![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is God voor hen geen man op een wolk, zelfs geen beslissingscentrum en ook geen vriendje. Het gaat dan steevast om 'een energie', 'een kracht', 'het hogere'. Maar waarom zouden we dat nog God noemen en er een hele 'dienst' aan verbinden als dat godsbegrip (niet zelden onder druk van kritiek) steeds vager en ruimer wordt. Het gevoel klein te zijn in de grote kosmos is ten zeerste menselijk. Waarom moet dat gevoel verpakt worden in een verhaal dat onz leven 'zinvol' maakt? Waarom moet dat gevoel meer zijn dan een gevoel? Omdat het zo sterk is? Dat is geen geldige reden, natuurlijk.
![]() |
![]() |
#66 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of wil je dat ik alle wetenschappelijke ontdekkingen sedert Plato voor u opsom? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Parlementslid
|
![]() Omdat het in de harde essentie verschilt. Het is het verhaal van een zinvolle wereld tegenover een totaal zinloze wereld. Dat verschil is te groot om het één zomaar als variant van de ander te zien.
![]() |
#70 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zij stokten bij God maar konden geen antwoord geven waar god vandaan kwam. Wij stokken bij bigbang maar weten wij waar die materie vandaan kwam ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#72 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De BB is een theorie waar aan word gewerkt, kwestie van tijd voor we de "unified theorie" ontdekken. Maar ik ben realistisch. Het zal bij theorie blijven aangezien een big bang niet iets is wat zich makkelijk laat simuleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Al die personen die ik heb opgesomd zijn er toch onderdeel van? Ze zijn zelfs de grondleggers ervan. Maar toch zouden zij verschillend zijn van wetenschappers nu (waarvan ook een heel deel gelovig is hoor, maak u geen illusies). Waarom? Wat is het substantiële verschil, de bevinding der bevindingen, tussen geloven en niet-geloven waardoor Leibniz verschillend zou zijn met een wetenschapper nu?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de islam heeft god een betekenis die veel ruimer is dan wat Van Dale zegt http://www.youtube.com/watch?v=0aCbrGqhoBc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementslid
|
![]() [quote=xrc;4682611]
Citaat:
Zingeving is menselijk en kan mèt of zonder God gebeuren. Het liefste zonder God en op basis van de feiten, omdat de zingeving dan vertrekt van de realiteit en niet op basis van waanideeën. Zoniet riskeert men het menselijk lijden (de realiteit) ondergeschikt te maken aan de vooropgezette waanideeën (de godsdienst). En d�*t mijn beste, doet mij pas vragen naar het WAAROM, als atheïst, natuurlijk.
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er staan in de bijbel echt wel pogingen om wetenschappelijke waarnemingen te verklaren. Waarom een verhaal over de zondvloed ? Hoe verklaart ge anders fossielen van zeedieren in de bergen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu is het wel zo dat ik, en vele anderen, frequent fysieke objecten schenken aan anderen. Meestal kies ik voor decoratieve voorwerpen die geen andere waarde hebben voor de ontvanger. En toch begrijpen we beide de betekenis ervan. Het is een ritualistisch gebaar, als je er over nadenkt. Ik kan mij voorstellen dat de dienst voor gelovigen dezelfde sterke functie vervult; een intieme binding met zichzelf, het goddelijke en hun dierbaren. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Goldband;4682669]
Citaat:
Kan zingeving, zonder God ook de wetenschappelijke realiteit ondergeschikt maken aan dezelfde zingeving? Waar haalt u trouwens de pretentie vandaan om te stellen dat God een waanidee is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor de gemiddelde gelovige maakt het niet uit of hij over kennis en middelen beschikt. Hij zal zelfs dan nog voor de gemakkelijkste oplossing kiezen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |