![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1061 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 10:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1062 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar hoe saai zou dat niet zijn? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1063 |
Banneling
|
![]() Heel aangenaam om eens iemand te lezen die het verschil kent tussen 'waarheid' (zijnde alles wat de ene mens van de andere mens geloofd) en 'waarschijnlijkheid' (zijnde de wetenschappelijke oplossingsverzameling). En iemand die daardoor niet met zichzelf en zijn geloof in de knoei geraakt. Een aangename verademing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1064 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
ik heb al in meerdere discussies proberen aan te tonen dat religieus geloof niet veel te maken heeft met het aannemen dat dit of dat een feit is (het al dan niet bestaan van dat wat we god noemen bijvoorbeeld). blijkbaar lees je die argumenten niet en blijf je maar met veel te simpele concepten als 'geloven in allah' afkomen. wat de houding van de islam tegen homoseksualiteit betreft, in een interview op de mikpuntsite probeer ik aan te tonen dat ook hier de situatie complexer ligt. de behandeling van mukhannathun (de sexuele identiteit uit het arabië van veertien eeuwen geleden die het dichtste aanleunt bij die van de hedendaagse homoseksueel) was in de tijd van gods boodschapper (vrede zij met hem) niet dezelfde als nu. de veroordelingen van het volk van loet (vrede zij met hem) moeten gezien worden in de context van een rigide patriarchale machtsstructuur waarbij seksueel misbruik van ondergeschikte (heteroseksuele) mannen door de (eveneens heteroseksuele) mannen van de elite een van de manieren was om de hierarchie te reproduceren. deze vorm van seksueel machtsmisbruik werd aangeklaagd. het ging hier echter duidelijk om heteroseksuele mannen en niet om mukhannathun. de vroege moslims namen die mukhannathun in bescherming (lees bijvoorbeeld de hadith uit de sunnan abu dawud, boek 36, hadith 4910). aicha (moge god tevreden zijn met haar), de echtgenote van de profeet erkende dat mukkhanathun door de eerste moslims werden beschouwd als mannen die niet de definiërende mannelijke eigenschap bezaten (zie bijvoorbeeld sunnan abu dawud, boek 27, haddith 4095). volgens haar spreekt de quran dus over ons, echter niet in de passages over de het volk van loet, maar in an noer 24:31. volgens de versie van deze hadith die door moeslim is overgeleverd (boek 26, hadith 5416) citeert aicha letterlijk de tekst van dat vers. de grote geleerde imam nawawi maakt het onderscheid tussen mukhannathun bij wie deze eigenschap aangeboren is (en die dus 'mogen' zijn wie ze zijn) en anderen die deze eigenschap bewust gekozen hebben om dit of dat te bereiken. de wikipediapagina waar jij naar linkt geeft overigens ook: http://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_to...s_within_Islam ik heb me jaren geleden reeds aangesloten bij deze groeiende beweging van moslims die zich inzetten voor holebi-rechten. hoewel ik over veel aspecten van die strijd van mening verschil met vrienden als faisal alam, muhsin hendricks of el farouk khaki (ik ben en blijf een bolsjeviek in hart en nieren), slagen we er steeds beter in om samen te werken aan een versterking van de progressieve stroming binnen de hedendaagse islam. er bestaat nog veel achterlijkheid en barbaarse homofobie die door moslims wordt verspreid, maar jouw beeld is eenzijdig. hoewel de homofobe krachten duidelijk dominant zijn in de meeste moslimlanden, is het verkeerd om te doen alsof alle moslims één monolithisch homofoob blok vormen. deze simplistische visie bestrijden is zelfs misdadig, want het maakt onze progressieve bondgenoten buiten de islam blind voor de kleine groepen vooruitstrevende moslims, en isoleert deze laatsten op die manier van hun potentiële bondgenoten. door hen dood te zwijgen, lever je de duizenden moslim holebi-activisten uit aan de moordende klauwen van fundamentalistisch rechts. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1065 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
religie ontstond als een rituele praktijk die met verhalen werd omkleed. het (feitelijk) geloof in die verhalen is pas heel recent zo'n belangrijke rol gaan spelen. inderdaad, zowel wij theïstische gelovigen als de atheïstische gelovigen hebben daar wel eens last van. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1066 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
'wetenschap' is geen toverwoord waarmee je je tegenstander van op afstand kunt verlammen, maar een activiteit waarbij je volgens vastgelegde methodiek aan waarheidsvinding probeert te doen. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1067 | |||
Banneling
|
![]() [quote=redwasp;4745742]
Citaat:
![]() Citaat:
Bij "ons" een "conditio non existe" ![]() Citaat:
Wat maakt jou moslim en geen, (protestantste) Christen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1068 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat met het vele weten en er niet pro met bezig te zijn of toevallig het artikel(s) bij de hand te hebben ik gigantische fouten ga maken.(waar jij dan kan opspringen ![]() Never mind het niveau waar ik het in moet verwoorden van iets dat ik zelf net begrijp. Reactie 1065 staat het kort en bondig. De vorming van het ik en de visualisatie van plaats in tijd en ruimte, kortom het denken dat op zijn beurt weer ontstaan is door de grotere herseninhoud en het samenleven in grote groepen die het "ego" tot gevolg had. Pin me er niet op vast, volgorde kan anders zijn er is GIGANTISCH over geschreven en wil er gerust met jou over doorbomen mr ... *edit* Die wiki toch ![]() http://en.wikipedia.org/wiki/Evoluti...n_of_religions Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1069 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
nee, volgens mij is er een duidelijk verschil tussen beide stellingen. ik beweer dat mythologie betekenis krijgt in de context van een ritueel (nadruk op de praxis) en jij bekijkt die mythologie als een verhaal over feiten (doxis). ik geloof bijvoorbeeld niet dat de profeet abraham (vrede zij met hem) een historische figuur was, maar dat betekent niet dat ik de verhalen over zijn leven als onwaar verwerp. ik beweer dat er een waarheid bestaat die wezenlijk anders is dan de feitelijke waarheid. ik geloof bijvoorbeeld niet in het bestaan van sprekende wolven, maar verwerp daarom het verhaal over roodkapje niet als onwaar. Citaat:
als je niet ziet dat ook atheïsten last hebben van oogkleppen, dan vind ik dat op zich een mooie illustratie van wat ik supra stelde. Citaat:
ik kan me niet verzoenen met de triniteitsleer aangezien deze een deïficatie van een bepaald menselijk wezen inhoudt. jezus (vrede zij met hem) vereenzelvigen met god betekent meteen ook de andere mensen ontslaan van hun plicht om het voorbeeld van deze profeet na te volgen. daarenboven heeft de deïficatie van jezus ertoe geleid dat zijn leer onzichtbaar wordt gemaakt. christenen moeten jezus niet navolgen maar (sola fide) in hem geloven om bevrijd te worden. geloof zonder werken is dood (jacobus 2:14) daar komt nog eens bij dat ik gefascineerd ben door het voorbeeld van die ene profeet die na jezus kwam (vrede zij met hen beiden) en die voor zover ik heb kunnen nagaan zowel in zijn spirituele beleving als in zijn politieke streven naar meer rechtvaardigheid heel dicht staat bij het ideaal dat ik altijd heb gekoesterd. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1070 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
als je zegt dat je een biologische verklaring kent voor religie, dan vind ik dat je verplicht bent om die verklaring ook te geven. als je dit niet kunt, moet je dit toegeven en erkennen dat je argument niet bruikbaar is in de discussie. het door jouw aangehaalde wikipedia-artikel schetst waar en wanneer religieus bewustzijn en religieuze handelingen in onze evolutie ontstonden, het verklaart dit ontstaan echter niet volledig, laat staan dat het een 'biologische' verklaring zou aanrijken. voor de goede orde: ik vind het belangrijk om alle materiële oorzaken van religieus gedrag en bewustzijn in kaart te brengen, ook de biologische. ik ben echter tegenstander van de simplificatie en het reductionisme dat stelt dat het ontstaan van religie helemaal tot (één van) die materiële mechanismen valt te weerleggen. en zelfs als die reductionistische opvatting zou kloppen is dit op zich geen argument tegen religie. stel dat die opvatting klopt, dan kan deze voor religieuzen zelfs een bevestiging van hun opvattingen vormen. zou een schepper die door zijn schepsels gekend wil worden niet net in de structuur van die schepping de elementen doen ontstaan die religieus bewustzijn mogelijk maakt? en moeten wij, als wezens die (nog steeds in de veronderstelling dat de reductionistische opvatting klopt) evolutionair-biologisch geconditioneerd zijn tot religieus bewustzijn niet net die biologische conditie aanvaarden en massaal religieus worden? vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1071 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nochtans is het ontkennen van god geen moeilijke zaak. Zodra je weet dat de aarde draait terwijl ze in een baan om de zon gaat, dan weet je ook dat de zon NIET aan een strijdwagen hangt die elke dag door het firmament wordt getrokken. Daar hoef je echt geen kennis van planetenbanen, zwaartekracht en Big Bang voor te hebben. Mijn geveinsde domheid komt deze keer dus niet uit luiheid (soms inderdad wel) maar als verdediging tegen het rookgordijn dat wordt opgetrokken om god te kunnen plaatsen. Citaat:
Citaat:
Ofwel is er dat ballet, ofwel is er een ingrijpen van een superwezen en is dat ballet er niet. Het één sluit echt wel het andere uit hoor. Zeker als je via DNA terug kan in de tijd. Of is god voor jou ook een poppenspeler? Citaat:
Citaat:
