Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2010, 16:56   #861
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Wat heb jij dan nog voor god opengelaten?
Angst voor zijn eindige bestaan, zoals alle reli's
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 18:01   #862
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Angst voor zijn eindige bestaan, zoals alle reli's
Hoewel je au fond gelijk hebt, denk ik niet dat het angst is. Eerder een fundamenteel onvermogen om de eigen eindigheid te kunnen bevatten. (die van anderen, dat gaat vanzelf) Ik worstel daar ook mee en kan het alleen heel bewust aannemen. Gevoelsmatig ga ik keer op keer in de fout.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 18:07   #863
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Hoewel je au fond gelijk hebt, denk ik niet dat het angst is. Eerder een fundamenteel onvermogen om de eigen eindigheid te kunnen bevatten. (die van anderen, dat gaat vanzelf) Ik worstel daar ook mee en kan het alleen heel bewust aannemen. Gevoelsmatig ga ik keer op keer in de fout.
Gevoelsmatig wordt ik ook verliefd en toch ken ik de achterliggende biologische processen. Niks mis mee.

Het ijzer in ons bloed, de mineralen , ... allemaal gemaakt tijdens de laatste fase van een ster en uiteindelijke zullen we terugkeren en deed uitmaken van een nieuwe cyclus.
Wat kan er mooier zijn?
Oud 10 mei 2010, 18:58   #864
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik moet toegeven dat ik vroeger ook zo'n militante atheïst was. En ik vind ook nog steeds dat geloof een privéaangelegenheid is. Eigenlijk is die verandering van standpunt (die in de praktijk overigens weinig gevolgen heeft, behalve dat ik niet meer de hele tijd gelovigen probeer te bekeren ) een rechtstreeks gevolg van mijn job ... als wetenschapper.
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen wat uw job is en inhoudt?
Oud 10 mei 2010, 19:02   #865
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Wat begrijp je niet aan "wetenschapper"?
Bioloog, Geoloog, Ornitoloog, Scheikundige, ...

De vraag van 1 milj $ is , wat zijn de jobs van jou en Fred.

Voor je de vraag stelt : IT
Oud 10 mei 2010, 19:07   #866
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gevoelsmatig wordt ik ook verliefd en toch ken ik de achterliggende biologische processen. Niks mis mee.

Het ijzer in ons bloed, de mineralen , ... allemaal gemaakt tijdens de laatste fase van een ster en uiteindelijke zullen we terugkeren en deed uitmaken van een nieuwe cyclus.
Wat kan er mooier zijn?
Ja hoor, helemaal mee eens.
Ik bedoel dat ik vermoed dat het gevoel zo sterk is dat het een gegeven lijkt. Waardoor het moeilijker te negeren valt.

Bewijs daarvan: Dat we sowieso over een hiernamaals praten terwijl daar absoluut geen enkele aanleiding toe is.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 19:08   #867
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat begrijp je niet aan "wetenschapper"?
Bioloog, Geoloog, Ornitoloog, Scheikundige, ...

De vraag van 1 milj $ is , wat zijn de jobs van jou en Fred.

Voor je de vraag stelt : IT
Geen van die beroepen zetten aan zich tot het agnosticisme te keren.
Ik heb momenteel geen job en ik ben daar ook allesbehalve aan toe, momenteel beperk ik het tot de studiekant van het leven. Van Fred heb ik geen idee, zult ge hem zelf moeten vragen vrees ik.
Oud 10 mei 2010, 19:08   #868
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben linguïst en hou mij vooral bezig met historische, culturele en politieke aspecten van taalgebruik. Maar al tijdens mijn studententijd (en dan vooral tijdens de colleges algemene en wetenschapsfilosofie) werd de nutteloosheid van militant atheïsme mij duidelijk.

Nutteloosheid is misschien niet het juiste woord, het is eerder onwetenschappelijk. Ongeacht hoe ver de wetenschap evolueert zullen er altijd zaken overblijven waar gelovigen hun god(en) kunnen invullen.

Nu mogen atheïsten natuurlijk best proberen gelovigen te bekeren, het stoort me alleen als er dan wordt geschermd met de wetenschap.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 19:10   #869
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb momenteel geen job en ik ben daar ook allesbehalve aan toe, momenteel beperk ik het tot de studiekant van het leven. Van Fred heb ik geen idee, zult ge hem zelf moeten vragen vrees ik.
Vandaar de "speciale" muziekvoorkeur ?
Je studeert toch in een bepaalde richting mag ik hopen of zit je nog in het lager?
Oud 10 mei 2010, 19:11   #870
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu mogen atheïsten natuurlijk best proberen gelovigen te bekeren, het stoort me alleen als er dan wordt geschermd met de wetenschap.
Euuhm, hoe anders?
Welke argumenten zou jij dan gebruiken?
Oud 10 mei 2010, 19:13   #871
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat klink dramatischer dan het is, hoor. Voordien geloofde ik niet, nu geloof ik evenmin. Alleen probeer ik nu niet langer krampachtig te bewijzen dat er geen god is en laat ik anderen met rust (zolang zij dat ook doen, uiteraard). Eigenlijk is voor een gelovige de positie van de pragmatisch agnost "verontrustender" dan die van de militante atheïst, want die agnost vindt het ontkennen van de godsidee niet eens relevant.
Oud 10 mei 2010, 19:15   #872
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik ben linguïst en hou mij vooral bezig met historische, culturele en politieke aspecten van taalgebruik. Maar al tijdens mijn studententijd (en dan vooral tijdens de colleges algemene en wetenschapsfilosofie) werd de nutteloosheid van militant atheïsme mij duidelijk.

Nutteloosheid is misschien niet het juiste woord, het is eerder onwetenschappelijk. Ongeacht hoe ver de wetenschap evolueert zullen er altijd zaken overblijven waar gelovigen hun god(en) kunnen invullen.

Vet, zelf ook een tijdje in de talen gezeten.

Absoluut, het opdringerig gedrag door bijvoorbeeld stickers uit te delen met "there is absolutely NO GOD, so stop worrying and enjoy your life!" of zoiets is in mijn ogen al vrij hard aanzetten tot bekering.
Oud 10 mei 2010, 19:16   #873
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euuhm, hoe anders?
Welke argumenten zou jij dan gebruiken?
Logica
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 19:17   #874
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Vandaar de "speciale" muziekvoorkeur ?
Je studeert toch in een bepaalde richting mag ik hopen of zit je nog in het lager?
Welke muziekvoorkeur?

Je mag zelfs hopen dat ik in zoveel mogelijk richtingen uit leer.
And I'm not impressed by your willful ignorance.
Oud 10 mei 2010, 19:18   #875
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat klink dramatischer dan het is, hoor. Voordien geloofde ik niet, nu geloof ik evenmin. Alleen probeer ik nu niet langer krampachtig te bewijzen dat er geen god is en laat ik anderen met rust (zolang zij dat ook doen, uiteraard). Eigenlijk is voor een gelovige de positie van de pragmatisch agnost "verontrustender" dan die van de militante atheïst, want die agnost vindt het ontkennen van de godsidee niet eens relevant.
Hmmmm, gotta remember that one ...
Irritation through silence

Laatst gewijzigd door Cdude : 10 mei 2010 om 19:19.
Oud 10 mei 2010, 19:19   #876
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vet, zelf ook een tijdje in de talen gezeten.

Absoluut, het opdringerig gedrag door bijvoorbeeld stickers uit te delen met "there is absolutely NO GOD, so stop worrying and enjoy your life!" of zoiets is in mijn ogen al vrij hard aanzetten tot bekering.
Bekering? Bekering tot wat juist? Atheïsme is geen religie, je kan je dus niet bekeren tot atheïsme.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2010, 19:20   #877
Steve_M

Standaard

Citaat:
Euuhm, hoe anders?
Niet. Ik heb het een tijdje geleden al eens uitgelegd aan een andere forummer: je overtuigt geen gelovigen met wetenschappelijke argumenten. Eeuwenlang dacht de mens dat de zon rond de aarde draaide. Toen uit observaties het tegendeel waar bleek, was de kerk bang dat dit het geloof in god zou aantasten. Het tegenovergestelde gebeurde: het nieuwe systeem werd voorgesteld en aanvaard als een bewijs van de goddelijke creatie.

Je kan trouwens nooit bewijzen dat iets niet bestaat, je kan alleen zeggen dat het nog nooit is waargenomen. Als gelovigen geloven dat ze naar de hemel (als ze geluk hebben) gaan na de dood, dan kan je dat nooit weerleggen. Jij gelooft dat dat niet zo is, maar onomstotelijk kan je dat niet bewijzen. Stel (en dat lijkt die richting op te gaan) dat het verband tussen de werking van het brein en religie kan aangetoond worden en wetenschappelijk consensus wordt. Wat denk je dan dat er gebeurt? A) Iedereen stopt plots met geloven of B) gelovigen proberen dat in te passen in hun geloof (genre: god heeft de hersenen zo geschapen of de evolutie zo gestuurd dat dat proces plaatsvindt ...). Ik gok voorzichtig op dat laatste.
Oud 10 mei 2010, 19:23   #878
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke muziekvoorkeur?
Bottendinges?
Citaat:
Je mag zelfs hopen dat ik in zoveel mogelijk richtingen uit leer.
Sommigen blijven hopen tegen beter weten in, ik doe dat niet.

It wasn't meant to impress u.

Laatst gewijzigd door Cdude : 10 mei 2010 om 19:29.
Oud 10 mei 2010, 19:26   #879
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Bekering? Bekering tot wat juist? Atheïsme is geen religie, je kan je dus niet bekeren tot atheïsme.
Gezien de bekeerlust van sommigen denk ik daar tot�*�*l anders over, mijn oprecht respect voor diegenen die er wél in alle rust en stilte mee kunnen omgaan.
Oud 10 mei 2010, 19:27   #880
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Stel (en dat lijkt die richting op te gaan) dat het verband tussen de werking van het brein en religie kan aangetoond worden en wetenschappelijk consensus wordt. Wat denk je dan dat er gebeurt? A) Iedereen stopt plots met geloven of B) gelovigen proberen dat in te passen in hun geloof (genre: god heeft de hersenen zo geschapen of de evolutie zo gestuurd dat dat proces plaatsvindt ...). Ik gok voorzichtig op dat laatste.
Stomme vraag van me, want ik gebruik hetzelfde argument. Alleen ben ik niet zo goed met woorden als een lingu.

Iets in deze trend?
Citaat:
Want God heeft hen speciaal op zo’n manier geschapen dat ze tegen de moslims strijden. Dit is hun taak in hun lot. Dat deze mensen ondanks al hun angst al hun wereldse middelen inzetten om te strijden tegen God en Zijn dienaren en dat ze een strijd aangaan tegen moslims om hen te laten verdwijnen terwijl ze de dood zo hevig vrezen, is een zeer duidelijk bewijs dat God hen met een bijzondere schepping special voor de beproeving geschapen heeft. Zoals geopenbaard in de Koran, is bij deze speciale schepping het smeden van plannen tegen de moslims, schoonschijnend gemaakt voor deze mensen:

... Neen, maar het plan der ongelovigen is voor hen schoonschijnend gemaakt en zij worden van de juiste weg teruggehouden. En hij, die God laat dwalen zal geen helper vinden. (Soera ar-Rad, 33)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be