Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de staat van uw dromen?
Groot Limburg 3 4,62%
Groot Brabant 4 6,15%
Groot Vlaanderen 7 10,77%
Groot Holland 3 4,62%
Groot Nederland 25 38,46%
Groot Belgie 6 9,23%
anders ,namelijk 17 26,15%
Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2009, 09:38   #861
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Denkt u nou echt dat ik niet weet waar het machtscentrum in Nederland zit?

Ik woon er 18 km vandaan.
Het is er anders niet altijd aan te zien. In ieder geval, een echte Hollander bent u zeker als u woont waar u zegt te wonen.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 09:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 10:11   #862
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen reden om dat te veinzen, gezien hoe Hollanders hier bejegend worden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 10:26   #863
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt dat wel, maar daar zou u zich wel eens grondig in kunnen vergissen. De Nederlandse voorzitter van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK),Philip Charls, drukte het zeer treffend uit. En hij is uiterst goed geplaatst om het te weten...

"Nederlanders houden van Belgen, maar respecteren ze niet. Belgen respecteren Nederlanders, maar houden niet van ze."

De nagel op de kop!
Laten we er even van uitgaan dat dit karikatuur compleet klopt, waardoor komt dit dan? Is dit in jouw ogen een eeuwige waarheid die nooit zal kunnen veranderen? In de mijne namelijk niet. Stereotype-denken kan door meer contact verdwijnen, al zal de ene persoon er inderdaad langer mee doorgaan dan de ander.
Oud 28 maart 2009, 10:26   #864
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Een Grootnederlander die het Wilhelmus niet kent... Die de melodie van het Wilhelmus niet kent... U kunt me vanalles wijsmaken natuurlijk. Maar of ik dat nu geloof, is weer een andere zaak.
Het zal jou waarschijnlijk geen al te groot genoegen doen, system, maar de auteur van de tekst van het Wilhelmus zou Marnix van Sint Aldegonde zijn. De oud-burgemeester van Antwerpen zou het hebben opgesteld te Leiden, waar hij verbleef na de val van zijn stad in 1585. Het Wilhelmus behoort dus zowel tot het erfgoed van Nederland als van Vlaanderen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 11:06   #865
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Laten we er even van uitgaan dat dit karikatuur compleet klopt, waardoor komt dit dan? Is dit in jouw ogen een eeuwige waarheid die nooit zal kunnen veranderen? In de mijne namelijk niet. Stereotype-denken kan door meer contact verdwijnen, al zal de ene persoon er inderdaad langer mee doorgaan dan de ander.
Neen, maar als het klopt, moeten we dat dan ook durven toegeven en niet onder de mat proberen te vegen. En waarschijnlijk klopt het voor het grootste stuk wel degelijk. Charls zal door zijn praktijk toch weten waarover dat hij praat neem ik aan.
Oud 28 maart 2009, 11:08   #866
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zal jou waarschijnlijk geen al te groot genoegen doen, system, maar de auteur van de tekst van het Wilhelmus zou Marnix van Sint Aldegonde zijn. De oud-burgemeester van Antwerpen zou het hebben opgesteld te Leiden, waar hij verbleef na de val van zijn stad in 1585. Het Wilhelmus behoort dus zowel tot het erfgoed van Nederland als van Vlaanderen.

Dat gewoon onjuist. Het Wilhelmus behoort vooral tot het protestants erfgoed. En het overgrote deel van de Vlamingen in die tijd waren katholieken en zij, die het niet waren, weken uit naar Holland en zijn daar vrij snel 'verhollandst'.

Bovendien staat het allerminst vast dat Marnix van St Aldegonde de tekst schreef. Er is zelfs een theorie die beweert dat de tekst oorspronkelijk Duits was.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 11:22.
Oud 28 maart 2009, 12:01   #867
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Neen, maar als het klopt, moeten we dat dan ook durven toegeven en niet onder de mat proberen te vegen. En waarschijnlijk klopt het voor het grootste stuk wel degelijk. Charls zal door zijn praktijk toch weten waarover dat hij praat neem ik aan.
Dat wel, toch zijn dit soort uitspraken altijd grove generalisaties, de werkelijkheid is bij dit soort uitspraken (over welk onderwerp dan ook) meestal minder extreem maar wel veel gecompliceerder.
Oud 28 maart 2009, 12:07   #868
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wel, toch zijn dit soort uitspraken altijd grove generalisaties, de werkelijkheid is bij dit soort uitspraken (over welk onderwerp dan ook) meestal minder extreem maar wel veel gecompliceerder.
Dus de Nederlandse directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor de Benelux, vertelt zo maar wat.

Als er iemand hier probeert wat te wegwuiven omdat het niet in zijn denkkraam past, dan weet ik in ieder geval wel wie het hier is.
Oud 28 maart 2009, 12:15   #869
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Dus de Nederlandse directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor de Benelux, vertelt zo maar wat.

Als er iemand hier probeert wat te wegwuiven omdat het niet in zijn denkkraam past, dan weet ik in ieder geval wel wie het hier is.
De Nederlandse directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor de Benelux, een van de vele mensen die je zou kunnen citeren als een expert op het gebied van Nederlands-Vlaamse verhoudingen, wordt hier geciteerd op een enkele uitspraak zonder context. In die ene uitspraak pakt hij enorme groepen mensen bij elkaar en dicht die groepen vervolgens bepaalde eigenschappen toe. In de uitspraak zit waarheid, maar de uitspraak is niet de enige echte superieure waarheid. Dat is alles wat ik zeg. De manier waarop jij dat verdraait zegt meer over jou (en misschien wel over de manier waarop je de directeur in kwestie citeert) dan over mij.
Oud 28 maart 2009, 12:32   #870
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En het overgrote deel van de Vlamingen in die tijd waren katholieken
Vóór de scheiding in 1585 waren Brugge, Gent en Brussel calvinistische bolwerken met een calvinistisch stadsbestuur. Zoek het maar eens op.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2009, 12:51   #871
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vóór de scheiding in 1585 waren Brugge, Gent en Brussel calvinistische bolwerken met een calvinistisch stadsbestuur. Zoek het maar eens op.

Ja goed, dat ontken ik ook niet, maar verre het merendeel der Vlamingen waren toen katholiek. En zijn dit trouwens altijd gebleven.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 13:03.
Oud 28 maart 2009, 12:55   #872
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Nederlandse directeur van de Nederlandse Kamer van Koophandel voor de Benelux, een van de vele mensen die je zou kunnen citeren als een expert op het gebied van Nederlands-Vlaamse verhoudingen, wordt hier geciteerd op een enkele uitspraak zonder context. In die ene uitspraak pakt hij enorme groepen mensen bij elkaar en dicht die groepen vervolgens bepaalde eigenschappen toe. In de uitspraak zit waarheid, maar de uitspraak is niet de enige echte superieure waarheid. Dat is alles wat ik zeg. De manier waarop jij dat verdraait zegt meer over jou (en misschien wel over de manier waarop je de directeur in kwestie citeert) dan over mij.
Wat wil dit nu zeggen: 'in die uitspraak zit waarheid, maar de enige superieure waarheid'? Als u mijn antwoord goed had gelezen dan had u moeten weten dat ik zeg dat dit meestal wel het geval zal zijn. Charls zal dat zo maar niet zeggen en zeker niet voor een gezelschap van zakenlui. En als u zich de moeite had gedaan te 'googlen' dan had u precies de context kunnen achterhalen waarin Philip Charls dit zei.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2009 om 13:04.
Oud 29 maart 2009, 16:57   #873
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Wat wil dit nu zeggen: 'in die uitspraak zit waarheid, maar de enige superieure waarheid'? Als u mijn antwoord goed had gelezen dan had u moeten weten dat ik zeg dat dit meestal wel het geval zal zijn. Charls zal dat zo maar niet zeggen en zeker niet voor een gezelschap van zakenlui. En als u zich de moeite had gedaan te 'googlen' dan had u precies de context kunnen achterhalen waarin Philip Charls dit zei.
Maar zelfs hier quote je dus scheef hè? Ik zeg dat de uitspraak niet de enige superieure waarheid is en jij verdraait dat tot dat de waarheid die erin zou zitten niet goed zou zijn. En als u de moeite had gedaan de context erbij te leveren, hadden wij niet hoeven googelen.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 maart 2009 om 16:59.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 17:08   #874
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja goed, dat ontken ik ook niet, maar verre het merendeel der Vlamingen waren toen katholiek. En zijn dit trouwens altijd gebleven.
euhm, ondertussen niet meer.
aangezien het aantal kerkgangers elk jaar daalt.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2009, 22:05   #875
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar zelfs hier quote je dus scheef hè? Ik zeg dat de uitspraak niet de enige superieure waarheid is en jij verdraait dat tot dat de waarheid die erin zou zitten niet goed zou zijn. En als u de moeite had gedaan de context erbij te leveren, hadden wij niet hoeven googelen.

Neen, u bedoelde toch met uw uitspraak dat de uitspraak van Charls niet zaligmakend is. Niet? Zaligmakend misschien niet, maar wel dicht bij de waarheid, gezien zijn dagdagelijkse contacten met de zakenlui en zijn ervaring op dit punt.

Laatst gewijzigd door system : 29 maart 2009 om 22:06.
Oud 30 maart 2009, 08:31   #876
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U quote mij verkeerd in uw bericht. Ik heb dat niet gezegd.

Vlamingen, ontvoerde Nederlanders?? Uw pretenties gaan nogal ver. Dan zijn de Walen en de Luxemburgers dat ook, want ook zij maakten deel uit van de Nederlanden in die tijd.

Deze bijeenroeping van al de Staten in Brugge was gewoon een vergadering die door Filips de Goede werd bijeengeroepen, zoals men dat reeds lang in Frankrijk deed. En dat waren allemaal katholieken. "Waren aanwezig: drie bisschoppen, een zestigtal abten, en zoo veel edelen en lieden der goede steden, dat zij nauwelijks plaats konden vinden in de daartoe bestemde ‘groote zaal' ".