En de oorzaak is simpel: geloof. In de westerse wereld is die invloed al stukken minder, we zijn op de goede weg. Maar ik verdom het om respect te hebben voor het god idee. Het blijft een onwaarschijnlijke, onbewezen hypothese. En alles wat er over geschreven wordt is weerlegbaar (symbolisch noemen jullie dat). Alleen al die archeologen, wat toch ook wetenschappers zijn, die voor de 'tigste keer de ark van noah hebben gevonden duiden op de negatieve invloed die religie op ons leven heeft. Zelfs verstandige mensen laten er hun geest door verblinden. En dat moet gedaan zijn. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1072 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom dat de mensen van hun plicht ontslaat. Bepaal jij dat je enkel een profeet mag volgen en in een "god" of "zoon van" moet geloven maar niet volgen? En waarom steeds dit vreselijk irritante (vrede zij met hem) achter al die namen? Dat komt op mij over als een indoctrinatie. Wat de oogkleppen van Atheisten betreft. Niet geloven is geen geloof. Als JIJ dat oogkleppen noemt bevestigt dat MIJN standpunt over de oogkleppen van reli's. Atheist is per definitie vrijheid van denken, ontbreken van dogma's. *disclaimer* Er kunnen individuele verschillen zijn. Niet alle atheisten zijn geliijk. ECHTER alle reli's geloven en kunnen, per definitie, niet vrijdenkend zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1073 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs ALS de atheisten gelijk hebben , is zelfs dit nog een bewijs van god ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Tja... Cirkelredenering, oogkleppen, reliwaanzin, QED (sorry voor de oversymplificatie. We zitten niet op de unif ![]() Als het "oh zo machtige superwacko, sadistische,leven brengende scheten latende vliegend spaghettimonster-achtige, opperwezen" zich op die manier moet manifesteren, lach ik "het" en al zijn profeten en volgelingen vierkant en minachtend uit. Het is gewoon mega absurdische onzin en TE belachelijk voor woorden. Pure Python. Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 12:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1074 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is frustrerend en ik doe mn best maar heb niet altijd de tijd en de zin hier een thesis te formuleren. Dit doet echter niets af aan mijn argumenten.Ik denk echter dat 1) "wij" slim genoeg zijn om het kaf van het koren te scheiden en 2) dit nu eenmaal eigen is aan een forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1075 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mooie en inhoudelijk bijzonder sterke posts van redwasp in deze draad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1076 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
beetje simplistische visie, en afschuiven van eigen verantwoordelijkheid , vind je zelf niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1077 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1078 | ||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
Citaat:
elk van de alternatieven is veel te simplistische om de religieuze waarheden omtrent dat wat ze god noemen (quam omnes deus nominant, cfr summa prima pars qaestio II). Citaat:
er bestaat hier maar één vruchtbare tegenstrategie: zelf je argumenten nog beter aanscherpen en nog kritischer te staan tegen jezelf EN tegen de ander. als de tegenstander in het debat zijn zelfwaarde hypothekeert door op allerlei manieren het debat te vervalsen, is het onze plicht om hem tegen zichzelf te beschermen en zelf dubbel kritisch te zijn. Citaat:
de term 'god' is voor zoveel verschillende interpretaties vatbaar dat het mensonmogelijk is om die allemaal te leren kennen, laat staan ze allemaal te weerleggen. en zelfs als je dat gedaan hebt, wat heb je dan bereikt? heb je dan niet gewoon dat wat men god noemt ontdaan van alle beperkte menselijke concepten? pas als we alle godsbeelden vernield hebben (la ilaha, er is geen god) kan dat wat men god noemt een plaats krijgen in ons leven (ila allah - dan god). Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik ga hier even niet in op de problematische uitspraak dat 'je via DNA terug kan in de tijd.' DNA leert ons iets over het verleden, dat is een heel andere stelling. doch dit terzijde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
als ik wil weten hoe deze wereld met al dit leven ontstond, geeft wetenschap mij (bijna) alle antwoorden die ik nodig heb. de antwoorden die er nog niet zijn, zullen incha'allah door volgende generaties wetenschappers ontdekt worden. maar die antwoorden vertellen me niets over mijn existentiële plaats in die wereld. die levensproblemen kunnen niet beantwoord worden door feitenkennis. hier zijn geen vragen meer, dus kunnen de antwoorden niet worden ontdekt. religie komt hier met verhalen die ons helpen om zelf deze problemen op te lossen (tlp 6.52 - 6.522) Citaat:
vrede, reedwasp
![]() |
![]() |
#1079 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeggen dat hij bestaat maakt het nog geen waarheid. Citaat:
Vlees of vis : Het transcendantale, eerder in jezelf geloven en onbenoembaar of de hele koran/Islam sprookjepoppenkast er bij. Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 12:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1080 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: