![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen? | |||
Groot Limburg |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Brabant |
![]() ![]() ![]() |
4 | 6,15% |
Groot Vlaanderen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 10,77% |
Groot Holland |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,62% |
Groot Nederland |
![]() ![]() ![]() |
25 | 38,46% |
Groot Belgie |
![]() ![]() ![]() |
6 | 9,23% |
anders ,namelijk |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,15% |
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Wist u overigens dat er in totaal in een eerste stroom in 1829, welgeteld 378 petities door het Zuiden bij de Tweede Kamer werden ingediend in die tijd? Deze konden vershillende grieven tegelijkertijd bevatten. Men brak een lans in 320 van die petities voor de vrijheid van onderwijs, in 254 om drukpersvrijheid, in 163 om herstel van de juryrechtspraak, in 131 om de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht, in 65 om de afschaffing van het gemaal (het maalrecht opgelegd aan het Zuiden), in 37 voor ministeriële verantwoordelijkheid, in een veertigtal om taalvrijheid. Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2009 om 23:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
Europees Commissaris
|
![]() Veel van de grieven waren me wel bekend, maar de aantallen petities niet. Een aantal van deze zaken zijn later overigens ook in de Noordelijke Nederlanden aangepast; de grondwet is in 1840 en in 1848 herzien, echter juryrechtspraak hebben we naar mijn weten nooit gehad en daar is men bij het bestuur (wetgevend, uitvoerend en rechtsprekend) ook nooit groot voorstander van geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een grote blunder die Willem I beging was het oprichten in 1825 van het 'Collegium Fhilosphicum'. Daarmee beoogde hij de opleiding van de geestelijkheid onder controle van de staat. Hier begaf hij zich hier natuurlijk op een zeer gevaarlijk pad. Zeker in die tijd, want het Zuiden was door en door katholiek en de invloed van de geestlijkheid was zeer groot ,inzonder op het platteland. Bovendien talmde hij met de uitvoering van het Concordaat, afgesloten in 1827. In 1829 trachtte hij het roer om te gooien door het Collegium 'facultatief' te maken, maar veel kwaad was toen reeds geschied op dit vlak. Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2009 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoed dat de meeste Franstalige Brusselaars dat niet zo zien zitten. Engels als derde taal zou in mindering komen vd Franstalige dominantie.
![]() |
![]() |
#425 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Engels als derde taal zal eerder in het nadeel van het Nederlands dan het Frans zijn. Nieuwkomers zullen helemaal geen behoefte meer hebben om Nederlands te leren. En de taalwetten die nu al amper worden toegepast en met een drietalige administratie mag het Nederlands het helemaal vergeten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 |
|
![]() Engels?? dat is als nationalist het domste wat ge kunt doen. Deze taal heeft hier al helemaal geen plaats. Dan zouden Frans, Duits, of Esperanto veel logischere keuzes zijn.
Of hoe sommige zelfverklaarde flaminganten hervallen in hun fouten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
|
![]() het Engels is absoluut géen continentaal-Europese taal, zo simpel is het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is het Engels op dit ogenblik de lingua franca van zowat de ganse wereld. Daar kun je niet naast kijken. Wanneer ik in Brussel te maken krijg met een Franstalige die zich tegenover mijn Nederlands duidelijk vijandig opstelt, dan schakel ik over op het Engels. Hij geen Nederlands, ik geen Frans. En hij moet dus, net zoals ik, uit zijn eigen taal stappen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 |
Parlementslid
|
![]() Wanner ik in Brussel, Vlaanderen of Wallonie te maken krijg met een Nederlandtalige die te slecht Frans spreek (die te slecht Frans spreekt en niet die weigert Frans te spreken), dan schakel ik over op het Nederlands, Hij geen Frans, ik wel Nederlands. Een kans meer om mijn Nederlands te oefenen ... en meer tweetalig te worden ...
Laatst gewijzigd door T'serclaes : 15 maart 2009 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Meestal zijn ze hier voor 6 maanden, 1 of 2 jaar ... ? Waarom een "taaldruk" voor die Nieuwkomers ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
|
![]() het lijkt me dat nieuwkomers Nederlands en Frans moeten leren. Tijdelijkkomers daarentegen kunnen waarschijnlijk met Nederlands of Engels voldoende uit de voeten, of eventueel met Frans.
![]() |
#434 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tijdelijkkomers spreken vooral Engels en een dienst in het Engels te ontwikkelen zou heel wat positief zijn. Voor het leren van andere talen ... zijn er een groot aantal die een basis kennis van het Frans hebben ... dit kan wel enkele Nederlandstaligen irriteren maar zelfs als Nederlands de sterkste taal binnen Belgie geworden is, dit betekend noch niet dat Nederlands overal in de wereld wordt geleerd ! Frans als diplomatiek taal verdwijnt ... wij kunnen er niks aan doen ... franstaligen hebben dit heel goed begrepen ... het is niet tijd voor nederlandstaligen beginnen te denken dat het Nederlands de nieuwe diplomatiek taal zal worden ... Tijdelijkkomers zijn in Belgie voor een tijdje ... die zullen toch en geen Frans en geen Nederlands leren ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
|
![]() Er zullen altijd verstokten of onkundigen of ongeïnteresseerden bij zitten. Als ergens een jaar zou gaan wonen zou ik proberen de lokale taal te leren. Maar natuurlijk, mensen die vanuit hun werk slechts tijdelijk in Brussel komen wonen zullen vaak alleen aan het Engels voldoende hebben.
Nieuwkomers daarentegen doen er goed aan zich aan te passen en de lokale taal te leren. Dat is voor mij een universeel standpunt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eén staat per persoon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 |
Banneling
|
![]() Orangisten zijn in mijn ogen nalopers die altijd moeten gaan janken bij anderen (lees: vreemden) in plaats van hun zaken zelf te willen beredderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
|
![]() en Belgiscisten gaan altijd janken bij de vreemdelingen en de Franstaligen en kunnen niets anders doen dan kappen op de Nederlanders.
|
![]() |
![]() |