![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is in mijn geloof onze gnosis. Een wederkerende boodschap in een taal ver boven woorden. Dit mag je niet linken met stoned zijn of een roes. Het is een geestelijke reis. Bekend met de term: psychonaut? Citaat:
Vanuit mijn nederige mening ben ik ervan overtuigd dat de geest zo open kan komen te staan, dat je het niet anders dan een verlichting kan noemen. "I'm seeing waves breaking forms to my horizons, yeah I'm shining"
![]() |
![]() |
#722 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het is goedkoop en makkelijk verkrijgbaar, dus als ge "alles efkes beu zijt", daar hebt ge uw middel. De miserie pauzeren door te drinken, ipv op te lossen door te denken.
![]() |
![]() |
#723 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Gebeurt zowieso als je tript, je pupillen worden zeer wijd, waardoor ge automatisch meer begint waar te nemen. Voor anderen is dat er dan niet op dat moment, als zij niks genomen hebben. Psychedelica nemen de muren tussen dimensies en werelden weg, dat is de verklaring voor de visuele aspecten.
![]() |
![]() |
#724 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Want iemand met dorst wordt letterlijk langs alle kanten verleid. Nu wordt al zo streng gehamerd op reclame voor tabak, maar voor alcohol is dat er nog niet. Toch is dit een alledaags probleem. Vergeet ook niet dat veelal wereldleiders/politiekers graag van een glaasje houden, en dit is de status van de wereld. EGODOMINANT!
![]() |
![]() |
#725 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De verklaring voor de visuele en andere sensaties is simpelweg dat de "rem" op de hersenprikkels tijdelijk werd "verwijderd" De rem die er voor zorgt dat je niet in een epileptische schok gaat of kleuren gaat proeven (zoals sommige mensen doen.Zie link) http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia Al de rest zijn verzinseltjes Laatst gewijzigd door Cdude : 7 mei 2010 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Drinken doe je met mate en dit weekend wordt het Tequilashots en (zelfgemaakte)Mojito's ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
En ja, voor de rest is het allemaal zever. Alle culturen zijn erop gebaseerd/erdoor geinspireerd. Beetje gek ook als bv. dranken zoals ayahuasca mengsels zijn van wortels/bladeren/schors als er niks meer zou achter zitten. Hoe zijn de sjamanen aan die informatie gekomen over hoe ze zo'n brouwsel moesten maken? Van wie hebben ze die informatie? Toevallig niet gehaald uit visioenen van andere kruiden enzo? Van sommige combinaties ga je zelfs gewoon dood in het amazonewoud (en neen, ik geloof niet dat ze met de eliminatietechniek gewerkt hebben). Maar ja, het zijn allemaal verzinseltjes.
![]() |
![]() |
#728 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze effecten worden door de gebruiker inderdaad vaak ervaren als het 'wegvallen van dimensies' of grenzen, als het reizen door tijd en ruimte. Maar de kern van de zaak blijft: het gaat om perceptie door de gebruiker. Er zijn geen grenzen weggevallen, er zijn geen dimensies doorbroken, men heeft alleen die illusie. In die zin gaat de vergelijking met BDE, godsdienst en gelovig zijn effectief op: ook daar speelt de hele kwestie zich af in het hoofd van de gelovige. Het is overigens geen toeval dat bij bidden, hallucineren, mediteren, enz precies dezelfde gebieden in de hersenen worden geactiveerd. Desondanks blijf ik sterk voorstander van het occasioneel en gecontroleerd gebruik van dergelijke middelen. Niet omdat ze een 'nieuwe dimensie' openbaren maar omdat je weldegelijk inzicht krijgt in je eigen denken, je zijn en in wat mensen gemeen hebben. Je begrijpt intuïtief dat we allemaal deel uitmaken van een groter geheel en dat wat ons bindt veel belangrijker is dan wat ons scheidt. Dat gevoel kan je - niet geheel onterecht - omschrijven als een religieuze ervaring. Zo heb ik het althans ervaren. Maar dat is nog een heel eind verwijderd van godsdienst en afgoderij waar ik me ver van hou. Citaat:
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 mei 2010 om 11:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Yep, eleminatie. Simpele evolutie. Wat jij ook moge "gelove" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer nog, het zijn de gebruiker zijn, in de loop der jaren gevormde metale grenzen die wegvallen. Plotseling kunnen ze weer vrij nadenken, zonder remmingen of opgelegde beperkingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Eleminatie kan niet, er is nog nooit een dode gevallen bij psychedelica, en bij bepaalde combinaties zou dit wel het geval zijn. Bij natuurlijke "drugs" valt er nooit een dode, hetzij op indirecte wijze door bvb een ongeluk tijdens de trip. Bij synthetische drugs worden er wel tests gedaan en variaties gemaakt, en vallen er zowieso doden. De wetenschap heeft weer eens gefaald in het simuleren van de wonderen der natuur. Eleminatie is geëlemineerd.
![]() |
![]() |
#732 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Untrue, deze grenzen kunnen juist een enorme hindernis vormen en een enorme bad trip veroorzaken. Mensen die sterker in hun schoenen staan zullen met een beetje geluk hun angsten overwinnen.
![]() |
#733 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 mei 2010 om 11:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Sjamanen deden alles op gevoel en intuitie, door contact te leggen met de geesten van de dieren en de planten, niet door selectief te werk te gaan zoals de wetenschap het vandaag de dag doet. Op die manier krijg je verwrongen informatie. Als er doden gevallen zijn door één of beiden van die zaken, is dat inderdaad gewoon niet meer en minder dan een overdosis. Het is namelijk moeilijk te bepalen welke cactus of welke paddestoel welke hoeveelheid mescaline of psilocybine bevat. Het is echter wel zo dat deze triptoestanden een natuurlijk verdedigingsmechanisme vormen voor de plant, dus bevat deze plant zowieso ook andere gifstoffen. En voila, aangezien doseringen bij deze zaken niet echt goed te bepalen vallen, en door onervaren geesten toegediend worden, kan het waarschijnlijk al eens misgaan ja.
![]() |
![]() |
#735 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Me dunkt dat oermensen allerlei zaken hebben uitgeprobeerd. ze trokken rond, in hoofdzaak gedreven door de nood aan voedsel. Ze aten vruchten, wortels en wat zich aandiende aan vlees. Uitproberen dus wat eetbaar was (lekker zal wellicht geen rol gespeeld hebben) en zien of je daar al dan niet ziek van werd. Ik vermoed dat ze op dezelfde manier psychotrope planten hebben ontdekt: de ene paddenstoel is gewoon eetbaar, de andere leidt tot hallucinaties. Het zal wel een tijdje geduurd hebben voor ze doorhadden dat er een verband was tussen wat ze in hun mond staken en de ziekte of de hallucinaties die er het gevolg van was. De vaststelling van een oorzakelijk verband - waar tijd overgaat tussen de oorzaak en het gevolg - vergt al wat rationeel denken. Citaat:
Citaat:
Ik vrees dat je veeleer aan 'verwrongen informatie' komt door contact te leggen met de geesten van dieren en planten. Door trial-and-error kom je (op relatief wetenschappelijke wijze) aan correcte informatie: deze en deze plant zijn voedzaam, deze en deze plant leiden tot buikpijn en diarree, deze plant leidt tot de dood en deze en deze plant veroorzaken rare beelden en vreemde gebeurtenissen. Op termijn konden mensen die planten onderscheiden voor ze ze opaten en konden ze dus keuzes maken. En op nog langere termijn konden ze die informatie doorgeven aan hun nageslacht. Daarvoor hoefden ze heus niet in contact te treden met de geesten van planten en dieren hoor...
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik verplicht u niet om mij te geloven, maar dat is nu eenmaal wat medicijnmannen deden. Ik heb een interessant boek liggen over het in praktijk brengen van sjamanistische technieken, titel noch auteurs kan ik mij herinneren, maar als ge dit wenst kan ik ze altijd achteraf eens posten.
![]() |
![]() |
#737 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Me dunkt dat het op dezelfde manier functioneerde als met voedingswaar: gingen de mensen hun eten koken en bakken omdat ze dat lekker vonden of werd dat veeleer (bijvoorbeeld bij een brand) toevallig gekookt of gebakken en stelden ze op die manier vast dat hun eten veel zachter, eetbaarder en daardoor lekkerder werd? Ging men zout gebruiken om het eten te spijzen of stelde men vast (veeleer bij toeval) dat eten in zout veel langer kon bewaard worden en wenden ze op die manier aan de smaak die ze zelfs lekker gingen vinden? Gingen ze alcohol stoken om zat te worden of hebben ze ontdekt dat vloeistof met alcohol (zoals bier en wijn) vrij was van parasieten en bacteriën en ze dus niet meer van dat troebel water moesten drinken waar iedereen ziek van werd? Me dunkt dat het in al die geval een kwestie van trial-and-error en toevallige ontdekkingen ging waar de mens dan gebruik van gemaakt heeft. Het is ook op die manier dat men vanuit die vaststellingen tot onderzoek is gekomen en heeft geleerd waarom gekookt voedsel malser en langer bewaard kan worden, waarom alcoholhoudende drank minder ongezond is dan onzuiver water, waarom gepekeld voedsel beter bewaart en waarom sommige planten hallucinaties veroorzaken. Citaat:
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 mei 2010 om 12:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#738 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#739 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hebt u daar ook argumenten voor, analyses, feiten die dat aantonen? Of 'gelooft' u dat gewoon graag?
![]() |
![]() |
#740 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
PS: Ik weet dat jullie niet graag horen als iemand zegt 'ik weet het' zonder enig bijhorend bewijs. Maar het is nu eenmaal zo. Als je iets weet moet je je tijd niet verdoen met al die analyses. Tegen dat jullie klaar zijn met de analyses, is mijn probleem al lang opgelost, op intuitie. Snapt ge? ![]() Fred. |
|
![]() |
![]() |