Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2009, 10:53   #721
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je gaat te specifiek op dit geval in. Ik wou slechts de Belgische vijandigheid in het algemeen met dit voorbeeld illustreren. Laat ik een extremer voorbeeld geven. Iemand vertelde me dat hij na een dagje winkelen in Antwerpen een briefje onder zijn ruitenwisser vond. Op dat briefje stond de boodschap dat alle Nederlanders moeten oprotten naar hun eigen land(mischien in iets andere woorden). Bij nadere inspectie bleek trouwens dat alle wagens met een Nederlands kenteken op die parkeerplaats zo'n briefje hadden. Het is echt een bizar verhaal. En je hoopt bijna dat het niet waar is. Maar ik heb geen enkele reden om aan die persoon te twijfelen.
Ik kan op m'n eentje heel gemakkelijk honderd kaartjes maken met de boodschap 'Polen rot op' en die dan op honderd auto's met een poolse nummerplaat leggen. Zo gaan die Polen dan de indruk krijgen dat er een algemene haat bestaat in Vlaanderen tegen de Polen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:00   #722
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik kan op m'n eentje heel gemakkelijk honderd kaartjes maken met de boodschap 'Polen rot op' en die dan op honderd auto's met een poolse nummerplaat leggen. Zo gaan die Polen dan de indruk krijgen dat er een algemene haat bestaat in Vlaanderen tegen de Polen.
Denk je nou echt dat ik over één nacht ijs ben gegaan om tot mijn oordeel te komen?

Het zijn zeker niet alle Vlamingen die een hekel hebben aan Nederland(ers). Maar een zeer significant aantal Vlamingen wel.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:12   #723
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je nou echt dat ik over één nacht ijs ben gegaan om tot mijn oordeel te komen?

Het zijn zeker niet alle Vlamingen die een hekel hebben aan Nederland(ers). Maar een zeer significant aantal Vlamingen wel.
Het feit dat dit zeer significant aantal Vlamingen zo denken heeft in feit te maken met het feit dat ze Nederland niet kennen en dat ze enkel en alleen in termen van clichés denken. Men vindt geen vijandigheid van Franstalig België tegenover Frankrijk. Waarom? Omdat Franstalig België Frankrijk kent, omdat ze elke dag met Frankrijk leeft. Ze kijkt elke dag naar de Franse TV, ze kent evengoed de Franse sterren als de Fransen zelf. Neem al de kijkcijfers : in Franstalig België komen TF1, France 2 en compagnie zowiezo aan bod aangezien die zenders ook heel veel in Franstalig België bekeken worden. In Vlaanderen merkt men dat de Vlamingen vooraal naar hun VRT, VTM en compagnie kijken. Neem ook "het BV's effect". Niemand in Frankrijk spreekt van "Français Connus" en ik denk ook niet dat men in Nederland spreekt van "BN's". Trouwens, die meeste BV's zijn maar bekend...................in Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 24 maart 2009 om 11:13.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:13   #724
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het feit dat dit zeer significant aantal Vlamingen zo denken heeft in feit te maken met het feit dat ze Nederland niet kennen en dat ze enkel en alleen in termen van clichés denken. Men vindt geen vijandigheid van Franstalig België tegenover Frankrijk. Waarom? Omdat Franstalig België Frankrijk kent, omdat ze elke dag met Frankrijk leeft. Ze kijkt elke dag naar de Franse TV, ze kent evengoed de Franse sterren als de Fransen zelf. Neem al de kijkcijfers : in Franstalig België komen TF1, France 2 en compagnie zowiezo aan bod aangezien die zenders ook heel veel in Franstalig België zijn. In Vlaanderen merkt men dat de Vlamingen vooraal naar hun VRT, VTM en compagnie kijken. Neem ook "het BV's effect". Niemand in Frankrijk spreekt van "Français Connus" en ik denk ook niet dat men in Nederland spreekt van "BN's". Trouwens, die meeste BV's zijn maar bekend...................in Vlaanderen.
in Nederland spreken ze van "BN"'s
Oud 24 maart 2009, 11:14   #725
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

volgens peilingen was 55 % van de Vlamingen tegen een Groot-Nederland in mei 2008 volgens 2 kranten.

maar of dat echt zo is?
ik denk persoonlijk meer dat het maar 1/5e is die er tegen is, 2/5e voor en voor de rest maakt het ni uit.
best peiling is een referendum tuurlijk.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:24   #726
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart en Geel
Vooruit, we willen onze fout niet erkennen en we gaan het dus maar toeschrijven aan de tegenstander zijn politieke overtuiging. Als er hier iemand is die veralgemeent, dan ben jij het wel. Zielig. Zie-lig. Dit is de laatste reactie die je van mij op dit forum krijgt. Je hoeft hier wat mij betreft zelfs niet meer op te antwoorden. Ik ben helemaal klaar met jou.

Ga op een ander gaan zeiken met je smerige manipulaties, man.
En voor deze recht-voor-de-raap-reactie heb ik alle begrip.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:25   #727
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

prostaat
maar liefst niet vergroot
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:29   #728
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

In Belgie is het net als in Rusland.
Mensen zijn zo lang geindoctineerd door het regime ,dat het wel een paar generaties duurt ,totdat ze in staat zijn tot normale reacties en verhoudingen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:56   #729
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
volgens peilingen was 55 % van de Vlamingen tegen een Groot-Nederland in mei 2008 volgens 2 kranten.

maar of dat echt zo is?
ik denk persoonlijk meer dat het maar 1/5e is die er tegen is, 2/5e voor en voor de rest maakt het ni uit.

Peiligen in uw hoofd zeker. Wat is de waarde van een peiling nog? Eerder is het zoals u zegt: de meerderheid wil dit niet. En ze hebben gelijk ook nog.

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2009 om 13:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:58   #730
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta
Mensen zijn zo lang geindoctineerd door het regime ,dat het wel een paar generaties duurt ,totdat ze in staat zijn tot normale reacties en verhoudingen.
Daat is inderdaad veel van aan, beste Sidharta. En die indoctrinatie gaat terug tot ver in het verleden. Het begon reeds in januari 1579, toen de toenamige Nederlanden in hun strijd tegen Spanje, verdeeld naar buiten traden met het tot stand komen van de Unie van Atrecht (hoofdzakelijk Franstalige gebieden) en de Unie van Utrecht (De Nederlandstalige regio's, waaronder ook het toenmalige graafschap Vlaanderen en het oude hertogdom Brabant). De Unie van Atrecht legde zich neer bij het Spaans gezag en aanvaardde dat het katholicisme de enige erkende religie zou zijn. Die van Utrecht zette de strijd voort. Het is in dat verband niet onbelangrijk te beseffen dat het gereformeerde christendom naar de leer van Calvijn in de eerste plaats via Vlaanderen in de Nederlanden is binnengekomen. De beruchte Beeldenstorm had zijn epicentrum in het zuiden van het graafschap Vlaanderen, met name in het plaatsje Steenvoorde, wat nu in Frankrijk ligt. Het was er de Katholieke Kerk er alles aan gelegen om haar gezag te behouden. In een interview met het weekblad Knack, jaargang 2008, zei een onverdachte bron, namelijk de Waalse professor Perin het volgende: "Uiteindelijk is gans de huidige communautaire problematiek de schuld van de Katholieke kerk. Zij heeft in de 16e eeuw toegelaten dat haar militaire macht, het Spaanse leger, belet heeft dat het huidige Vlaanderen zijn natuurlijke plaats kon innemen in de schoot van de Nederlanden. Het resultaat was het leegbloeden van het toenmalige Vlaanderen en Brabant. Immers de intelligentia en de welstellende burgerij (die de hiërarchie en wereldse macht van de Katholieke kerk meer dan beu waren) waren grotendeels toegetreden tot het Calvinisme en werden genoodzaakt de Inquisitie te ontvluchten naar het gedeelte van de Nederlanden dat Willem van Oranje reeds had bevrijd. Ook in de 19e eeuw is de invloed van diezelfde Katholieke kerk nefast geweest. Toen koning Willem het initiatief nam om Rijksuniversiteiten (Gent!) en normaalscholen (Lier!) op te richten, was de Kerk woedend. Zij wou immers het monopolie op het onderwijs (en bijgevolg de invloed op het gedachtengoed) blijvend in handen hebben. Vandaar ook dat ze de opstand van het Luikse en Brusselse ratatouille in 1830 steunde. Ze werd dan ook beloond met een bevoorrechte positie die in de Belgische grondwet van 1830 werd vastgelegd.
Oud 24 maart 2009, 13:02   #731
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Geïndoctrineerd door het régime... Dat zal wel zijn. Wat grote nietszeggende woorden allemaal. Welke nepargumenten gaat u nog allemaal gebruiken bij gebrek aan beter?

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2009 om 13:04.
Oud 24 maart 2009, 13:06   #732
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daat is inderdaad veel van aan, beste Sidharta. En die indoctrinatie gaat terug tot ver in het verleden. Het begon reeds in januari 1579, toen de toenamige Nederlanden in hun strijd tegen Spanje, verdeeld naar buiten traden met het tot stand komen van de Unie van Atrecht (hoofdzakelijk Franstalige gebieden) en de Unie van Utrecht (De Nederlandstalige regio's, waaronder ook het toenmalige graafschap Vlaanderen en het oude hertogdom Brabant). De Unie van Atrecht legde zich neer bij het Spaans gezag en aanvaardde dat het katholicisme de enige erkende religie zou zijn. Die van Utrecht zette de strijd voort. Het is in dat verband niet onbelangrijk te beseffen dat het gereformeerde christendom naar de leer van Calvijn in de eerste plaats via Vlaanderen in de Nederlanden is binnengekomen. De beruchte Beeldenstorm had zijn epicentrum in het zuiden van het graafschap Vlaanderen, met name in het plaatsje Steenvoorde, wat nu in Frankrijk ligt. Het was er de Katholieke Kerk er alles aan gelegen om haar gezag te behouden. In een interview met het weekblad Knack, jaargang 2008, zei een onverdachte bron, namelijk de Waalse professor Perin het volgende: "Uiteindelijk is gans de huidige communautaire problematiek de schuld van de Katholieke kerk. Zij heeft in de 16e eeuw toegelaten dat haar militaire macht, het Spaanse leger, belet heeft dat het huidige Vlaanderen zijn natuurlijke plaats kon innemen in de schoot van de Nederlanden. Het resultaat was het leegbloeden van het toenmalige Vlaanderen en Brabant. Immers de intelligentia en de welstellende burgerij (die de hiërarchie en wereldse macht van de Katholieke kerk meer dan beu waren) waren grotendeels toegetreden tot het Calvinisme en werden genoodzaakt de Inquisitie te ontvluchten naar het gedeelte van de Nederlanden dat Willem van Oranje reeds had bevrijd. Ook in de 19e eeuw is de invloed van diezelfde Katholieke kerk nefast geweest. Toen koning Willem het initiatief nam om Rijksuniversiteiten (Gent!) en normaalscholen (Lier!) op te richten, was de Kerk woedend. Zij wou immers het monopolie op het onderwijs (en bijgevolg de invloed op het gedachtengoed) blijvend in handen hebben. Vandaar ook dat ze de opstand van het Luikse en Brusselse ratatouille in 1830 steunde. Ze werd dan ook beloond met een bevoorrechte positie die in de Belgische grondwet van 1830 werd vastgelegd.
In ieder geval zit u goed fout voor wat betreft de beide Limburgen. Wij zijn hier altijd katholiek geweest en zijn dit heel lange tijd gebleven en voor een stuk zijn we dat nog. En daarom (oa) moesten we niets hebben van de Hollanders.

En wat Onwijze Willem betreft. U ratelt weer dezelfde versleten verhaaltjes af. En die neemt u kritiekloos over. Wat wat meldt een fabrikant in Kortrijk in 1830 aan Eggermont (voorzitter van de rechtbank van 1ste aanleg in Kortrijk)?

Hij meldt dat:
"de katoenspinnerijen thans veel lijden, dat de flauwste of minstbemiddelde moeten stilstaan, en dat hij zijn werkvolk heeft moeten laten gaan. Zulks dunkt mij zelf het bijzonder aandagt van het gouvernement te verdienen"

Vele fabrieken moesten sluiten en hun werkvolk ontslaan in 1830 in de Zuidelijke Nederlanden. Vaak armoede troef in het Zuiden tijdens het jaar van het Hollands debacle. Het was heus niet alleen de kerk die ontevreden was.

Overigens, wat de beeldenstorm betreft, ontketend door de protestanten: die protestanten, dat was pas janhagel. Ze vernielden vele kerken en kloosters. Wellicht zaten er vele armoezaaiers tussen, die gedreven werden door de honger, dat zou best kunnen.

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2009 om 13:32.
Oud 24 maart 2009, 14:25   #733
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Peiligen in uw hoofd zeker. Wat is de waarde van een peiling nog? Eerder is het zoals u zegt: de meerderheid wil dit niet. En ze hebben gelijk ook nog.
Peilingen geven wel degelijk een bepaalde trend aan. In alle peilingen die er in Vlaanderen zijn geweest over een mogelijk vereniging was minimaal een kwart gewonnen ervoor. Zou ik trouwens ook graag een reactie op post 681 in deze draad kunnen krijgen? http://forum.politics.be/showthread....119901&page=35
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 15:38   #734
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Als we het over de opstand (of tachtigjarige oorlog) gaan hebben, dan moet men constateren dat daar een politiek en religieus conflict door elkaar liepen. De onvrede over de landsheer, als koning van Spanje Filips II, werd gedeeld door zowel protestanten als katholieken. Het probleem is echter wel dat die het onderling over niet zo veel zaken eens waren (ondanks dat leiders van de opstand, ook Willem de Zwijger, daar op zich niet zo gelukkig mee waren) en dus geholpen door radicalen ook elkaar steeds meer als vijanden zagen.
Oud 24 maart 2009, 15:52   #735
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Verder moet er volgens mij niet zoveel aandacht aan die haat-liefde verhouding besteden. Tot op zekere hoogte hoort plagen en jennen er ook wel een beetje bij. Nu heb je altijd mensen die doorslaan, eventueel omdat ze zelf allicht ooit iets kwetsend hebben meegemaakt of omdat ze gewoon lange tenen hebben en dat nu op een hele groep plakken ; kleinzielig en wel een 'waar slaat dit nu weer op'-reactie waart maar meer ook niet. Voor een deel kan het ook komen, omdat men andere zaken waardeert; Nederlanders zijn over het algemeen directer dan Belgen. Dit direct zijn wordt in Nederland ook gewaardeerd in België veel minder. Omgekeerd geldt dat ook, door dit direct zijn weet je ook meteen wat je aan Nederlanders hebt, Belgen zijn veel beleefder maar dat kan bij Nederlanders dan weer overkomen op een manier dat men niet echt zegt wat men denkt.... Dit is uiteraard een cliché en ook gevaarlijk om dit op een hele groep te plakken; ieder individu is namelijk anders! Dus ja een beetje plagen hoort erbij, houdt je pak zout voor de korrels maar bij de hand En indien men toch echt kwetsend is, denk dan maar dat iemand niet wijzer is en maak niet dezelfde fout door zijn of haar gedrag dan maar zelf op een zijn/haar hele groep te plakken.
Oud 24 maart 2009, 15:53   #736
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
In ieder geval zit u goed fout voor wat betreft de beide Limburgen. Wij zijn hier altijd katholiek geweest en zijn dit heel lange tijd gebleven en voor een stuk zijn we dat nog. En daarom (oa) moesten we niets hebben van de Hollanders.

En wat Onwijze Willem betreft. U ratelt weer dezelfde versleten verhaaltjes af. En die neemt u kritiekloos over. Wat wat meldt een fabrikant in Kortrijk in 1830 aan Eggermont (voorzitter van de rechtbank van 1ste aanleg in Kortrijk)?

Hij meldt dat:
"de katoenspinnerijen thans veel lijden, dat de flauwste of minstbemiddelde moeten stilstaan, en dat hij zijn werkvolk heeft moeten laten gaan. Zulks dunkt mij zelf het bijzonder aandagt van het gouvernement te verdienen"

Vele fabrieken moesten sluiten en hun werkvolk ontslaan in 1830 in de Zuidelijke Nederlanden. Vaak armoede troef in het Zuiden tijdens het jaar van het Hollands debacle. Het was heus niet alleen de kerk die ontevreden was.

