Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2010, 12:47   #741
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik wéét dat gewoon. Ik heb al zo vaak beslissingen moeten nemen zonder een compleet overzicht op de situatie te hebben. Soms heb je gewoon geen tijd en moet je de knoop doorhakken op enkele minuten. Achteraf blijkt dan dat de beslissing meestal de juiste was. Meestal, niet altijd.

PS: Ik weet dat jullie niet graag horen als iemand zegt 'ik weet het' zonder enig bijhorend bewijs. Maar het is nu eenmaal zo. Als je iets weet moet je je tijd niet verdoen met al die analyses. Tegen dat jullie klaar zijn met de analyses, is mijn probleem al lang opgelost, op intuitie. Snapt ge?

Fred.
Zo mogen we het horen
Oud 7 mei 2010, 13:20   #742
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wéét dat gewoon. Ik heb al zo vaak beslissingen moeten nemen zonder een compleet overzicht op de situatie te hebben. Soms heb je gewoon geen tijd en moet je de knoop doorhakken op enkele minuten. Achteraf blijkt dan dat de beslissing meestal de juiste was. Meestal, niet altijd.

PS: Ik weet dat jullie niet graag horen als iemand zegt 'ik weet het' zonder enig bijhorend bewijs. Maar het is nu eenmaal zo. Als je iets weet moet je je tijd niet verdoen met al die analyses. Tegen dat jullie klaar zijn met de analyses, is mijn probleem al lang opgelost, op intuitie. Snapt ge?

Fred.
Jij bent gewoon te lui of te dom om analyses te maken.
Daarom maak je dit jezelf wijs.

Een mogelijkheid als een ander, toch?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 13:23   #743
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Chocolade komt van Zuid-Amerika, bij de Azteken. Voor hen was dit ook een godendrank, en blijkbaar was dit voor hen ook bijna instinctieve kennis.
Eleminatie kan niet, er is nog nooit een dode gevallen bij psychedelica, en bij bepaalde combinaties zou dit wel het geval zijn. Bij natuurlijke "drugs" valt er nooit een dode, hetzij op indirecte wijze door bvb een ongeluk tijdens de trip. Bij synthetische drugs worden er wel tests gedaan en variaties gemaakt, en vallen er zowieso doden. De wetenschap heeft weer eens gefaald in het simuleren van de wonderen der natuur. Eleminatie is geëlemineerd.
How how how ....
Groot verschil tussen chocolade en die "godendrank". Enig idee hoe chocolade gemaakt wordt? Gelieve u eerst te informeren voor je dingen beweert.
Hoe weet jij trouwens of er geen indianen zijn gestorven tijdens experimenten met psy mengsels?
Juist ...dat weet jij niet enenmin weet jij niet wat hun "instinctieve kennis is".

Subtiele disclaimer "bijna"?

Laatst gewijzigd door Cdude : 7 mei 2010 om 13:25.
Oud 7 mei 2010, 13:32   #744
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

Ik beweer zelfs dat veel goede wetenschappers onbewust nog steeds voor een stuk op intuitie draaien. Goede dokters ook trouwens.

Fred.
Nu projecteer je al je "ik weet dat gewoon" onzin op anderen en wel dokters en wetenschappens

Onbewust weet je meer dan bewust en dat onbewustzijn denkt razendsnel na en analyseert.
Wat geeft fred er aan ..."ik weet het gewoon"

Vraag me af bij welke "problemen" je dit zoal toepast : "ga ik hier links of rechts", "Eet ik een banaan of appel", "missionaris of op z'n hondjes", ...
Oud 7 mei 2010, 13:37   #745
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Jij bent gewoon te lui of te dom om analyses te maken.
Onze ADHD puber is daar, het heeft nog lang geduurd.
Neem eerst uw relatine Dude, dan wordt ge wat beleefder.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 13:39   #746
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"missionaris of op z'n hondjes", ...
Ik denk dat gij een geweldig sexleven hebt.
In uw fantasie.

Fred.
Oud 7 mei 2010, 13:44   #747
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat gij een geweldig sexleven hebt.
In uw fantasie.

Fred.
LOL, je moest eens weten wat er straks komt ....
Kzal aan u denken

NOT
Oud 7 mei 2010, 13:47   #748
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
LOL, je moest eens weten wat er straks komt ....
Kzal aan u denken
Geloof mij, ik wil het niet weten.
Denk maar aan iemand anders.

