Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2010, 19:18   #61
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Nee, bijlange niet. Ge hebt nog niet op mijn vraag geantwoord.
Alé komaan, de hele wetenschappelijke (r)evolutie misschien?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:20   #62
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, bijlange niet. Ge hebt nog niet op mijn vraag geantwoord.
Diezelfde vraag heb ik ook gesteld, maar ondertussen verwacht ik geen antwoord meer.

Ik noteer een stilzwijgend akkoord (met de staart tussen de billen, maar mét een zak chips!)
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:21   #63
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
U verwacht toch niet dat dit als antwoord kan dienen? Of hebt u op school geleerd om telkens met one-liners te repliceren om zo het aantal fouten tot een minimum te beperken?
Oud 8 april 2010, 19:21   #64
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik schreef; filosofie en wetenschap onderzoeken verschillende domeinen. Wat is er veranderd, dan? (Ik heb het antwoord reeds deels gegeven, se.)
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:26   #65
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'God' is niet antropomorf. Het beeld van de magische man in de hemel is een beeld van en voor de 'onwetenden', om grof te zijn, en leent zich uitstekend voor misbruik en manipulatie van dezen. Atheïsten vallen zulke nonsens en tactieken terecht aan.

Het 'goddelijke' is echter bijzonder moeilijk uit te leggen. Een wijze zou zeggen 'wat niet uit te leggen valt, daar praat men niet over". Daar woorden te kort schieten, is het niet uit te leggen waarom sommige intelligente mensen 'gelovig' zijn. Men moet het ervaren; dan zal men begrijpen.
Wel, dat brengt ons bij een ander fenomeen: de meeste verstandige gelovigen die ik ontmoet hebben een zo ON-mensvormig godsbeeld dat je je kunt afvragen waaròm ze dat beeld blijven volhouden.

Natuurlijk is God voor hen geen man op een wolk, zelfs geen beslissingscentrum en ook geen vriendje. Het gaat dan steevast om 'een energie', 'een kracht', 'het hogere'. Maar waarom zouden we dat nog God noemen en er een hele 'dienst' aan verbinden als dat godsbegrip (niet zelden onder druk van kritiek) steeds vager en ruimer wordt.

Het gevoel klein te zijn in de grote kosmos is ten zeerste menselijk. Waarom moet dat gevoel verpakt worden in een verhaal dat onz leven 'zinvol' maakt? Waarom moet dat gevoel meer zijn dan een gevoel? Omdat het zo sterk is? Dat is geen geldige reden, natuurlijk.
Oud 8 april 2010, 19:26   #66
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Af en toe blijft het schrijnend hoe intelligente mensen toch in (een) God geloven? Hoe kan dat?

Verdringen zei de voor de hand liggende waarheid op dat ene terrein?

Is geloven iets als verliefd zijn, waarvan je weet dat het onzin is, terwijl het te sterk is om er niet op in te gaan?

Geloven ze net omdat ze intelligent genoeg zijn om allerlei rationalisaties voor hun irrationele geloof te bedenken?

Is hun geloof een daad van rebellie tegen de feiten zelf?

Waarom zou een verstandig en kritisch persoon geloven in God, terwijl hij van kabouter Plop wel weet dat die niet echt bestaat.

Graag uw antwoord.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Omdat geloof en wetenschap volledig los staan van elkaar, waardoor het perfect mogelijk is voor een wetenschapper om gelovig te zijn.
Meer nog, de pioniers van de wetenschap waren niet zelden gelovig.
Er zijn geen rationalisaties nodig om geloof te verklaren. Dat is een typische eigenschap van de modernistenkliek.

Ik ben altijd voorstander geweest van een evenwicht tussen realiteit en verbeelding, tussen realisme en romantiek, tussen God en mens, tussen geloof en wetenschap.
Het katholicisme slaagt daar overigens voortreffend in.
Citaat:
Omdat geloof en wetenschap volledig los staan van elkaar
idd: niets rationeels aan godsdienst. maar zo z'er gelukkig mee zijn, laat't hen toch.
Citaat:
terwijl hij van kabouter Plop wel weet dat die niet echt bestaat.
Niet overdrijven, hé, Plop bestaat en post hier op politics.be, onder verschillende nicks !
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:27   #67
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
U verwacht toch niet dat dit als antwoord kan dienen? Of hebt u op school geleerd om telkens met one-liners te repliceren om zo het aantal fouten tot een minimum te beperken?
Euhm, ik denk dat dit toch duidelijk samenvat wat ik bedoel?
Of wil je dat ik alle wetenschappelijke ontdekkingen sedert Plato voor u opsom?
Oud 8 april 2010, 19:28   #68
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik schreef; filosofie en wetenschap onderzoeken verschillende domeinen. Wat is er veranderd, dan? (Ik heb het antwoord reeds deels gegeven, se.)
Het wereldbeeld sedert Plato? (sorry , wat wil je horen?)
Oud 8 april 2010, 19:29   #69
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En waarom zou het Bijbels scheppingsverhaal geen primitieve uitleg voor de evolutietheorie kunnen zijn ?
Omdat het in de harde essentie verschilt. Het is het verhaal van een zinvolle wereld tegenover een totaal zinloze wereld. Dat verschil is te groot om het één zomaar als variant van de ander te zien.
Oud 8 april 2010, 19:30   #70
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De omzetting van woorden naar begrippen gebeurt in de hersens en aangien iedereen anders bedraad is kan dit wel eens een verschillende uitkomst geven.
Hoezo?
Voor mij is dat duidelijk, wat begrijpt ge er niet aan.
Citaat:
En waarom zou het Bijbels scheppingsverhaal geen primitieve uitleg voor de evolutietheorie kunnen zijn ?
In feite zijn we zelfs niet veel verder dan het scheppingsverhaal hoor.
Zij stokten bij God maar konden geen antwoord geven waar god vandaan kwam.
Wij stokken bij bigbang maar weten wij waar die materie vandaan kwam ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:30   #71
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Sukkelaar.
QED ...
Oud 8 april 2010, 19:34   #72
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
QED ...
Is het zo, hoe u omgaat met bewijzen?
Oud 8 april 2010, 19:34   #73
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mij is dat duidelijk, wat begrijpt ge er niet aan.

In feite zijn we zelfs niet veel verder dan het scheppingsverhaal hoor.
Zij stokten bij God maar konden geen antwoord geven waar god vandaan kwam.
Wij stokken bij bigbang maar weten wij waar die materie vandaan kwam ?
Nogal moeilijk om iets verzonnen te verklaren. Een collectief waanbeeld?

De BB is een theorie waar aan word gewerkt, kwestie van tijd voor we de "unified theorie" ontdekken.
Maar ik ben realistisch. Het zal bij theorie blijven aangezien een big bang niet iets is wat zich makkelijk laat simuleren.
Oud 8 april 2010, 19:36   #74
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euhm, ik denk dat dit toch duidelijk samenvat wat ik bedoel?
Of wil je dat ik alle wetenschappelijke ontdekkingen sedert Plato voor u opsom?
Al die personen die ik heb opgesomd zijn er toch onderdeel van? Ze zijn zelfs de grondleggers ervan. Maar toch zouden zij verschillend zijn van wetenschappers nu (waarvan ook een heel deel gelovig is hoor, maak u geen illusies). Waarom? Wat is het substantiële verschil, de bevinding der bevindingen, tussen geloven en niet-geloven waardoor Leibniz verschillend zou zijn met een wetenschapper nu?
Oud 8 april 2010, 19:40   #75
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Af en toe blijft het schrijnend hoe intelligente mensen toch in (een) God geloven? Hoe kan dat?[/b]
Wat bedoel je met ""god"" ?
In de islam heeft god een betekenis die veel ruimer is dan wat Van Dale zegt
http://www.youtube.com/watch?v=0aCbrGqhoBc
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:42   #76
Goldband
Parlementslid

Standaard

[quote=xrc;4682611]
Citaat:
Kort gezegd: Wetenschap zoekt naar het "hoe", het "wat", het "wanneer" en het "waar".
Het geloof zoekt naar het waarom. Het geloof is een zoektocht naar zingeving. Waar de wetenschap perfect kan uitleggen hoe een menselijk leven functioneert, heeft het niets te zeggen over de reden van ons bestaan.
De wetenschappers, eerder aangehaald, hebben ook nooit de pretentie gehad om zingeving opzij te schuiven als zijnde een overbodig gegeven, omdat ze wisten dat ook dit een wezenlijk menselijke eigenschap was. Modernistische extremisten zoals u denken daar klaarblijkelijk anders over en denken niet alleen met grote zekerheid te kunnen zeggen dat God niet bestaat, maar ook dat de mens geen zingeving nodig heeft.
U begaat een immense vergissing. Godsdienst heeft helemaal geen monopolie op zingeving. Waar haalt u dat idee? Waarop is dat idee gebaseerd? Of is het alweer wishful thinking?

Zingeving is menselijk en kan mèt of zonder God gebeuren. Het liefste zonder God en op basis van de feiten, omdat de zingeving dan vertrekt van de realiteit en niet op basis van waanideeën. Zoniet riskeert men het menselijk lijden (de realiteit) ondergeschikt te maken aan de vooropgezette waanideeën (de godsdienst). En d�*t mijn beste, doet mij pas vragen naar het WAAROM, als atheïst, natuurlijk.
Oud 8 april 2010, 19:48   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat het in de harde essentie verschilt. Het is het verhaal van een zinvolle wereld tegenover een totaal zinloze wereld. Dat verschil is te groot om het één zomaar als variant van de ander te zien.
Ik begrijp niet wat ge bedoelt.
Er staan in de bijbel echt wel pogingen om wetenschappelijke waarnemingen te verklaren.
Waarom een verhaal over de zondvloed ?
Hoe verklaart ge anders fossielen van zeedieren in de bergen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:52   #78
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wel, dat brengt ons bij een ander fenomeen: de meeste verstandige gelovigen die ik ontmoet hebben een zo ON-mensvormig godsbeeld dat je je kunt afvragen waaròm ze dat beeld blijven volhouden.

Natuurlijk is God voor hen geen man op een wolk, zelfs geen beslissingscentrum en ook geen vriendje. Het gaat dan steevast om 'een energie', 'een kracht', 'het hogere'. Maar waarom zouden we dat nog God noemen en er een hele 'dienst' aan verbinden als dat godsbegrip (niet zelden onder druk van kritiek) steeds vager en ruimer wordt.
Dat heeft z'n eigen redenen. Voor velen is die dienst wellicht een soort van houvast of eren. Ik vermoed dat het een vraag is die anderen veel beter kunnen beantwoorden. Misschien is het antwoord zo simpel als 'omdat het hoort'. Of misschien is het een drang naar prediken. Ikzelf heb er geen nood aan, dus ik kan er moeilijk op antwoorden.

Nu is het wel zo dat ik, en vele anderen, frequent fysieke objecten schenken aan anderen. Meestal kies ik voor decoratieve voorwerpen die geen andere waarde hebben voor de ontvanger. En toch begrijpen we beide de betekenis ervan. Het is een ritualistisch gebaar, als je er over nadenkt. Ik kan mij voorstellen dat de dienst voor gelovigen dezelfde sterke functie vervult; een intieme binding met zichzelf, het goddelijke en hun dierbaren.

Citaat:
Het gevoel klein te zijn in de grote kosmos is ten zeerste menselijk. Waarom moet dat gevoel verpakt worden in een verhaal dat onz leven 'zinvol' maakt? Waarom moet dat gevoel meer zijn dan een gevoel? Omdat het zo sterk is? Dat is geen geldige reden, natuurlijk.
Wat is dan wel een reden? Het gevoel (eerder 'begrip') is er, dus is haar bestaan legitiem. Het kan een gestructureerde methode bieden voor meer onderzoek naar de materie, dat wel.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 19:53   #79
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

[quote=Goldband;4682669]
Citaat:

U begaat een immense vergissing. Godsdienst heeft helemaal geen monopolie op zingeving. Waar haalt u dat idee? Waarop is dat idee gebaseerd? Of is het alweer wishful thinking?

Zingeving is menselijk en kan mèt of zonder God gebeuren. Het liefste zonder God en op basis van de feiten, omdat de zingeving dan vertrekt van de realiteit en niet op basis van waanideeën. Zoniet riskeert men het menselijk lijden (de realiteit) ondergeschikt te maken aan de vooropgezette waanideeën (de godsdienst). En d�*t mijn beste, doet mij pas vragen naar het WAAROM, als atheïst, natuurlijk.
Ik heb nooit gezegd dat een godsdienst een monopolie heeft op zingeving. Ik zou het appreciëren moest u geen woorden in mijn mond leggen ter bevordering van uw standpunt.

Kan zingeving, zonder God ook de wetenschappelijke realiteit ondergeschikt maken aan dezelfde zingeving? Waar haalt u trouwens de pretentie vandaan om te stellen dat God een waanidee is?
Oud 8 april 2010, 19:57   #80
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies, maar ik zou het geen gemakzucht noemen maar gebrek aan kennis en middelen.
Voor de gemiddelde gelovige maakt het niet uit of hij over kennis en middelen beschikt. Hij zal zelfs dan nog voor de gemakkelijkste oplossing kiezen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be