Niet veel nieuws aan uw Staten-Generaal te Brugge.
Er is blijkbaar iets mis met de "quote"-knop: ik heb niet u maar wel Fetai aangehaald, met name het bericht dat na het uwe verschenen is. Misschien moeten de moderatoren dat eens natrekken want ik geloof dat er onlangs nog wel meer klachten van die aard geweest zijn.

Wat je zegt van Walen en Luxemburgers is juist maar dan praten we over Heel-Nederland in plaats van over Groot-Nederland. Bovendien is het voor Luxemburgers zelfs nog wat verwarrender door de ruil van Oost-Limburg met Zuid-Luxemburg in 1839. Allemaal loepzuiver landjepik boven de hoofden van de betrokkenen heen, gesol met mensen zonder enige demokratische legitimatie. Dat hoef ik niet te pikken. Van mij mag je dat dan gerust pretenties noemen, als het kind maar een naam heeft. Ik lig daar niet van wakker. Ik hou me aan de feiten.

Nu goed, dat was de tijdsgeest. We leven nu in een tijd waarin al een klein beetje meer naar de betrokkenen gekeken wordt dan toen. Een klein beetje en alleen maar gekeken en niet geluisterd want referenda zijn bij ons nog altijd niet aan de orde. Ik ga ook niet snel vertellen wat Walen en Luxemburgers moeten willen want dat zijn mijn zaken niet, dat moeten ze zelf uitklaren. Of zoals Bart Soens in zijn Staten XV het omschrijft:

Citaat:
Deze indeling gaat uit van de Benelux in zijn huidige verschijningsvorm en dus werden de 5 zuidelijke, Franstalige gewesten mee opgenomen. Het is echter de vraag of zij wel thuishoren in deze Heelnederlandse constructie. Zo zal de opname van Franstalige deelstaten de Staten XV een tweetalig karakter geven, wat gevoelig kan liggen bij de Vlaamse Beweging. Bovendien zijn er onbetwistbaar grote culturele verschillen ontstaan tussen het huidige Vlaanderen en het huidige Wallonië wat de wederzijdse verstandhouding niet ten goede is gekomen. Anderzijds hebben we een zekere gemeenschappelijke geschiedenis en zijn er door de eeuwen heen tussen de drie Benelux-staten banden gegroeid die sterker zijn dan die met andere buurlanden. Een ingewikkelde kwestie, met een eenvoudige oplossing: vraag het de bevolking …

Vooreerst moeten de Franstaligen natuurlijk zelf geïnteresseerd zijn in een opname bij de Staten XV. Het is niet ondenkbaar dat zij een soort romp-België of een onafhankelijk Wallonië wensen te vormen. Een dergelijke Franstalige staat zou dan mogelijk toenadering zoeken tot Frankrijk. Wellicht is men vooral in Henegouwen een "rattachistische" oplossing niet ongenegen, terwijl Luxemburg en Brussel, die altijd al hun eigenheid hebben gekoesterd, zich aangesproken zouden kunnen voelen door de hoge mate van zelfstandigheid die ze in de Staten XV zullen genieten.

Indien dus bepaalde gebieden die buiten de oorspronkelijke staatsvorming van de Heelnederlandse confederatie bleven achteraf willen toetreden, dient hun aanvraag bij referendum voorgelegd te worden aan iedere burger van de Unie. Daartoe wordt een procedure in de Grondwet opgenomen. Eenieder moet dus voor zichzelf uitmaken of er voldoende "animus societatis" aanwezig is bij beide partijen.
Het is de burger die dus het precieze "getal" van de confederatie zal bepalen. Wellicht zal dit tussen de X en de XV schommelen… In afwachting van de uitkomst van het referendum wordt hier verder uitgegaan van 15 staten.
Persoonlijk denk ik dat het eerder gevoelig zal liggen bij de Franstaligen. Ik heb zo een vermoeden dat zij zich niet zullen willen schikken in een Nederlandstalige staat met een status voor het Frans die niet meer en ook niet minder is dan die van het Fries...
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2009, 13:10   #877
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
euhm, ondertussen niet meer.
aangezien het aantal kerkgangers elk jaar daalt.
Dat het aantal kerkgangers daalt wil niet zeggen dat ze minder katoliek zijn.

U kunt wel stellen dat ze minder praktiserend katoliek zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2009, 15:08   #878
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat het aantal kerkgangers daalt wil niet zeggen dat ze minder katoliek zijn.

U kunt wel stellen dat ze minder praktiserend katoliek zijn.
Zijn daar gegevens over of verzint u het?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2009, 15:50   #879
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Zijn daar gegevens over of verzint u het?
Ik verzin niets, dat weet hier iedereen in België.

Of dat in Nl ook zo is zou ik echt niet weten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2009, 16:32   #880
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

als iedereen dat weet dan zal het niet moeilijk zijn om even concrete bronnen te geven, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be