Overigens, wat de beeldenstorm betreft, ontketend door de protestanten: die protestanten, dat was pas janhagel. Ze vernielden vele kerken en kloosters. Wellicht zaten er vele armoezaaiers tussen, die gedreven werden door de honger, dat zou best kunnen.
Ik heb, wanneer ik het had over de Unie van Utrecht, Limburg niet vernoemd, gewoon om dat ze er niet bij waren. Die zijn gedurende eeuwen de onderdanen geweest van de Prinsbisschop van Luik. Ik weet waarover ik schrijf. Wat ik omtrent koning Willem schrijf is helemaal geen verhaaltje, maar feiten. Ik ben indertijd student geweest aan de Gentse Universiteit. Ga er eens een bezoekje brengen aan de grote Aula. Je zult er geconfronteerd worden met een groot reliëf met het Nederlandse wapenschild en de spreuk "Je maintiendrai". Nog ettelijke jaren zijn uitgesproken industrie en handelsregio's in vlaanderen zoals Antwerpen en vooral Gent en Oudenaarde fel orangistisch geweest. Uitgerekend omdat de 15 jaar Verenigde Nederlanden hen een grote bloei bezorgden. Ook dát zijn historische feiten. En wat de protestanten betreft: jij hebt het over "janhagel". Wel bij die protestantse vluchtelingen naar het vrije gedeelte der Nederlanden was de intellectuele opperlaag van de bevolking. Ondermeer Marnix van Sint Aldegonde, burgemeester van Antwerpen, de wiskundige Simon Stevens, de botanicus Dodoens, om maar enkele namen te noemen. Daarbij ook nog de meeste kapitaalkrachtige handelslui en vakbekwame ambachtslieden. Voor het huidige Vlaanderen is dat een ware aderlating geweest die ons voor vele decennia in de armoe heeft gestort. Natuurlijk, er zullen wellicht heel weinig Limburgers bij geweest zijn nietwaar?
Eigenlijk heb ik ongelijk om nog te reageren op jouw systematische ontkenningen. Dat doe ik voortaan niet meer.
Oud 24 maart 2009, 16:03   #737
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb, wanneer ik het had over de Unie van Utrecht, Limburg niet vernoemd, gewoon om dat ze er niet bij waren. Die zijn gedurende eeuwen de onderdanen geweest van de Prinsbisschop van Luik. Ik weet waarover ik schrijf. Wat ik omtrent koning Willem schrijf is helemaal geen verhaaltje, maar feiten. Ik ben indertijd student geweest aan de Gentse Universiteit. Ga er eens een bezoekje brengen aan de grote Aula. Je zult er geconfronteerd worden met een groot reliëf met het Nederlandse wapenschild en de spreuk "Je maintiendrai". Nog ettelijke jaren zijn uitgesproken industrie en handelsregio's in vlaanderen zoals Antwerpen en vooral Gent en Oudenaarde fel orangistisch geweest. Uitgerekend omdat de 15 jaar Verenigde Nederlanden hen een grote bloei bezorgden. Ook dát zijn historische feiten. En wat de protestanten betreft: jij hebt het over "janhagel". Wel bij die protestantse vluchtelingen naar het vrije gedeelte der Nederlanden was de intellectuele opperlaag van de bevolking. Ondermeer Marnix van Sint Aldegonde, burgemeester van Antwerpen, de wiskundige Simon Stevens, de botanicus Dodoens, om maar enkele namen te noemen. Daarbij ook nog de meeste kapitaalkrachtige handelslui en vakbekwame ambachtslieden. Voor het huidige Vlaanderen is dat een ware aderlating geweest die ons voor vele decennia in de armoe heeft gestort. Natuurlijk, er zullen wellicht heel weinig Limburgers bij geweest zijn nietwaar?
Eigenlijk heb ik ongelijk om nog te reageren op jouw systematische ontkenningen. Dat doe ik voortaan niet meer.
Dat is niet helemaal waar, dat gold voor het graafschap Loon (of Looz) niet voor het hertogdom Limburg (huidig Zuidelijk Nederlands Limburg en een deel van het Noorden van de provincie Luik) dat was sinds de slag bij Woeringen (1288) verenigd met het hertogdom Brabant.....
Oud 24 maart 2009, 16:08   #738
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het feit dat dit zeer significant aantal Vlamingen zo denken heeft in feit te maken met het feit dat ze Nederland niet kennen en dat ze enkel en alleen in termen van clichés denken. Men vindt geen vijandigheid van Franstalig België tegenover Frankrijk. Waarom? Omdat Franstalig België Frankrijk kent, omdat ze elke dag met Frankrijk leeft. Ze kijkt elke dag naar de Franse TV, ze kent evengoed de Franse sterren als de Fransen zelf. Neem al de kijkcijfers : in Franstalig België komen TF1, France 2 en compagnie zowiezo aan bod aangezien die zenders ook heel veel in Franstalig België bekeken worden. In Vlaanderen merkt men dat de Vlamingen vooraal naar hun VRT, VTM en compagnie kijken. Neem ook "het BV's effect". Niemand in Frankrijk spreekt van "Français Connus" en ik denk ook niet dat men in Nederland spreekt van "BN's". Trouwens, die meeste BV's zijn maar bekend...................in Vlaanderen.
Wil je ons heropvoeden ?
WIl je ons overtuigen dat we van de Hollanders moeten houden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 16:11   #739
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

maar of dat echt zo is?
Ik denk dat het percentage nog veel groter is als je de vlaming probeert te verkopen in één keuken te gaan staan met de Hollanders.

Aan één zijde van die keuken de culinair ontwikkelde vlaming en aan de andere kant de uien-bradende Hollander.
Veel soeps gaat daar niet uitkomen hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 16:17   #740
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat het percentage nog veel groter is als je de vlaming probeert te verkopen in één keuken te gaan staan met de Hollanders.

Aan één zijde van die keuken de culinair ontwikkelde vlaming en aan de andere kant de uien-bradende Hollander.
Veel soeps gaat daar niet uitkomen hé.
De Vlaming kookt en de Nederlander verkoopt: Een goede combinatie!
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be