Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2009, 18:30   #661
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
U overschat ons schromelijk. Alsof die landen niks beters te doen hebben. We mogen al van geluk spreken als ze weten waar Holland ligt, laat staan dat ze er een negatieve mening over hebben.
Duitsers en Engelsen kennen Nederland ,maar de Belgen niet ,dat is het verschil.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 18:34   #662
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat U zich vergist.

Van de Europese landen krijgen de Hollanders nog het meeste krediet van de Belgen.
In Duitsland en Frankrijk kan je pas echt spreken van Hollander haat.

In België gaat dat niet veel verder dan Hollander moppen.
Wellicht daarom dat Duitse toeristen zo graag naar de Nederlandse kust op vakantie komen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 18:47   #663
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik heb jou nog nooit iets respectvols over Nederlanders zien schrijven en dat laatste zie jij verkeerd. Belgie stond en staat op het punt uit elkaar te vallen en mocht dat gebeuren, dan zouden wij het simpel gezegd heel leuk vinden met jullie een nieuw land te vormen.
U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Vaak zien sommigen alleen dat wat ze willen zien. Maar dat wat ze zien, is daarom nog niet wat ze zouden moeten zien.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 18:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 19:02   #664
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat U zich vergist.

Van de Europese landen krijgen de Hollanders nog het meeste krediet van de Belgen.
In Duitsland en Frankrijk kan je pas echt spreken van Hollander haat.

In België gaat dat niet veel verder dan Hollander moppen.
Ik denk dat juist u zich vergist.

Toevallig kwam ik onlangs nog deze reacties tegen in een nederbelgen-draadje op het forum van Fok.

Citaat:
Deze zomer ga ik na slechts 1 jaar net over de grens gewoond te hebben terug naar Nederland Ik heb dan wel een jaar van mijn studie min of meer verspild (heb natuurlijk wel kennis opgedaan dus het is niet helemaal voor niets geweest) maar ik heb het er absoluut voor over om opnieuw in Nederland te beginnen Met de Vlamingen ben ik in ieder geval helemaal klaar...het is jaloezie ten top hier en ik heb het gevoel dat iedereen hier achterbaks is. Zelfs het zoontje van de buurman hoor ik wekelijks over 'Ollanders praten...dat kind is drie ofzo
Citaat:
Voor ik naar België vertrok, dacht ik juist dat er helemaal niet zoveel verschil kon zijn. Ik ben me er enthousiast op gaan toeleggen om de 'locals' en hun gewoontes te leren kennen, de Vlaamse tongval te oefenen, heb veel vrienden opgedaan, maar ben ook écht tegen veel vooroordelen aangelopen. Gemiddeld meer dan in andere landen/bevolkingsgroepen! Echt teleurstellend! Ik heb normaal geen moeite om te integreren in verschillende landen en/of bevolkingsgroepen en ben evenmin een typisch Hollandse schreeuwerd, dus.... jammer! Het is zo onnodig!
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 19:04   #665
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik denk dat juist u zich vergist.

Toevallig kwam ik onlangs nog deze reacties tegen in een nederbelgen-draadje op het forum van Fok.
dat zijn Belgiscisten gelijk Henri1 Spinoza.
niet alle Vlamingen zijn zo.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 19:10   #666
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Oh, nu ik dat weet kan ik me voortaan rustig laten onderschijten.
Oud 23 maart 2009, 19:10   #667
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wellicht daarom dat Duitse toeristen zo graag naar de Nederlandse kust op vakantie komen.
Omdat ze daar gemakkelijker een stukje strand kunnen veroveren dan hier in België.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 19:10   #668
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Nu ineens niet alle vlamingen ?

U moet wel weten wat U wilt hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 20:03   #669
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U neemt uw dromen voor werkelijkheid. Vaak zien sommigen alleen dat wat ze willen zien. Maar dat wat ze zien, is daarom nog niet wat ze zouden moeten zien.
Belgie 1 van de laatste niet-natiestaten in Europa en zal uiteindelijk hetzelfde lot ondergaan als bijvoorbeeld Tsjecho-Slowakijke, Oostenrijk-Hongarije, de USSR en voormalig Joegoslavie om maar een paar voorbeelden te noemen. Het gegeven dat Belgie hetzelfde lot zal ondergaan, kun je zien aan de extreem moeizame tot stand koming van een federale regering waarbij Vlamingen en Franstaligen telkens tegenover elkaar staan in fundamentele dossiers als de staatshervorming en de splitsing van het ongrondwettelijk kiesdistrict BHV en de Vlamingen steeds Vlaamser stemmen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 20:17   #670
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
Wat de oorzaak ook is, ik kan het niet meer wegredeneren. Bij mij zit de hollanderhaat van de Vlamingen heel diep, zeker de laatste paar jaar. Ik ben er iets te vaak mee geconfronteerd om nog sympathie te kunnen hebben voor Vlaanderen. Wat mij betreft wordt de hele Benelux opgeheven. Weg ermee, en laat de Vlamingen maar stikken in hun hollanderhaat. Er zijn ook genoeg goede Vlamingen die niet psychisch gedeformeerd zijn. Maar die moeten eerst maar eens hun landgenoten tot de orde roepen. Dan praten we wel verder.
Dat is dan wel erg sneu, beste Spinoza. Maar je hebt wel voor een flink stuk gelijk. De "Ollander"-haat bij een aantal Vlamingen is in de eerste plaats ingegeven door een pisnijdige jaloersheid. Bij sommigen zit het irrationele zo vastgeroest dat ze zelfs evidente, niet te ontkennen waarheden in het voordeel van Nederland blijven ontkennen. We hebben reeds bij herhaling kunnen vaststellen dat enkele van die droevige figuren ook dit forum teisteren. Daarom denk ik dat het van weinig doorzicht getuigt om te spreken over een "fusie" van Vlaanderen met Nederland. Alhoewel ik er persoonlijk enthousiast voor ben. Laat het ons voorlopig houden op een nauwe samenwerking tussen Nederland en een onafhankelijk Vlaanderen in een nabije toekomst,op basis van klare zakelijke afspraken.

Laatst gewijzigd door quercus : 23 maart 2009 om 20:19.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 20:56   #671
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is dan wel erg sneu, beste Spinoza. Maar je hebt wel voor een flink stuk gelijk. De "Ollander"-haat bij een aantal Vlamingen is in de eerste plaats ingegeven door een pisnijdige jaloersheid. Bij sommigen zit het irrationele zo vastgeroest dat ze zelfs evidente, niet te ontkennen waarheden in het voordeel van Nederland blijven ontkennen. We hebben reeds bij herhaling kunnen vaststellen dat enkele van die droevige figuren ook dit forum teisteren. Daarom denk ik dat het van weinig doorzicht getuigt om te spreken over een "fusie" van Vlaanderen met Nederland. Alhoewel ik er persoonlijk enthousiast voor ben. Laat het ons voorlopig houden op een nauwe samenwerking tussen Nederland en een onafhankelijk Vlaanderen in een nabije toekomst,op basis van klare zakelijke afspraken.
Er is geen Hollanderhaat, eerder een wrevel tegen Hollanders.

Let wel, in 1830 was er wel een soort Hollanderhaat. Tenminste volgens de Franse Ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk, La Moussaye. Hij meende toen dat "de haat tegen de Hollanders is groot", en hij voegde er fijntjes aan toe "of er sprake is van sympathie voor Frankrijk, dat blijkt minder". In een schrijven aan L.M. Molé (Franse minister van Buitenlandse Zaken in 1830) op 13 augustus 1830 zegt La Moussaye: "De geesten in het Zuiden zijn diep bewogen. Op het leger kan geen staat worden gemaakt, de geestelijkheid is ontevreden, de oppositiebladen schreeuwen in een taal die alle perken te buiten gaat."

Dat is nu veel minder het geval. Indien de Hollanders op de korrel worden genomen, dan moeten zij hiertegen kunnen. Ook de mensen die opkomen voor België moeten hier soms ook veel verduren. En dat vinden wij niet zo erg. We geven ze van hetzelfde laken een broek. Dat hoort bij het spel op dit forum. En de Nederlanders moeten beseffen dat, wanneer zij België aanvallen, dat wij dan maar juist hetzelfde doen met Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 21:07.
Oud 23 maart 2009, 21:03   #672
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Belgie 1 van de laatste niet-natiestaten in Europa en zal uiteindelijk hetzelfde lot ondergaan als bijvoorbeeld Tsjecho-Slowakijke, Oostenrijk-Hongarije, de USSR en voormalig Joegoslavie om maar een paar voorbeelden te noemen. Het gegeven dat Belgie hetzelfde lot zal ondergaan, kun je zien aan de extreem moeizame tot stand koming van een federale regering waarbij Vlamingen en Franstaligen telkens tegenover elkaar staan in fundamentele dossiers als de staatshervorming en de splitsing van het ongrondwettelijk kiesdistrict BHV en de Vlamingen steeds Vlaamser stemmen.
U vergeet Zwitserland. En Groot-Britannië en Spanje, en ... en...En misschien komen de Friezen ook ooit nog eens op voor een zeker autonomie. En dan zullen we een hoop kleine staatjes hebben in Europa. En dan zal het zeker beter gaan. Tenminste, dat hoopt u dan maar.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 21:12.
Oud 23 maart 2009, 21:04   #673
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Deze mening deel ik.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 21:06   #674
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is geen Hollanderhaat, eerder een wrevel voor Hollanders.

