![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1081 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind de visie van redwasp eerlijk gezegd alles behalve eenzijdig. En over dat "religieus getinte", waarom niet? Wat belet redwasp een god (of iets anders) in te vullen op die domeinen waarvoor de wetenschap geen verklaring heeft. Om het even te vereenvoudigen: waarom zou jouw geloof dat er geen god was die de big bang veroorzaakte meer waard of neutraler zijn dan het geloof dat er wel een god was die dat deed? Ik ben er trouwens zeker van (maar hij mag me gerust verbeteren) dat als er een wetenschappelijke consensus zou ontstaan over wat er voor de singulariteit kwam, dat redwasp zijn wereldbeeld daaraan moeiteloos zou aanpassen. Er zullen altijd vragen onbeantwoord blijven. Je mag zelf kiezen of je daar een god wil plaatsen, energie, toeval of helemaal niets. Maar de ene positie is niet superieur aan de andere. En dat zie ik redwasp - in tegenstelling tot vele gelovigen en antitheïsten - helemaal nergens beweren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1082 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
nog veel belangrijkers is het feit dat ik probeer aan te tonen dat dit soort reductionisme iedere waarheid geweld aandoet. ik verwerp dat reductionisme eerst, en toon vervolgens aan dat ZELFS ALS HET CORRECT ZOU ZIJN (wat ik uitdrukkelijk betwist) dit op zich nog steeds geen bewijs van deze of die stelling vormt. ex falso sequitur quodlibet. Citaat:
ik sluit de reductionistische opvatting uit, doordat er op dit moment al zo vele verschillende (biologische, psychologische, sociale, culturele...) draden bekend zijn van het kluwen waar religie uit ontstond dat ieder reductionisme automatisch een deel van de waarheid afsnijdt. Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1083 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
It all goes on in the mind and only in the mind (so keep it there ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1084 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
de zin "voor de oerknal" heeft geen betekenis. om voor iets gebeurd te kunnen zijn, moet tijd bestaan. om tijd te hebben, is ruimte nodig. ruimte en tijd ontstonden juist bij de oerknal. "god" als hypothetisch antwoord op die vragen die de wetenschap (nog) niet heeft kunnen beantwoorden is een gevaarlijke keuze. op die vragen is het enige passende antwoord geduld. "god" is echter een metafoor voor die transcendente kant van ons bestaan waar wetenschap niet mee bezig is (zoals voetbalisten niet met soep-recepten bezig zijn). vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1085 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
[ Citaat:
Reli oogkleppen dus. Ook RW, ondanks zijn "open en wetenschappelijke geest" Geloven is, op een zeker punt, niet meer zoeken naar antwoorden. De Genisissen wat vroeger, RW wat later maar het blijft geloven. Zie quote : Citaat:
Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 12:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1086 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1087 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1088 |
Minister
|
![]() Naar welke antwoorden?
![]() |
#1089 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus geen bliksem als het stormt, vulkaanuitbarsting of ander verklaarbaar verschijnsel maar minstens telekines/portatie, gedaanteverwisseling, doden levend, instant genezing, .... Verzin er zelf maar paar bij. *edit* Ja , ik zie ook de problemen mocht er een beschaving landen met vergevorderde 4 dimensionele machten voor wie dit alles fluitje van cent is. Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1090 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Redwasp, ik ga je stukje inkorten, ik hoop dat ik niks uit de context trek. Je mag ervan uitgaan dat ik akoord ga met de zaken die ik niet aanspreek.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is de strategie die ik hanteer. Focus op 1 argument. Het is zo goed als onmogelijk om een believer 1 van zijn fundamenten te laten ontkennen, daar gaat dan ook al mijn energie in. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als dat geld verkeerd besteed wordt....misbruik van uitlokking. Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1091 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1092 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Zo mooi gedemonstreerd bij Fred ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1093 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
wat willen we? willen we de verkondiger van onwaarheid discrediteren, willen we alleen onwaarheid weerleggen of willen een poging ondernemen om waarheid voor die onwaarheid te substitueren? hoe ambitieus zijn we? vrede, redwasp
![]() |
#1094 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus eigelijk zijn we met het derde bezig, maar worden we opgehouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1095 |
Banneling
|
![]() Redwasp deze video al gezien ?
![]() http://www.dumpert.nl/mediabase/3343...ho_gaybar.html En de reactie er op door onze, toch zo vooruitstrevende, reli's (zie ook de arafatsjaaltjes) http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle7114073.ab Laatst gewijzigd door Cdude : 12 mei 2010 om 14:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1096 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
(ik weet ook dat het blijft bij mijn best doen, vooral die helderheid kan soms echt nog wel pakken beter) vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#1097 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik vind dat je de hardnekkigheid van jouw overtuiging zelf als argument gebruikt. Je lijkt als het ware rotsvast te zitten. ![]() Sommige van je posts zijn goed gevonden, andere zijn gebakken onzin, maar altijd blijf je onverzettelijk het bestaan van God vooropstellen, welke terechte en pertinente aanvallen je ook krijgt. Ben je bereid te twijfelen?
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 12 mei 2010 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1098 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1099 | |
|
![]() Citaat:
Vroeger werden de zon en maan als goden aanzien omdat we niet wisten wat het was. Ook de donder en bliksem werden toegeschreven aan Zeus, Stormen op zee werden door Poseidon veroorzaakt. Voor zowat alles wat we ooit toeschreven aan Goden hebben we ondertussen een rationele verklaring gevonden. Het is dan ook logisch aan te nemen dat we ooit in een verre toekomst alles zullen kunnen verklaren, ook de Big Bang.
![]() |
![]() |
#1100 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |