![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Partijlid
|
![]() Een moraal kan best zonder God, ik ga hier volledig mee met Etienne Vermeersch die o.a. Schillebeeckx aanhaalt hierover, dat de moraal boven God staat.
God als verklaringsmodel of als bron van ethiek is dus niet nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want de ethiek leert de eenheid der mensen en de eenheid zelf is God. Deze hogere goddelijke ethiek is die der heiligheid, waarin de mens zichzelf weet als deel van een groter geheel en daar ook naar leeft en handelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
Partijlid
|
![]() Het is een andere invulling van de gulden regel.
Een atheïst is in staat tot hetzelfde moreel verantwoorde gedrag te komen als iemand die uw mening is toebedeeld. Hij/zij vertrekt gewoon vanuit een andere opvatting over de werkelijkheid, maar onderkent evenzeer dat mensen morele wezens zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
Minister-President
|
![]() Misschien met het ongelovige moraal is dat de ongelovige zichzelf niet 'onderdrukt'. Dat het moraal volledig aangepast is aan zijn persoon en dus niet boven hem staat zoals bij een Goddelijk moraal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
Partijlid
|
![]() Vaak is het bij georganiseerde godsdiensten een ethiek van de straf of de beloning. Men doet het niet omdat het ethisch verantwoord is, maar omdat er een straf/beloning aan verbonden was/is.
Zag je ook bij de monastieke ordes van weleer, hun caritatieve impuls kwam niet uit onbaatzuchtige overwegingen maar net om het verwerven van hun persoonlijke zielenheil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Partijlid
|
![]() Ik ga niet ontkennen dat de praktijk an sich verkeerd was. De resultaten die het opleverde waren zeker positief.
Maar het onbaatzuchtige karakter van de ethiek was dus afwezig bij de toepassing ervan. Ik prefereer, en laat ik 't uitdrukken met een cliché, moraal die van het hart komt, dan iemand die de oordelende hand van God vreest en 't daarvoor doet, en niet voor mij als wezen te helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 |
Partijlid
|
![]() Het had die bedoeling, maar niet altijd die uitwerking daar het voor velen nog steeds ging om de straffende God om de hoek met zijn roe.
Beetje zoals een kind die met zijn huiswerk zou moeten bezig zijn en dan vlug bij 't horen van een volwassene om de hoek doet alsof ie druk in de weer is. Alleen was deze volwassene alomtegenwoordig, "God ziet me", dus je kon niet schuilen. Maar het principe bleef hetzelfde, men deed het uit vrees. |
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
Minister-President
|
![]() Ik zou niet veralgemenen, velen deden het ook uit liefde. Trouwens een straffende God kan je ook zien als een liefdevolle God.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Partijlid
|
![]() Tuurlijk! Nergens wou ik ook laten blijken dat het hier alle gelovigen betrof
![]() Ouders die niet straffen kweken van die etterballen die je nu ziet rondsjoffelen met hun verwaande smoel. De grenzen tonen, wegwijzers bieden in het leven, allemaal nuttig. Maar een kind moet ooit eens de hand van zijn ouders loslaten en zelf zijn verantwoordelijkheid beginnen opeisen ten opzichte van zichzelf en zijn naaste. Geldt ook voor de gelovige. Hij/zij moet binnen een moreel kader handelen omdat het als goed ervaren wordt, niet omdat vader het zegt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad. bedoel je dan dat het kind (de gelovige) zich moet vereenzelvigen met het Moraal die boven hem staat en dus nu van hem is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 |
Partijlid
|
![]() Ja, de interiorisering van de moraal.
Men moet tot de constatering komen dat als men immoreel heeft gehandeld het verkeerd is, en niet omdat God het afkeurt. Men zou feitelijk de straf niet meer in de rekening mogen opnemen, eerder de verantwoordelijkheid onder ogen komen en zichzelf beoordelen en waarlijk berouw tonen over het wangedrag. Laatst gewijzigd door Aletheia : 30 april 2010 om 23:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelden voor mij als atheist dan trouwens geen wetten??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tuurlijk gelden er wetten voor jou. je construeert in zekere zin toch ook je eigen werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waarom stel je een wettelijk kader gelijk aan een moreel kader?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Parlementslid
|
![]() God is gewoon niet weg te schrijven omdat, hij werkelijk bestaat.
Destijds moest zelfs de ongelovige 'Thomas' het toegeven. Enkel ' sado-masochisme' kan dit negeren verantwoorden. Amusement toegewenst aan deze die hun eigen natuur kwelen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Gelovigen redeneren graag over moraal; 'Jezus' deed dit ook in gelijkenissen en stelde dan bijvoorbeeld de vraag 'wie van deze personen heeft juist gehandeld'? Deze gelijkenissen kan men vaak op totaal verschillende wijze verklaren. Men vergeet daarbij meestal om goed naar de onderliggende problematiek van een morele kwestie te kijken, zoals slavernij, onwetendheid, bijgeloof, sektarisme en discriminatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit is een arbitraire, psychologiserende mening, geen feit Citaat:
![]() |