PS: de groeten aan uw opblaaspop.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 7 mei 2010 om 13:48.
Oud 7 mei 2010, 13:55   #749
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
LOL

Een puber ben ik al een tijdje niet meer
Maar het is telkens gewoon hilarisch hoe jij je geloof toch op een of andere manier probeert te quantificeren.
Nu is dit niet abnormaal hoor. Dat doet een mens met al zijn handelingen , ook al zijn die irrationeel.
Zo bracht men eens een electrode in, in iemands hersens. Telkens de arts een stroomstootje gaf bukte de proefpersoon zich.
Wel, elke keer gaf hij ervoor een (andere) reden op. (been jeukte, munt oprapen, ...)

Hoe gek je daden ook zijn, voor jezelf heb je altijd een goede verklaring.
Jij gaat "ons" niet vertellen of zelfs niet onthouden wanneer je beslissingen fout waren.
Mensen(dieren ook) onthouden nu eenmaal beter de positieve dingen (positive feedback)

http://en.wikipedia.org/wiki/Positiv...ack#In_biology
Oud 7 mei 2010, 14:17   #750
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
LOL

Een puber ben ik al een tijdje niet meer
Gedraag je dan niet als een puber.

Citaat:
Maar het is telkens gewoon hilarisch hoe jij je geloof toch op een of andere manier probeert te quantificeren.
Het ging hem hier over intuitie en aanvoelen.
Duidelijk zaken die jij blijkbaar niet kent of niet wilt kennen.

Citaat:
Hoe gek je daden ook zijn, voor jezelf heb je altijd een goede verklaring.
Jij gaat "ons" niet vertellen of zelfs niet onthouden wanneer je beslissingen fout waren.
Ik maak fouten zoals iedereen en heb daar geen enkele moeite mee om dit toe te geven. Intuitie is niet feilloos en dat beweer ik niet ook.

Onlangs nog was er een onderzoek naar het "buikgevoel" bij artsen. Het bestaat wel degelijk en is bewezen ook.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 7 mei 2010 om 14:17.
Oud 7 mei 2010, 14:33   #751
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En omdat u regelmatig een intuïtieve beslissing neemt, weet u dat sjamanen dat ook zo deden? Vreemde stelling. Me dunkt dat sjamanen - net als hogepriesters, tovenaars, enz - meer beslissingen namen op basis van hun verzamelde kennis dan de doorsnee mens. Het is juist daarom dat ze sjamaan werden.

Natuurlijk neemt iedereen regelmatig een intuïtieve beslissing. Maar wat is in dat geval intuïtief? Uw intuïtie is gebaseerd op voorheen opgedane kennis en ervaring. Dat maakt dat je niet bij elke gelijkaardige beslissing opnieuw alle mogelijkheden moet overlopen en alle gevolgen moet afwegen. Been there, done that. Dat is een beetje intuïtie.

Citaat:
Ik weet dat jullie niet graag horen als iemand zegt 'ik weet het' zonder enig bijhorend bewijs.
Nee, vooral niet op een forum dat bedoeld is voor debat en discussie. In zo'n situatie heb je niet veel aan dat soort uitlatingen.
Maar het typeert natuurlijk wel gelovigen. Die weten ook vanalles en gaan dat ook niet beargumenteren. Die hebben voor hun geloof geen feiten of analyses nodig, ze wéten gewoon dat god bestaat. Waarschijnlijk omdat ze van piepjong met dat geloof geïndoctrineerd werden.

Want op dat vlak werken onze hersenen bij intuïtie en geloof zeer gelijkaardig: je hebt bij specifieke handelingen, in bepaalde situaties of bij een dagelijkse routine in je hersenen al regelmatig een bepaald parcours afgelegd. Dat parcours baant quasi letterlijk een weg in je hersenen en bij volgende, gelijkaardige situaties zijn je hersenen geneigd telkens opnieuw diezelfde bekende weg af te leggen. Omdat je hebt ervaren dat dat parcours tot een zekere bevrediging leidt, omdat het zekerheid biedt, omdat je de uitkomst ervan kent.

In die zin is de mens zoals elektriciteit: hij neemt bij voorkeur de weg van de minste weerstand. Dat verklaart ook sommige verslavingen: je hersenen willen graag dat parcours volgen omdat het bekend is en bevrediging biedt. Het verklaart waarom bv. sommige mishandelde vrouwen toch bij hun man blijven of er opnieuw naartoe gaan: de mishandeling is een deel van hun routine en biedt - ondanks alles - toch een bepaalde zekerheid: de uitkomst is op voorhand gekend en hun rol in die situatie is duidelijk en helder omschreven. Zo werkt het vaak ook bij slachtoffers van seksueel misbruik die later zelf dader worden: omdat ze dat soort situaties kennen en omdat hun emoties en ervaringen op die manier in hun hersenen helder en voorspelbaar gekanaliseerd worden, gaan ze dergelijke situaties herhalen of kopiëren als ze volwassen zijn, omwille van de zekerheid.

Het is hetzelfde biologische mechanisme dat het voor gelovigen zo moeilijk maakt om hun geloof te laten vallen of daar kritisch over na te denken. Vandaar ook dat het voor godsdiensten zo belangrijk is om bij kinderen het geloof al op zeer jonge leeftijd te induceren. Op die manier zorgt men ervoor dat het geloof in een god, de rituelen die erbij horen, de situaties waarbij geloof belangrijk is en positieve associaties die bijvoorbeeld een kerk, gezang, de geur van wierook, de klank in een kerk en het samen bidden en zingen oproepen niet alleen intellectueel en psychologisch maar zelfs biologisch geïmpregneerd worden in kinderen en dus gelovigen.

Citaat:
Als je iets weet moet je je tijd niet verdoen met al die analyses.
Als de mens altijd zo zou gedacht hebben, waren we er vandaag nog altijd van overtuigd dat de Aarde niet alleen plat was maar dat ze ook het centrum van ons zonnestelsel en het universum vormde. We zouden nog altijd heksen verbranden, aderlatingen uitvoeren, op kruistocht trekken en natuurrampen toeschrijven aan het onzedelijk gedrag van sommigen onder ons.

Bon, wat schrijf ik nu? Er zijn natuurlijk nog altijd mensen die heksen doden, die op kruistocht (wensen te) trekken en die de aardbeving in Haïti of Iran toeschrijven aan de wellust van de vrouwen... Shit!

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 7 mei 2010 om 14:37.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 14:36   #752
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Onlangs nog was er een onderzoek naar het "buikgevoel" bij artsen. Het bestaat wel degelijk en is bewezen ook.

Fred.
Ik wacht op de bewijzen.
Ook al gelezen wat MGA schrijft over "been there , done that"?
Ervaring Fredje...

Laatst gewijzigd door Cdude : 7 mei 2010 om 14:37.
Oud 7 mei 2010, 15:09   #753
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
En omdat u regelmatig een intuïtieve beslissing neemt, weet u dat sjamanen dat ook zo deden? Vreemde stelling. Me dunkt dat sjamanen - net als hogepriesters, tovenaars, enz - meer beslissingen namen op basis van hun verzamelde kennis dan de doorsnee mens. Het is juist daarom dat ze sjamaan werden.
Sjamanen voerden bepaalde rituelen uit waardoor ze nog méér wisten dan dat ze reeds wisten uit ervaring. Indianen deden dit ook, de Turkse Derwisjen ook.

Citaat:
Natuurlijk neemt iedereen regelmatig een intuïtieve beslissing.
Ja, dat is zo en het gebeurt méér dan je denkt. Ook in het verkeer bijvoorbeeld.

Citaat:
Been there, done that. Dat is een beetje intuïtie.
Ja, maar er zijn soms situaties van "not been there before, done it right anyhow"

Citaat:
Die hebben voor hun geloof geen feiten of analyses nodig, ze wéten gewoon dat god bestaat. Waarschijnlijk omdat ze van piepjong met dat geloof geïndoctrineerd werden.
Mijn ouders gingen niet naar de kerk, mijn vader was ronduit kwaad op de priesters omwille van hun schijnheiligheid vooral ivm het celibaat, en gelijk had hij! Over God werd er niet gepraat bij ons thuis. Mijn zuster en ik delen ongeveer dezelfde visie, mijn broer is er niet zo mee bezig.

Citaat:
In die zin is de mens zoals elektriciteit: hij neemt bij voorkeur de weg van de minste weerstand.
Geloof mij vrij: geloven in God is tegenwoordig niet de weg van de minste weerstand. Het bekend maken op een forum zoals dit is zelfs nog linker. Of dacht u dat ik niet bij voorbaat wist hoe sommigen hier zouden op reageren?

Citaat:
Het is hetzelfde biologische mechanisme dat het voor gelovigen zo moeilijk maakt om hun geloof te laten vallen of daar kritisch over na te denken.
De fout die jullie maken is te denken dat gelovigen niet kritisch zouden nadenken. Ik geloof die al die reutemeteut van de katholieke kerk ook niet hoor. En die creationisten met hun hel en verdoemenis ook niet.