Let wel, in 1830 was er wel een soort Hollanderhaat. Tenminste volgens de Franse Ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk, La Moussaye. Hij meende toen dat "de haat tegen de Hollanders is groot", en hij voegde er fijntjes aan toe "of er sprake is van sympathie voor Frankrijk, dat blijkt minder". In een schrijven aan L.M. Molé (Franse minister van Buitenlandse Zaken in 1830) op 13 augustus 1830 zegt La Moussaye: "De geesten in het Zuiden zijn diep bewogen. Op het leger kan geen staat worden gemaakt, de geestelijkheid is ontevreden, de oppositiebladen schreeuwen in een taal die alle perken te buiten gaat."

Dat is nu veel minder het geval. Indien de Hollanders op de korrel worden genomen, dan moeten zij hiertegen kunnen. Ook de mensen die opkomen voor België moeten hier soms ook veel verduren. En dat vinden wij niet zo erg. We geven ze van hetzelfde laken een broek. Dat hoort bij het spel op dit forum. En de Nederlanders moeten beseffen dat, wanneer zij België aanvallen, dat wij dan maar juist hetzelfde doen met Nederland.
Jij doet nu net of de Belgen zich enkel schuldig maken aan wat onschuldige grapjes over Hollanders ofzo. Maar het gaat echt wel veel verder dan dat hoor. Ik en anderen hebben dingen meegemaakt met de Vlamingen die ik zelf niet eens zou geloven als iemand me het zou vertellen.
Oud 23 maart 2009, 21:07   #675
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij doet nu net of de Belgen zich enkel schuldig maken aan wat onschuldige grapjes over Hollanders ofzo. Maar het gaat echt wel veel verder dan dat hoor. Ik en anderen hebben dingen meegemaakt met de Vlamingen die ik zelf niet eens zou geloven als iemand me het zou vertellen.
Geef dan eens een voorbeeld.

P.S.
En u moogt me gerust geloven wanneer ik stel dat ik zeker niet jaloers ben op de Nederlanders. Verre van zelfs.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 21:13.
Oud 23 maart 2009, 21:12   #676
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nou, nog niet zo lang geleden moest ik een zakelijk telefoontje plegen met een Belgisch bedrijf. Er moest het een en ander afgesproken worden. Maar de Vlaamse dame aan de telefoon vertelde me doodleuk dat daar geen sprake van kon zijn want ik was een Hollander, en dus niet te vertrouwen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Die standaard vooroordelen over Hollanders(gierig, onbetrouwbaar en arrogant), daar laten veel Vlamingen zich ook daadwerkelijk door leiden in de onderlinge contacten, is mijn ervaring.
Oud 23 maart 2009, 21:24   #677
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nou, nog niet zo lang geleden moest ik een zakelijk telefoontje plegen met een Belgisch bedrijf. Er moest het een en ander afgesproken worden. Maar de Vlaamse dame aan de telefoon vertelde me doodleuk dat daar geen sprake van kon zijn want ik was een Hollander, en dus niet te vertrouwen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Die standaard vooroordelen over Hollanders(gierig, onbetrouwbaar en arrogant), daar laten veel Vlamingen zich ook daadwerkelijk door leiden in de onderlinge contacten, is mijn ervaring.
Ja, goed, maar als de directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel, Philip Charls, zelf zegt, dat de Nederlandse zakenman zich vaak arrogant opstelt bij het zakendoen met Belgen, dan zal hij toch wel weten waarover dat hij praat. Niet?

http://www.maximaalondernemen.nl/max...n?NewsID=56251

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 21:27.
Oud 23 maart 2009, 21:25   #678
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

P.S.
En u moogt me gerust geloven wanneer ik stel dat ik zeker niet jaloers ben op de Nederlanders. Verre van zelfs.
Je kunt het echt niet laten, he?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 21:27   #679
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je kunt het echt niet laten, he?
http://www.maximaalondernemen.nl/max...n?NewsID=56251

Nu hoort u het (weer eens) van een ander. U zit vastgeroest in uw idealistische clichés. Nederlanders die zaken doen met Belgen, zeggen -telkens weer- dat de Belgen (óók de Vlamingen) fundamenteel verschillen van Nederlanders. En die mensen spreken uit dagdagelijkse ondervinding.

Ik hoef geen zaken te doen om te weten dat Nederlanders en Belgen fundamenteel verschillen van mekaar. Ik zeg dat hier al de hele tijd.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2009 om 21:40.
Oud 23 maart 2009, 21:29   #680
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

spinoza, ik kom ook in contact met nederlanders op zakelijk vlak.
en zo arrogant en onbetrouwbaar vind ik nederlanders niet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be