nu laten inzien dat hij gek is zonder hem gek te noemen? Je kan niet anders dan hem beledigen. Waarmee ik wil zeggen: stel dat die atheisten gelijk hebben, dan is die belediging voor uw eigen goed. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Weinig uitgebreide argumentering zoals 'ze gebruiken enkel platte beledigingen'? Ik denk dat je toch wel enkele pagina's argumenten kan vullen als je deze thread bekijkt. Uw opmerking is dus wat zwakjes.
![]() |
![]() |
#449 | ||||||
Parlementslid
|
![]() [quote=Visjnu;4708906]
Citaat:
1. We kunnen uiteraard enkel afgaan op onze zintuigen en concepten. Die zijn niet feilloos maar in elk geval 'zekerder' dan een enkel te veronderstellen 'achterliggende realiteit' waarover we eigenlijk niets weten, aangezien we ze nu juist nooit in haar zuiverste vorm kunnen aanschouwen. 2. Het feit dat we inderdaad al onze waarheidsuitspraken tussen haakjes moeten zetten wegens gebonden aan beperkte obeservatiemogelijkheden en begrensd door conceptuele vehikels die binnen een context werkzaam zijn is wat triviaal. We kunnen om zo te zeggen dan ook evengoed de haakjes weglaten aan beide kanten van de vergelijking. We bewegen ons namelijk in die context zelf. Bijvoorbeeld: er ligt een boom over de weg en ik nader met mijn wagen. Het heeft weinig zin te wijzen op het feit dat die observatie beperkt is en contextgebonden. Waarom? Omdat ook ik en mijn naderende wagen binnen die context bewegen. Ik kan dus maar beter remmen of uitwijken ![]() 3. Op basis van het feilbaar zijn van onze zintuigen en concepten de deur openzetten naar allerlei verzinsels zonder enige empirische basis is volkomen onzinnig. (misschien ben je het hier mee eens, dat is me niet helemaal duidelijk) [quote] Citaat:
Citaat:
Kijk, wat ik zeg is dit: de postulaten moeten evidenties zijn, geen axioma's. En het gaat niet gewoon om waarnemingen, het gaat om waarderingen. Zoals 'pijn is niet fijn'. Als je het semantische niveau onderzoekt (en we passeren weer bij Kant) dan zie je dat die evidentie vervat zit in de taalkundige TAUTOLOGIE. Als je het begrip PIJN wil verklaren dan zul je NIET FIJN tegenkomen. In die zin zijn onze concepten niet zo onbetrouwbaar als jij wel denkt. Integendeel, ze vallen (uiteraard binenn de beperkingen, sluit de haakjes) samen met onze waarden. Ethiek en semantiek reiken elkaar op die manier de hand: is stelen fout? Onderzoek eerst wat stelen is. "Het onrechtmatig nemen van goederen". Wat is onrechtmatig? "Niet geoorloofd". Wat is niet geoorloofd? "Fout". Voila, stelen is fout. Naar conclusie: We moeten onze concepten en feiten (voor zover we ze kunnen kennen, sluit de haakjes) onderzoeken. Ze zullen een moraal reveleren die meer universeel is dan we vermoeden, gewoon wegens onze biologische basis. Dood is nergens goed voor. Want we zijn het niet graag. Vandaar dat niemand het zomaar doden van iemand moreel waardeert. Vandaar het verschil tussen de woorden 'moord' en 'doodslag' (omdat in het niet waarderen nog gradaties liggen). Vandaar het feit dat moraal in mijn visie bottom up moet werken en niet van Hoger naar beneden. Moraal is wie we zijn en wat we zijn. Niet wat we moeten zijn. Want wie of wat zou ons dat kunnen vertellen? Indien die moraal dan toch uit die noumenale wereld zou moeten komen, dan zeg ik opnieuw samen met jou "die wereld kunnen we nooit kennen". Mijn moraal is dus: leg geen bomen op de openbare weg, afspiegelingen of niet ![]() Citaat:
Citaat:
Het probleem ligt bij de reisgids die wordt uitgegeven en die zegt "stranden op een luchthaven is een meer zinvolle manier van reizen". Komt allen meedoen. Mijn vraag was eigenlijk waarom de stelling dat God bestaat zou moeten voldoen aan de criteria van de wetenschappelijke context. De wetenschap is een gereedschapskist met enkele zeer handige werktuigen. Het is echter niet omdat een hamer extreem handig is om een spijker in de muur te kloppen, dat ik een hamer ook moet gebruiken om mijn horloge te herstellen. Wat mijn ogen zien als ik het vetgedrukte lees: het is echter niet omdat een hamer extreem handig is om een spijker in de muur te kloppen dat ik geen banaan mag gebruiken om mijn horloge te herstellen. Weet je, ik gebruik dat nog liever een hamer ![]() Citaat:
--------- Sorry voor de veel te lange post. Ik liet me even gaan.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 24 april 2010 om 22:39. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Iemand kan heel intelligent zijn en alles tot in de details kennen op 1 bepaald vlak. Maar als deze persoon zich nooit fatsoenlijk heeft beziggehouden met het geloof en religie, dan is het "normaal" dat de nodige informatie ontbreekt. Met geloof groei je op ( opvoeding ) en het vereist heel wat energie om dat geloof ongedaan te maken, omdat de geloofselementen letterlijk vastgeankerd zitten in de hersenen ( nb. alles wat je als kind leert wordt intensiever opgeslagen dan wat je op latere leeftijd leert). Het is een proces van jaren om van gelovige toestand naar ongelovige toestand te gaan, en meestal vergt het ook heel wat wilskracht om je tijd daar aan te spenderen in je vrije tijd. ( slechts weinigen hebben het geluk om een studeerrichting / job te hebben waardoor ze "per ongeluk" ongelovig worden ) Ik heb in ieder geval veel van mijn vrije tijd gespendeerd in het bestuderen van alles wat belangrijk is, en ik ben nu Atheïst ![]() (domeinen: Biologie, Psychologie, Neurologie, Filosofie, Geschiedenis ) Ik heb antwoorden gevonden op vragen waarvan mensen denken dat er nog geen antwoord op bestaat. Ik ben blij dat ik deze weg heb afgelegd. Er is zoveel informatie beschikbaar, maar het is ieders eigen verantwoordelijkheid om de informatie van hier, daar en ginder samen te leggen om 1 geheel te vormen. Dat is iets dat je niet kan googlen. En het gaat om zoveel informatie dat er geen enkele website of boek bestaat dat al deze informatie netjes voor jou heeft samengezet. Wie de juiste antwoorden wil op de grote levensvragen, zal ervoor moeten zweten.
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch. Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 25 april 2010 om 01:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als U het echt meent over 'de enige waarheid' dan bent U waarschijnlijk: gelukkig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
|
![]() Citaat:
Als totaal foutief en beledigend trouwens ook. ![]()
![]() |
![]() |
#455 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee want over wat er voor de BB kwam, kan je allerlei wetenschappelijke hypotheses ontwikkelen die allemaal steekhoudend (kunnen) zijn. Dat kan je als gelovige niet wat god betreft.
![]() |
![]() |
#456 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een God echter werpt zo mogelijk nog meer vragen op want wat was er voor "hem" en wie heeft die dan weer geschapen? Acht, beetje geduld, de "moderne" wetenschap onderzoekt nog maar paar 100 jaar. Kom binnen 1000j nog eens terug. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Trouwens, het gaat niet over die wetenschappers die jij kent. Het gaat over u persoonlijk. Hoe staat het met die kennis? Laag pitje, i could imagine.
Ik hoor bij geen enkele partij. Wanneer ik ga stemmen, stem ik puur strategisch. Laatst gewijzigd door Seppe Cools : 25 april 2010 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
|
![]() Citaat:
Dus waar wacht je op: snel inschrijven, paar jaar studeren (aangezien je toch al thuis bent in een vijftal vakgebieden kan dat geen probleem zijn), financiering zoeken en hèt definitieve onderzoek op poten zetten. Dan mag je van mij zo arrogant doen als je wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beter dan dat alles zomaar door toeval gekomen is, wat de wetenschap ons wijs wil maken. Hoe kunnen de mensen zo dom zijn om dat te geloven? |
|
![]() |
![]() |