Het probleem is dat ik hetzelfde fanatisme en onverdraagzaamheid vaststel in het andere kamp: de atheïsten. Alleen zij hebben gelijk en wee degene die er durft tegen in te gaan. Wie gelooft is een idioot en punt andere lijn.

Citaat:
Als de mens altijd zo zou gedacht hebben, waren we er vandaag nog altijd van overtuigd dat de Aarde niet alleen plat was maar dat ze ook het centrum van ons zonnestelsel en het universum vormde.
Hardnekkig geloven dat alles toeval is, ontstaan uit chaos, is even belachelijk hoor.

Citaat:
Bon, wat schrijf ik nu? Er zijn natuurlijk nog altijd mensen die heksen doden, die op kruistocht (wensen te) trekken en die de aardbeving in Haïti of Iran toeschrijven aan de wellust van de vrouwen... Shit!
Aan de wellust zal het zeker niet gelegen zijn. Maar de ganse wereld bevindt zich momenteel in een soort mentale crisis, niet? De economie, de banken. Agressie, geweld. Terroristische aanslagen. Vervuiling van de natuur ook. Respectloos behandelen van dieren enz... Vindt u het een belachelijk idee dat de natuur zelf daar ergens op reageert? Door een aardbeving bijvoorbeeld.

Fred.
Oud 7 mei 2010, 15:14   #754
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Vindt u het een belachelijk idee dat de natuur zelf daar ergens op reageert? Door een aardbeving bijvoorbeeld.
Fred.
JA !!!!Te IDIOOT en BELACHELIJK voor woorden.
Jij kan samen met die Iman gaan roepen dat het de schuld is van losbandige vrouwen.

Tecktonische beweging zegt u uiteraard niets....
Moet echt freaky zijn te leven in de moderne tijd met de geest en bevattingsvermogen van een middeleeuwer.

Laatst gewijzigd door Cdude : 7 mei 2010 om 15:16.
Oud 7 mei 2010, 15:18   #755
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Fred.
Cdude begrijpt niet dat er zoiets bestaat als intuitieve en instinctieve kennis.

Voor de rest zullen ze ook wel gelijk hebben: alles is puur toeval, wij zijn hier zonder reden, toevallig ontstaan uit chaos die er toevallig was, die eerst toevallig niets was. Daarnaast zijn we ook allemaal een gevoelloos biologisch mechanisme, liefde en verbondenheid zijn slechts chemische reacties in de hersenen, en ook dit is allemaal puur toeval.

Laatst gewijzigd door Bottenskrapet : 7 mei 2010 om 15:22.
Bottenskrapet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2010, 15:46   #756
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Moet echt freaky zijn te leven in de moderne tijd met de geest en bevattingsvermogen van een middeleeuwer.
Ja, het is freaky om te moeten leven tussen mensen die langs geen kanten begrijpen wat je bedoelt. En die dan uit onbegrip je een middeleeuwer noemen.

PS: Jij beschouwt zowat iedereen die niet in onze tijd geboren is als primitief en onderontwikkeld, niet? Hahahahaha.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 7 mei 2010 om 15:50.
Oud 7 mei 2010, 15:48   #757
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Cdude begrijpt niet dat er zoiets bestaat als intuitieve en instinctieve kennis.
Jij dus duidelijk wél, Bottenskrapet.
Allez er is er hier toch éne die snapt wat ik bedoel.

Fred.
Oud 7 mei 2010, 15:59   #758
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Jij dus duidelijk wél, Bottenskrapet.
Allez er is er hier toch éne die snapt wat ik bedoel.

Fred.
Er zijn er nog hoor, maar die steken, net zoals wij later, geen moeite meer in verloren topics als deze
Oud 7 mei 2010, 15:59   #759
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel, alleen weet ik waar ze vandaan komt en dat is perfect te verklaren zoals MVA reeds uitgebreid deed.
Niks geheimzinnig aan.

En ja....puur toeval en dankzij een paar dikke kometen
Oud 7 mei 2010, 16:02   #760
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het is freaky om te moeten leven tussen mensen die langs geen kanten begrijpen wat je bedoelt. En die dan uit onbegrip je een middeleeuwer noemen.

PS: Jij beschouwt zowat iedereen die niet in onze tijd geboren is als primitief en onderontwikkeld, niet? Hahahahaha.

Fred.
Neen hoor, je zou gerust een paar intelligente adaptieve , iinquisitieve middeleeuwers in deze tijd kunnen plaatsen. Ik garandaar je dat deze zich op een mum van tijd kunnen aanpassen.
Spijtig genoeg bezit jij geen enkele van deze eigenschappen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be